Alfa Romeo Giulia i Stelvio (2018)
Alfa Romeo Giulia i Stelvio (2018)

1 czerwca odbyła się konferencja grupy FCA (Fiat-Chrysler), na której zaprezentowano m.in. harmonogram najbliższych premier Alfy Romeo. Plany są ambitne.

Ubiegłoroczna sprzedaż Alfy Romeo wyniosła 109 tys. egzemplarzy wobec 72 tys. w roku 2016 (+51%). Szef FCA Sergio Marchionne, który niebawem odejdzie na emeryturę, niezmiennie wierzy w potencjał włoskiej marki i prognozuje, że za 4 lata liczba jej dostaw osiągnie poziom 400 000 aut, a marża wyniesie solidne 10%. Dla porównania, Porsche dostarczyło w ub.r. około 250 000 samochodów rocznie, Volvo – 570 000, a BMW, Mercedes i Audi – grubo ponad 1,5 mln. Poza Porsche, które osiąga marżę na rekordowym poziomie 16-17%, reszta producentów premium generuje 8-9%.

Do 2022 roku koncern chce znacząco wzmocnić gamę Alfy Romeo, korzystając z przewidywanych wzrostów sprzedaży w segmencie premium – zarówno klasycznych sedanów, jak i SUV-ów:

  • Po pierwsze, z oferty zniknie miejskie MiTo.
  • Po drugie, zadebiutuje zmodernizowana (zgadza się) Giulietta.
  • Po trzecie, do Stelvio dołączą dwa nowe SUV-y: kompaktowy oraz „pełnowymiarowy”.
  • Po czwarte, Giulia i Stelvio wzbogacą się o wersje z przedłużanym rozstawem osi, pożądane na perspektywicznym rynku Chin.
  • I po piąte, miejsce 4C zajmą dwa nowe sportowe modele: GTV oraz supersamochód 8C.

W rezultacie reprezentacja Alfy Romeo za 4 lata będzie obejmować 71% rynku samochodó premium (obecnie: 46%).

Alfa Romeo modele 2018 2022
Alfa Romeo: gama dzisiaj i planowana na rok 2022

Istotne przetasowania nastąpią w gamie układów napędowych. Włosi, podobnie jak Volvo, planują wycofać się z montowania diesli. Równocześnie w ofercie pojawią się napędy hybrydowe typu plug-in (ich szacowany zasięg ma przekraczać 50 km) oraz połączona z instalacją 48 V elektryczna sprężarka, która niweluje efekt tzw. turbodziury.

Jak widać, plany Alfy po równo opierają się na pobudkach pragmatycznych (SUV-y, wersje przedłużane), jak i emocjonalnych (GTV, 8C). Model GTV ma w pełni zasługiwać na swoją legendarną nazwę, czyli skrótowiec od słów Gran Turismo Veloce. Jego rywalami będą m.in.: Audi RS 5, BMW M4 oraz Mercedes-AMG C 63. Plany zakładają, że auto otrzyma nadwozie coupe z miejscem dla 4 osób, silnik o mocy ponad 600 KM i napęd na obie osie z wektorowaniem momentu obrotowego pomiędzy kołami, a rozkład mas wyniesie 50/50.

Alfa Romeo GTV (2022): zapowiedź
Alfa Romeo: zapowiedź nowego coupe GTV (2022)

Topowe miejsce w ofercie zajmie nowa generacja modelu 8C, wymierzona w maszyny Ferrari, McLarena i Porsche. Jej hybrydowy napęd z centralnie umieszczonym silnikiem biturbo i elektryczną jednostką przy przedniej osi ma generować moc ponad 700 KM, a konstrukcja – wykorzystywać lekki i sztywny monokok z włókien węglowych. Efekt: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 3 s.

Alfa Romeo 8C (2022): zapowiedź
Alfa Romeo: zapowiedź nowego supersamochodu 8C (2022)

Ponadto w ciągu najbliższych 4 lat Giulia i Stelvio zostaną zmodernizowane – pojawią się w nich m.in. hybrydowe napędowy plug-in oraz funkcje jazdy częściowo autonomicznej.