Opony UHP - otwierające

Sportowe opony UHP konstruuje się z nastawieniem na przyczepność, stawiając komfort na drugim miejscu. Bezpieczną jazdę mocnym, sportowym autem zapewni wyłącznie odpowiednio dopracowane ogumienie typu UHP.

W samochodach sportowych osiągi są istotnym kryterium, ale nie powinny być najważniejszym. Kierowca nie byłby w stanie opanować bardzo szybkiego auta, gdyby nie jego odpowiednio zestrojone zawieszenie, czuły układ kierowniczy i zastosowane odpowiednie ogumienie. Praktyka pokazuje, że auta sportowe często mają powszechnie dostępne rozmiary opon, co pozwala kierowcom na nich zaoszczędzić i wybrać te z dolnej półki cenowej. Jeśli samochód przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 8 sekund, ze względu na własne bezpieczeństwo powinno się wybrać specjalne opony przystosowane do szybkich samochodów, czyli UHP. To skrót od Ultra High Performance, co w polskim tłumaczeniu oznacza „bardzo wysokie osiągi”. Często są one opracowywane we współpracy z producentami samochodów sportowych, co niemal daje gwarancję profesjonalnego wykonania z nastawieniem na intensywną eksploatację. Kiedyś opony tego typu wytwarzały wyłącznie marki premium, dzisiaj są w ofercie nawet niektórych marek budżetowych. Zastrzegamy jednak, że producenci budżetowi nie mają udostępnianych na tyle zaawansowanych technologii, by ich opony zapewniły dostateczną przyczepność w zakrętach.

Opony UHP - jazda na suchym
Drogie, szybkie auto wymaga równie drogich opon UHP. Dopiero na nich można w pełni wykorzystać potencjał samochodu.

Budowa opony UHP

Continental SportContact
W klasie UHP często stosuje się asymetryczną rzeźbę bieżnika. Mieszanki są dopracowywane głównie pod kątem przyczepności i odporności na przegrzania.

Opony UHP projektuje się z nastawieniem na przyczepność, a nie na komfort jazdy, dlatego bardzo istotne jest ich zachowanie podczas szybkiego pokonywania zakrętów i odporność na przegrzanie, o które nietrudno w sportowych autach. Od standardowego ogumienia różni się przede wszystkim bieżnikiem. Jego wewnętrzna część ma większy udział rowków, dzięki czemu lepiej odprowadzana jest woda i następuje poprawa przyczepności. Z kolei zewnętrzna część bieżnika ma grubsze klocki i odpowiednią gumę, przystosowaną do przenoszenia obciążeń na zakrętach. Opona UHP ma również wzmocnione boki (są grubsze i niższe), a to zmniejsza odkształcenia w zakrętach i daje większą precyzję każdego ruchu kierownicą.

Znaki homologacyjne

Kolejną cechą opony UHP są jej znaki homologacyjne informujące o tym, do jakiego samochodu są przystosowane. I tak symbol gwiazdki oznacza, że opona jest przeznaczona do BMW serii M, znaki R01 i R02 – do Audi serii S i RS, a symbole od N0 do N6 to homologacja dla Porsche. Wynika to z tego, że każdy producent ma indywidualne wymagania odnośnie konstrukcji opon do swoich samochodów i tego, że parametry ogumienia będą się różnić w zależności od rodzaju napędu samochodu. Przykładowo, BMW zwraca szczególną uwagę na najwyższą sztywność kierunkową swoich opon, a to wymusza zastosowanie określonego kąta osnowy opony. Z tego też powodu dopuszczenie do klasy UHP wymaga długotrwałego dopracowania konstrukcji, a co za tym idzie – wielomiesięcznych testów. To wszystko kosztuje, stąd na „eksperymenty” z oponami UHP mogą dobie pozwolić tylko koncerny premium.

Opony UHP - hamowanie na mokrym
Opona UHP do aut z przednim napędem zwykle ma inne parametry niż te przystosowane do samochodów z napędem na tylną oś.

Doświadczenie zdobyte w trakcje konstruowania opon sportowych z czasem jest przenoszone na opony uniwersalne, bez znaków homologacyjnych dla konkretnych aut. I tak np. w uniwersalnym ogumieniu Continental SportContact 6 można już liczyć na cząstkę tego, co firma zastosowała w sportowych oponach do Audi RS 6 lub BMW M5. Kupując taką oponę ma się pewność, że została ona specjalnie dopracowana i zapewni bezpieczne prowadzenie niezależnie od warunków drogowych.