Dwie nowości marek premium reprezentują różne spojrzenie na segment kompaktowych SUV-ów. Wspólna jest tylko moc silnika i… litera „X” w nazwie. Oto porównanie BMW X2 i Volvo XC40.
Obie marki mają już doświadczenie w projektowaniu SUV-ów. Volvo trzy lata temu wprowadziło drugą generację luksusowego XC90, a stosunkowo niedawno nowe wcielenie mniejszego XC60. Teraz dla klientów proponuje najmniejszego reprezentanta segmentu SUV-ów, który chce rywalizować z uznanymi rywalami premium. Nie ma łatwego zadania, bowiem staje w szranki z BMW – marką produkującą uterenowione auta od niemal 20 lat, która właśnie wypuściła najmniejszego SUV-a typu coupe. Nowe X2 cechuje przysadzista sylwetka, uwydatnione nadkola, ogromne „nerki” i rozszerzające się ku dołowi osłony chłodnicy. Volvo XC40 stawia na praktyczność i zaprojektowało pudełkowate, nieźle przeszklone nadwozie, stylistyką przodu wyraźnie nawiązującą do większych braci. Aby nie było nudy, linię okien od połowy tylnych drzwi poprowadzono ku górze. Na szczęście mimo tego zabiegu widoczność jest zadowalająca.
Jak jest w środku?
Wsiadając do BMW, można zapomnieć, że to SUV. Ma niski, lekko ponad 18-centymetrowy prześwit, a jego fotel umocowano dość nisko i jazda X2 przypomina prowadzenie np. kompaktowej serii 1. Przyjemnie obitym siedzeniom usportowionej odmiany M Sport trudno cokolwiek zarzucić pod względem komfortu. Przednia część pasażerska okazuje się wystarczająco przestronna. Z tyłu nieco gorzej – pasażerowie mogą narzekać na niedużą ilość miejsca na nogi i głowy (szczególnie ze szklanym dachem). Volvo stanowi niemal zupełne przeciwieństwo. Po otwarciu drzwi na fotel się niemalże „wsuwa”, a pozycja za kierownicą jest typowa dla SUV-a. Wersję R-Design wyróżnia nie tylko czerwone obicie podłogi, ale i szerokie, „otulające” ciało fotele. Tylny przedział jest nieco przestronniejszy niż w BMW, ale kanapa ma zbyt krótkie siedzisko. Oba samochody mają przemyślane wnętrze z licznymi schowkami, jednak to Volvo prześciga się w ich umiejscowieniu m.in. pod fotelem kierowcy. Bagażniki? W obu autach o podobnej, rozsądnej pojemności. BMW „dzieli” kanapę w proporcji 40:20:40, natomiast Volvo oferuje tzw. „łamaną” podłogę.
Wpadki w wykończeniu i ergonomii
Kokpit BMW X2 wygląda jak żywcem przejęty z większych braci, a to oznacza wzorową ergonomię i przejrzystą obsługę multimediów wygodnym pokrętłem (lub dotykiem, jeśli ktoś preferuje). Wykończenie i spasowanie reprezentują wysoki poziom, choć plastik z dolnych części deski nieco „zieje” taniością, nieakceptowalną w aucie za niemal 200 tys. zł. Zdarzają się również wpadki z krzywym zakończeniem żółtych szwów. W kwestii użytych materiałów Volvo postarało się bardziej, a kokpit XC40 sprawia wrażenie nowocześniejszego i „żywszego”. Niestety, szwedzki producent nieco „przekombinował”, stosując dotykowy ekran o pionowej orientacji, z którego obsługuje się niemal cały samochód, w tym działanie klimatyzacji. Wymusza to na kierowcy oderwanie wzroku od jezdni.
Diesle z wigorem
W obu samochodach pracują dwulitrowe turbodiesle o mocy 190 KM, osiągające 400 Nm w zakresie obrotów 1750-2500 obr./min. Według oficjalnych danych BMW i Volvo powinny „zamknąć” pierwsze 100 km/h w ok. 8 sekund i te rezultaty potwierdzają w rzeczywistości. Bardziej rasowy charakter ma jednak BMW: chętniej reaguje na gaz, ma większy zasób użytecznych obrotów i „kręci” się nawet do 5500 obr./min. Jednostka Volvo przy niej jest po prostu poprawna i, niestety, paliwożerna (o ponad 1 litr). Obydwa SUV-y współpracują z automatyczną, 8-biegową skrzynią Aisin, ale z różnym oprogramowaniem. Przekładnia Volvo stara się jak najlepiej współpracować z zamiarami kierowcy (choć z różnym skutkiem), natomiast skrzynia w BMW oporniej zmienia biegi „w dół”.
Prawie jak hot hatch
Zarówno testowane Volvo, jak i BMW wyposażono w sportowe pakiety M-Sport i R-Design. W XC40 obejmuje on utwardzony układ jezdny i opcjonalnie nawet 20-calowe felgi. Mimo tego podczas jazdy po drogach słabej jakości nie odczuwa się zbytnich wibracji, chyba że wjedzie się w nierówność przecinającą drogę na całej szerokości. Mimo mniejszych felg (18 cali) komfort jazdy w BMW jest mocno ograniczony, ale jego układ jezdny zapewnia przyczepność w zakrętach godną hot hatchy i cechuje się doskonałą progresją. Volvo natomiast stawia na spokój i poprawne pokonywanie zakrętów. Nawet jeśli na chwilę „złapie” podsterowność, szybko wraca na właściwy tor jazdy.
Podsumowanie
Nie od dziś wiadomo, że szwedzka marka w swoich samochodach stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo, i tak też robi w swoim najmniejszym SUV-ie. Standardowe wyposażenie testowanej wersji obejmuje m.in. poduszki czołowe, boczne, kurtynowe i kolanowe oraz asystenta pasa ruchów i znaków. BMW też oferuje te elementy, ale część za dopłatą. Wraz z dodawaniem kolejnych opcji cena samochodu zaczyna niebezpiecznie rosnąć, zbliżając się do kwot za większe modele marek (XC60, X4). W tym porównaniu zwyciężyło Volvo, głównie za umiejętne połączenie typowych zalet SUV-a z niezłym prowadzeniem. BMW ustępuje rywalowi przestronnością i wręcz zbytnim charakterem auta osobowego.
BMW X2, Volvo XC40 – dane techniczne
Dane fabryczne | BMW | Volvo |
X2 xDrive20d M Sport X |
XC40 D4 AWD R-Design |
|
SILNIK/PRZENIESIENIE NAPĘDU | ||
Budowa silnika | turbodiesel, R4, 16V | turbodiesel, R4, 16V |
Pojemność | 1995 cm³ | 1969 cm³ |
Moc maks. kW/KM/min | 140/190/4000 | 140/190/4000 |
Maks. mom. obr. Nm/min | 400/1750-2500 | 400/1750-2500 |
Skrzynia biegów | aut., 8-b., hydrokinetyczna | aut., 8-b., hydrokinetyczna |
Napęd | 4×4 | 4×4 |
UKŁAD JEZDNY | ||
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Średnica zawracania | 11,3 m | 11,4 m |
Układ hamulcowy przód/tył | tarcz. went./tarcz. went. | tarcze went./tarczowe |
Opony testowe rozmiar | 225/50 R18 | 245/45 R20 |
Opony testowe marka i model |
Pirelli Scottozero 3 | Michelin Latitude Alpin |
MASY/OSIĄGI | ||
Masy: własna/dop. całkowita | 1600/2190 kg | 1660/2250 kg |
Ładowność/maks. masa przyczepy | 590/2000 kg | 590/2100 kg |
0‑100 km/h | 7,7 s | 7,9 s |
Prędkość maksymalna | 221 km/h | 210 km/h |
Zużycie paliwa: miasto/trasa/średnie |
5,4/4,5/4,8 l/100 km | 5,0/5,1/5,1 l/100 km |
BMW X2, Volvo XC40 – dane testowe
POMIARY TESTOWE | BMW | Volvo |
OSIĄGI (s) | ||
0‑50 km/h | 2,7 | 2,8 |
0-100 km/h | 8,0 | 8,4 |
0-140 km/h | 16,7 | 17,6 |
HAMOWANIE (M) | ||
Ze 100 km/h (hamulce zimne) | 43,1 | 42,6 |
Ze 100 km/h (hamulce rozgrzane) | 42,7 | 42,4 |
GŁOŚNOŚĆ (dB) | ||
W kab. na postoju/przy 50 km/h | 46,1/57,9 | 46,8/56,8 |
W kabinie przy 100 km/h | 64,6 | 63,2 |
ZUŻYCIE PALIWA | ||
Średnie w teście (l/100 km) | 7,5 | 8,6 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 51 | 54 |
Zasięg (km) | 680 | 627 |
BMW X2, Volvo XC40 – ocena w punktach
NADWOZIE/WNĘTRZE | Maks. | BMW | Volvo |
Przestrzeń z przodu | 10 | 7 | 8 |
Przestrzeń z tyłu | 10 | 6 | 8 |
Widoczność/przejrzystość | 7 | 4 | 6 |
Łatwość obsługi | 10 | 10 | 8 |
Pojemność bagażnika | 10 | 6 | 6 |
Funkcjonalność | 10 | 7 | 8 |
Ład./maks. masa przyczepy | 8 | 7 | 7 |
Wyp. z zakr. bezpieczeństwa | 5 | 8 | 11 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 17 |
Suma punktów | 100 | 71 | 79 |
KOMFORT JAZDY | |||
Fotele przednie | 15 | 13 | 14 |
Fotele tylne | 10 | 8 | 7 |
Ergonomia | 15 | 14 | 12 |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 12 |
Wentylacja wnętrza | 5 | 4 | 4 |
Resorowanie bez obciąż. | 20 | 11 | 14 |
Resorowanie z obciąż. | 20 | 12 | 13 |
Suma punktów | 100 | 72 | 76 |
NAPĘD | |||
Przyspieszenie | 20 | 14 | 13 |
Elastyczność* | 20 | – | – |
Prędkość maksymalna | 10 | 6 | 5 |
Kultura pracy silnika | 15 | 10 | 11 |
Skrzynia biegów | 10 | 9 | 8 |
Zużycie paliwa | 20 | 16 | 14 |
Zasięg | 5 | 4 | 3 |
Suma punktów | 100 | 59 | 54 |
UKŁAD JEZDNY | |||
Prowadzenie w slalomie | 10 | 9 | 7 |
Prowadzenie w zakrętach | 30 | 22 | 19 |
Układ kierowniczy | 10 | 10 | 7 |
Jazda po prostej | 5 | 5 | 5 |
Hamowanie (zimne) | 15 | 11 | 11 |
Hamowanie (rozgrzane) | 15 | 11 | 11 |
Przeniesienie napędu | 10 | 8 | 8 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 |
Suma punktów | 100 | 79 | 71 |
KOSZTY/EKSPLOATACJA | |||
Cena | 60 | 6 | 8 |
Wyposażenie | 30 | 11 | 14 |
Przeglądy | 5 | 4 | 3 |
Gwarancja | 5 | 2 | 2 |
Suma punktów | 100 | 23 | 27 |
SUMA CAŁKOWITA | 500 | 304 | 307 |
MIEJSCE | 2 | 1 |
*nie zmierzono, skrzynie automatyczne