OponyOpony całoroczne, wielosezonowe, zimowe czy letnie? - TEST

Opony całoroczne, wielosezonowe, zimowe czy letnie? – TEST

Opony wielosezonowe powinny zapewniać bezpieczeństwo zarówno latem, jak i zimą. Czy dwie opony całoroczne z najwyższej półki (Michelin Crossclimate i Goodyear Vector 4 Seasons) sprostają temu trudnemu zadaniu? Jak wypadają w porównaniu z wyspecjalizowanymi oponami letnimi i zimowymi?

Coraz cieplejsze zimy powodują, że na świecie rosnącą popularnością cieszą się opony całoroczne. Fakt ten skłania producentów opon do eksperymentów, mających na celu stworzenie opony uniwersalnej, która pozwoli na bezpieczną jazdę o każdej porze roku. Czy da się znaleźć taki złoty środek? Miesięcznik „Auto Moto” postanowił to sprawdzić. Przetestował dwie opony całoroczne z górnej półki w różnych warunkach, w tym ekstremalnych zimowych.

Opona wielosezonowa na bazie letniej
– Michelin Crossclimate

Michelin - bieżnik
Michelin Crossclimate

Pod lupę wzięto dwie propozycje czołowych producentów w rozmiarze 205/55 R16. Pierwszą jest Michelin Crossclimate, który powstał na bazie opony letniej. Ulepszono w nim jednak parametry potrzebne do jazdy zimowej, czyli przyczepność (też przy hamowaniu) oraz przyspieszenie na śniegu. Tym samym ogumienie zyskało homologację zimową, a dzięki bazie na oponie letniej dobrze się zachowuje także podczas ciepłej pory roku (w odróżnieniu od tradycyjnych opon wielosezonowych).

 

Inna szkoła projektowania opony całorocznej
– Goodyear Vector 4 Seasons

Goodyear - bieżnik
Goodyear Vector 4 Seasons

Konkurentem Michelina jest Goodyear Vector 4 Seasons drugiej generacji, przygotowany jako odpowiedź na przełomowy produkt francuskiego producenta. Goodyear jest typową oponą całoroczną, przygotowaną na podstawie ogumienia zimowego. Choć oba produkty są z wyższej półki, a co za tym idzie – drogie (Michelin – 345, Goodyear – 355 złotych), na różnych typach nawierzchni zachowują się inaczej. Po wnikliwych testach ujawniają swoje wady i zalety, a to pozwala określić ich przeznaczenie. Zobaczmy, jak opony zachowywały się podczas testów.

Hamowanie

Hamowanie śnieg
Test hamowania na śniegu.

Przy pomiarach drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni lepszy wynik uzyskał Michelin, tym samym pokonując średni rezultat czołowych „zimówek”. Na śniegu natomiast krócej zahamował Goodyear, a świetny rezultat (18 metrów z 40 km/h) zawdzięcza swojej konstrukcji i oparciu na „zimówce”. Michelin, będący ulepszoną oponą letnią, w warunkach zimowych hamował tylko niewiele gorzej, ale i tak dwa razy lepiej od standardowego ogumienia letniego.

Śnieg (droga hamowania z 40 km/h [m]) Mokro (droga hamowania ze 100 km/h [m]) Sucho (droga hamowania ze 100 km/h [m])
Michelin 21 m 55 m 40 m
Goodyear 18 m 59 m 46 m
Zimowa 18 m 60 m 47 m
Letnia 44 m 54 m 39 m

Jazda na czas

Prowadzenie na mokrym
Czasy okrążenia na mokrym torze były zbliżone dla każdego rodzaju opon.

Podczas jazdy na czas po zaśnieżonym torze obie opony wykazały się przyczepnością porównywalną do elitarnej „zimówki”, tym samym uzyskując czasy gorsze tylko o kilka sekund. Na śniegu wygrał Goodyear, natomiast na suchej i mokrej nawierzchni szybszy był Michelin. Generalnie oba produkty zachowują się podobnie jak opony letnie i zimowe (w zależności od warunków) czołowych producentów i udowadniają tym swoją uniwersalność na każdym rodzaju nawierzchni.

Śnieg (czas okrążenia toru 1285 m [s]) Mokro (czas okrążenia toru 1835 m [s]) Sucho (czas okrążenia toru 1650 m [s])
Michelin 85 s 92 s 52 s
Goodyear 83 s 93 s 54 s
Zimowa 81 s 92 s 54 s
Letnia 155 s 92 s 51 s

Inne pomiary

Trakcja na śniegu
Pomiar trakcji na śniegu wykazał, że opona letnia zupełnie sobie nie radzi.

W zakresie trakcji na śniegu Michelin tylko nieznacznie ustąpił Goodyearowi, choć i ten musiał uznać wyższość elitarnej opony zimowej. Aquaplaning wyszedł przeciętnie w obu przypadkach – producenci projektują opony wielosezonowe nie przywiązują do tej konkurencji aż takiej wagi. Mimo że Goodyear jest oparty na „zimówce”, ma mniejsze opory toczenia od konkurenta, utrzymujące się na rezultacie topowe opony letniej.

Trakcja na śniegu (siła napędowa przy ruszaniu [daN]

Michelin 277 daN
Goodyear 279 daN
Zimowa 287 daN
Letnia 57 daN

Aquaplaning (prędkość poślizgu wodnego [km/h])

Michelin 70 km/h
Goodyear 68 km/h
Zimowa 75 km/h
Letnia 73 km/h

 

Opory toczenia (współczynnik oporów toczenia)

Michelin 0,850
Goodyear 0,815
Zimowa 0,820
Letnia 0,810

Podsumowanie testu

Analizując osiągnięte rezultaty można stwierdzić, że oba produkty są prawdziwie uniwersalnym ogumieniem wielosezonowym. Świetnie zachowują się zarówno na śniegu, jak i w bardziej „letnich” warunkach, choć każda z nich jest w czym innym lepsza. Oparty na oponie letniej Michelin przyda się głównie tam, gdzie zima jest dość ciepła, a śnieg nie zalega bardzo długo. Bez obaw można nim jeździć również latem. Parametry Goodyeara w zimowych warunkach są porównywalne do topowych „zimówek”, dlatego jego polecamy kierowcom z rejonów, gdzie zima utrzymuje się dłużej.

Śnieg Mokro Sucho
Michelin Crossclimate ***** *****   ***** 
Goodyear Vector 4 Seasons Gen. 2 ***** *****   ****
Opona zimowa ***** *****   ***** 
Opona letnia ***** *****   ***** 

 

Jak Motor testuje opony

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji