Firmy ubezpieczeniowe 2018 - otwierające

Pomimo podwyżek cen polis, ubezpieczyciele wciąż podpadają polskim kierowcom. Oto wyniki kolejnego rankingu firm ubezpieczeniowych, sporządzanego corocznie przez Rzecznika Finansowego.

W 2015 roku weszły w życie nowe wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego, mające w założeniu ograniczyć przypadki nieuczciwego postępowania firm ubezpieczeniowych, tj. zaniżania wartości odszkodowań lub całkowitej odmowy ich wypłacania. Niestety, ani to, ani ostatnie podwyżki składek ubezpieczeniowych nie zmniejszyły liczby skarg, które co roku wpływają do Rzecznika Finansowego. Jest to instytucja, do której bezpłatnie można zgłaszać swoje zażalenia dotyczące pracy polskich ubezpieczycieli. Rzecznik skrupulatnie odnotowuje każdą skargę i na jej podstawie sporządza ranking najgorszych i najlepszych firm ubezpieczeniowych. Oczywiście nie można ich wyłonić wyłącznie na podstawie wpływających zażaleń: na rynku działa bardzo wiele mniejszych lub większych firm, różniących się liczbą klientów, stąd największe towarzystwa ubezpieczeniowe (np. PZU) zostałyby w takim wypadku najbardziej pokrzywdzone. Dlatego współczynnik skarg jest porównaniem liczby skarg do udziału firmy ubezpieczeniowej w rynku i właśnie on przedstawia reputację ubezpieczyciela na dla innych firm.

Jak należało się spodziewać, najwięcej zażaleń do Rzecznika dotyczy firmy PZU, jednak zestawiając ich ilość z udziałem w rynku (33%) okazuje się, że współczynnik skarg kształtuje się w okolicach średniej dla ubezpieczycieli. Drugimi pod względem wielkości towarzystwami ubezpieczeniowymi są Ergo Hestia (14,2%) i Warta (13,5%) i uzyskały znacznie lepszy wynik od PZU. Najmniejszym współczynnikiem skarg może się poszczycić firma Pocztowe TUW. Trzeba przy tym zaznaczyć, że do rankingu załapało się „rzutem na taśmę”, ponieważ zawarto w nim firmy, na które wpłynęło co najmniej 10 skarg: to minimalna ilość, na podstawie której można uczciwie wyliczyć współczynnik skarg. Klienci najgorzej oceniają pracę towarzystw TUZ TUW, Link 4 i Generali.

FirmaLiczba skargWspółczynnik skarg
TUZ TUW78130,0
Linki 4 TU S.A.287106,3
Generali TU S.A.376101,6
AXA Ubezpieczenia TUiR S.A.c41382,6
AVIVA TU Ogólnych S.A.9780,8
UNIQA TU S.A.20066,7
TUW TUW11463,3
TU Compensa S.A. VIG20155,8
Gothaer TU S.A.9254,1
PZU S.A.170351,3
TU INTERRISK S.A. VIG13250,8
TUiR Allianz Polska S.A.22946,7
STU Ergo Hestia S.A.50435,5
Concordia Polska TUW2531,3
TUiR WARTA S.A.34225,3
Pocztowe TUW1025,0
Ogółem480848,1

By nieco poprawić widoczne wyżej statystyki, Rzecznik Finansowy planuje dokonać zmian w systemie likwidacji szkód. W tym celu po wszczęciu przez klienta postępowania reklamacyjnego powołanych zostałoby dwóch niezależnych rzeczoznawców, reprezentujących zarówno niezadowolonego klienta, jak i pozwaną firmę ubezpieczeniową. Pierwszy z nich w imieniu interesanta przedstawiłby swoją wycenę zaistniałej szkody, a ubezpieczyciel mógłby ją podważyć pod warunkiem powołania swojego eksperta. Jeśli ten znajdzie istotny błąd w wycenie szkody, zakład ubezpieczeniowy będzie musiał nie tylko zapłacić kwotę wyliczoną przez rzeczoznawcę niezadowolonego klienta, ale i zwrócić wydatki poniesione na wystawienie tej opinii. Innymi słowy: kto się myli (lub oszukuje), ten i tak poniesie konsekwencje oraz dodatkowo zapłaci za pracę niezależnego rzeczoznawcy.

Firmy ubezpieczeniowe 2018
Planowane zmiany Rzecznika Finansowego być może ograniczą próby oszustw ubezpieczycieli wobec swoich klientów, a tym samym zmniejszą liczbę składanych na nich skarg.

Zobacz raport Rzecznika Finansowego z 2017 roku