PoradyPoradyMarki samochodów podatnych na korozję

Marki samochodów podatnych na korozję

Zaawansowana korozja szpeci samochód, niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo podróżnych, a nawet dyskwalifikuje pojazd z dalszej eksploatacji. Sprawdzamy odporność na rdzę w autach 23 marek.

Większość kierowców ocenia stopień postępowania korozji w samochodzie, oglądając go tylko powierzchownie z zewnątrz. Istotnie, nadwozie jest często atakowane przez rdzę, ale w jego przypadku korozja ma wymiar estetyczny, czyli tylko szpeci rudymi wykwitami na błotnikach, drzwiach i w innych newralgicznych miejscach. Tymczasem korozja „lubi” rozwijać się pod spodem auta i atakuje ważne elementy konstrukcyjne samochodu, jak podłużnice, podciągi czy mocowania elementów zawieszenia. Jeśli rdza opanowała podwozie w zaawansowanym stanie, można sobie odpuścić walkę z nią – naprawa nie da fabrycznej trwałości, a w starszych autach przekroczy ich wartość.

Ochroń nadwozie, konserwując je

Jeśli mamy samochód już kilka lat i zauważymy, że zaczyna rdzewieć na karoserii, nie ma powodu do paniki. Przy szybkiej interwencji korozja nie zdąży rozprzestrzenić się na spód auta i nie „wyżre” dziur w elementach blacharskich. Karoserię w wystarczającym stopniu zabezpieczy wosk lub nałożenie powłoki ceramicznej. By jeszcze bardziej przedłużyć życie samochodu, warto regularnie udrażniać odpływy nadwozia i oczyszczać profile zamknięte, tj. zdjąć gumowe zaślepki odpływów i plastikowe zatyczki otworów rewizyjnych. Dodatkowe zabezpieczenie zapewni wpuszczenie środka do konserwacji blachy, najlepiej bazującego na wosku. Systematycznego doglądania wymagają również nadkola, w których gromadzi się duża ilość błota.

Zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia
Zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia

Te elementy można jeszcze uratować

Korozja progów, błotników, a nawet podłogi nie oznacza jeszcze końca życia samochodu, pod warunkiem że zareagujemy w porę i odstawimy auto do blacharza. W warsztacie zostanie wycięta skorodowana część i w jej miejsce wspawana nowa reperaturka, pochodząca z innego pojazdu. Po wstawieniu element trzeba jeszcze pomalować, zatem łączny koszt operacji wyniesie ok. 500-1000 zł od części. Tańszym rozwiązaniem jest wymiana całych elementów nadwozia, tj. drzwi, błotników, maski, klapy tylnej. Przy odrobinie szczęścia trafimy „swój” kolor bez śladu rdzy.

Korozja tych elementów dyskwalifikuje samochód

Auta parkowane na trawie lub kruszywie są szczególnie narażone na korozję podwozia. To znacznie poważniejsza sprawa, bo w tym przypadku zaatakowane zostają elementy nośne podwozia, które bardzo ciężko naprawić. Najbardziej narażone są mocowania komponentów zawieszenia, podłużnice podwozia, jego podciągi oraz rama, stosowana w samochodach terenowych. Skorodowane elementy nie przejmą energii podczas wypadku i powodują oderwanie się innych części, a to w realny sposób zagraża bezpieczeństwu. Jeśli rdza opanowała wszystkie wymienione elementy, samochód nadaje się na złom. Wyjątki stanowią auta zabytkowe, w których podejmowane są tak skomplikowane naprawy.

Inne wrażliwe elementy

Bezpośrednim zagrożeniem życia są skorodowane metalowe przewody hamulcowe – jeśli zardzewiały, należy je natychmiast wymienić. Z kolei rdza w wydechu doprowadzi w końcu do powstania dziury i wydzielania nadmiernego hałasu. Wrażliwy na korozję jest również zbiornik LPG. Jeśli skoroduje, nie zostanie dopuszczony do użytku.

 

1 Alfa Romeo

Odporność na korozję:: ●●● 

Jeśli ktoś uprze się na Alfę, musi wyznawać zasadę „im młodsza, tym lepiej”. Starsze modele włoskiego producenta (147, 156) rdza pochłania w wielu miejscach, m.in. w okolicach podłużnic, nadkoli, podłogi. Dzieje się tak mimo teoretycznie ocynkowanej blachy. Nowsze Alfy są już zdecydowanie lepiej zabezpieczone. Sytuację poprawiono również w starszych autach przy okazji liftingów.

2 Audi

 Odporność na korozję:  ●●● 

W kwestii zabezpieczenia antykorozyjnego Audi można postawić za wzór. W zasadzie ciężko znaleźć zardzewiałe, bezwypadkowe auto z czterema pierścieniami na grillu. Dobra passa marki trwa już od wielu lat, tj. od modelu 80 B3. Sporadycznie zdarzają się lekko zardzewiałe na progach „A-szóstki” C4.

3 BMW

 Odporność na korozję:  ●●● 

 Producent z Bawarii do produkcji niektórych elementów karoserii nowszych aut używa kompozytów, dlatego z reguły one nie rdzewieją. Gorzej ze starszymi modelami: E36, E46, E39. Ich newralgiczne punkty to nadkola, okolice uszczelek i dolne partie drzwi. Korozja nie ma jednak wymiaru plagi.

4 Dacia

 Odporność na korozję:  ●● 

Dacia jest marką budżetową i przy produkcji oszczędza m.in. na zabezpieczeniu antykorozyjnym, stąd powszechnie rdzewiejące Logany i już nawet Sandero. W najstarszych Loganach zwyczajnym zjawiskiem są skorodowane doły drzwi, okolice wlewu paliwa, rynienek dachowych czy błotniki. Przed zakupem rumuńskiego auta lepiej dokładnie obejrzeć podwozie.

5 Daewoo

 Odporność na korozję:  ● 

Niegdyś królowały na polskich ulicach, dzisiaj trudno znaleźć jakikolwiek model Daewoo bez śladu korozji. Jedynie Lanosy zdają się nieźle „trzymać”, choć i tak przez zakupem należy go dokładnie obejrzeć. Pozostałe modele (Tico, Espero, Nubira) rdza pochłania błyskawicznie i walka z nią jest nieopłacalna.

6 Citroen/Peugeot

 Odporność na korozję:  ●●● 

Francuski koncern od wielu lat stosuje ocynkowane nadwozia we wszystkich modelach, a ich podwozia zabezpiecza środkami polimerowymi. Problem korodujących „francuzów” został niemal zażegnany, a jeśli rdza się pojawi, to na elementach nadwozia. Przykład: tylna klapa w Peugeocie 407 SW czy progi w Citroenie Xsarze Picasso. Czasami korozja atakuje inne części, typu tarcze kotwiczne lub mocowania osłon termicznych.

7 Ford

 Odporność na korozję:  ●●● 

Zalecamy szczególną ostrożność podczas oglądania ok. 15-20 letniego Forda – korozja trawi je w błyskawicznym tempie „od góry do dołu”, i to w najistotniejszych konstrukcyjnie miejscach, m.in. przy kielichach zawieszenia. Wraz z kolejnymi generacjami np. Focusów czy Mondeo sytuacja jest lepsza, ale wraz rdza „wyłazi” na dołach drzwi. W przypadku modelu Ka pierwszej generacji rocznik nie ma znaczenia (produkcja do 2008 r.): rdza we wszystkich autach szybko atakuje podłogę i podłużnice.

8 Fiat

 Odporność na rdzę:  ●●● 

Stare Fiaty znikają z dróg w równie szybkim tempie co Daewoo, a winna temu jest oczywiście szalejąca korozja. W nowszych Fiatach (Grande Punto, Bravo II) jest już znacznie lepiej. Rdza wychodzi co najwyżej na rantach karoserii lub na progach. W Stilo coraz częściej przenosi się na tylne zawieszenie i podłogę.

9 Honda

 Odporność na rdzę:  ●● 

Hondy z lat 90. mają niezwykle niezawodną mechanikę. W równie niezwykłym tempie też niestety rdzewieją i szybko trafiają na złom. Mankamentem nowszych modeli jest delikatny lakier, ułatwiający działanie korozji. Normą w Accordach VII i Civiku VIII są wżery na rantach karoserii i w okolicach listew.

10 Hyundai/Kia

 Odporność na rdzę:  ●●● 

Wyraźna poprawa jakości zabezpieczenia antykorozyjnego w porównaniu ze starszymi modelami. Koreańskie auta również mają słabą powłokę lakierniczą i podobnie jak Hondy, korodują w okolicach klamek, listew i na błotnikach.

11 Jaguar

 Odporność na korozję:  ●●● 

Najpopularniejsze Jaguary (X-Type, S-Type, XJ) rdzewieją praktycznie wszędzie. Sytuacja poprawiła się dopiero w XJ typoszeregu X350/X358 (ostatni „klasyczny”), w którym do budowy użyto aluminium.

12 Mazda

 Odporność na korozję:  ●● 

Trudno zarzucić cokolwiek Maździe pod kątem mechaniki, ale biorąc pod uwagę zabezpieczenie antykorozyjne – jest się czego czepiać. W większości modeli pojawienie się rdzy na nadwoziu oznacza, że korozja w całości pochłonęła już podwozie. W „trójkach” i „szóstkach” najczęściej koroduje podłoga nad zbiornikiem paliwa, a także progi i nadkola za plastikowymi osłonami. Problem dotyczy również Mazd z przełomu wieków.

13 Mercedes

 Odporność na korozję:  ●●● 

Lista narażonych na korozję elementów z Mercedesów wyprodukowanych do 2008 roku jest bardzo długa. Najczęściej korodują takie modele jak Klasa C W202, W203 przed liftingiem, Klasa E W210, Klasa A pierwszej generacji i ML W163. Rozglądając się za którymkolwiek z tych modeli warto dokładnie obejrzeć progi w okolicach odpływów, dolne partie drzwi (także przy uszczelkach), nadkola wewnętrzne i zewnętrzne, doły przednich błotników, okolice reflektorów, podszybia i tylną klapę. W Mercedesach potrafią urwać się kielichy sprężyn zawieszenia z przodu lub skorodować mocowania ramy pomocniczej tylnego zawieszenia. Poprawa zabezpieczenia antykorozyjnego nastąpiła w klasie C W204 i E W211/W212.

14 Mini

 Odporność na korozję:  ●●● 

We współczesnych Mini (produkowanych od 2001 roku R50) estetykę mocno pogarszają wykwity na tylnej klapie i na drzwiach. Na szczęście korozja nie rozwija się tu w takim tempie jak w klasycznych Mini.

15 Nissan

 Odporność na korozję:  ●● 

W Nissanach z przełomu wieków korozja atakuje właściwie wszystko, począwszy od drzwi (okolice listew), przez nadkola, progi i podłogę (przednia partia). Czasami przenosi się również na okolice zawieszenia (kolumn McPhersona) i podszybia. Znane są przypadki mocno zaawansowanych ram w pick-upie Navara.

16 Opel

 Odporność na korozję:  ●●● 

Popularne do tej pory modele Corsa B/C i Astra F/G często szpecą wżery w okolicach wlewu paliwa, tylnych nadkoli, klapy bagażnika czy uszczelek. Nowsze modele dzielnie opierają się działaniu korozji.

17 Renault

 Odporność na korozję:  ●●● 

Pierwsze generacje Laguny, Megane’a, Scenika lub Kangoo rdzewieją w typowych miejscach (nadkola, progi, ranty karoserii, podłoga), ale tu wpływ ma leciwy wiek. Poszycia nowszych Renault wykonano z tworzywa sztucznego i problem korozji ograniczono do minimum. Wrażliwym elementem jest miska olejowa.

18 Skoda

 Odporność na korozję:  ●●● 

Podobno ktoś widział Felicię bez zardzewiałej tylnej klapy – jest to praktycznie niemożliwe, ale ten model koroduje również na nadkolach i pod spodem. Nowsze Skody trzymają się znacznie lepiej, a rdza jedynie odejmuje im estetyki (błotniki w Fabii I/Octavii I, tylna klapa w Superbie I).

19 Suzuki

 Odporność na korozję:  ●● 

Podobnie jak inne „japończyki”, Suzuki nie jest wolne od problemów z korozją. Ma ona charakter plagi m.in. w drugiej generacji Swifta, ale trudno oczekiwać odporności na nią po samochodzie produkowanym od końca lat 80. Jeszcze trudniej natomiast wybaczyć powtórkę tego błędu w najnowszej Grand Vitarze, którą po zakupie warto dokładnie zakonserwować.

20 Subaru

 Odporność na korozję:  ●● 

Subaru lubią rdzewieć „na dole”: korozja często pochłania zawieszenia (kielichy, mocowania stabilizatorów), elementy nośne (w Imprezie) lub podłogę (w Foresterze). Nie wspominamy już od przerdzewiałych na wylot progach lub nadkolach.

21 Toyota

 Odporność na korozję:  ●●● 

To jedyna japońska marka, która opiera się korozji. Jeśli się pojawi, to na mało istotnych dla bezpieczeństwa elementach nadwozia i ma charakter powierzchowny. Ostatnim słabo zabezpieczonym modelem była Carina E.

22 Volkswagen

 Odporność na korozję:  ●●● 

Zalew powypadkowych Volkswagenów zza granicy sprawia, że po Polsce jeździ dużo zardzewiałych modeli tej marki. Tymczasem producent z Wolfsburga zadbał o ich właściwe zabezpieczenie do tego stopnia, że rdza „wychodzi” dopiero po ok. 10-12 latach użytkowania, i to tylko na nadwoziu (mocowania relingów, tylna klapa, nadkola). W starszych modelach potrafi już atakować elementy nośne, poszycia drzwi, progi i doły błotników. Dotyczy to np. New Beetle, Touranów i Sharanów pierwszej generacji.

23 Volvo

 Odporność na korozję:  ●●● 

Na ulicach wciąż jeździ wiele klasycznych Volvo, a to zasługa ich wzorowego zabezpieczenia antykorozyjnego. Piętą achillesową marki jest model S40/V40 z lat 1995-2004. Montowano go w Hiszpanii i w nim jako jedynym korodują typowe elementy nadwozia, w skrajnych przypadkach nawet kielichy zawieszenia.

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

8 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji