Czasem różnice w cenie między kompletem opon zalecanym przez producenta, a z alternatywnym rozmiarem, wynoszą setki złotych. Sprawdzamy, czy na tańszych oponach o nieco innym rozmiarze samochód zachowuje się równie dobrze jak na dedykowanych.
828 zł – o tyle droższy jest komplet ogumienia Michelin CrossClimate+ w popularnym rozmiarze 225/50 R17 od nieznacznie mniejszych 225/45 R17. Różnica tkwi tylko w profilu opony: jej szerokość i średnica koła pozostają niezmienne. Podobną rozbieżność cenową da się zauważyć, porównując większe opony o profilu 55. Nic więc dziwnego, że kierowcy zastanawiają się nad sensem zakupu dedykowanego rozmiaru ogumienia na rzecz tańszego, lecz niższego lub wyższego. Często pojawiają się pytania co do gwarancji bezpieczeństwa jazdy na oponach o alternatywnym rozmiarze, tj. czy nie wydłużą one drogi hamowania lub nie wpłyną niekorzystnie na zachowanie w zakrętach. Te wątpliwości rozwiał test tygodnika „Motor”, który przetestował w identycznych warunkach i kategoriach ogumienie Fulda SportControl 2 w trzech rozmiarach: 225/45 R17, 225/50 R17 i 225/55 R17. Pomiary odbyły się przy użyciu samochodu BMW 428i na suchym i mokrym asfalcie.
Pomiary na suchym asfalcie
Dedykowany rozmiar opon (225/50 R17) uzyskał jedynie najlepszy czas okrążenia toru testowego. W innych pomiarach już tak nie błyszczy. Średnio hamuje (choć niewiele gorzej od większego ogumienia), kiepsko wypada też pod względem komfortu jazdy i własności jezdnych, gdzie liczy się m.in. zachowanie na granicy przyczepności czy stabilność. W normalnej jeździe najprzyjaźniejszy kierowcy jest samochód z oponami o najwyższym profilu 55: można wtedy liczyć na optymalne tłumienie nierówności i hałasów, a także małe opory toczenia i jednocześnie niższe zużycie paliwa (auto jest w stanie pracować na niższych obrotach). Z kolei mała średnica toczna opony 225/45 R17 korzystnie wpływa na dynamikę samochodu, lecz już kosztem powiększonego spalania.
Pomiary na suchym asfalcie – wyniki
225/45 R17 | 225/50 R17 | 225/55 R17 | |
---|---|---|---|
Hamowanie ze 100 km/h | 38,1 m | 37,9 m | 37,5 m |
Jazda na czas (tor 1650 m) | 51,0 s | 50,5 s | 50,9 s |
Własności jezdne | 7,063 pkt | 6,875 pkt | 7,125 pkt |
Komfort jazdy | 6,875 pkt | 6,500 pkt | 7,125 pkt |
Opory toczenia | 0.820 | 0.804 | 0.726 |
Pomiary na mokrym asfalcie
Ogromne zaskoczenie: samochód z ogumieniem o średnim profilu nie tylko najgorzej wyhamował na zroszonym asfalcie, ale i uzyskał najsłabszy wynik aquaplaningu wzdłużnego. Co ciekawe, opona 225/50 zapewnia przy tym najlepsze trzymanie boczne podczas pokonywania mokrego zakrętu. Ponownie najlepszym wyborem dla typowego kierowcy pozostaje rozmiar 225/55 R17, przede wszystkim za dobre rezultaty wyczuwalne w codziennej jeździe, czyli drogi hamowania i odporności na aquaplaning.
Pomiary na mokrym asfalcie – wyniki
225/45 R17 | 225/50 R17 | 225/55 R17 | |
---|---|---|---|
Hamowanie ze 100 km/h | 78,6 m | 81,0 m | 76,6 m |
Aquaplaning wzdłużny | 86,9 km/h | 86,6 km/h | 87,6 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,56 m/s² | 3,59 m/s² | 3,49 m/s² |
Jazda na czas (tor 1823 m) | 90,3 s | 89,9 s | 88,1 s |
Trzymanie boczne | 0,800 g | 0,785 g | 0,805 g |
Podsumowanie
Po zsumowaniu wszystkich punktów liderem została opona o najwyższym profilu 225/55. Jest nieznacznie tańsza od średniego rozmiaru, ale umiejętnie łączy cenę z wysokim komfortem jazdy i bezpieczeństwem. Komplet opon Fulda w rozmiarze 225/45 kosztuje ponad 420 zł mniej i trudno wskazać jego mocne strony. Trzeba jednak przyznać, że uzyskane różnice na obu nawierzchniach są na tyle małe, że normalny kierowca ich nie odczuje. Wniosek? Tańsze ogumienie wcale nie stanowi zagrożenia bezpieczeństwa jazdy i można się pokusić o ich zakup. Trzeba tylko upewnić się, że producent dopuszcza zastosowanie alternatywnego rozmiaru i nie ma fizycznych ograniczeń do montażu innych opon. Warto pamiętać, że założenie większego ogumienia może skutkować niedużymi przekłamaniami prędkościomierza.
Punktacja i klasyfikacja końcowa
Rozmiar (Fulda SportControl 2) | Maks. pkt. | 225/45 R17 | 225/50 R17 | 225/55 R17 |
---|---|---|---|---|
Ceny | 309 zł (94 Y) | 425 zł (98 Y) | 415 zł (101 Y) | |
Próby na suchej nawierzchni | ||||
Droga hamowania ze 100 km/h | 50,0 | 47,7 | 48,0 | 48,7 |
Jazda na czas po torze | 20,0 | 19.8 | 20,0 | 19,8 |
Własności jezdne | 10,0 | 9.9 | 9,7 | 10,0 |
Komfort | 5,0 | 4,6 | 4,3 | 4,8 |
Opony toczenia | 5,0 | 4,4 | 4,5 | 5,0 |
Suma | 90,0 | 86,4 | 86,5 | 88,3 |
Próby na mokrej nawierzchni | ||||
Droga hamowania ze 100 km/h | 40,0 | 34,1 | 32,7 | 35,2 |
Aquaplaning wzdłużny | 20,0 | 19,8 | 19,8 | 20,0 |
Aquaplaning poprzeczny | 10,0 | 9,9 | 10,0 | 9,7 |
Jazda po okręgu | 10,0 | 9,6 | 9,4 | 9,6 |
Jazda na czas po torze | 20,0 | 19,3 | 19,4 | 19,8 |
Suma | 100,0 | 92,7 | 91,3 | 94,3 |
Sumaryczna liczba punktów | 190,0 | 179,1 | 177,8 | 182,6 |
Klasyfikacja | 2 | 3 | 1 |