Kamil Łabanowicz, Bogusław Paruch, Parys Cybulski

Mało kto zdaje sobie sprawę, że najbardziej uznani producenci samochodów mają w swoich szeregach także utalentowanych Polaków. Oto najważniejsze polskie nazwiska w światowej motoryzacji.

Polska nie ma co prawda własnej marki produkującej samochody osobowe na szeroką skalę, ale to nie oznacza, że Polacy nie ogrywają istotnej roli w funkcjonowaniu światowej motoryzacji. Polskie imiona i nazwiska co i rusz pojawiają się w zespołach największych samochodowych koncernów i często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele innowacji w autach pochodzi od polskich inżynierów/projektantów/designerów lub że Polacy stoją za licznymi sukcesami producentów w sporcie. To właśnie nasi rodacy przykładowo stworzyli współczesne logo Fiata, zaprojektowali m.in. prototypowe Audi e-tron quattro concept, są odpowiedzialni za design wielu Jaguarów lub zarządzają czołowymi ekipami w Formule 1. Podobnych osób z polską narodowością jest znacznie więcej. Poniżej przedstawiamy 20 najzdolniejszych i najbardziej zasłużonych. Wzięliśmy pod uwagę osoby będące Polakami lub mające polskie korzenie.

Zbigniew Maurer

Próbował swoich sił na politechnice w Gliwicach. Później wyjechał do Włoch, gdzie otrzymał propozycję pracy w Centro Stile Alfa Romeo. Miał kluczowy udział w projektowaniu popularnego również w Polsce modelu 156. Ma na koncie również restylizację 164-ki i współudział w pracach nad sportową 8C Competizione.

Zbigniew Maurer
Zbigniew Maurer

Janusz Kaniewski

Nieżyjący już współautor stylizacji takich aut jak Citroen C4 Picasso, Lancia Delta, Alfa Romeo MiTo i Giulietta oraz Ferrari California i 458 Italia. Specjalizował się w nadawaniu autom „rysów twarzy”. Jest też twórcą aktualnego logo Fiata.

Janusz Kaniewski
Janusz Kaniewski

Marek Nawarecki

Były kierowca rajdowy, od długiego czasu związany z koncernem PSA. Do września ubiegłego roku Dyrektor Sportowy Citroen Racing. Od tego sezonu pracuje w Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), gdzie zajmuje się Długodystansowymi Mistrzostwami Świata (cykl WEC).

Marek Nawarecki
Marek Nawarecki (z lewej)

Wojciech Halarewicz

Wcześniej związany z Fiat Auto Poland, później przeszedł do Mazdy, gdzie objął stanowisko dyrektora zarządzającego Mazdy we Włoszech i w Polsce. Od kilku lat wiceprezes ds. komunikacji w Mazda Motor Europe.

Wojciech Halarewicz
Wojciech Halarewicz

Toto Wolff

Austriak z polskimi korzeniami, dzięki którym płynnie mówi po polsku. Od zawsze związany z Formułą 1: najpierw jako kierowca wyścigowy, później kupił część akcji Williamsa, a od 2014 roku jest udziałowcem i dyrektorem wykonawczym zespołu Mercedesa.

Toto Wolff
Toto Wolff

Maciej Woda

Zarządza polskim oddziałem firmy M-Sport, będącej aktualnym mistrzem świata producentów WRC. Dowodził również ekipą mechaników obsługujących samochód Kajetana Kajetanowicza w Rajdowych Mistrzostwach Europy (ERC).

Maciej Woda
Maciej Woda

Rafał Trojca i Grzegorz Buchal

Polacy zarządzający dwiema fabrykami Opla w Europie. Rafał Trojca czuwa nad pracą zakładu w Wiedniu (Aspern), produkującego silniki i skrzynie biegów. Grzegorz Buchal z kolei zarządza fabryką jednostek napędowych na Węgrzech (Szentgotthard).

Tomasz Bachorski

Od wielu lat kieruje zespołem odpowiedzialnym za projektowanie desek rozdzielczych samochodów Volkswagen. Nadzorował prace m.in. nad kokpitami obecnego Polo, Golfa, Passata i Touarega.

Tomasz Bachorski
Tomasz Bachorski

Artur Wroński

Mechanik rajdowy. Zaczynał w zespole Roberta Herby, gdzie naprawiał Seata Cordobę WRC. Później dostał angaż w Volkswagenie i nadzorował pracę mechaników w zespole rajdowym Andreasa Mikkelsena, który startował Volkswagenem Polo WRC.

Artur Wroński
Artur Wroński

Aleksandra Gaca

Uzdolniona projektantka zajmująca się wszelkiej maści tkaninami opracowała również materiały wykończeniowe do nowatorskiego, wyprodukowanego w jednym egzemplarzu samochodu Renault Symbioz. Oficjalnie uważana jest za Holenderkę.

Aleksandra Gaca
Aleksandra Gaca (z prawej)

Marcin Budkowski

Urodzony w Warszawie inżynier aeronautyki, który pracował m.in. w Scuderii Ferrari i McLarenie, gdzie później objął stanowisko szefa ds. aerodynamiki. W marcu 2017 roku został szefem departamentu technicznego FIA, obecnie zarządza zespołem Renault w Formule 1.

Marcin Budkowski
Marcin Budkowski (z prawej)

Maximilian Szwaj i Marek Reichmann

Polacy związani z firmą Aston Martin. Maximilian Szwaj jest szefem konstruktorów aut brytyjskiej marki, a wcześniej pracował m.in. dla BMW i Ferrari. Marek Reichmann z kolei odpowiada za design współczesnych Astonów, a jego najnowsze dzieła to Vantage i DB11.

Kamil Łabanowicz, Bogusław Paruch, Parys Cybulski

Bez udziału tych panów koncepcyjne i seryjne Audi nie zachwycałyby aż tak stylistyką. Kamil Łabanowicz jest pierwszym Polakiem, który zaprojektował prototypowe Audi – mowa tu o e-tronie quattro concept, będącym pierwowzorem pierwszego elektrycznego SUV-a Audi. Parys Cybulski natomiast jako pierwszy Polak zaprojektował seryjne Audi – najnowsze A6. Bogusław Paruch odpowiada z kolei za wygląd studyjnego Audi Aicon. Wcześniej pracował z Fordzie, gdzie opracował m.in. nadwozie dla S-Maxa.

Tadeusz Jelec

Elegancka kreska wnętrz luksusowych Jaguarów z początku lat dwutysięcznych to dzieło pochodzącego z Giżycka Tadeusza Jelca. Polak brał również udział we współczesnych projektach, m.in. nadwozia wersji coupe F-Type’a, F-Type’a Project 7 i XF Sportbrake’a.

Tadeusz Jelec
Tadeusz Jelec

Adam Bazydło

Projektant wnętrz samochodów. Swój talent szlifował w Peugeocie, gdzie współtworzył deski rozdzielcze takich modeli jak 107, 208 czy 508. Obecnie tworzy w Fordzie. Tam m.in. opracował kokpit do sportowego modelu GT.

Adam Bazydło
Adam Bazydło

Joel Piaskowski

Stylista z polskimi korzeniami czuwał nad designem samochodów koncernu General Motors, Hyundaiów i przez chwilę Mercedesów. Obecnie projektuje w Fordzie. Efekt to najnowsza Fiesta i Mustang.

Joel Piaskowski
Joel Piaskowski

Autorzy: Adam Szczepaniak, Krzysztof Wojciechowicz