Czy koszty użytkowania nowego samochodu są niższe od eksploatacji kilkuletniego? Oto wyniki badań przeprowadzonych na pięciu popularnych autach w Wielkiej Brytanii.
Porównaniem kosztów eksploatacji zajęła się brytyjska porównywarka cen MoneySuperMarket. Wzięto pod uwagę pięć aut (Ford Fiesta, BMW serii 3, Opel Astra, Nissan Qashqai i Volkswagen Golf) w trzech kategoriach wiekowych: nowy, 3-letni i 5-letni. Samochody sprawdzono w oparciu o wiele czynników, m.in. koszty paliwa (na podstawie danych producenta), podatku drogowego, ubezpieczenia lub serwisowania. Następnie podliczono łączny roczny koszt użytkowania samochodu.
Nowym autem jeździ się taniej
Na podstawie wyników badań okazało się, że nowe wersje aut zapewniają znacznie tańszą eksploatację, a w prawie każdej kategorii wyższe koszty generują kilkulatki. Oszczędności z użytkowania samochodu z salonu mogą sięgnąć nawet 23%. Największą różnicą wykazał się Volkswagen Golf – użytkując nowego, można zaoszczędzić nawet 363 funty rocznie w porównaniu do egzemplarza pięcioletniego. W przypadku pozostałych aut rozbieżność jest mniejsza i kształtuje się na poziomie 200-250 funtów.
Zakup to jedyny duży wydatek w nowym samochodzie
Kierowcy pragnący kupić nowe auto najczęściej rezygnują z niego przez wysoką cenę zakupu. Kevin Pratt, ekspert od spraw konsumenckich portalu MoneySuperMarket zapewnia jednak, że taka inwestycja może przynieść korzyści w przyszłości. Podczas kupowania samochodu w salonie zwykle można liczyć na rabaty, a eksploatacja pozwala zaoszczędzić na paliwie i kosztach obsługi. Nie mniej ważna jest gwarancja, pozwalająca znacznie obniżyć koszty serwisowania samochodu.
Utrata wartości nie uwzględniona w badaniu
Należy jednak pamiętać, że nowe samochody szybko tracą na wartości – podczas pierwszego roku użytkowania jego wartość spada od 15 do 35%, natomiast po upływie trzech lat auto jest warte połowę zapłaconej kwoty. Pięcioletni samochód może już kosztować 1/3 ceny auta z salonu, zatem kupując kilkulatka nie musimy się obawiać aż takiej straty pieniędzy przy późnej odsprzedaży. Inną ważną kwestią są koszty zużycia paliwa. Producenci nowych aut wyliczają je na podstawie badań laboratoryjnych, a one nie zawsze odzwierciedlają rzeczywiste wskazania na drodze. Te dane nie zostały uwzględnione w badaniu MoneySuperMarket.
Szczegółowe wyniki dla poszczególnych modeli
Opel Astra 1.6 Turbo
Wiek | Nowy | 3-letni | 5-letni |
Koszt paliwa | £823 | £882 | £969 |
Koszt podatku drogowego | £145 | £145 | £185 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | 6,1 | 6,2 | 6,8 |
Koszt 1 litra benzyny bezołowiowej | £1,16 | £1,16 | £1,16 |
Koszt ubezpieczenia | £378 | £358 | £335 |
Koszt przeglądu MOT | £0 | £55 | £55 |
Koszty serwisowania | £149 | £157 | £157 |
Koszty pomocy drogowej | £28 | £28 | £28 |
Całoroczny koszt utrzymania | £1523 | £1626 | £1730 |
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Wiek | Nowy | 3-letni | 5-letni |
Koszt paliwa | £783 | £882 | £940 |
Koszt podatku drogowego | £130 | £145 | £185 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | 5,8 | 6,2 | 6,6 |
Koszt 1 litra benzyny bezołowiowej | £1,16 | £1,16 | £1,16 |
Koszt ubezpieczenia | £381 | £403 | £365 |
Koszt przeglądu MOT | £0 | £55 | £55 |
Koszty serwisowania | £150 | £159 | £159 |
Koszty pomocy drogowej | £28 | £28 | £28 |
Całoroczny koszt utrzymania | £1472 | £1672 | £1731 |
BMW serii 3 2.0
Wiek | Nowy | 3-letni | 5-letni |
Koszt paliwa | £783 | £898 | £912 |
Koszt podatku drogowego | £130 | £145 | £145 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | 5,8 | 6,3 | 6,4 |
Koszt 1 litra benzyny bezołowiowej | £1,16 | £1,16 | £1,16 |
Koszt ubezpieczenia | £469 | £482 | £440 |
Koszt testu MOT | £0 | £55 | £55 |
Koszty serwisowania | £147 | £155 | £155 |
Koszty pomocy drogowej | £28 | £28 | £28 |
Całoroczny koszt utrzymania | £1557 | £1763 | £1735 |
Volkswagen Golf 1.4 TSI
Wiek | Nowy | 3-letni | 5-letni |
Koszt paliwa | £702 | £882 | £882 |
Koszt podatku drogowego | £0 | £145 | £145 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | 5,2 | 6,2 | 6,2 |
Koszt 1 l benzyny bezołowiowej | £1,16 | £1,16 | £1,16 |
Koszt ubezpieczenia | £349 | £336 | £323 |
Koszt testu MOT | £0 | £55 | £55 |
Koszty serwisowania | £150 | £159 | £159 |
Koszty pomocy drogowej | £28 | £28 | £28 |
Całoroczny koszt utrzymania | £1229 | £1605 | £1592 |
Ford Fiesta 1.25 16V
Wiek | Nowy | 3-letni | 5-letni |
Koszt paliwa | £702 | £741 | £783 |
Koszt podatku drogowego | £0 | £30 | £110 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | 5,2 | 5,2 | 5,5 |
Koszt 1 litra benzyny bezołowiowej | £1,16 | £1,16 | £1,16 |
Koszt ubezpieczenia | £329 | £315 | £301 |
Koszt testu MOT | £0 | £55 | £55 |
Koszty serwisowania | £151 | £160 | £160 |
Koszty pomocy drogowej | £28 | £28 | £28 |
Całoroczny koszt utrzymania | £1210 | £1328 | £1436 |