BMW X2 Volvo XC40 - otwierające

Dwie nowości marek premium reprezentują różne spojrzenie na segment kompaktowych SUV-ów. Wspólna jest tylko moc silnika i… litera „X” w nazwie. Oto porównanie BMW X2 i Volvo XC40.

Obie marki mają już doświadczenie w projektowaniu SUV-ów. Volvo trzy lata temu wprowadziło drugą generację luksusowego XC90, a stosunkowo niedawno nowe wcielenie mniejszego XC60. Teraz dla klientów proponuje najmniejszego reprezentanta segmentu SUV-ów, który chce rywalizować z uznanymi rywalami premium. Nie ma łatwego zadania, bowiem staje w szranki z BMW – marką produkującą uterenowione auta od niemal 20 lat, która właśnie wypuściła najmniejszego SUV-a typu coupe. Nowe X2 cechuje przysadzista sylwetka, uwydatnione nadkola, ogromne „nerki” i rozszerzające się ku dołowi osłony chłodnicy. Volvo XC40 stawia na praktyczność i zaprojektowało pudełkowate, nieźle przeszklone nadwozie, stylistyką przodu wyraźnie nawiązującą do większych braci. Aby nie było nudy, linię okien od połowy tylnych drzwi poprowadzono ku górze. Na szczęście mimo tego zabiegu widoczność jest zadowalająca.

BMW X2 - jazdaBMW X2 - jazdaBMW X2 - detalVolvo XC40 - jazdaVolvo XC40 - jazdaVolvo XC40 - detal

Jak jest w środku?

Wsiadając do BMW, można zapomnieć, że to SUV. Ma niski, lekko ponad 18-centymetrowy prześwit, a jego fotel umocowano dość nisko i jazda X2 przypomina prowadzenie np. kompaktowej serii 1. Przyjemnie obitym siedzeniom usportowionej odmiany M Sport trudno cokolwiek zarzucić pod względem komfortu. Przednia część pasażerska okazuje się wystarczająco przestronna. Z tyłu nieco gorzej – pasażerowie mogą narzekać na niedużą ilość miejsca na nogi i głowy (szczególnie ze szklanym dachem). Volvo stanowi niemal zupełne przeciwieństwo. Po otwarciu drzwi na fotel się niemalże „wsuwa”, a pozycja za kierownicą jest typowa dla SUV-a. Wersję R-Design wyróżnia nie tylko czerwone obicie podłogi, ale i szerokie, „otulające” ciało fotele. Tylny przedział jest nieco przestronniejszy niż w BMW, ale kanapa ma zbyt krótkie siedzisko. Oba samochody mają przemyślane wnętrze z licznymi schowkami, jednak to Volvo prześciga się w ich umiejscowieniu m.in. pod fotelem kierowcy. Bagażniki? W obu autach o podobnej, rozsądnej pojemności. BMW „dzieli” kanapę w proporcji 40:20:40, natomiast Volvo oferuje tzw. „łamaną” podłogę.

BMW X2 - tylna kanapa
BMW: opcjonalny szklany dach zabiera miejsce na głowy pasażerów tylnej kanapy. Przeciętna przestrzeń na nogi.
Volvo XC40 - tylna kanapa
Volvo: krótkie siedzisko kanapy, ale więcej miejsca na nogi i stopy niż u rywala.

Wpadki w wykończeniu i ergonomii

Kokpit BMW X2 wygląda jak żywcem przejęty z większych braci, a to oznacza wzorową ergonomię i przejrzystą obsługę multimediów wygodnym pokrętłem (lub dotykiem, jeśli ktoś preferuje). Wykończenie i spasowanie reprezentują wysoki poziom, choć plastik z dolnych części deski nieco „zieje” taniością, nieakceptowalną w aucie za niemal 200 tys. zł. Zdarzają się również wpadki z krzywym zakończeniem żółtych szwów. W kwestii użytych materiałów Volvo postarało się bardziej, a kokpit XC40 sprawia wrażenie nowocześniejszego i „żywszego”. Niestety, szwedzki producent nieco „przekombinował”, stosując dotykowy ekran o pionowej orientacji, z którego obsługuje się niemal cały samochód, w tym działanie klimatyzacji. Wymusza to na kierowcy oderwanie wzroku od jezdni.

BMW X2 - deska rozdzielcza
BMW: wzorowa ergonomia, doskonałe multimedia i… miejscami tanie plastiki.
Volvo XC40 - deska rozdzielcza
Volvo: nowoczesny i minimalistyczny kokpit pełen przydatnych wnęk i schowków.

Diesle z wigorem

W obu samochodach pracują dwulitrowe turbodiesle o mocy 190 KM, osiągające 400 Nm w zakresie obrotów 1750-2500 obr./min. Według oficjalnych danych BMW i Volvo powinny „zamknąć” pierwsze 100 km/h w ok. 8 sekund i te rezultaty potwierdzają w rzeczywistości. Bardziej rasowy charakter ma jednak BMW: chętniej reaguje na gaz, ma większy zasób użytecznych obrotów i „kręci” się nawet do 5500 obr./min. Jednostka Volvo przy niej jest po prostu poprawna i, niestety, paliwożerna (o ponad 1 litr). Obydwa SUV-y współpracują z automatyczną, 8-biegową skrzynią Aisin, ale z różnym oprogramowaniem. Przekładnia Volvo stara się jak najlepiej współpracować z zamiarami kierowcy (choć z różnym skutkiem), natomiast skrzynia w BMW oporniej zmienia biegi „w dół”.

Ta sama moc i moment obrotowy. Silnik Volvo przegrywa osiągami i spalaniem.
Ta sama moc i moment obrotowy. Silnik Volvo przegrywa osiągami i spalaniem.

Prawie jak hot hatch

Zarówno testowane Volvo, jak i BMW wyposażono w sportowe pakiety M-Sport i R-Design. W XC40 obejmuje on utwardzony układ jezdny i opcjonalnie nawet 20-calowe felgi. Mimo tego podczas jazdy po drogach słabej jakości nie odczuwa się zbytnich wibracji, chyba że wjedzie się w nierówność przecinającą drogę na całej szerokości. Mimo mniejszych felg (18 cali) komfort jazdy w BMW jest mocno ograniczony, ale jego układ jezdny zapewnia przyczepność w zakrętach godną hot hatchy i cechuje się doskonałą progresją. Volvo natomiast stawia na spokój i poprawne pokonywanie zakrętów. Nawet jeśli na chwilę „złapie” podsterowność, szybko wraca na właściwy tor jazdy.

BMW X2 - jazda
X2 na drodze bliżej do kompaktowych hot hatchy niż do SUV-ów.
Volvo XC40 - jazda
XC40 przy BMW jeździ poprawnie, ale nie czuć w nim tak mijanych dziur.

Podsumowanie

Nie od dziś wiadomo, że szwedzka marka w swoich samochodach stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo, i tak też robi w swoim najmniejszym SUV-ie. Standardowe wyposażenie testowanej wersji obejmuje m.in. poduszki czołowe, boczne, kurtynowe i kolanowe oraz asystenta pasa ruchów i znaków. BMW też oferuje te elementy, ale część za dopłatą. Wraz z dodawaniem kolejnych opcji cena samochodu zaczyna niebezpiecznie rosnąć, zbliżając się do kwot za większe modele marek (XC60, X4). W tym porównaniu zwyciężyło Volvo, głównie za umiejętne połączenie typowych zalet SUV-a z niezłym prowadzeniem. BMW ustępuje rywalowi przestronnością i wręcz zbytnim charakterem auta osobowego.

BMW X2, Volvo XC40 – dane techniczne

Dane fabryczne BMW Volvo
X2 xDrive20d
M Sport X
XC40 D4 AWD
R-Design
SILNIK/PRZENIESIENIE NAPĘDU
Budowa silnika turbodiesel, R4, 16V turbodiesel, R4, 16V
Pojemność 1995 cm³ 1969 cm³
Moc maks. kW/KM/min 140/190/4000 140/190/4000
Maks. mom. obr. Nm/min 400/1750-2500 400/1750-2500
Skrzynia biegów aut., 8-b., hydrokinetyczna aut., 8-b., hydrokinetyczna
Napęd 4×4 4×4
UKŁAD JEZDNY
Zawieszenie przód kolumny McPhersona kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe
Średnica zawracania 11,3 m 11,4 m
Układ hamulcowy przód/tył tarcz. went./tarcz. went. tarcze went./tarczowe
Opony testowe rozmiar 225/50 R18 245/45 R20
Opony testowe
marka i model
Pirelli Scottozero 3 Michelin Latitude Alpin
MASY/OSIĄGI
Masy: własna/dop. całkowita 1600/2190 kg 1660/2250 kg
Ładowność/maks. masa przyczepy 590/2000 kg 590/2100 kg
0‑100 km/h 7,7 s 7,9 s
Prędkość maksymalna 221 km/h 210 km/h
Zużycie paliwa:
miasto/trasa/średnie
5,4/4,5/4,8 l/100 km 5,0/5,1/5,1 l/100 km

BMW X2, Volvo XC40 – dane testowe

POMIARY TESTOWE BMW  Volvo
OSIĄGI (s)    
0‑50 km/h 2,7 2,8
0-100 km/h 8,0 8,4
0-140 km/h 16,7 17,6
HAMOWANIE (M)    
Ze 100 km/h (hamulce zimne) 43,1 42,6
Ze 100 km/h (hamulce rozgrzane) 42,7 42,4
GŁOŚNOŚĆ (dB)    
W kab. na postoju/przy 50 km/h 46,1/57,9 46,8/56,8
W kabinie przy 100 km/h 64,6 63,2
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie w teście (l/100 km) 7,5 8,6
Pojemność zbiornika paliwa (l) 51 54
Zasięg (km) 680 627

BMW X2, Volvo XC40 – ocena w punktach

NADWOZIE/WNĘTRZE Maks. BMW Volvo
Przestrzeń z przodu 10 7 8
Przestrzeń z tyłu 10 6 8
Widoczność/przejrzystość 7 4 6
Łatwość obsługi 10 10 8
Pojemność bagażnika 10 6 6
Funkcjonalność 10 7 8
Ład./maks. masa przyczepy 8 7 7
Wyp. z zakr. bezpieczeństwa 5 8 11
Jakość wykończenia 20 16 17
Suma punktów 100 71 79
KOMFORT JAZDY
Fotele przednie 15 13 14
Fotele tylne 10 8 7
Ergonomia 15 14 12
Poziom hałasu 15 10 12
Wentylacja wnętrza 5 4 4
Resorowanie bez obciąż. 20 11 14
Resorowanie z obciąż. 20 12 13
Suma punktów 100 72 76
NAPĘD
Przyspieszenie 20 14 13
Elastyczność* 20
Prędkość maksymalna 10 6 5
Kultura pracy silnika 15 10 11
Skrzynia biegów 10 9 8
Zużycie paliwa 20 16 14
Zasięg 5 4 3
Suma punktów 100 59 54
UKŁAD JEZDNY
Prowadzenie w slalomie 10 9 7
Prowadzenie w zakrętach 30 22 19
Układ kierowniczy 10 10 7
Jazda po prostej 5 5 5
Hamowanie (zimne) 15 11 11
Hamowanie (rozgrzane) 15 11 11
Przeniesienie napędu 10 8 8
Średnica zawracania 5 3 3
Suma punktów 100 79 71
KOSZTY/EKSPLOATACJA
Cena 60 6 8
Wyposażenie 30 11 14
Przeglądy 5 4 3
Gwarancja 5 2 2
Suma punktów 100 23 27
SUMA CAŁKOWITA 500 304 307
MIEJSCE  2   1 

*nie zmierzono, skrzynie automatyczne