PoradyPoradyPodstępne ograniczenia prędkości – lepiej na nie uważaj!

Podstępne ograniczenia prędkości – lepiej na nie uważaj!

Zawiłe przepisy i mnogość znaków przy polskich drogach sprawiają, że kierowcy czasem zupełnie nieświadomie przekraczają dozwoloną prędkość. Przedstawiamy 10 nietypowych sytuacji i podpowiadamy, jak się zachować.

Zbyt szybka jazda nadal jest jednym z głównych problemów na polskich drogach, choć trzeba przyznać, że ostatnio kierowcy trochę zwolnili – głównie za sprawą nowego taryfikatora i wysokich cen paliw. Kierujący zwykle w pełni świadomie przekraczają prędkość, jednak w niektórych przypadkach nie jest to aż tak oczywiste. A to ze względu na braki w znajomości obowiązujących przepisów, jak również niejednoznaczne oznakowanie w niektórych miejscach.

Ogólnie przyjęte zasady jasno wskazują, że ograniczenie prędkości może zostać odwołane przez inny znak ograniczenia prędkości, znak „koniec zakazów”, skrzyżowanie, początek lub koniec strefy zamieszkania oraz początek lub koniec obszaru zabudowanego. Trzeba przy tym pamiętać, że dozwolona prędkość często zależy też od rodzaju pojazdu, którym się poruszamy – auta osobowe obowiązują inne limity niż np. ciężarówki.

1 Ograniczenie prędkości pod tablicą

Jeśli pod znakiem „obszar zabudowany” lub takim z nazwą miejscowości znajduje się ograniczenie prędkości, to obowiązuje ono aż do końca obszaru zabudowanego lub miejscowości. Limitu nie odwołuje skrzyżowanie, może to zrobić jedynie inny znak z ograniczeniem prędkości.

Ograniczenie pod tablicą

2 Ograniczenie prędkości dla auta z przyczepą

Jeśli pod tablicą informującą o rozpoczęciu obszaru zabudowanego umieszczono znak z ograniczeniem prędkości powyżej 60 km/h, to trzeba wiedzieć, że nie dotyczy on wszystkich pojazdów. W tej sytuacji dla samochodu z przyczepą nadal obowiązuje ograniczenie do 50 km/h.

Ograniczenie szybkości dla pojazdu z przyczepą

3 Ograniczenie prędkości a początek drogi ekspresowej

Jeśli po minięciu ograniczenia prędkości trafimy na znak „droga ekspresowa”, to nie możemy od razu przyspieszyć do 120 km/h. Ten znak nie znosi bowiem dozwolonej szybkości, a może to zrobić dopiero skrzyżowanie lub znak ją odwołujący. Ta zasada działa też w drugą stronę – znak informujący o końcu trasy szybkiego ruchu nie znosi wcześniejszego limitu prędkości.

Ograniczenie i droga ekspresowa

4 Ograniczenie prędkości a koniec drogi ekspresowej

O tej sytuacji wspominaliśmy wyżej. Jeśli na końcu trasy szybkiego ruchu zobaczymy ograniczenie prędkości, to odwołuje je dopiero najbliższe skrzyżowanie, a nie znak informujący o końcu drogi ekspresowej.
Koniec drogi ekspresowej

5 Droga ekspresowa jednojezdniowa

W Polsce tego typu drogi występują sporadycznie, a znak informujący o nich nie różni się od tego stawianego przy trasach dwujezdniowych. Dlatego warto pamiętać, że jeśli na drodze ekspresowej ruch odbywa się jedną jezdnią, można jechać z prędkością do 100 km/h, a jeśli dwiema – 120 km/h.
Droga ekspresowa jednojezdniowa - ograniczenia prędkości

6 Ograniczenie prędkości na wiadukcie

Jeśli na kilkujezdniowej drodze w obszarze zabudowanym napotkamy rozwidlenie (sytuacja na poniższym zdjęciu), to na prawej „odnodze” obowiązuje prędkość 50 km/h. Widoczne poniżej ograniczenie do 90 km/h dotyczy tylko kierowców jadących prosto na wiadukt.

Ograniczenie prędkości na wiadukcie

7 Ograniczenie prędkości a skrzyżowanie

Co do zasady, limit prędkości jest odwoływany przez skrzyżowanie, jednak pamiętajmy, że nie dotyczy to przecięcia drogi twardej z drogą gruntową, drogą stanowiącą dojazd do obiektu przy drodze oraz drogą wewnętrzną. Ponadto ta reguła nie obowiązuje w strefach ograniczonej prędkości oraz strefach zamieszkania.
Ograniczenie i skrzyżowanie

8 Skrzyżowanie na drodze dwujezdniowej

Wyżej wskazaliśmy zależność między ograniczeniem prędkości a skrzyżowaniem. Do listy wymienionych wcześniej wyjątków należy dopisać jeszcze jeden – widoczną na zdjęciu sytuację, gdy skrzyżowanie występuje tylko po jednej stronie dwujezdniowej drogi. Wówczas jadący w przeciwnym kierunku nadal muszą stosować się do narzuconego limitu.

Skrzyżowanie na drodze dwujezdniowej

9 Strefa ograniczonej prędkości

Często spotykany w centrach miast i na osiedlach znak „strefa ograniczonej prędkości” obowiązuje aż do jego odwołania (znak „koniec strefy ograniczonej prędkości”). Oznacza to, że po całym obszarze trzeba poruszać się z daną prędkością, nawet po minięciu skrzyżowania.

Strefa ograniczonej prędkości

10 Ograniczenie prędkości przed progiem zwalniającym

W tym przypadku znak nie wprowadza nowego ograniczenia prędkości, lecz przypomina o limicie na danym odcinku drogi. Dlatego należy przyjąć, że to ograniczenie nie obowiązuje tylko do momentu najechania na spowalniacz, ale także za nim, aż do najbliższego skrzyżowania.

Ograniczenie prędkości przed progiem

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji