Najlepsze SUVy do 20 tys. zł - otwierające

Oferta używanych SUV-ów rośnie z roku na rok, a ciekawe oferty kosztują coraz mniej. Budżet 20 tys. zł pozwala już na zakup atrakcyjnego SUV-a z napędem 4×4. Przedstawiamy 13 najlepszych modeli w tym przedziale cenowym.

Wysoka pozycja za kierownicą, podwyższony prześwit i napęd 4×4 (choć nie zawsze) to główne atuty SUV-ów, dzięki którym szturmem zdobyły uznanie w oczach klientów. Uterenowiony samochód przydaje się niemal w każdych warunkach. W mieście niestraszne mu pokaźne krawężniki, a osoby mieszkające na przedmieściach lub wsiach doceniają jego przystosowanie do nieutwardzonych albo dziurawych dróg. SUV jest też dobrym kompanem do aktywnego spędzania wolnego czasu.

Marzenie do zrealizowania

Wszelkie zalety SUV-ów do niedawna przyćmiewała niemała cena zakupu, nawet jeśli ktoś poszukiwał uterenowionego samochodu z drugiej ręki. Każdy rok oznacza jednak większy lub mniejszy spadek cen konkretnych modeli, a zważywszy na to, że sporo SUV-ów debiutowało ponad 10 lat temu, ich ceny wyjściowe są już akceptowalne przez sporą część zainteresowanych osób. Nie warto jednak celować w oferty z najniższych półek cenowych: dotyczą one przeważnie aut powypadkowych, forsownie eksploatowanych lub z kłopotliwą jednostką napędową. Ze względów ekonomicznych w tym segmencie wciąż poszukiwane są diesle, bo nie wszystkie silniki benzynowe da się przystosować do zasilania LPG. A że SUV-y często wykorzystuje się jako samochody rodzinne, spalanie odgrywa tu dużą rolę.

Najciekawsze propozycje używanych SUV-ów

Poniżej przedstawiamy dokładniejsze opisy 13 uterenowionych modeli, których zakup powinien zmieścić się w kwocie 20 tys. zł. Wszystkie oceniliśmy pod kątem funkcjonalności (przestronności wnętrza i pojemności bagażnika), silników (ich poziomu niezawodności), off-roadu (skuteczności napędu 4×4, wysokości prześwitu) i ogólnej niezawodności (poziomu wykończenia i dostępności części).

1. Chevrolet Captiva (2006-2015)

Ceny: od 19 tys. zł

Chevrolet Captiva - jazda

Jego wygląd robi wrażenie, ale czar pryska po zajęciu miejsca za kierownicą i po przejechaniu pierwszych kilometrów. Po pierwsze, Chevrolet nie zachwyca jakością materiałów użytych do wykonania wnętrza, rozczarowuje również ich spasowaniem i ogólnym designem kokpitu. Po drugie, prowadzeniem bliżej mu do znacznie starszych od niego minivanów, chociaż trzeba przyznać, że zawieszenie wybiera nierówności w zadowalającym stopniu (niestety kosztem szybkiego pojawiania się w nim luzów). To dość duże auto (467 cm długości) z pomysłowo zagospodarowanym i wielkim wnętrzem, mogącym pomieścić nawet 7 osób. Co ważne, w trzecim rzędzie siedzeń względnie wygodnie będą podróżować nawet niezbyt wysokie osoby dorosłe. Jeśli komuś zależy na niskim spalaniu, zawiedzie się nawet wybierając diesla – dwulitrowa jednostka spala średnio ok. 7,5 l/100 km. To i tak sporo mniej od topowej 3.2 V6, ale w niej można przynajmniej liczyć na niezłe osiągi. Z uwagi na wycofanie się Chevroleta z Europy Captiva jest sporo tańsza od bliźniaczego Opla Antary, który zresztą rzadziej pojawia się w polskich ogłoszeniach.

Możliwe usterki:
– drobne, ale uciążliwe awarie elektroniki
– szybko pojawiające się luzy zawieszenia

Chevrolet Captiva – polecany silnik: 2.0 D

Zasilanie/cyl. diesel/R4
Pojemność 1991 cm³
Moc maks. 150 KM
Maks. moment obrotowy 320 Nm
Prędkość maks. 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Śr. zużycie paliwa 7,4 l/100 km

Chevrolet Captiva – oceny

Funkcjonalność ****
Silniki ***
Off-road **
Niezawodność ***

2. Honda CR-V II (2002-2007)

Ceny: od 14 tys. zł

Honda CR-V - jazda

Druga generacja CR-V jeszcze przypomina bardziej terenówkę niż SUV-a (pokaźny prześwit, koło zapasowe na tylnej klapie otwieranej w bok), ale i tak nie nadaje się do wypadów w grząski teren, w którym nie radzi sobie jej napęd na cztery koła. Jeśli rozpatrujemy CR-V jako samochód rodzinny, trafiliśmy w dziesiątkę. Auto jest większe od swoich następców i mierzy 454 cm (po liftingu 6 cm więcej), ma obszerny 527-litrowy bagażnik i kabinę, w której nie zabraknie miejsca dla kompletu pasażerów. Deskę Hondy zmontowano na wysokim poziomie. Uwagę zwraca nietypowe umiejscowienie dźwigni hamulca ręcznego na konsoli środkowej. Wybór silników w Hondzie ogranicza się w zasadzie do dwóch jednostek – benzynowej 2.0 i-VTEC (był jeszcze rzadko spotykany 2.4) i diesla 2.2 i-CTDi. Druga z nich czasami boryka się z problemem hałasującego łańcucha rozrządu, ale na ogół odznacza się dużą trwałością. Odradzamy montaż instalacji gazowej do silników benzynowych, chyba że będziemy pamiętać o regulacji luzu zaworowego co 20 tys. km.

Możliwe usterki:
– tylny most miewa wycieki, zawodzi też elektronika, przez co napęd trafia na tył
– hałasujący łańcuch rozrządu w dieslach

Honda CR-V – polecany silnik: 2.0 i-VTEC

Zasilanie/cyl. benzynowy/R4
Pojemność 1998 cm³
Moc maks. 150 KM
Maks. moment obrotowy 192 Nm
Prędkość maks. 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Śr. zużycie paliwa 9,7 l/100 km

Honda CR-V – oceny

Funkcjonalność *****
Silniki ****
Off-road **
Niezawodność ****

3. Hyundai Santa Fe (2000-2006)

Ceny: od 8 tys. zł

Hyundai Santa Fe - jazda

Santa Fe I ma już 18 lat i w tej chwili jest jednym z najtańszych do kupienia SUV-ów. Docenią go zarówno ojcowie rodzin, jak i osoby, którym zależy na przydatności napędu 4×4 – do 2005 roku wykorzystywał sprzęgło lepkościowe, po liftingu natomiast wprowadzono sprzęgło sterowane elektronicznie, a na desce rozdzielczej pojawił się przełącznik zmiany trybów. Silnikowo najlepszym wyborem pozostaje benzynowa jednostka 2.7 z automatyczną skrzynią biegów. Rozpędza Hyundaia w akceptowalny sposób i toleruje LPG. Do popularniejszych w ogłoszeniach diesli radzimy podchodzić z rezerwą z uwagi na awarie układu wtryskowego. Santa Fe to dość dopracowany samochód pod względem wykończenia i jego wnętrze nieźle znosi próbę czasu oraz już spore przebiegi.

Możliwe usterki:
– głośna praca układu napędowego
– nierównomierna praca silników Diesla

Hyundai Santa Fe – polecany silnik: 2.7 V6

Zasilanie/cyl. benzynowy/V6
Pojemność 2656 cm³
Moc maks. 173 KM
Maks. moment obrotowy 255 Nm
Prędkość maks. 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s
Śr. zużycie paliwa 11,5 l/100 km

Hyundai Santa Fe – oceny

Funkcjonalność *****
Silniki ***
Off-road ****
Niezawodność ***

4/5. Hyundai Tucson I/Kia Sportage II (2004-2010)

Ceny: od 15 tys. zł

Kia Sportage - jazda

Oba te koreańskie modele są bliźniakami konstrukcyjnymi, więc wybór między nimi pozostaje kwestią gustu. Ich kompaktowe rozmiary (433 cm długości) docenią osoby chcące użytkować samochód w mieście, natomiast duet Hyundai-Kia nieźle radzi sobie też w lekkim terenie. Wersja 4×4 (były też z napędem na przód) wykorzystuje elektrycznie sterowane sprzęgło międzyosiowe, które można wyłączyć przyciskiem w środku. Bojowego charakteru dodają plastikowe osłony na błotnikach i w okolicach progów. Wnętrze zaprojektowano jeszcze według starej koreańskiej szkoły budowania uterenowionych aut, czyli z wykorzystaniem twardych plastików i ich przeciętnego spasowania. Wygląd kokpitu to już kwestia gustu – zaprojektowano go z nastawieniem na prostotę obsługi.

Hyundai Tucson - jazda

Koreański duet z biegiem lat daje się poznać z coraz lepszej strony. Co prawda zdarzają się drobne usterki elektryczne, a precyzja skrzyni biegów i jakość powłoki lakierniczej pozostawia wiele do życzenia, ale biorąc pod uwagę ogólną trwałość poszczególnych elementów (turbosprężarek, sprzęgła, układu wtryskowego) trudno im cokolwiek zarzucić. W ich przypadku można polecić i silniki benzynowe, i Diesla. Oszczędność nie jest jednak mocną stroną tych pierwszych, natomiast 140-konny 2.0 CRDi wyposażono już w problematyczny filtr cząstek stałych (nie ma go w 112-konnej odmianie).

Opisywane generacje Tucsona i Sportage nigdy nie kusiły klientów swoją stylistyką, przez co rynek powoli o nich zapomina. To dobra okazja do znalezienia zadbanego egzemplarza z niskim, faktycznym przebiegiem. Co więcej, powstaje coraz więcej sklepów oferujących do nich tanie części zamienne.

Możliwe usterki:
– drobne usterki instalacji elektrycznej (śniedzieją połączenia)
– wybrane egzemplarze wyprodukowane po 2006 roku mogą mieć filtr cząstek stałych, który sprawia problemy
– niska jakość powłoki lakierniczej

Hyundai Tucson I/Kia Sportage II – polecany silnik: 2.0 CRDi

Zasilanie/cyl. diesel/R4
Pojemność 1991 cm³
Moc maks. 140 KM
Maks. moment obrotowy 305 Nm
Prędkość maks. 178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s
Śr. zużycie paliwa 7,1 l/100 km

Hyundai Tucson I/Kia Sportage II – oceny

Funkcjonalność ****
Silniki ****
Off-road ***
Niezawodność ****

6. Land Rover Freeleander (1996-2006)

Ceny: od 7 tys. zł

Land Rover Freelander - jazda

To najstarszy model w zestawieniu i widać to głównie w środku – kokpit Freelandera jest toporny, nieprzyjemny w dotyku i stylistycznie już „trąca myszką”. Klienci mają do wyboru dwie wersje nadwoziowe: rodzinną, pięciodrzwiową i bardziej lifestylową trzydrzwiową, w której można zdjąć wykonaną z tworzywa sztucznego tylną część dachu. W tym aucie nie uświadczymy mocnych silników, poza 2,5-litrowym V6, który z uwagi na ogromne spalanie jest u nas rzadkością. Jeśli koniecznie chcemy benzynową jednostkę, pozostaje 120-konna 1.8, ale ma ona warstwową budowę i jest droga w naprawach. Diesle? Są dwa: 2.0 Di opracowany przez Rovera i 2.0 TD4 zapożyczony od BMW. Wszystkie Freelandery mają napęd na cztery koła. Oglądając poszczególne auta zwróćmy uwagę, czy nie jest przerobionym „anglikiem”. Poznamy je po zamku w drzwiach pasażera, pracujących w drugą stronę wycieraczkach i po braku lusterka w osłonie przeciwsłonecznej kierowcy.

Możliwe usterki:
– szwankuje przekładnia kątowa i sprzęgło dołączające napęd na tylną oś. Naprawy obu elementów są drogie (od 1000 do 6000 zł).

Land Rover Freelander – polecany silnik: 2.0 TD4

Zasilanie/cyl. diesel/R4
Pojemność 1951 cm³
Moc maks. 112 KM
Maks. moment obrotowy 260 Nm
Prędkość maks. 164 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,2 s
Śr. zużycie paliwa 7,7 l/100 km

Land Rover Freelander – oceny

Funkcjonalność ***
Silniki ***
Off-road **
Niezawodność **

7. Jeep Compass (2007-2017)

Ceny: od 18 tys. zł

Jeep Compass - jazda

Słynący z konstruowania doskonałych samochodów terenowych Jeep postanowił zawalczyć na arenie kompaktowych SUV-ów i… niezbyt mu się to udało. W 2007 roku przedstawił dwa bazujące na jednej płycie podłogowej modele: Compassa i bardziej klasycznego Patriota. Auta otrzymały charakterystyczny grill i spory prześwit, ale to wszystko, co łączy je z pozostałymi Jeepami. Nie wszystkie Compassy mają napęd 4×4, a jeśli tak, to układ z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym. Środek zaprojektowano z naciskiem na klasykę, ale od razu rzucają się w oczy twarde plastiki, a podczas jazdy „wszystko słychać” – to efekt słabego wyciszenia. Benzynowe Compassy to rzadkość na rynku wtórnym. Szkoda, bo to całkiem trwałe konstrukcje Jeepa i Chryslera, tolerujące zasilanie gazem. Diesel 2.0 CRD to nic innego jak volkswagenowski 2.0 TDI ze sprawiającymi kłopoty pompowtryskiwaczami. Jego wadą jest też głośna praca, ale osiągi ma dobre.

Możliwe usterki:
– drobne problemy z korozją
– usterki opcjonalnej skrzyni CVT

Jeep Compass – polecany silnik: 2.0 CRD

Zasilanie/cyl. diesel/ R4
Pojemność 1968 cm³
Moc maks. 140 KM
Maks. moment obrotowy 310 Nm
Prędkość maks. 178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s
Śr. zużycie paliwa 5,5 l/100 km

Jeep Compass – oceny

Funkcjonalność ****
Silniki **
Off-road ***
Niezawodność **
Na następnej stronie:
Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, Subaru Forester, Suzuki Grand Vitara, Suzuki SX4, Toyota RAV4