PoradyCo się psuje w zawieszeniu auta? Ile wydamy na naprawy i serwisowanie?

Co się psuje w zawieszeniu auta? Ile wydamy na naprawy i serwisowanie?

Zważywszy na stan niektórych polskich dróg, zawieszenie jest jednym z szybciej zużywających się elementów samochodu. Oto zestawienie kosztów naprawy zawieszenia w popularnych modelach.

Problemy z tłumieniem nierówności dosyć szybko pojawiają się w autach od nowości jeżdżących po polskich, jeszcze nie najlepszej jakości drogach. Zawieszenie przejmuje największe siły pochodzące od jazdy, a zły stan dróg dodatkowo skraca jego żywotność. Producenci obecnie stosują różne typy zawieszeń. Zazwyczaj dostosowane są do klasy samochodu i wymagań pod względem komfortu jazdy, ale coraz więcej droższych rozwiązań trafia także pod karoserie tańszych samochodów kompaktowych. Zazwyczaj zawieszenia lepiej wybierające nierówności mają bardziej skomplikowaną konstrukcję i „przypominają” o sobie dopiero przy wyższych przebiegach auta, wydając uporczywe skutki albo pogarszając właściwości jezdne wskutek zużycia eksploatacyjnego.

Jakie typy zawieszeń występują w samochodach?

Najczęściej montowaną konstrukcją zawieszenia są kolumny McPhersona z przodu i belka podatna z tyłu. Ten typ stosuje się najczęściej w małych autach i kompaktach (choć nie jest to reguła), ponieważ zajmuje mało miejsca i jest względnie tani w produkcji. Jednocześnie odznacza się przyzwoitą trwałością i przy odpowiednich ustawieniach zapewnia przyzwoite właściwości jezdne. W droższych samochodach montuje się zawieszenia wielowahaczowe, które jest w stanie zapewnić stały kąt pochylenia koła w trakcie skoków zawieszenia, a to poprawia precyzję prowadzenia na nierównościach. Konstrukcja jest jednak znacznie bardziej skomplikowana i czasami brak do niej zamienników – trzeba sięgać po drogie części oryginalne.

W starszych samochodach francuskich można jeszcze spotkać tylną belkę z poprzecznymi osiami skrętnymi. Do jej zalet należą kompaktowe rozmiary (zajmuje mało miejsca) i miękka charakterystyka. Niestety, przekłada się to na prowadzenie – zawieszenie wykazuje zbyt małą sztywność, przez co samochód nadmiernie przechyla się na zakrętach. Francuzi później odeszli od stosowania tego typu zawieszenia na rzecz klasycznych belek skrętnych. Ostatnim modelem z tym rozwiązaniem został Peugeot 206.

Lata eksperymentów i rozwoju w motoryzacji przyniosły na świat jeszcze więcej typów zawieszeń: raz nastawionych na komfort, raz na precyzję prowadzenia. Omawiamy je w poniższym wpisie:

Jakie są rodzaje zawieszeń w samochodach?

Co trzeba wymieniać w zawieszeniu?

Serwisowanie zawieszenia z reguły nie pochłania ogromu pieniędzy z portfela, przynajmniej dopóki w naszym aucie nie jest ono skomplikowane i całkowicie rozbieralne. Jeżeli konstrukcja ma łatwo wymienialne najbardziej narażone na zużycie elementy, takie jak sworznie czy tuleje gumowo-metalowe, pozwoli to zaoszczędzić czas mechanikowi w warsztacie i obniżyć koszty usługi. Niestety, nie zawsze można na to liczyć, mało tego – usterka jednego z teoretycznie tanich (ale niewymiennych) komponentów wymusza na użytkowniku zmianę całego elementu, np. wahacza. To jednak nie wszystkie możliwe awarie. Poniżej przedstawiamy najczęściej występujące.

  • Zużycie sworznia wahaczaSworzeń wahacza

Sworzeń, czyli popularna gałka, stanowi element końcówki wahacza. Zazwyczaj nie kosztuje dużo (kilkadziesiąt, do kilkuset złotych), a za wymianę, o ile można go wykręcić, mechanik żąda minimum 30 zł.

Objawy zużycia:

  1. stukanie z tej strony, na którą najeżdża się na nierówność;
  2. luz na kole podczas postawienia auta na podnośniku.
  • Zużyte silentblocki

Silentblocki wahaczaTak zwane silentblocki, czyli elementy gumowe wahaczy, wymienia się po zdjęciu wahacza przy użyciu specjalnej prasy. Winduje to nieco koszt usługi, ale wciąż jest do przyjęcia (od 50 zł). Uwaga: niektórzy sprzedawcy wstrzykują do silentblocków olej albo smar. W ten sposób maskują problem, wyciszając zawieszenie.

Objawy zużycia:

  1. Luz na całym kole (przy skrajnym wyeksploatowaniu koło sprawia wrażenie, jakby miało odpaść);
  2. Skrzypienie podwozia na nierównościach;
  3. Pogorszenie precyzji prowadzenia samochodu.
  • Zużycie wahacza

WahaczJeśli wahacz nie posiada wymiennych sworzni czy silentblocków, pozostaje zakup całego elementu. Kwota zależy od rodzaju wahacza, producenta i liczby wahaczy na stronę: zazwyczaj kosztują od 150 do ponad 1000 zł. W samochodach znajdziemy zarówno wahacze metalowe, jak i wykonane ze stopów lekkich. Najprostsze w rozbiórce okazują się zawieszenia aut grupy VW, w których sworzeń zazwyczaj można odkręcić od wahacza. W innych autach (np. Renault Megane) może być on wprasowany w wahacz i da się go wymienić, ale tylko za pomocą prasy, a to wymaga zdjęcia całego wahacza. Najgorszą sytuacją jest sworzeń będący integralną częścią wahacza – wtedy pozostaje wymiana całego elementu.

Objawy zużycia:

  1. Postukiwanie z tej strony, z której najechało się na nierówność;
  2. Piski z okolic kół przy manewrowaniu na parkingu;
  3. Pogorszenie właściwości jezdnych.
  • Zużycie łączników stabilizatora

Łącznik stabilizatoraNajpowszechniej wymieniane elementy układu samochodowego zawieszenia. Na szczęście nie są drogie (kilkadziesiąt złotych), a wymiana – od 40 zł. Co ciekawe, łączniki stabilizatora wykonane są z metalu bądź plastiku: zadbajmy, aby w naszym aucie po obu stronach znajdowały się identyczne.

Objawy zużycia:

  1. Głośne stuki podczas jazdy, nie uzależnione od rodzaju nawierzchni, objawiające się przy skrętach zarówno w prawo, jak i w lewo.
  • Zużycie drążka kierowniczego

Drążek kierowniczyŁączące przekładnię kierowniczą ze zwrotnicami kół drążki kierownicze posiadają sworznie podobne do tych w wahaczach. I, analogicznie do nich, są one wymienne lub przytwierdzone na stałe. Wymianę samego sworznia mechanicy cenią na minimum 30 zł.

Objawy zużycia:

  1. Stukanie podczas skrętu kierownicą na postoju;
  2. Pogorszenie właściwości jezdnych auta.

Ile zapłacimy za poszczególne elementy zawieszenia? 

Trwałość zawieszenia zależy też od jego wykonania i jakości poszczególnych elementów. Czołowe miejsca pod względem trwałości zajmują przeważnie auta japońskie i Fordy, za nimi są bardziej „delikatne” samochody francuskie. Szczegółowe dane dla najpopularniejszych segmentów przedstawiamy w poniższych tabelach. Podajemy również orientacyjne ceny markowych części dla poszczególnych modeli.

Samochody małe i miejskie

Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– belka podatna w tylnej osi
– belka z drążkami skrętnymi

W segmencie tanich aut dominują najprostsze rozwiązania, czyli kolumny McPhersona połączone z belką podatną z tyłu. Konstrukcja dobrze spełnia swoją funkcję i nie jest droga w naprawach. Sporadycznie zdarzają się przypadki awaryjnej belki z drążkami skrętnymi, głównie we Francuzach. W tej klasie aut rzadko przy zużyciu sworznia konieczna jest wymiana całego wahacza, chociaż jest tak w przypadku Forda Ka i Fiata Pandy.

Samochody małe i miejskie – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/model Ford Fiesta VI Kia Picanto Mazda 2 Toyota Aygo
Sworzeń wahacza 50 zł 40 zł 60 zł 50 zł
Amortyzator przedni 260 zł 240 zł 290 zł 230 zł
Amortyzator tylny 200 zł 160 zł 190 zł 200 zł
Łącznik stabilizatora 80 zł 50 zł 60 zł 40 zł
Wahacz przedni
Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/model Fiat Grande Punto Ford Ka Peugeot 206 Renault Clio III
Sworzeń wahacza 90 zł 50 zł
Amortyzator przedni 290 zł 280 zł 250 zł 250 zł
Amortyzator tylny 190 zł 150 zł 180 zł 220 zł
Łącznik stabilizatora 60 zł 60 zł 80 zł 70 zł
Wahacz przedni 340 zł 300 zł

Ford Fiesta

Samochody kompaktowe

Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– 
belka podatna w tylnej osi
– 
tylna oś wielowahaczowa

Podobnie jak w autach miejskich, i w tym segmencie stosowano McPhersony z przodu i belkę skrętną z tyłu. Od jakiegoś czasu standardem w kompaktach stała się oś wielowahaczowa. Nie sprawia problemów, pod warunkiem, że jest dobrze wykonana, jak w VW Golfie i pochodnych. U innych producentów z trwałością może być różnie, a naprawy nie będą tanie. Ciekawostka – w kompaktowej Alfie 147 zastosowano konstrukcję wielowahaczową w obu osiach.

Samochody kompaktowe – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/model Citroen C4 II Honda Civic VIII Toyota Auris VW Golf VI
Sworzeń wahacza 80 zł 100 zł 80 zł
Amortyzator przedni 230 zł 450 zł 330 zł 275 zł
Amortyzator tylny 210 zł 240 zł 220 zł 220 zł
Łącznik stabilizatora 60 zł 80 zł 100 zł 60 zł
Wahacz przedni 700 zł
Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/model Alfa Romeo 147 Ford Focus II Mazda 3 (od 2008) Renault Megane III
Sworzeń wahacza 80 zł 100 zł 80 zł
Amortyzator przedni 250 zł 300 zł 310 zł 290 zł
Amortyzator tylny 470 zł 130 zł 140 zł 220 zł
Łącznik stabilizatora 60 zł 90 zł 130 zł 90 zł
Wahacz przedni 560 zł

Volkswagen Golf

Minivany i kombivany

Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– belka podatna
– oś wielowahaczowa

W minivanach nie ma miejsca na kombinacje – priorytetem jest przestronność w środku, więc podzespoły nie mogą zabierać dużo miejsca. Dlatego najczęściej w nich montowane są proste kolumny McPhersona z tylną belką skrętną. Obecność konstrukcji wielowahaczowych wynika najczęściej z powiązania z samochodem kompaktowym/klasy średniej, jak w VW Touranie czy Fordzie S-Maxie. Z uwagi na większe obciążenie ich trwałość jest niższa niż u mniejszych braci, a dostęp utrudniony przez mocne przesunięcie przedziału pasażerskiego do przodu.

Minivany – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/model Ford S-Max Ford Galaxy (od 2006) Opel Meriva I Toyota Verso
Sworzeń wahacza 90 zł 100 zł 80 zł 150 zł
Amortyzator przedni 410 zł 410 zł 280 zł 320 zł
Amortyzator tylny 340 zł 200 zł 170 zł 230 zł
Łącznik stabilizatora 80 zł 80 zł 50 zł 90 zł
Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/model Mazda 5 Renault Kangoo II Skoda Roomster VW Touran
Sworzeń wahacza 60 zł 70 zł 60 zł 120 zł
Amortyzator przedni 320 zł 250 zł 210 zł 260 zł
Amortyzator tylny 200 zł 180 zł 180 zł 220 zł
Łącznik stabilizatora 90 zł 60 zł 70 zł 60 zł

Volkswagen Touran

Samochody klasy średniej

Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– oś wielowahaczowa
– belka skrętna w tylnej osi

Droższe auta mają przeważnie bardziej komfortowe zawieszenie wielowahaczowe zarówno z tyłu, jak i z przodu. Z uwagi na skomplikowaną konstrukcję i zastosowanie w obu osiach naprawy pochłoną trochę z portfela i może brakować zamienników. Czasami w niektórych modelach można jeszcze znaleźć kolumny McPhersona (Ford Mondeo, VW Passat B6) i belkę podatną (Renault Laguna).

Samochody klasy średniej – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/model Ford Mondeo IV Honda Accord VII Opel Insignia Toyota Avensis III
Sworzeń wahacza 90 zł 90 zł
Amortyzator przedni 410 zł 340 zł 300 zł 340 zł
Amortyzator tylny 330 zł 310 zł 230 zł 200 zł
Łącznik stabilizatora 80 zł 60 zł 90 zł 100 zł
Wahacz przedni 270 zł (górny przód) 800 zł
Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/model Citroen C5 II Mazda 6 GH (od 2007) Renault Laguna III VW Passat B5
Sworzeń wahacza 130 zł 100 zł
Amortyzator przedni 200 zł 223 zł 360 zł 230 zł
Amortyzator tylny 190 zł 187 zł 220 zł 180 zł
Łącznik stabilizatora 150 zł 83 zł 80 zł 100 zł
Wahacz 537 zł (górny przód) 500 zł (wahacze dolne)

Opel Insignia

SUV-y

Typowe rozwiązania:

– kolumny McPhersona
– oś wielowahaczowa

Do niektórych SUV-ów montowano proste zawieszenia pochodzące z aut osobowych (jak z VW Golfa do Tiguana), natomiast większe mają już dedykowane specjalnie do nich. Także tutaj standardem są konstrukcje wielowahaczowe na obu osiach, wykazujące przy tym mniejszą trwałość niż w osobówkach. Powód? Wyższe zawieszenie pozwala na częstsze zjeżdżanie z asfaltu. SUV-y są też cięższe i mają większe koła, czyli większą masę nieresorowaną.

SUV-y – ceny części zawieszenia
Modele z trwałym zawieszeniem
Marka/model Audi Q7 Mercedes ML (W164) Subaru Forester III Suzuki Grand Vitara II
Sworzeń wahacza 320 zł 80 zł
Amortyzator przedni 560 zł 740 zł 490 zł 375 zł
Amortyzator tylny 440 zł 560 zł 700 zł 250 zł
Łącznik stabilizatora 120 zł 170 zł 80 zł 68 zł
Wahacz 500 zł (górny) 450 zł
Modele z nietrwałym zawieszeniem
Marka/model Hyundai Santa Fe II Kia Sorento II Nissan Qashqai I VW Tiguan I
Sworzeń wahacza 130 zł 130 zł 90 zł 130 zł
Amortyzator przedni 300 zł 380 zł 350 zł 330 zł
Amortyzator tylny 240 zł 230 zł 210 zł 190 zł
Łącznik stabilizatora 60 zł 60 zł 110 zł 60 zł

Suzuki Grand Vitara

Przeczytaj również:

Jak często ustawiać zbieżność w samochodzie?

Ile kosztują twardsze sprężyny tylnego zawieszenia? 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji