NowościAktualnościNowe auta z instalacją LPG – przegląd rynku 2017 r.

Nowe auta z instalacją LPG – przegląd rynku 2017 r.

Coraz więcej producentów ma w swojej ofercie auta wyposażone w fabryczną instalację gazową. Czy warto zainwestować w fabryczne LPG i ile ono kosztuje?

Kiedyś instalację gazową producent zakładał jedynie w słabszej wersji silnikowej danego modelu. Dzisiaj wiele aut ma pod maską nowoczesne i turbodoładowane silniki, które dobrze się spisują w połączeniu z LPG. Fabryczna instalacja niewątpliwie ma zalety. Jest lepiej zintegrowana z pojazdem, przez co nie wymusza montowania centralki do przełączania zasilania. Dodatkowym bonusem jest wskaźnik na desce rozdzielczej, informujący o poziomie gazu w butli.

Zanim się zdecydujesz

Kupując dowolne nowe auto z fabrycznym gazem warto zrobić rozeznanie, czy autoryzowane serwisy podejmą się jej obsługi. Lepiej też sprawdzić, gdzie obowiązuje jej gwarancja – czy tylko w Polsce, czy w całej Europie.

Pozorna oszczędność

Trzeba jednak pamiętać, że instalacja gazowa założona w fabryce po wygaśnięciu gwarancji może mieć wyższe koszty serwisowania, głównie z powodu trudniejszego dostępu do jej ukrytych elementów. W autach z bezpośrednim wtryskiem konieczny jest dotrysk benzyny, co powoduje dodatkowe zużycie paliwa wynoszące ok. 10% całkowitego na 100 kilometrów. Należy też stosować specjalny dodatek do benzyny. Większe koszty generują też droższe i częstsze przeglądy.

Kto i w jakim aucie oferuje instalację gazową?

Spośród wszystkich firm najwięcej aut mogących być zasilanych gazem ma Ford – aż 6, z czego Focusa i Mondeo można „zagazować” w dwóch odmianach jednostki EcoBoost. Niestety, koszt instalacji wynosi aż 9200 złotych, niezależnie od wielkości samochodu. Również Skoda oferuje możliwość dokupienia LPG w aż czterech modelach (Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, najczęściej z 1.0 MPI i 1.2 TSI). Dacia i Opel jako jedyni oferują instalację LPG do SUVów (Dustera i Mokki), natomiast niektóre marki ograniczyły montaż LPG wyłącznie do jednego modelu (Fiat do Tipo, Peugeot do 301).

Wybrane modele z fabrycznymi instalacjami LPG

ModelCena instalacji (zł)Cena samochodu od (zł)
Dacia Logan 0.9 Tce250040750
Dacia Logan MCV 0.9 Tce250043900
Dacia Sandero 0.9 Tce250040900
Dacia Duster 1.6 16V350049500
Fiat Tipo 1.4 T-Jet350059400
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost920062150
Ford B-Max 1.0 EcoBoost920070100
Ford Focus 1.0 EcoBoost920078490
Ford Focus 1.5 EcoBoost920084940
Ford C-Max 1.0 EcoBoost920083400
Ford Mondeo 1.0 EcoBoost9200100000
Ford Mondeo 1.5 EcoBoost9200107000
Ford S-Max 1.5 EcoBoost9200116700
Hyundai i20 1.2410050000
Hyundai i20 1.4410056200
Kia Picanto 1.2450037700
Kia Rio sedan 1.4420051690
Kia Venga 1.4450058040
Opel Adam 1.4400059500
Opel Corsa 1.4500058550
Opel Astra IV sedan 1.4 T640071300
Opel Mokka 1.4 Turbo650085750
Opel Insignia 1.4 Turbo6600101950
Peugeot 301 1.6450058800
Skoda Citigo 1.0 MPI370039470
Skoda Fabia 1.0 MPI175042130
Skoda Fabia 1.2 TSI 90315048030
Skoda Rapid 1.2 TSI 90260058150
Skoda Rapid 1.2 TSI 110260061050
Skoda Octavia 1.4 TSI590080370
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji