Wbrew zaleceniom wielu mechaników usterka elementów samochodu wcale nie musi zawsze oznaczać konieczności jego wymiany. Niekiedy wystarczy znacznie tańsza naprawa lub regeneracja. Oto jakie części możemy regenerować.
Praktykę masowych wymian części auta na nowe stosują najczęściej Autoryzowane Stacje Obsługi, ale i niektóre niezależne placówki. Takie rozwiązanie jest dla warsztatów dużo prostsze i korzystniejsze finansowo. Teoretycznie dla właścicieli samochodów również, bo zamontowanie nowego elementu zapewni spokój na lata i oszczędzi nerwów. Pieniędzy – już niekoniecznie, bo wiele części silnikowych potrafi w zależności od auta kosztować tysiące złotych. Nie brakuje też elementów, dla których producent nie przewidział możliwości rozebrania, a tym samym zregenerowania. To już nie stanowi problemu – powstało wiele specjalistycznych warsztatów, które naprawią właściwie każdy skomplikowany element.
Poniżej przedstawiamy części, których wymiana nie musi być konieczna. Podzieliliśmy je na 3 części: elementy silnika i układu napędowego, podwozie i hamulce oraz instalacja elektryczna.
1 Silnik i układ napędowy
Turbo o zmiennej geometrii
Nowe: 2600 zł
Naprawa: 1100 zł
Według producentów, turbosprężarek o zmiennej geometrii nie powinno się regenerować, ponieważ w warunkach warsztatowych niemożliwe jest precyzyjne wyregulowanie kierownicy turbiny. Mało kto wie, że takie turbosprężarki oferowane jako nowe są w rzeczywistości elementami zregenerowanymi w fabryce. Ich naprawą zajmują się już wyspecjalizowane warsztaty i zrobią to nawet o połowę taniej.
Wałek rozrządu
Nowy: 800 zł
Naprawa: 300 zł
Wałek rozrządu jest na tyle precyzyjnym elementem, że w zwykłym warsztacie nie da się naprawić jego wytartych lub uszkodzonych krzywek. Istnieją jednak placówki posiadające odpowiednie narzędzia i wiedzę potrzebną do regeneracji wałków, np. firma Świątek. Zajmuje się nie tylko naprawą krzywek, ale i napawaniem ubytków materiału, dzięki czemu element będzie trwalszy niż oryginalny. W ekstremalnych przypadkach możliwe jest wykonanie całego wałka od nowa.

Konwerter automatycznej skrzyni
Nowy: 4200 zł
Naprawa: 800 zł
Rozbierania tego elementu nie podejmują się nawet serwisy skrzyń automatycznych, głównie przez to, że jest to zabieg nieprzewidziany przez producenta. W praktyce zrobią to placówki, które wyspecjalizowały się w regeneracji konwerterów. Element zostanie rozcięty na tokarce i odpowiednio wyczyszczony. Wymianie podlegają tylko tarcze systemu auto lock-up i wszelkie uszczelnienia. Na koniec konwerter jest z powrotem zespawany i wyważany.

Pompa common rail
Nowa: 2600 zł
Naprawa: 1100 zł
Zakup nowej pompy jest ostatecznością, bo na rynku dostępne są do nich zestawy naprawcze. Nie brakuje też warsztatów, którzy chętnie się nimi „zajmą”. Wymieniają wtedy sekcje tłoczące, łożyska i uszczelnienia. Efekt jest współmierny do zakupu nowej pompy, a dużo tańszy.

Wtryskiwacze diesla
Nowe: 5000 zł za 4 szt.
Naprawa: 2000 zł za 4 szt.
Naprawa jest możliwa, o ile mamy do czynienia z wtryskiwaczami ze sterowaniem elektromagnetycznym (nie piezoelektrycznym). Wtedy można je rozebrać i naprawić w specjalistycznych placówkach, dysponujących odpowiednim sprzętem z możliwością kodowania. Podobnie jak turbosprężarki, niektóre „nowe” wtryskiwacze to elementy po regeneracji.
Skrzynia biegów
Nowa: ok. 12 000 zł
Naprawa: ok. 2000 zł
Nowa skrzynia biegów to wydatek nawet kilkunastu tysięcy złotych, dlatego warto poszukać odpowiedniego serwisu i oddać ją do naprawy. Operacja jest możliwa zwykle przy użyciu wyłącznie oryginalnych części zamiennych.

Kolektor dolotowy o zmiennej geometrii
Nowy: 2000 zł
Naprawa: 300 zł
Problem zapieczonych klapek zmiennej geometrii można rozwiązać dzięki zestawom naprawczym uszkodzonego mechanizmu odpowiedzialnego za sterowanie nimi. Są one dostępne do wielu modeli Audi lub BMW. Nie można ich mylić z zaślepkami likwidującymi zmianę geometrii.

Tłoki silnika 1.8-2.0 TSI
Nowy: 21 000 zł
Naprawa: 2500 zł
Powszechny problem tych silników to duże zużycie oleju, spowodowane zastosowaniem zbyt wąskich pierścieni. Gdy problem się pogłębi, niektóre placówki zalecają wymianę całego bloku silnika na nowy. Tymczasem usterkę rozwiąże przeróbka tłoków i zastosowanie szerszych pierścieni. Podejmie się tego doświadczony zakład obróbkowy.

Filtr cząstek sadzy DPF
Nowy: 3600 zł
Naprawa: 600 zł
Jeśli filtr jest zapchany, ale nie ma innych uszkodzeń, zamiast wymieniać go na nowy można przeprowadzić tzw. płukankę wrzątkiem pod ciśnieniem. Zalegająca sadza zostanie usunięta z wodą, a filtr odzyska pełną sprawność.
