TestyMitsubishi Outlander PHEV kontra Toyota RAV4 Hybrid – PORÓWNANIE

Mitsubishi Outlander PHEV kontra Toyota RAV4 Hybrid – PORÓWNANIE

Choć i Mitsubishi Outlander PHEV, i Toyota RAV4 Hybrid są hybrydowymi SUV-ami, ich układy napędowe dzieli przepaść. Który jest lepszy? Oto porównanie jakie przygotował tygodnik Motor.

Jeśli chodzi o auta hybrydowe, Toyota jest na uprzywilejowanej pozycji – to ta firma 20 lat temu wprowadziła do sprzedaży pierwszą seryjną hybrydę, Priusa. Zresztą podobnie jest z SUV-ami – jednym z prekursorów tego typu aut była pierwsza Toyota RAV4 z 1994 r. Dziś zarówno napęd hybrydowy Toyoty, jak i model RAV4 doczekały się już czwartych generacji. I dopiero w ubiegłym roku je połączono, prezentując RAV4 w wersji Hybrid.

Ale to nie jest pierwsza uterenowiona hybryda. Na przykład Mitsubishi Outlander PHEV debiutowało w 2014 r. (2 lata później przeszło lifting). Nie jest ono jednak „zwykłą” hybrydą, jak RAV4 – to auto typu plug-in, a więc z możliwością ładowania akumulatorów kablem.

W Europie w trzech kwartałach tego roku sprzedano niemal 350 tys. „zwykłych” hybryd i prawie 100 tys. takich z oznaczeniem plug-in. Wśród tych drugich najpopularniejszym modelem był właśnie Outlander. Jednak u nas sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Polacy w tym samym okresie kupili aż 12 tysięcy hybryd i zaledwie 379 aut typu plug-in. Wyraźnie widać to na przykładzie sprzedaży testowanych modeli – od stycznia do września 2017 r. polscy klienci kupili aż 2023 hybrydowe RAV4, podczas gdy Outlanderów PHEV sprzedano zaledwie… siedem.

Sprawdziliśmy, skąd może się brać tak wielka różnica.

Dobre dla rodziny

Kabiny obu SUV-ów wcale bardzo się nie różnią. Obie są nieźle wykończone – w Mitsubishi jest więcej miękkich tworzyw, a mniej takich, które wyglądają na tanie, z kolei Toyotę wyróżnia obszycie części tablicy przyrządów połączeniem skóry i alcantary. Na równie dobrą ocenę w obydwu autach zasługuje łatwość obsługi.

W kwestii przestronności zwykle pewną przewagę ma Outlander, ale w testowanych, topowych wersjach na niewielkie prowadzenie wysuwa się RAV4. A to dlatego, że Mitsubishi seryjnie ma okno dachowe, którego obudowa zabiera nieco miejsca nad głowami (5 cm z przodu i 3 z tyłu).

Bagażnik Outlandera ma pojemność 451 l i podłogę pochyloną w stronę pokrywy (po złożeniu kanapy jest ona płaska). Pod podłogą – spory schowek i zestaw naprawczy do opon. W RAV4 bagażnik jest o 50 l większy, ale ma duży stopień za oparciem kanapy. Za to pod podłogą jest koło dojazdowe, przewidziano tam też miejsce na roletę. Niestety, w obu burty wykończono łatwym do zarysowania plastikiem.

Komfort przede wszystkim

Układy jezdne testowanych SUV-ów są zupełnie porównywalne. RAV4 i Outlander to ciężkie auta – to drugie nawet bardzo (ważą, odpowiednio, 1735 i 1860 kg). Oba nie przepadają za szybkim pokonywaniem zakrętów – wyraźnie przechylają się i szybko zaczynają płużyć przodem (ale w żadnym interwencje ESP nie są brutalne ani przedwczesne).

Za to obydwa samochody w teście okazują się komfortowe. Ich zawieszenia sprawnie i w miarę cicho filtrują nierówności – nawet te większe.

Różne układy

Jeśli chodzi o układy napędowe. Toyota postawiła na znany od lat, typowy dla niej napęd hybrydowy. W RAV4 przednie koła napędza 2,5-litrowa jednostka benzynowa (155 KM) w zestawie ze 143-konnym silnikiem elektrycznym i bezstopniową przekładnią planetarną. Tylne koła wprawia w ruch „elektryk” o mocy 68 KM.

W Mitsubishi za napędzanie przedniej osi też odpowiadają silnik benzynowy (2.0, 121 KM) i elektryczny (82 KM) oraz skrzynia bezstopniowa, a tylnej – kolejny elektryczny o mocy 82 KM. Ale to koniec podobieństw.

Bo podczas gdy w Toyocie akumulator, z którego korzystają silniki elektryczne ma tylko 1,6 kWh pojemności, w Mitsubishi to całe 12 kWh. Dzięki temu Outlander nie tylko rozpędza się „na prądzie” nawet do nieco ponad 120 km/h, ale przy rozsądnym traktowaniu pedału gazu przejeżdża bez użycia silnika spalinowego dystans aż 50 km (Toyota góra kilka kilometrów z maksymalną prędkością ok. 60 km/h).

Tylko Mitsubishi ma tryb 4WD Lock, sprawiający, że moc płynie stale do obu osi. Są też przyciski Safe, pozwalający zachować zebraną energię na później, oraz Charge. Ten drugi pozwala doładować baterie silnikiem benzynowym. Zajmuje mu to 0,5-1,5 godziny (w zależności od sposobu jazdy i warunków drogowych) i nie jest zbyt opłacalne – spalanie rośnie wtedy nawet o 50%.

Kierowca RAV4 może co najwyżej włączyć ustawienia Eco (pomaga nieco obniżyć spalanie) albo Sport, w którym Toyota trochę lepiej odpowiada na ruchy prawej stopy.

Mylne wrażenie

Dzięki momentalnej reakcji na dodanie gazu (silne wsparcie „elektryki”) zza kierownicy szybszy wydaje się Outlander. Kierowca Toyoty praktycznie zawsze musi poczekać, aż silnik „rozkręci się” do wysokich obrotów – dopiero wtedy zaczyna się wyraźne przyspieszanie. Nasze pomiary pokazują jednak, że o wiele szybciej rozpędza się RAV4. Prędkość 100 km/h osiąga już 8,3 s po starcie, a do 160 km/h przyspiesza w 22 sekundy (Mitsubishi potrzebuje, odpowiednio, 10 i 27,7 s). Nie czuć jednak tego przyspieszenia, bo Toyota rozpędza się wyjątkowo płynnie.

Drogie oszczędzanie

Oba SUV-y mają podobne spalanie. Toyota zużywa w mieście 6,5, a Mitsubishi – 6,2 l na 100 km. Wyraźnie różnią się tylko w trasie, gdy nie przekracza się 100 km/h – RAV4 wystarcza wtedy 6,3 l/100 km, a Outlander potrzebuje 7,4 l. Przy szybszej jeździe różnice maleją. Na drodze ekspresowej Toyota spala na każde 100 km 8,2 l benzyny, a przy prędkości autostradowej – 11 l. Mitsubishi potrzebuje w tych warunkach, odpowiednio, 8,5 i 10,5 l.

W przypadku Outlandera dane te dotyczą jazdy z rozładowana baterią. Jeśli naładuje się akumulatory z gniazdka (pełne naładowanie trwa 5-7 godzin) albo słupka (ok. godziny), przejechanie pierwszych 50 km kosztuje tylko ok. 7 zł – albo nic, jeśli korzystamy z darmowego punktu ładowania.

Ale co z tego, skoro Outlander kosztuje o 62,2 tys. zł więcej niż podobnie wyposażona Toyota. Za topowe RAV4 Hybrid płaci się bowiem akceptowalne 177 800 zł (a obecnie jeszcze o 10 tys. zł mniej), podczas gdy ceny rywala zaczynają się od 189 990 zł, a najbogatsza odmiana kosztuje 239 990 zł!

W odpowiednich warunkach (50 km dziennie, tylko „na prądzie” z gniazdka) dopłata do Mitsubishi zwróci się w… 7 lat.

Podsumowanie

Przy tak gigantycznej różnicy w cenie nie dziwi przepaść w statystykach sprzedaży. Zakup Outlandera może się opłacać tylko komuś, kto będzie go codziennie ładował z darmowego słupka i pokonywał między ładowaniami góra 50 km. Dla wszystkich innych wybór jest tylko jeden – Toyota RAV4.

Dane techniczne

Mitsubishi Toyota
Silnik benz., 2 x elektr. benz., 2 x elektr.
Pojemność skokowa 1998 cm3 2494 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna (benz.) 121 KM/4500 155 KM/5700
Moc maksymalna (elektr.) 82+82 KM 143+68 KM
Moc maksymalna (łączna) b.d. 197 KM
Maks. moment obrotowy (benz.) 190 Nm/4500 210 Nm/4200
Maks. moment obrotowy (elektr.) 137+195 Nm 270 Nm
Maks. moment obrotowy (łączny) b.d. b.d.
Napęd 4×4 4×4
Skrzynia biegów bezstopniowa bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 470/180/170 cm 461/185/168 cm
Rozstaw osi 267 cm 266 cm
Średnica zawracania 10,6 m 11,2 m
Masa/ładowność 1860/510 kg 1735/535 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 451/1460 l 501/1633 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l (Pb 95) 56 l (Pb 95)
Opony 225/55 R18 235/55 R18

Osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna 170 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s 8,3 s
Zużycie paliwa* b.d./b.d./5,5 5,4/5,1/5,2
Zasięg 810 km 1070 km

* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Dane testowe

Dane testowe* Mitsubishi Toyota
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,8 s 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s 8,3 s
Przyspieszenie 0-160 km/h 27,7 s 22,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 43,8 m 42,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 44,4 m 42,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,0 dB 57,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,2 dB 63,7 dB
Rzeczywista prędkość** 94 km/h 94 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,2 2,7
Testowe zużycie paliwa*** 6,3/7,1/6,7 6,5/6,3/6,4
Rzeczywisty zasięg 670 km 870 km

* OPONY ZIMOWE; ** przy wskazaniu 100 km/h; *** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Szczegółowe wyniki testu

MIEJSCA   1 2
maks. pkt. Toyota RAV4 HYBRID Mitsubishi Outlander PHEV
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 40 22 20
Wykończenie i ergonomia 20 17 17
Wyciszenie 10 7 7
Bagażnik 20 9 7
Suma 90 55 51
Układ napędowy
Osiągi 20 14 11
Praca silnika 10 8 9
Skrzynia biegów/napęd 10 7 8
Zużycie paliwa 20 18 17
Suma 60 47 45
Właściwości jezdne
Trzymanie się drogi 20 16 16
Komfort jazdy 20 17 17
Układ kierowniczy 10 7 7
Suma 50 40 40
Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakr. bezp. 20 15 13
Hamulce 10 5 3
Suma 30 20 16
SUMA (bez kosztów) 230 162 152
MIEJSCA   1 2
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 40 34 22
Poziom wyposażenia 20 14 15
Wyposażenie dodatkowe 10 4 1
Suma 70 52 38
Razem 300 214 190
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji