W Chinach największe firmy motoryzacyjne oferują nie tylko wydłużone modele znanych u nas aut, ale i zupełnie nowe, których nie kupimy nigdzie indziej.
Chiny jako najludniejsze państwo świata jest też największym motoryzacyjnym rynkiem świata. Tylko w ciągu 8 miesięcy 2017 roku nabywców znalazło tam 14,5 miliona aut, z czego 2 miliony sprzedał Volkswagen (druga Honda już 900 tys. aut). Chińczycy najczęściej sięgają po swoje rodzime produkty – w 2017 roku z salonów wyjechało aż 330 tys. modeli najpopularniejszego chińskiego auta ubiegłego roku, czyli minivana Wulinga Hongguanga. Mimo tego Państwo Środka jest tak istotnym odbiorcą, że wielu europejskich producentów opracowuje auta specjalnie na rynek chiński bądź dostosowuje je do tamtejszych potrzeb, np. wydłużając rozstaw osi lub wytwarzając dodatkową wersję nadwoziową. Statystyki tylko potwierdzają opłacalność tego zabiegu. Przykładowo, Audi sprzedało w Europie 55 tys. sztuk A6, podczas gdy w Chinach już 93 tys. (okres od stycznia do sierpnia 2017).
Co „europejskiego” kupimy w Chinach?
Chińskie oferty sprowadzają się przede wszystkim do znanych nam sedanów z wydłużonym rozstawem osi. Taką taktykę obrały marki premium, m.in. Audi z modelami A4L i A6L, BMW (seria 3L i 5L), Jaguar (XFL), Mercedes (C-L i E-L) i Volvo (S60L). Część producentów do Chin wprowadza wersje nadwoziowe niedostępne w Europie (Peugeot 308 sedan, BMW serii 1 sedan) lub sprzedaje jednocześnie jeden model na rynek europejski i chiński, zwykle nieznacznie różniący się wyglądem (VW Passat).
Plejada chińskich nowości
Najczęściej firmy decydują się jednak na wprowadzenie osobnego modelu, czasami wyłącznie na rynek chiński. Najwięcej ma Volkswagen, sprzedający w Chinach aż 6 kompaktowych sedanów (New Santana/Jetta/Bora/Lavida, Lavida Classic i Lamando), chińskiego Passata (dostępnego też u USA), wydłużonego europejskiego Passata (Magotan) i sedana klasy wyższej (Phideton). Oprócz tego Chińczycy mogą kupić crossovera C-Treka i luksusowego Teramonta (w USA – Atlas). Chińskie modele ma także Fiat (Viaggio i Ottimo), Citroen (crossover C3 XR, C4 sedan, limuzyna C6 i C5 Aircross, który niebawem trafi do Europy), włącznie z marką DS i modelami 4S, 5LS i 6, oraz Peugeot (408 i osobny 508).
Audi
BMW
Citroen i DS
Fiat
Jaguar
Mercedes
Peugeot
Volkswagen
Volvo
Zdjęcia samochodów pochodzą ze strony autowp.ru