Tanie i drogie części zamienne - otwierające

Ceny tego samego rodzaju części samochodowych do różnych aut mogą się różnić nawet kilkakrotnie. Przedstawiamy przykłady części do samochodów różnych marek, które są wyjątkowo tanie i te które kosztują absurdalnie dużo.

Podstawowe elementy eksploatacyjne samochodu (filtry, klocki hamulcowe itp.) przeważnie nie są drogie, a różnica między najtańszym a najdroższym produktem jest właściwie nieodczuwalna dla portfela. Wydatki zaczynają się, gdy wymiany domagają się bardzo drogie elementy w samochodzie. Należą do nich m.in. turbosprężarka, koło dwumasowe, wtryskiwacze lub zestaw rozrządu. Wtedy trzeba przygotować się na kwotę liczoną w tysiącach złotych, niekiedy bez robocizny. Im bardziej skomplikowana i droższa część, tym da się zauważyć znaczącą różnicę w cenie między produktem z dolnej i górnej półki. Co ciekawe, kluczowe znaczenie w kosztorysie ma marka samochodu. Pośród wielu producentów można wymienić tych, do których bez problemu znajdziemy markowe i tanie części, lub tych, u których te koszty będą kilkakrotnie wyższe.

Z czego wynikają ceny części samochodowych?

Części do samochodów na tzw. „pierwszy montaż” pochodzą od poddostawców producenta auta, którzy obliczają cenę dla fabryki na stosunkowo niskim poziomie. Firma produkująca części zaczyna zarabiać dopiero przy sprzedaży detalicznej części zamiennych do sieci hurtowni, czyli po wejściu w tzw. aftermarket. Co ciekawe, najwięksi dystrybutorzy części i tak oferują na nie spore rabaty (nawet 40%), a mimo tego zarabiają na nich. Cen części w hurtowniach nie należy traktować jako ostatecznych. Sklepy internetowe odkupują je z największymi rabatami i dopiero ich kwoty są zbliżone do tych, za które kupują części np. mechanicy.

Różne marki, różne ceny części

Nie jest nowością, że koszty eksploatacji samochodu zależą od marki, a co za tym idzie – od cen elementów mechaniki, zawieszenia i innych części. Praktyka pokazuje, że marki samochodów można podzielić na te o tanich częściach zamiennych i o wyjątkowo drogich komponentach. Na tanie części można liczyć u producentów francuskich, w Fordach i w Oplach, choć niektóre modele są wyjątkami. Pośród producentów z najdroższymi częściami należy wyróżnić Toyotę, Hondę, Mitsubishi, Subaru, Mazdę i marki premium (BMW, Audi, Mercedes). Biorąc pod uwagę jeden konkretny element (np. dwumasowe koło zamachowe), koszt jego zakupu różni się nawet 6-krotnie w zależności od znaczka na masce. Wynika to z tego, że niektóre firmy produkujące części są „kontrolowane” przez producentów samochodów (np. Denso przez Toyotę) lub że niektóre komponenty są przez nich bezpośrednio wytwarzane (turbosprężarki Mitsubishi).

Najtańsze nie zawsze oznacza „nowe”

Poniżej przedstawiamy kosztorysy dla trzech istotnych części w samochodzie. Na podstawie kwot wyłoniliśmy modele o ponadprzeciętnie drogich częściach zamiennych i te, których eksploatacja nie zrujnuje portfela. Poszukując tanich części nie należy przesadzać: część ofert z dolnej półki cenowej nie dotyczy całkowicie nowego elementu, tylko używanego po regeneracji. Z tego powodu lepiej z rezerwą podejść do „dwumasów” za 600 zł, turbosprężarek za 800 zł lub wtryskiwaczy po 500 zł. Chcąc mieć pewność posiadania nowego, markowego elementu, warto sięgać po części ze znakiem towarowym od sprzedawców wystawiających fakturę.

Poniżej przedstawiamy ceny trzech drogich elementów dla wybranych samochodów.

 Modele o ponadprzeciętnie drogich częściach zamiennych 
Turbosprężarka
Model Cena
Porsche 911 996 turbo (2 szt.) 17 136 zł
BMW 550d F10 (3 szt.) 13 800 zł
Toyota Land Cruiser V8 4.5 D-4D 11 070 zł
Audi Q7 4.2 TDI (2 szt.) 9 590 zł
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D III/IV 8 120 zł
Ford Focus RS 305-350 KM 7 380 zł
Jaguar S-Type 2.7 TDVi (2 szt.) 7 380 zł
Subaru Forester 2.0D 5 850 zł
Toyota Avensis III 2.0 D-4D 126 5 540 zł
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 5 160 zł
Alfa Romeo Brera 1.8 TB 4 670 zł
BMW X3 30d E83 218 KM 4 300 zł
Toyota RAV4 2.0 D-4D 4 300 zł
Kia Sorento 2.0 CRDi 136 KM 4 050 zł
Astra IV OPC 280 KM 3 940 zł
Nissan Pathfinder 2.5 dCi 160 KM 3 940 zł
Dwumasowe koło zamachowe
Model Cena
Hyundai Genesis 3.8 5 200 zł
BMW 545i E60 332 KM 4 900 zł
Lexus IS220D 4 800 zł
Mitsubishi ASX 1.8 Di-D 4 620 zł
Mitsubishi Outlander II 2.2 Di-D 4 620 zł
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D III/IV 4 600 zł
Nissan Patrol Y61 3.0D 4 500 zł
Mercedes C180 Kompr. W202 4 300 zł
Hyundai Terracan 2.9 CRDi 4 200 zł
Nissan Qashqai 2.0 16V 07-13 4 100 zł
Volvo S60 II 2.4 T5 4 000 zł
Nissan Primera P12 2.2 dCi 4 000 zł
BMW 330d E90 3 800 zł
Honda Accord 2.2 i-DTEC VII 3 800 zł
Renault Clio III 2.0 16V 3 800 zł
Renault Laguna III 2.0 16V 3 800 zł
Wtryskiwacz common rail
Model Cena
Land Rover Evoque 2.2 TD4 2 500 zł
Mazda 6 2.0 CD-MZR 2 240 zł
Jaguar XJ 2.7 TDV6 2 200 zł
Subaru Legacy 2.0D 2 050 zł
Opel Signum 3.0 V6 CDTI 2 140 zł
Renault Espace IV 3.0 V6 dCi 2 140 zł
Toyota Avensis III 2.0 D-4D 2 065 zł
Subaru Legacy 2.0D 2 050 zł
Renault Scenic III 1.6 dCi 1 855 zł
Nissan Navara 2.5 dCi 1 850 zł
Mitsubishi Pajero III 3.2 DI-D 1 840 zł
VW Touareg II 3.0 TDI 1 720 zł
Nissan Navara 2.5 dCi 1 700 zł
Mazda CX-7 2.2 MZR-CD 1 640 zł
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 1 640 zł
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 1 640 zł
Na następnej stronie:
Modele z tanimi częściami zamiennymi