OponyTesty oponCzy warto kupić tańsze opony o innym rozmiarze? Jaki ma to wpływ...

Czy warto kupić tańsze opony o innym rozmiarze? Jaki ma to wpływ na bezpieczeństwo?

Czasem różnice w cenie między kompletem opon zalecanym przez producenta, a z alternatywnym rozmiarem, wynoszą setki złotych. Sprawdzamy, czy na tańszych oponach o nieco innym rozmiarze samochód zachowuje się równie dobrze jak na dedykowanych.

828 zł – o tyle droższy jest komplet ogumienia Michelin CrossClimate+ w popularnym rozmiarze 225/50 R17 od nieznacznie mniejszych 225/45 R17. Różnica tkwi tylko w profilu opony: jej szerokość i średnica koła pozostają niezmienne. Podobną rozbieżność cenową da się zauważyć, porównując większe opony o profilu 55. Nic więc dziwnego, że kierowcy zastanawiają się nad sensem zakupu dedykowanego rozmiaru ogumienia na rzecz tańszego, lecz niższego lub wyższego. Często pojawiają się pytania co do gwarancji bezpieczeństwa jazdy na oponach o alternatywnym rozmiarze, tj. czy nie wydłużą one drogi hamowania lub nie wpłyną niekorzystnie na zachowanie w zakrętach. Te wątpliwości rozwiał test tygodnika „Motor”, który przetestował w identycznych warunkach i kategoriach ogumienie Fulda SportControl 2 w trzech rozmiarach: 225/45 R17, 225/50 R17 i 225/55 R17. Pomiary odbyły się przy użyciu samochodu BMW 428i na suchym i mokrym asfalcie.

Pomiary na suchym asfalcie

Dedykowany rozmiar opon (225/50 R17) uzyskał jedynie najlepszy czas okrążenia toru testowego. W innych pomiarach już tak nie błyszczy. Średnio hamuje (choć niewiele gorzej od większego ogumienia), kiepsko wypada też pod względem komfortu jazdy i własności jezdnych, gdzie liczy się m.in. zachowanie na granicy przyczepności czy stabilność. W normalnej jeździe najprzyjaźniejszy kierowcy jest samochód z oponami o najwyższym profilu 55: można wtedy liczyć na optymalne tłumienie nierówności i hałasów, a także małe opory toczenia i jednocześnie niższe zużycie paliwa (auto jest w stanie pracować na niższych obrotach). Z kolei mała średnica toczna opony 225/45 R17 korzystnie wpływa na dynamikę samochodu, lecz już kosztem powiększonego spalania.

Pomiary na suchym asfalcie – wyniki

225/45 R17225/50 R17225/55 R17
Hamowanie ze 100 km/h38,1 m37,9 m37,5 m
Jazda na czas (tor 1650 m)51,0 s50,5 s50,9 s
Własności jezdne7,063 pkt6,875 pkt7,125 pkt
Komfort jazdy6,875 pkt6,500 pkt7,125 pkt
Opory toczenia0.8200.8040.726
Sucho - jazda na czas
Opona o najwyższym profilu umiejętnie łączy komfort jazdy z przyzwoitymi właściwościami jezdnymi.

Pomiary na mokrym asfalcie

Ogromne zaskoczenie: samochód z ogumieniem o średnim profilu nie tylko najgorzej wyhamował na zroszonym asfalcie, ale i uzyskał najsłabszy wynik aquaplaningu wzdłużnego. Co ciekawe, opona 225/50 zapewnia przy tym najlepsze trzymanie boczne podczas pokonywania mokrego zakrętu. Ponownie najlepszym wyborem dla typowego kierowcy pozostaje rozmiar 225/55 R17, przede wszystkim za dobre rezultaty wyczuwalne w codziennej jeździe, czyli drogi hamowania i odporności na aquaplaning.

Pomiary na mokrym asfalcie – wyniki

225/45 R17225/50 R17225/55 R17
Hamowanie ze 100 km/h78,6 m81,0 m76,6 m
Aquaplaning wzdłużny86,9 km/h86,6 km/h87,6 km/h
Aquaplaning poprzeczny3,56 m/s²3,59 m/s²3,49 m/s²
Jazda na czas (tor 1823 m)90,3 s89,9 s88,1 s
Trzymanie boczne0,800 g0,785 g0,805 g
Mokro - hamowanie
Ponad 80 metrów drogi hamowania na oponach 225/50 R17 to bardzo słaby wynik. Wyższe opony zachowują poziom typowy dla ogumienia klasy średniej.

Podsumowanie

Po zsumowaniu wszystkich punktów liderem została opona o najwyższym profilu 225/55. Jest nieznacznie tańsza od średniego rozmiaru, ale umiejętnie łączy cenę z wysokim komfortem jazdy i bezpieczeństwem. Komplet opon Fulda w rozmiarze 225/45 kosztuje ponad 420 zł mniej i trudno wskazać jego mocne strony. Trzeba jednak przyznać, że uzyskane różnice na obu nawierzchniach są na tyle małe, że normalny kierowca ich nie odczuje. Wniosek? Tańsze ogumienie wcale nie stanowi zagrożenia bezpieczeństwa jazdy i można się pokusić o ich zakup. Trzeba tylko upewnić się, że producent dopuszcza zastosowanie alternatywnego rozmiaru i nie ma fizycznych ograniczeń do montażu innych opon. Warto pamiętać, że założenie większego ogumienia może skutkować niedużymi przekłamaniami prędkościomierza.

Punktacja i klasyfikacja końcowa

Rozmiar
(Fulda SportControl 2)
Maks.
pkt.
225/45 R17225/50 R17225/55 R17
Ceny309 zł (94 Y)425 zł (98 Y)415 zł (101 Y)
Próby na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h50,047,748,048,7
Jazda na czas po torze20,019.820,019,8
Własności jezdne10,09.99,710,0
Komfort5,04,64,34,8
Opony toczenia5,04,44,55,0
Suma90,086,486,588,3
Próby na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h40,034,132,735,2
Aquaplaning wzdłużny20,019,819,820,0
Aquaplaning poprzeczny10,09,910,09,7
Jazda po okręgu10,09,69,49,6
Jazda na czas po torze20,019,319,419,8
Suma100,092,791,394,3
Sumaryczna liczba punktów190,0179,1177,8182,6
Klasyfikacja231

 

Trzy rozmiary opon
Przeciętny kierowca w praktyce jest w stanie zauważyć jedynie dłuższą drogę hamowania ogumienia 225/50. Pozostałe różnice są dla niego w zasadzie nieodczuwalne.
Tekst: M. Klonowski
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji