OponyDwa sposoby na oponę całoroczną: Goodyear kontra Michelin - TEST

Dwa sposoby na oponę całoroczną: Goodyear kontra Michelin – TEST

Tygodnik „Motor” porównał renomowaną oponę wielosezonową Goodyear z letnią Michelin, mającą homologację zimową. Która z nich lepiej się sprawdzi w naszych warunkach?

Opony całoroczne od niedawna zdobywają popularność. Nie trzeba ich co sezon wymieniać, więc można zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Oceń swoje opony w Wyborze Kierowców

W praktyce jednak wykazują więcej wad niż zalet. O ile na śniegu zachowują przyzwoitą przyczepność, to na suchym asfalcie potrafią się okazać wyjątkowo nieskuteczne. W wielu krajach Europy to właśnie na suchych nawierzchniach asfaltowych dochodzi do najpoważniejszych wypadków, a śnieg realnie zalega na drogach najwyżej kilkanaście dni w roku. Stąd firma Michelin postanowiła zaryzykować i stworzyła oponę CrossClimate – letnią, ale z homologacją zimową.

Opona letnia z homologacją zimową

Oznacza to, że mimo że jest to ogumienie letnie, można się nią poruszać również po śniegu. W jej charakterystyce uwzględniono parametry przyczepności, potrzebne w warunkach zimowych (czyli hamowanie i przyspieszanie na śniegu), natomiast konstrukcji bliżej jest oponom letnim., Dlatego też Michelin okazuje się dobry również na suchym asfalcie. W teście Motoru zmierzył się z Goodyearem Vector 4Seasons drugiej generacji. To najbardziej renomowana opona całoroczna, stworzona jednak w oparciu o technologię zimówek. Ze względu na jej świetne parametry niektórzy producenci samochodów oferują ją w tzw. pierwszym montażu (np. w Fordzie Focusie).

„Motor” porównał dwie opony wielosezonowe w rozmiarze 205/55 R16.

Testy zimowe odbyły się w ośrodku testowym na północy Szwecji, natomiast pomiary asfaltowe wykonano w certyfikowanym ośrodku badania opon w Niemczech. Sprawdzono ich skuteczność na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

Warunki zimowe

W warunkach zimowych lepszy okazał się Goodyear. Skuteczniej hamował (18 metrów z 40 km/h przy ponad 20 metrów u konkurenta), sprawniej przyspieszał (jak średniej klasy zimówka) i miał lepszy czas na zaśnieżonym torze o długości 1285 metrów. Przejechał go w ponad 82 sekundy, a jego rywal potrzebował na to dwie sekundy dłużej. Ostatecznie zdobył aż 98,8 punktu na 100 możliwych, natomiast Michelin 89,6 punktu.

Warunki letnie

Długość drogi hamowania testowana na mokrej nawierzchni

Jednak na mokrym asfalcie bezkonkurencyjna okazała się opona letnia z homologacją zimową. Michelin ze 100 km/h wyhamował na dystansie 55 metrów, co jest wynikiem na miarę najlepszych zimówek. Skuteczniej też odprowadzał wodę (co miało znaczenie w aquaplaningu) i zachowywał świetną przyczepność na mokrym zakręcie, na miarę najlepszych zimówek. Michelin zdobył komplet punktów – 100 na 100 możliwych, a Goodyear 95,1 punktu.

Czas przejazdu po torze testowym testowany na suchej nawierzchni

Na suchej nawierzchni ponownie wygrał Michelin. Dzięki temu, że jest oponą letnią, wyhamował o prawie 6 metrów wcześniej niż jego konkurent i zdobył lepszy czas okrążenia toru. Obie opony zachowują tu podobny poziom komfortu jazdy (nie hałasują i nie przenoszą drgań), a Goodyear ma tylko nieznacznie gorsze właściwości jezdne. Zwycięski Michelin po raz kolejny zebrał komplet 100 punktów, a jego rywal 90,3 punktu.

Podsumowanie testu

Zwycięzcą całego testu okazał się Michelin – umiejętnie łączy cechy opony letniej z przydatnością w zimie i przez to, że na drogach przez większość roku nie zalega śnieg, okazuje się bardziej uniwersalnym produktem. Goodyear natomiast lepiej spisuje się na śniegu, a jego parametry docenią osoby mieszkające w górach lub w północno-wschodniej Polsce.

Wynik maksymalnyMichelin Cross ClimateGoodyear Vector 4Seasons Gen. 2
Miejsce12
Śnieg10089.698.8
Mokro10010095.1
Sucho10010090.3
Wynik końcowy300289.6284.2

Jak Motor testuje opony

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji