Szarpanie silnikiem podczas jazdy

Zima ujawnia wiele defektów auta. Niektóre objawiają się nierówną pracą silnika lub jego szarpaniem. Jakie są tego przyczyny w silnikach benzynowych, dieslach i zasilanych LPG?

Przerywanie silnika podczas jazdy lub nierówna praca na biegu jałowym jest efektem powstawania przerw w cyklu jego pracy na jednym lub kilku cylindrach. Problem może być chwilowy i powracający lub stały. Lekceważenie objawów nie zlikwiduje defektu. Czasami potrzeba naprawdę niewiele, by wrócić silnikowi pełną sprawność i płynne rozwijanie mocy. Przyczyny szarpania są różne w zależności od rodzaju zasilania. Niektóre są wspólne dla wszystkich silników. Może być to np. zapchany filtr paliwa lub usterka wtryskiwaczy. Jeśli nasz samochód ma LPG, warto zwrócić uwagę, czy przerywa tylko „na gazie”, czy też na benzynie. Poniżej podajemy prawdopodobnych „winowajców” denerwującego szarpania silnika.

1 Silniki benzynowe

 

Niesprawne świece zapłonowe

Benzynowe - świece zapłonowe
Świece zapłonowe

Niewielka przerwa na elektrodach zużytych świec (nawet 1 mm) utrudnia wytworzenie iskry w komorze spalania i może spowodować wypadanie zapłonów. Świece należy wymieniać profilaktycznie co 30 tysięcy kilometrów. Irydowe lub platynowe wytrzymują nawet 100 tys. km.

Zużyte przewody zapłonowe

Benzynowe - przewody zapłonowe
Przewody zapłonowe

Z zepsutych przewodów może uchodzić prąd, co w konsekwencji objawia się wypadaniem zapłonów. Dodatkowo w przypadku uszkodzenia utrudniają one przeskoczenie iskry na świecy. Przewody powinno się wymieniać co 4 lata.

Uszkodzone cewki zapłonowe

Cewka zapłonowa
Cewka zapłonowa

Te elementy psują się właściwie w każdym aucie. Winne temu jest osadzenie w gorącej głowicy, na świecach. Problem dotyczy zwłaszcza aut wyposażonymi w indywidualne cewki.

Niesprawna pompa paliwowa lub zabrudzony filtr paliwa

W silnikach benzynowych szarpanie często powstaje w wyniku usterki układu paliwowego. Zapchany filtr paliwa daje o sobie znać przy bardzo dużym przebiegu i często jest elementem „nieruszanym” w samochodzie. Objaw zużytej pompy to przerywanie podczas gwałtowanego przyspieszania. To oznaka utraty jej wydajności.

 

Zużyte wtryskiwacze

Wtryskiwacze
Wtryskiwacze

Wtryskiwacze dają o sobie znać szarpaniem na niskich obrotach. Jeśli się zużyją, zaczynają „lać”. Innymi problemami są błędne wskazania czujników lub zabrudzony korpus przepustnicy.

Na następnej stronie: 
Silniki diesla i zasilane LPG