PoradyCztery sposoby na Audi z LPG

Cztery sposoby na Audi z LPG

Audi jest marką premium, lecz trafia w potrzeby wielu grup klientów, także tych, dla których liczy się oszczędna jazda. Zobaczmy, do jakich silników najlepiej założyć instalację gazową.

Polska jest jednym z najważniejszych rynków dla producentów instalacji LPG, dlatego też mamy możliwość korzystania z różnorakich technologii i rozwiązań w zakresie ich montażu i działania. Założenie gazu pozwala na znaczne zredukowanie kosztów paliwa, a w dzisiejszych czasach instalacje są tak dopracowane, że da się je zamontować do wielu silników. Oczywiście nie do każdej jednostki da się to zrobić równie łatwo i nie każdy będzie odpowiednio z nią współpracował. Wszystko zależy od nadwyżek wytrzymałościowych silnika.

Kupić „gotowca” czy samemu założyć?

Zestaw montażowy LPG
Zestaw montażowy LPG

Założenie instalacji gazowej to wydatek kilku tysięcy złotych, więc teoretycznie kupno samochodu z już zamontowanym LPG jest znacznie bardziej opłacalne. I rzeczywiście tak jest, pod warunkiem, że instalacja pochodzi z pewnego źródła i została profesjonalnie zamontowana. Szczególnie trzeba uważać na auta z najtańszym LPG założonym na szybko przez handlarzy – głównym motywem takiego działania jest chęć jak najszybszego pozbycia samochodu, który nie znajdywał nabywców przez brak gazu. Rozsądniejszym posunięciem będzie kupno zadbanego samochodu z silnikiem „lubiącym” LPG i założenie do niego porządnej instalacji w profesjonalnym warsztacie. Wtedy będzie się miało pewność, że eksploatacja będzie spokojna.

Audi z LPG – dane techniczne wybranych silników

Silnik 1.6 8V 1.8 Turbo 4.2 V8 2.0 TFSI
Model Audi A3 I, A3 II, A4 TT I, A4 II, A6 II A8 I, A6 III, A4 II FL A4 III, Q5, Q7
Pojemność 1595 cm3 1781 cm3 4172 cm3 1984 c,3
Moc 101-102 KM 150-180 KM 300-310 KM 180-225 KM
Moment 145-148 Nm 210-234 Nm 400-410 Nm 320-350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9-11.3 s 7,4-8,9 s 6,9-7,3 s 6,4-8,4 s
Prędkość maksymalna 188-189 km/h 214-228 km/h 249-250 km/h 218-250 km/h
Realne zużycie gazu 8-10 l/100 km 9-13 l/100 km 15-18 l/100 km 11-12 l/100 km
Koszt 100 km* 16,6-20,7 zł 18,6-27 zł 31,5-37,3 zł 23-25 zł

*cena za litr LPG – 2,07 zł

Typowi kierowcy

W opisywanym materiale przyjrzymy się różnym modelom Audi, których silniki nadają się do zamontowania instalacji gazowej. Nie każdego jednak stać na każde używane Audi, dlatego podzieliliśmy go na cztery części, wyodrębnione według typowych potrzeb kierowców. Pierwszym priorytetem jest jak najtańsza jazda i kompaktowe wymiary. Drugim – połączenie dobrych osiągów z optymalnymi wydatkami za paliwo. Trzecim jest przyjemność z użytkowania luksusowej limuzyny z zasilaniem LPG. Wreszcie czwarty priorytet to połączenie nowoczesności z oszczędnością, czyli jakie nowsze jednostki są w stanie „zaakceptować” gaz. Choć Audi jest marką premium, doskonale wpisuje się w potrzeby różnych kierowców, dla których liczy się przede wszystkim jakość aut z czterema kółkami na grillu.

Najtańsza konfiguracja: silnik 1.6 8V w Audi A3 i A4

Lista modeli: A3 I, A3 II, A4 I
Priorytety: niska cena zakupu samochodu i jego serwisowania, małe zużycie gazu i jego bezproblemowy montaż.

W zasadzie trudno o silnik bardziej „przyjazny” instalacji gazowej. Podstawowa, ośmiozaworowa jednostka w A3 jest niezwykle wytrzymała i wręcz do niej stworzona. W kompaktowym Audi zapewni przyzwoite osiągi, „zadyszki” może dostać dopiero w większym A4. Rekompensuje to szerokie zaplecze części zamiennych.

Do jednostki można zamontować nowoczesną instalację sekwencyjną, w której gaz podają cztery wtryskiwacze gazowe, umieszczone obok tych benzynowych. Konieczne jest też nawiercenie otworów w kolektorze ssącym. Instalacja jest automatyczna, tzn. silnik uruchamia się na benzynie i później przełącza na gaz. Benzyna jest już tylko dawkowana cząstkowo w celu uchronienia gniazd zaworowych. Koszt instalacji do tego silnika wyniesie ok. 2500-3200 złotych, a składa się ona ze sterownika, wtryskiwaczy, elektrozaworu z filtrem i reduktora.

Szybko i oszczędnie: silnik 1.8 Turbo w Audi TT, A3, A4 i A6

Lista modeli: TT I, A4 II, A6 II
Priorytety: samochód ma atrakcyjnie wyglądać i szybko jeździć, a koszty serwisowania i paliwa mają pozostać na rozsądnym poziomie.

Podobnie jak 1.6 8V, silnikiem wręcz stworzonym do LPG jest turbodoładowany 1.8. Generuje w zależności od wersji 150-180 KM i najlepiej pasuje do sportowego TT. Sprawnie napędza też A4 drugiej generacji, a nawet A6. W silniku problematyczna jest regulacja gniazd zaworowych, a czasami bardziej opłacalny jest zakup używanej, lepszej głowicy. Silnik bez problemu powinien jednak przejechać na gazie ok. 250 tys. km.

Do 1.8 Turbo polecana jest podobna instalacja co do 1.6, czyli sekwencyjny, automatyczny wtrysk LPG. Potrzebuje on tylko jak najlepszych wtryskiwaczy (umożliwiających szybkie korekty dawki gazu) i komputera sterującego, mającego duże możliwości programowania. Dodatkowo dobrze będzie zaopatrzyć się w wydajny reduktor przystosowany do dużej mocy silnika. Jego zadaniem będzie zmiana stanu skupienia LPG podawanego do wtryskiwaczy z ciekłego na lotny, co korzystnie wpłynie na osiągi. Koszt instalacji będzie nieco wyższy, bo 3000-3600 złotych.

Luksusowo: silniki 4.2 V8, 2.4 V6 w Audi A8, A6, A4

Lista modeli: A8 I, A6 III, A4 II FL
Priorytety: obniżenie kosztów zużycia paliwa w luksusowej limuzynie bez szkody dla silnika.

Także u flagowego Audi znajdziemy silnik dobrze współpracujący z LPG – to 4.2 V8, wyznaczający się ponadprzeciętną trwałością. Polecany jest także 2.4 V6. Oby jednak eksploatacja przebiegała bezawaryjnie, instalację trzeba dokładnie wyregulować tak, by nie dopuścić do uszkodzenia głowic. Jeśli to się uda, przebieg 400 tys. kilometrów nie powinien sprawić problemu dla przerobionego silnika.

Ponownie korzystnym wyjściem będzie montaż sekwencyjnego wtrysku LPG, wspomaganego dodatkowo przez jeden lub nawet dwa reduktory w najmocniejszych silnikach widlastych – dopiero takie rozwiązanie umożliwi dostarczenie do silnika odpowiedniej ilości odparowanego LPG i poprawi jego osiągi. Duża liczba cylindrów wymaga też zastosowania takie samej liczby wtryskiwaczy, co mocno podwyższa koszt montażu. Będzie on wynosił ok. 4500 złotych.

Nowocześnie i drogo: 2.0 TFSI w A4 i 4.2 FSI w Q7

Lista modeli: A4 III, Q5, Q7
Priorytet: obniżyć koszty paliwa w aucie nowej generacji z bezpośrednim wtryskiem benzyny

Jeśli chcemy zamontować LPG w nowoczesnym silniku, musimy być przygotowani na to, że dana instalacja nie będzie do niego przeznaczona – nie ma tu już uniwersalności, jaka panuje w przypadku montażu do prostych jednostek. Najłatwiej będzie założyć gaz w silniku z grupy Volkswagena, który w Audi nazywa się 2.0 TFSI. Pasują do niego dwa rodzaje instalacji o różnym stopniu ingerencji w fabryczną konstrukcję silnika. Inne są takie koszty takich operacji.

Pierwszym wyjściem jest montaż dotrysku LPG. To rozwiązanie mniej inwazyjne, bo nie narusza fabrycznej konstrukcji samochodu i chroni wtryskiwacze benzyny. Podczas jazdy one non stop pracują, dawkując minimalne ilości benzyny (ok. 1-2 l/100 km). Główną dawkę zapewniają jednak wtryskiwacze gazowe, dostarczające gaz w fazie lotnej. Ten typ instalacji jest co prawda tańszy (ok. 4600 zł), ale trzeba liczyć się z okresowym tankowaniem również benzyny.

Druga instalacja (bezpośredni wtrysk LPG) jest droższa, ale umożliwia całkowite przejście na zasilanie gazem. Przerabia się w niej pompę wysokiego ciśnienia paliwa tak, by dostarczała gaz w ciekłym stanie skupienia do wtryskiwaczy benzynowych. Przełączenie zasilania odbywa się podczas jazdy. Niektórych może przestraszyć cena całej operacji (ok. 10000 zł), jak i fakt, że w poważnym stopniu ingeruje się w konstrukcję samochodu.

Prawdopodobnie pod koniec roku pojawi się na rynku trzeci rodzaj instalacji, będący połączeniem dotrysku LPG z bezpośrednim wtryskiem. W niej gaz ma być podawany dwutorowo przez wtryskiwacze benzynowe (malutka część) i gazowe (w znacznej części). Pozwoli to uchronić te pierwsze przed zapieczeniem i uniknąć przeróbki pompy paliwowej.

Orientacyjne ceny rynkowe w zł

Model A3 I TT I A8 I A4
Silnik 1.6 8V 1.8 Turbo 4.2 V8 2.0 TFSI
2015 75000
2014 68000
2013 61000
2012 55000
2011 49000
2010 42000
2009 38000
2008 35000
2007 30000
2006 26000
2005 24000
2004 23000
2003 13000 21000
2002 11000 19000 35000
2001 9000 18000 33000
2000 8000 17000 31000
1999 7000 16000 28000
1998 6000 15000 26000
1997 5500 24000
1996 5000 22000
1996 20000
1994 18000
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji