Citroen C5 Aircross (2018)

Do końca 2018 roku w sprzedaży na europejskim rynku pojawi się nowy SUV Citroena – C5 Aircross. Równocześnie szefowa marki deklaruje, że w przyszłości producent zaprezentuje też nowe generacje C4 i C5.

Seryjny C5 Aircross zadebiutował w kwietniu u.br. w Szanghaju, a wkrótce trafi również do sprzedaży na Starym Kontynencie. Na polskim rynku ma być dostępny przed końcem 2018 r. To naturalne posunięcie Citroena – trwa boom na SUV-y. Dziś stanowią one około 25 % światowego rynku nowych aut.

Design C5 Aircrossa nawiązuje do prototypu o tej samej nazwie, pokazanego w roku 2015 – i do jego mniejszego odpowiednika, C3 Aircrossa.

Koncepcyjny Citroen C5 Aircross (2015)
Koncepcyjny Citroen C5 Aircross (2015)

Oba modele łączy zresztą szeroka oferta możliwości personalizacji, obejmująca 30 konfiguracji wyglądu zewnętrznego i 5 wersji wykończenia kabiny.

Nowy Citroen C5 Aircross powstał na modułowej platformie EMP2, z której korzystają już m.in. Peugeot 5008, DS 7 Crossback czy Opel Grandland X. Wymiary nadwozia (451 cm dł., 186 cm szer., 170,5 cm wys. i 273 cm rozstawu osi) plasują go jako konkurenta m.in. Renault Koleosa, Mitsubishi Outlandera czy Skody Kodiaq. Pojemność bagażnika bazowo ma wynosić 580-720 l, w zależności od ustawienia przesuwnych tylnych siedzeń (regulowanych i wyjmowanych niezależnie).

Zastosowanie platformy EMP2 oznacza, że C5 Aircross nie będzie miał konwencjonalnej wersji spalinowej z napędem 4×4, a jedynie przednionapędową (w planach jest hybryda plug-in, w której tylna oś ma być wprawiana w ruch przez silnik elektryczny). Samochód zaoferuje jednak system Grip Control z rozbudowaną kontrolą trakcji, ułatwiającą poruszanie się po nieutwardzonych nawierzchniach. Wyróżnia go także wyjątkowo duży prześwit (23 cm; u większości rywali – 18-19 cm).

Tak jak w Peugeocie 5008 funkcję panelu wskaźników w C5 Aircrossie będzie pełnić 12,3-calowy ekran. Wizytówką SUV-a Citroena mają być znane już z C4 Cactusa „puszyste” fotele ze specjalną pianką o grubości 15 mm, a także z funkcją masażu (zapewne opcja) i 2-płaszczyznową regulacją zagłówków.

W układzie napędowym C5 Aircrossa pojawią się silniki i przekładnie znane z innych modeli grupy PSA (Peugeot-Citroen):

  • 2 silniki benzynowe: 1.2 PureTech 130 S&S BVM6 i 1.6 PureTech 180 S&S EAT8
  • 3 silniki Diesla: 1.5 BlueHDi 130 BVM6 S&S, 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 i 2.0 BlueHDi 180 S&S EAT8

Co istotne, wersje z 8-biegowym automatem EAT8 mają zużywać o 7% mniej paliwa od porównywalnych odmian z 6-stopniową przekłądnią manualną.

C5 Aircross korzysta też z wprowadzonego w C4 Cactusa zawieszenia z hydraulicznymi ogranicznikami, które „łagodzą” tłumienie nierówności przy silnym ugięciu i odbiciu.

Lista wyposażenia modelu obejmie również 20 systemów wspomagających komfort i bezpieczeństwo.

Wbrew plotkom – i mimo skokowego wzrostu popularności SUV-ów – Citroen nie zamierza jednak zaniedbywać „tradycyjnych” segmentów rynku. Jak powiedziała Linda Jackson, szefowa francuskiej marki, dziennikarzom magazynu „Auto Week”, w planach jest zbudowanie nowych generacji modeli C4 i C5.

Oznacza to, że Citroen – tak samo jak bratni Peugeot – będzie miał swoją reprezentację w segmentach aut kompaktowych, gdzie będzie konkurować z modelami takimi jak Volkswagen Golf, Ford Focus, Renault Megane, Opel Astra, oraz w klasie średniej, w której ma rywalizować m.in. z Volkswagenem Passatem, Oplem Insignią czy Skodą Superb. „C4 jest szczególnie ważny na europejskim rynku i potrzebujemy czegoś w tym segmencie (…). (Model segmentu D) jest z kolei ważny przede wszystkim dla Chin, ale będzie też oferowany na pozostałych rynkach” – powiedziała Linda Jackson.

Według informacji tygodnika „Motor” następca modelu C5 ma się pojawić najpóźniej w roku 2020.

Przypomnijmy, że Citroen zakończył produkcję poprzedniej generacji modelu C4 w 2018 r., a jego „nieformalnym” następcą jest model C4 Cactus. C5 zniknęło z europejskiego rynku w roku 2017.

Citroen C5 II (2008-2017)
Citroen C5 II (2008-2017)