Znamy już wyniki konkursu na Międzynarodowy Silnik Roku 2018. Mimo że przyszło nam żyć w epoce downsizingu, jurorzy – podobnie zresztą jak w poprzednich latach – za najlepsze uznali jednostki o dużych pojemnościach.

W 20. edycji konkursu International Engine of the Year główną nagrodę otrzymało 3,9-litrowe, podwójnie turbodoładowane V8 Ferrari, które jest montowane do modeli 488 GTB, 488 Spider oraz 488 Pista. Za najlepszy silnik jednostka F154 została uznana także w 2016 i 2017 r. Nagrodę za drugi najlepszy silnik roku 2018 r. otrzymało Porsche za trzylitrowego boksera z turbo, który jest montowany do modeli 911 Carrera (w tym S i GTS). Trzecim najlepszym motorem roku jest 6.5 V12 z Ferrari 812 Superfast.

Silnik Roku 2018 w klasie poniżej 1.0

Silnik 1.0 TSI EA211
Silnik 1.0 TSI należy do modularnej rodziny EA211. Oznacza to, że jest technicznie blisko spokrewniony chociażby z jednostką 1.4 TSI, która nie boryka się już z problemami starszych 1.4 TSI EA111 w postaci pękających tłoków czy rozciągającego się łańcucha rozrządu (EA211 ma rozrząd napędzany paskiem).

Uznanie jurorów zyskał nowy silnik 1.0 TSI (montowany m.in. do VW Golfa, up!, Polo, T-Roc; Seata Ibiza, Arona, Atera i Leon czy Skody Fabii, Rapid i Karoq). Drugie miejsce w klasyfikacji silników do litra pojemności zajął 1.0 EcoBoost (Ford Fiesta, Focus, C-Max, Mondeo, EcoSport). Trzeci był natomiast dwucylindrowy motor, który pełni rolę generatora prądu w BMW i3 z Range Extenderem.

Silnik Roku 2018 w klasie 1.0-1.4

Peugeot 1.2 PureTech
Trzy cylindry nie przeszkodziły inżynierom koncernu PSA w stworzeniu przyjemnie brzmiącej i kulturalnie pracującej jednostki napędowej.

Pierwsze miejsce utrzymał trzycylindrowy silnik 1.2 PureTech koncernu PSA. Obecnie można go spotkać w Peugeotach 208, 308, 2008, 3008, 5008; Citroenach C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso; DS3, DS4 oraz Oplach Crossland X i Grandland X. Drugie i trzecie miejsce zajęły silniki grupy Volkswagena – 1.4 TSI/TFSI, przy czym wyżej został oceniony wariant motoru z funkcją ACT, czyli wyłączania dwóch cylindrów podczas jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc i moment obrotowy.

Silnik Roku 2018 w klasie 1.4-1.8

Hybrydowy napęd BMW i8
Przednie koła napędza jednostka elektryczna. Benzynowy silnik BMW i8 znajduje się za drugim rzędem siedzeń. Z 1,5 litra pojemności rozwija 231 KM w zakresie 5800–6000 obr./min oraz 320 Nm przy 3700 obr./min

Od 2016 r. prym w tej klasie wiedzie trzycylindrowy, modularny silnik BMW B38 o pojemności 1,5 litra. Za najlepszą uznano jego wysiloną wersję, która jest montowana do BMW i8. Drugie miejsce zajął słabszy wariant, dostępny w mniejszych modelach BMW oraz całej palecie Mini. Trzeci miejsce zajął nowy silnik grupy Volkswagena 1.5 TSI / TFSI Evo.

Silnik Roku 2018 w klasie 1.8-2.0

Silnik 2.0 Porasche
Ubytek dwóch cylindrów z silnika Boxstera i Caymana zrekompensowało wprowadzenie turbodoładowania, które z 2.0 wykrzesało 300 KM przy 6500 obr./min oraz 380 Nm w zakresie 1950–4500 obr./min.

Jurorzy nie zmienili zdania i na szczycie pozostał dwulitrowy bokser z Porsche 718 Boxster/Cayman. Drugie miejsce zajęło 2.0 z Mercedesów-AMG A, CLA i GLA, a trzecie – dwulitrowa jednostka turbo z Hondy Civic Type R i nowego Accorda.

Silnik Roku 2018 w klasie 2.0-2.5

Pięciocylindrowy silnik 2.5 TFSI napędza najmocniejsze wersje kompaktowych Audi. W najnowszym wydaniu rozwija 400 KM i 480 Nm.

W tej kategorii od 2010 r. niepodzielnie panuje pięciocylindrowe 2.5 TFSI z Audi RS3, TT RS czy RS Q3. Drugie miejsce zajął 2,5-litrowy, turbodoładowany bokser z Porsche 718 Boxster/Cayman, a trzecie silnik Forda 2.3 EcoBoost, montowany do Focusa RS.

Silnik Roku 2018 w klasie 2.5-3.0

Zespół napędowy Porsche 911
Zapewniający świetne osiągi i potrafiący zaskoczyć niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo doładowany bokser jest szczelnie ukryty w tylnej części nadwozia Porsche 911.

Od 2016 r. za najlepszy silnik tej kategorii jest uważany podwójnie turbodoładowany bokser Porsche o pojemności trzech litrów, który napędza wiele wersji modelu 911 Carrera. Drugie miejsce zajęło 3.0 R6 z podwójnym turbo z BMW M3/M4, a trzecie 2.9 V6 (również podwójnie doładowane) z Alfy Romeo Giulia/Stelvio w wersjach QV.

Silnik Roku 2018 w klasie 3.0-4.0

Ferrari 488
Produkowane od drugiej połowy 2015 r. Ferrari 488 posiada 670-konny silnik 3.9 V8. W wersji 488 Pista jest on wzmocniony do 720 KM.

Także w tej kategorii od 2016 r. wygrywa ten sam silnik – 3.9 V8 Biturbo z Ferrari 488 GTB, 488 Spider i 488 Pista. Drugie miejsce, jednak z ogromną stratą punktową zajął podwójnie turbodoładowany 4.0 V8 z Mercedesów-AMG, Maybacha S oraz Aston Martinów Vantage i DB11. Na najniższym stopniu podium uplasował się czterolitrowy bokser z Porsche 911 GT3 i 911 R.

Silnik Roku 2018 w klasie powyżej 4.0

6.5 V12 z Ferrari 812 Superfast
Silnik Ferrari 812 Superfast uwielbia wysokie obroty – rozwija 800 KM przy 8500 obr./min oraz 718 Nm przy 7000 obr./min.

Zwyciężyło 6.5 V12 z Ferrari 812 Superfast. Drugie miejsce zajęło 5.2 V10 (Audi R8 i Lamborghini Huracan), a trzecie – podwójnie turbodoładowane 4.4 V8 z BMW M5.

Elektryczny Silnik Roku 2018

Zespół napędowy Tesli
Elektryczny napęd Tesli nie wygląda spektakularnie, jednak generuje ogromną moc i wysoki moment obrotowy, a umieszczony w podłodze pakiet akumulatorów obniża położenie środka ciężkości auta.

Cienia szans konkurentom nie dał napęd Tesli (Model S/X/3). Drugie miejsce zajęło elektryczne BMW i3/i3s. Na podium stanął też elektryczny napęd koncernu General Motors, który napędza Chevroleta Bolt i Opla Ampera-e.

Zielony Silnik Roku Roku 2018

Także w tej kategorii górą była Tesla. Drugie miejsce zajęło hybrydowe BMW i8, a trzecie z równą liczbą punktów elektryczna wersja BMW i3/i3s oraz elektryczny napęd GM.

Najlepszy Nowy Silnik Roku 2018

Zaprezentowane w 2017 r. Ferrari 812 Superfast przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 2,9 sekundy i może osiągnąć 340 km/h. Deklarowane przez producenta spalanie w cyklu mieszanym wynosi 14,9 l/100km.

Pierwsze miejsce zajęła jednostka 6.5 V12 z Ferrari Superfast. Za drugi najlepszy nowy silnik uznano podwójnie doładowane 4.4 V8 z BMW M5, a podium dopełniła jednostka 3.0 Twinturbo Mercedesa z systemem miękkiej hybrydy, który w określonych sytuacjach wspomaga silnik benzynowy.

Sportowy Silnik Roku 2018

Podwójnie doładowany silnik Ferrari
Dwie turbosprężarki w silniku Ferrari nie są nowym rozwiązaniem – użyto go chociażby w legendarnym Ferrari F40 z 1987 r.

Najwyżej oceniono 3.9 V8 Biturbo z Ferrari 488 GTB/Spider/Pista. Drugie miejsce zajął czterolitrowy bokser Porsche (911 GT3/911 R), a trzecie – 6.5 V12 z Ferrari 812 Superfast.

Nagrody w konkursie International Engine of the Year są przyznawane przez międzynarodowe grono dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy przyznają punkty poszczególnym jednostkom za zużycie paliwa, osiągi, kulturę pracy, dźwięk oraz wrażenia z jazdy. Każdy z jurorów ma do dyspozycji 25 punktów na daną klasę, które może rozdysponować między pięć wybranych przez siebie silników.