W Europie bez zmian – klienci nadal preferują wybór nowego samochodu kompaktowego. Popularność w 2017 roku zyskały SUV-y i auta miejskie, a także elektryczne.
W 2017 roku nowe samochody znalazły ponad 15 milionów nabywców. Aż 21% z nich to auta kompaktowe. Liderem ponownie został Volkswagen Golf, którego, podobnie jak w 2016 roku, kupiło prawie pół miliona osób. Drugim najpopularniejszym segmentem w Europie są auta miejskie – dzięki tendencji wzrostowej (skok o 6,4% w porównaniu z 2016 r.) bardzo zbliżyły się do kompaktów, uzyskując 20,6% udziału w rynku. Klienci coraz częściej sięgają po nowe kompaktowe SUV-y i crossovery (wzrost sprzedaży o 33,5%) i po samochody elektryczne. Te ostatnie wciąż stanowią jedynie niewiele ponad 1% udziału, nawet mimo wzrostu sprzedaży o 48,6%. Ubiegły rok przyniósł z kolei spadek zainteresowania autami klasy średniej (-12,4%), samochodami coupe (-14,9%) i minivanami, szczególnie tymi najmniejszymi (-27%).
W porównaniu z 2016 rokiem nastąpiło kilka zmian w rankingu bestsellerów poszczególnych segmentów. Bratobójczą walkę Fiata w klasie mini wygrał tym razem Fiat 500, Mercedes Klasy C jeszcze bardziej przybliżył się do lidera w klasie średniej (VW Passata) i wyprzedził głównego rywala – Audi A4. Mazda MX-5 w podsumowaniu rocznym wyprzedziła najchętniej wybieranego kabrioleta w 1 poł. 2017 roku, czyli Volkswagena Beetle’a, a Mercedes Klasy S zdetronizował BMW serii 7 w najbardziej prestiżowym segmencie samochodów luksusowych.
Model | Sprzedaż (szt.) | |
---|---|---|
Auta mini | Fiat 500 | 190 389 |
Fiat Panda | 187 682 | |
Volkswagen Up! | 98 929 | |
Hyundai i10 | 91 027 | |
Toyota Aygo | 84 913 | |
Auta miejskie | Renault Clio | 328 967 |
Volkswagen Polo | 273 291 | |
Ford Fiesta | 255 376 | |
Peugeot 208 | 245 198 | |
Opel Corsa | 233 196 | |
Auta kompaktowe | Volkswagen Golf | 462 855 |
Skoda Octavia | 232 566 | |
Opel Astra | 218 632 | |
Ford Focus | 215 207 | |
Renault Megane | 169 132 | |
Auta klasy średniej | Volkswagen Passat | 184 655 |
Mercedes Klasy C | 153 500 | |
Audi A4 | 146 684 | |
BMW serii 3 | 129 009 | |
Skoda Superb | 83 142 | |
Auta klasy wyższej | Mercedes Klasy E | 111 650 |
BMW serii 5 | 110 395 | |
Audi A6 | 79 271 | |
Volvo S90/V90 | 54 500 | |
Jaguar XF | 12 406 | |
Auta klasy luksusowej | Mercedes Klasy S | 13 359 |
BMW serii 7 | 11 735 | |
Porsche Panamera | 10 594 | |
Audi A8 | 5 985 | |
Jaguar XJ | 1 516 | |
Auta coupe | Mercedes Klasy C | 23 376 |
BMW serii 2 | 20 075 | |
BMW serii 4 | 16 756 | |
Audi A5 | 14 470 | |
Mercedes Klasy E | 12 912 | |
Kabriolety | Mazda MX-5 | 15 799 |
Volkswagen Beetle | 15 773 | |
Smart Fortwo | 13 349 | |
BMW serii 2 | 9 652 | |
Audi A3 | 9 167 | |
Małe minivany | Fiat 500L | 64 496 |
Ford B-Max | 43 856 | |
Hyundai ix20 | 32 035 | |
Opel Meriva | 27 848 | |
Kia Venga | 24 002 | |
Kompaktowe minivany | Volkswagen Touran | 110 369 |
Renault Scenic | 104 449 | |
Citroen C4 Picasso | 99 600 | |
Ford C-Max | 68 159 | |
Opel Zafira | 48 448 | |
Duże minivany | Ford S-Max | 35 065 |
Seat Alhambra | 31 784 | |
Mercedes Klasy V | 31 433 | |
Volkswagen Sharan | 28 905 | |
Renault Espace | 18 432 | |
Miejskie SUV-y i crossovery | Renault Captur | 213 728 |
Peugeot 2008 | 180 913 | |
Nissan Juke | 91 927 | |
Suzuki Vitara | 73 906 | |
Ford EcoSport | 62 747 | |
Kompaktowe SUV-y i crossovery | Nissan Qashqai | 249 063 |
Volkswagen Tiguan | 236 488 | |
Peugeot 3008 | 167 729 | |
Hyundai Tucson | 153 739 | |
Ford Kuga | 152 648 | |
SUV-y klasy średniej | Volvo XC60 | 99 513 |
Mercedes GLC | 85 143 | |
Audi Q5 | 70 318 | |
Land Rover Discovery Sport | 43 977 | |
BMW X3 | 41 432 | |
SUV-y klasy wyższej | BMW X5 | 34 975 |
Audi Q7 | 30 667 | |
Volvo XC90 | 30 194 | |
Range Rover Sport | 26 193 | |
Mercedes GLE | 22 844 | |
Auta elektryczne | Renault Zoe | 30 586 |
Hyundai Ioniq | 22 037 | |
Volkswagen e-Golf | 21 902 | |
BMW i3 | 21 034 | |
Nissan Leaf | 16 918 |
Biorąc pod uwagę preferencje klientów w poszczególnych segmentach, najchętniej wybierają oni samochody marek popularnych. Auta marek premium zdobywają uznanie w droższych klasach, a niektóre zdążyły całkowicie zdominować. Mowa tu np. o SUV-ach klasy średniej i wyższej, gdzie pierwszą „piątkę” w sprzedaży stanowią modele Volvo, Mercedesa, Audi, Land Rovera i BMW. Starają się również przebijać w mniej popularnych segmentach, np. BMW i3 w autach elektrycznych lub Audi A3 w kabrioletach.
Zobacz także:
- Najchętniej kupowane auta w Europie (1. połowa 2017 r.)
- Sprzedaż aut marek popularnych i premium w Europie (1. połowa 2017 r.)
- Bestsellery marek w Europie (2016 r.)