Nowoczesne reflektory diodowe LED coraz częściej znajdują się na liście wyposażenia bogatszych wersji aut. W tych uboższych trzeba sporo dopłacić. Czy ich wysoka cena jest uzasadniona nie tylko lepszą estetyką, ale i większym bezpieczeństwem? Oto wyniki raportu ADAC.
Niemiecki ADAC przeprowadził test reflektorów diodowych w sześciu kompaktowych SUV-ach. Celem testu było zbadanie, czy oświetlenie LED wpływa wyłącznie na efektywniejszy wygląd samochodu, czy też rzeczywiście jest skuteczniejszym źródłem światła. W tym celu przeprowadzono serię pomiarów na stanowisku laboratoryjnym, wyposażonym w tzw. tunel świetlny, dzięki któremu zmierzono siłę strumienia świetlnego i równomierność jego rozłożenia.
Drugą część badań wykonano w testach drogowych, zarówno na drogach podmiejskich, jak i miejskich. Sprawdzano m.in. skuteczność doświetlania zakrętów, automatycznie przełączanie ze świateł drogowych na mijania i dopasowanie kształtu plamy świetlnej do warunków atmosferycznych lub stylu jazdy. Ocenie podlegała także barwa światła i ryzyko samooślepiania podczas jazdy we mgle.
Skuteczność świateł LED
Wyniki ujawniły wiele zalet świateł diodowych. Okazało się, że mają większy zakres od tradycyjnych reflektorów i lepiej doświetlają pobocza. Dzięki wyposażeniu ich w systemy wspomagające kierowca nie musi całkowicie wyłączać świateł drogowych, gdy z naprzeciwka pojawi się inny pojazd. Poprawia to skupienie kierowcy, a co za tym idzie – bezpieczeństwo. Jednak w niektórych przypadkach LEDy nie okazywały się zbyt mocne, a także zwiększały ryzyko oślepiania.
Miejsce 1
Volkswagen Tiguan
Reflektory Volkswagena wygrały test, zdobywając 4,7 pkt na 5,5 możliwych. Daje to ocenę bardzo dobrą. Volkswagen oferuje je za 3220 złotych w wersji Highline lub 6360 złotych w Comfortline. Diody skutecznie doświetlają zakręty i zapewniają jednolitą plamę świetlną. Pomocna okazała się także funkcja stałej jazdy z włączonymi światłami drogowymi, nawet jeśli z naprzeciwka nadjeżdżają auta. Za wadę należy uznać zwłokę podczas automatycznego włączania pełnej mocy świateł.
Miejsce 2
Audi Q3
LEDy w małym SUVie Audi zdobyły 4,4 pkt uplasowały się na drugim miejscu. Dostępne są za 4010 złotych, niezależnie od wersji wyposażenia. Do ich atutów należy zaliczyć silny i jednolity strumień świetlny oraz białą, niedrażniącą oczu barwę oświetlenia. Mankamentem jest ograniczona ilość funkcji asystujących, przez co reflektory słabiej doświetlają zakręty i nie można w nich regulować snopu światła.
Miejsce 3
BMW X1
W najmniejszym uterenowionym BMW można zamówić LEDy za 5558 złotych lub 1191 złotych w pakiecie Guidance. Zdobyły 4 punkty i ocenę dobrą. Sprawdzają się przy mniejszych prędkościach – dobrze wtedy doświetlają zakręty i ulice w ruchu miejskim. Mają jednak niezbyt równomierny rozkład światła i krótki snop w światłach mijania, co czyni je mniej skutecznymi w trasie.
Miejsce 4
Seat Ateca
Nowość Seata oferuje pełne światła LED jako standard w droższych wersjach Style i Xcellence. Diody znalazły się na czwartym miejscu z wynikiem 3,9 punktu. Doceniono silną moc strumienia świetlnego i wspierający kierowcę asystent świateł drogowych z kontrolą zasięgu. Reflektory potrafią jednak oślepić podczas mgły i nie mają żadnego systemu wspomagającego jazdę w zakrętach. Jeszcze jednym mankamentem jest nierównomierny snop światła.
Miejsce 5
Hyundai Tucson
Koreański producent za diody LED w Tucsonie żąda 4000 złotych w wersji Comfort, natomiast w bogatszych Style i Premium są wyposażeniem standardowym. Oświetlenie uzyskało 3,6 punktu, co jeszcze daje ocenę dobrą. Wykazało się dobrym zasięgiem i jednolitym snopem świateł mijania, wydajnie też oświetla zakręty. Na minus brak asystenta świateł drogowych i wykorzystanie technologii LED wyłącznie w światłach mijania.
Miejsce 5
Nissan Qashqai
Ostatnie miejsce, razem w Hyundaiem, zajął Nissan Qashqai z wynikiem również 3,6 punktu. Standardowo reflektory LED dostępne są w najdroższych odmianach Tekna i Black Edition. Na przegraną złożyły się m.in. słaba siła świateł, nieskuteczne doświetlanie zakrętów i brak systemu mycia reflektorów. Japońskie diody zapewniają jednak jednolity strumień świetlny, dobre światła przeciwmgłowe oraz skuteczny asystent świateł drogowych.