Zaskakująco solidne auto, ale bardziej dla indywidualistów niż dla rodzin z dziećmi. Adekwatną dla marki Lexus niezawodność zapewnią wyłącznie odmiany benzynowe. Co o Lexusie IS II sądzą jego użytkownicy?
Podobnie jak pozostali przedstawiciele sedanów klasy średniej marek premium, Lexus IS nigdy nie uchodził za nadzwyczaj przestronne auto. Mało tego, więcej miejsca w środku uświadczymy w niejednym kompakcie. To poniekąd wina ciekawego designu, który marka kultywuje już od pierwszej generacji IS-a, czyli od ponad 20 lat. By przyciągnąć klientów, Lexus zdecydował się na produkcję tego modelu z silnikiem Diesla. Owa jednostka okazała się piętą achillesową drugiego wcielenia IS-a, a w dodatku mizernie wypadała pod kątem oszczędności na spalaniu. W gamie zabrakło odmiany hybrydowej, za to znalazło się miejsce na topowego IS-a F o mocy aż 423 KM. Miłośnicy solidnych „benzyniaków” będą w siódmym niebie, bowiem Lexus tym razem zaproponował dwie mocne jednostki V6 o pojemności 2.5 oraz 3.5. Ta ostatnia po liftingu łączyła się nawet z napędem 4×4. Ową modernizację przeprowadzono z kolei w 2010 roku. Odświeżone Lexusy otrzymały światła do jazdy dziennej w technologii LED oraz nowości w wyposażeniu, np. seryjne gniazdo USB we wnętrzu.
Kupując Lexusa oczekuje się niezawodności. Jaką wersję silnikową IS-a wybrać, by cieszyć się spokojną i przyjemną eksploatacją? O tym w dalszej części materiału.
Używany Lexus IS II – wnętrze
Nawet w podstawowych wariantach IS-a można liczyć na więcej niż przyzwoity poziom wyposażenia oraz wykończenie na miarę klasy premium. Kierowca i pasażer przodu zajmują miejsca na wygodnych fotelach, przeważnie skórzanych z pełną elektryczną regulacją. W niektórych autach można liczyć również na podgrzewanie i wentylację. Widoczność, przynajmniej z przodu, wypada nieźle, choć pasażerowie z tyłu mogą odczuć klaustrofobiczne wrażenie ze sprawą malutkich okien, zwężających się do słupka C. W dodatku ilość miejsca zdecydowanie nie rozpieszcza. Bagażnik sedana ma zaledwie 380 l. Skutecznie zmniejszają go rozbudowane nadkola, ale przynajmniej nie przygnieciemy pakunków zawiasami klapy (są zakryte). Niestety, nie przewidziano możliwości złożenia kanapy. Lexusa IS-a II nie oferowano jako kombi.
Używany Lexus IS II – silniki
Tylko jeden silnik w IS-ie II ma cztery cylindry: to 2.2-litrowy diesel o mocy 177 KM (IS 220d) lub 150 KM (wprowadzony w 2010 r. IS 200d). To jednostka z filtrem cząstek stałych, montowana również w niektórych Toyotach (Avensis III, RAV4 III). Niestety, także w Lexusie sprawia ona problemy z uszczelkami pod głowicą i układem wtryskowym, dopiero po modernizacji (2010 r.) sytuacja się nieco uspokoiła. Benzynowe Lexusy IS to wyłącznie V6 (2.5 oraz 3.5) lub V8 w 423-konnym IS-ie F. Odmiany 6-cylindrowe z kolei słyną z trwałości, pod warunkiem że nie jeżdżą na LPG (mają wtrysk bezpośredni). Tylko do silników benzynowych przewidziano możliwość zespolenia z napędem na cztery koła. Z kolei Diesla nie można było nawet kupić z „automatem”.
Używany Lexus IS II – opinie użytkowników
Zalety
„W ciągu jednej chwili samochód zmienia się w pełne mocy sportowe auto. Świetne połączenie”.
„Auto niezawodne, nic nie chce się zepsuć. Serwis jest drogi, ale obsługi inni powinni uczyć się od Lexusa”.
„Środek ciężkości i stabilność to atut tego auta. Świetnie trzyma się drogi, również przy dużych prędkościach.”
„Niezniszczalne silniki benzynowe. Brak turbiny daje dodatkowy spokój o ewentualne awarie.”
„Automat spisuje się bardzo dobrze – nie szarpie, jest płynny i szybki.”
Wady
„Ręczna skrzynia biegów to chyba najsłabszy z elementów tego samochodu. Jest toporna i hałaśliwa i nie lubi szybko przełączać biegów.”
„Design tutaj przyćmił funkcjonalność i w efekcie linia okien jest wysoko, a same okna stosunkowo małe.”
„Samochód mimo segmentu D ma mało miejsca, zwłaszcza na tylnej kanapie.”
„Dostęp do części jest ograniczony poza ASO, a te są często sprowadzane z Japonii. Auto bardzo wrażliwe na zamienniki.”
Używany Lexus IS II – awaryjność, typowe usterki
Wysokoprężne Lexusy z pierwszych lat produkcji borykają się z poważną wadą konstrukcyjną silnika 2.2 D-CAT. W bloku pojawiają się mikropęknięcia, poprzez które do cylindrów dostaje się płyn chłodniczy. Skutek: wypalona uszczelka pod głowicą. Na szczęście w ogłoszeniach można spotkać auta mające już wymianę silnika za sobą. To jednak nie wszystko: zapycha się filtr DPF, trwałością nie grzeszą również wtryskiwacze Denso (regenerowany: ok. 1500 zł), koło dwumasowe (komplet ze sprzęgłem: 4-5 tys. zł) i pompy wody (także w autach benzynowych). Zdarzają się przypadki nieprecyzyjnego działania skrzyń manualnych (awarie łożysk) i wycia dyferencjałów oraz usterki układu hamulcowego (głównie zapiekają się tłoczki).
Używany Lexus IS II – sytuacja rynkowa
Najtańsze IS-y 220d kosztują nawet mniej niż 20 tys. zł, benzynowe – o 10 tys. zł więcej. Zadbane auta to przedział 30-40 tys. zł, powyżej tej kwoty można „zapolować” na samochód poliftowy. Sporadycznie trafiają się sprowadzone Lexusy IS C, czyli nieoferowane w Europie coupe-cabrio. IS-y F rządzą się swoimi prawami: trzeba na nie wydać minimum 100 tys. zł.
Używany Lexus IS II – PODSUMOWANIE
W tym niedużym Lexusie rzadko coś się psuje, ale trzeba się przygotować na spore wydatki spowodowane mniejszą niż w autach niemieckich dostępnością zamienników. Serwis także nie jest tani, ale użytkownicy chwalą jego rzetelność i kompetencje. Benzynowe Lexusy w świetnym stanie sprzedają się na pniu, nawet jeśli dużo kosztują (a zwykle tak jest). Niskie ceny wyjściowe diesli wręcz odpychają niż zachęcają do zakupu.
Dł./szer./wys. | 457/180/143 cm |
Rozstaw osi | 273 cm |
Pojemność bagażnika | 378 l |
Silnik | IS 250 | IS 350 | IS F | IS 200d | IS 220d |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2500 cm³ | 3456 cm³ | 4969 cm³ | 2231 cm³ | 2231 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 208 KM | 310 KM | 423 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment | 252 Nm | 376 Nm | 505 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s | 5,6 s | 4,8 s | 10,2 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 229 km/h | 270 km/h | 205 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,3 l/100 km | 10,0 l/100 km | 11,4 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,5 l/100 km |
Lexus IS II – oceny użytkowników
Ocena samochodu
[yasr_multiset setid=0]
Ocena eksploatacji
[yasr_multiset setid=1]