Silniki wysokoprężne stopniowo tracą na popularności. Odnotowały nieznaczny wzrost udziału w zaledwie czterech na dwadzieścia krajach Europy.
Fakt, że kierowcy coraz rzadziej decydują się na samochód z silnikiem Diesla, jest znany nie od dziś. Ich coraz bardziej skomplikowana budowa i wyższa cena skutecznie odstraszają klientów, którzy wybierają jednostki benzynowe, nie różniące się już tak znacząco spalaniem jak kiedyś. Według danych z Jato Dynamics procent udziału pojazdów z jednostkami wysokoprężnymi w rynku spada regularnie od 2012 roku, a w obecnym osiągnął rekordowo niską wartość od ośmiu lat – 45,2%, co jest wynikiem o 4,1% niższym w porównaniu z pierwszym półroczem 2016 roku. Stopniowo rosną „w siłę” silniki benzynowe (obecnie stanowią 49,2% udziału wśród wszystkich zarejestrowanych nowych aut osobowych w Europie) i napędy alternatywne, głównie hybrydowe. W 2017 roku „skusiło” się na nie o 55% więcej nabywców niż rok wcześniej (ponad 213 tys. aut przy 137 tys. w 2016 roku).
Rejestracje aut w podziale na rodzaje silnika w 1. półroczu 2017 r. (Europa)
Procentowy udział | Zmiana | |
Silnik benzynowy | 49,2% | 2,8% |
Silnik Diesla | 45,2% | -4,1% |
Napędy alternatywne | 5,6% | 1,3% |
Europa jeździ „benzyniakami”
Diesli sprzedaje się coraz mniej w aż 16 z 20 największych rynków Europy, w których nabywców znajduje 97% wszystkich aut z Europy. Nieznaczny wzrost ich udziału odnotowano w Danii, Islandii, Holandii i we Włoszech. Największy spadek nastąpił natomiast w Luksemburgu. Również Polacy „przesiadają” się na auta benzynowe, bo wybrało je o 3,5% więcej osób niż w 2016 roku. Diesle nie powinny jednak szybko zniknąć z rynku. Wciąż są głównym motorem w segmencie klasy wyższej (82% udziału w sprzedaży), średniej (73%), luksusowej (57%) i SUV-ach (58%).
Zmiana popularności diesli w 20 krajach Europy
Kraj | I-VI 2016 r. | I-VI 2017 r. | Zmiana |
Austria | 57,3% | 51,1% | -6,2% |
Belgia | 51,2% | 46,2% | -5,0% |
Czechy | 43,3% | 39,2% | -4,1% |
Dania | 35,2% | 35,9% | 0,7% |
Finlandia | 33,9% | 32,9% | -1,0% |
Francja | 52,8% | 47,9% | -4,9% |
Grecja | 54,0% | 44,4% | 9,6% |
Hiszpania | 57,0% | 50,0% | -7,0% |
Holandia | 17,6% | 17,8% | 0,2% |
Irlandia | 70,4% | 66,0% | -4,4% |
Islandia | 43,7% | 45,1% | 1,4% |
Luksemburg | 63,5% | 53,2% | -10,3% |
Niemcy | 46,8% | 41,2% | -5,6% |
Norwegia | 31,8% | 25,8% | -6,0% |
Portugalia | 63,5% | 61,4% | -2,1% |
Polska | 31,2% | 27,7% | -3,5% |
Szwajcaria | 38,9% | 37,1% | -1,8% |
Szwecja | 53,4% | 51,5% | -1,9% |
Wielka Brytania | 47,9% | 43,8% | -4,1% |
Włochy | 54,7% | 56,2% | 1,5% |