Odwieczne pytanie: BMW czy Mercedes? Niemieckie i brytyjskie redakcje nie mają problemu z odpowiedzią na to pytanie. Przynajmniej, jeśli chodzi o modele z klasy wyższej – BMW serii 5 i Mercedes klasy E.

Niemcy i Brytyjczycy jednoznacznie wskazują na BMW serii 5 jako bardziej udaną konstrukcję niż Mercedes klasy E. Niezależnie od tego czy chodzi o wersję benzynową, diesla czy topowe wersje M5 i AMG E 63 S. Zwycięstwo BMW zawdzięcza temu, że przy zachowaniu odwiecznej przewagi w postaci znakomitego prowadzenia zorientowanego na dawanie przyjemności z jazdy, konstruktorom serii 5 udało się osiągnąć komfort jazdy przewyższający to, co ma do zaoferowania klasa E. Utrata prymatu w kategorii komfortu jest bolesna dla Mercedesa nie tylko ze względów wizerunkowych, ale także praktycznych – jest głównym powodem przegrywania porównań. Większość autorów podkreśla także gorszą obsługę skomplikowanego systemu rozrywki i zarządzania ustawieniami samochodu w Mercedesie. Nie sprawdza się także większa liczba biegów. Aż 9 przełożeń w skrzyniach Mercedesów zdaje się nie dawać spodziewanych korzyści – niższego zużycia paliwa ani płynniejszej pracy.

 

Auto Express, Wielka Brytania

Porównanie:
BMW M5, Mercedes-AMG E 63 S

Wynik:
1. BMW (4,5 gwiazdki)
2. Mercedes (4,5 gwiazdki)

Podsumowanie: Zarówno BMW jak i Mercedes otrzymały po 4,5 gwiazdki. Brytyjska redakcja wskazała jednak M5 jako zwycięzcę tego porównania uznając wyższość BMW w kluczowych dla tego typu aut kwestiach. M5 jest szybsze, bardziej komfortowe i lepiej się prowadzi. To wystarczy, by BMW uznać za lepszy model. M5 jest wprawdzie słabsze (592 KM kontra 604 KM w E 63), ale także lżejsze o 100 kg. To wystarczy by być minimalnie szybszym od E 63 S.  Mercedesowi nie pomaga nawet większy o 100 Nm maksymalny moment obrotowy (M5: 750 Nm, E 63 S: 850 Nm). Co ciekawe M5 jest także cichsze od Mercedesa, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.

 

Autocar, Wielka Brytania

Porównanie:
BMW M5, Mercedes-AMG E 63 S, Cadillac CTS-V

Wynik:
1. BMW (4,5 gwiazdki)
2. Mercedes (4,5 gwiazdki)
3. Cadillac (4,5 gwiazdki)

Podsumowanie: Najmocniejszy silnik w tym gronie ma Cadillac. Jego 640-konna jednostka V8 o pojemności 6,2 litra na nic się jednak zdaje w porównaniu z M5 i E63 S. 590 KM pod maską BMW wystarczy, by wygrać to porównanie. Dlaczego? Wcale nie za sprawą silnika. Jak twierdzą autorzy tego porównania M5 łączy w sobie zalety przynajmniej kilku świetnych aut – osiągi Porsche 911 Turbo oraz stabilność i prowadzenie Audi RS, a wszystko to przy komforcie serii 5. Redaktorzy Autocara podobniej jak Auto Expressu przyznali BMW i Mercedesowi po 4,5 gwiazdki, ale jako zwycięzcę wskazali M5 z uwagi na fakt, że jest to samochód dużo bardziej zorientowany na kierowcę niż Mercedes.

 

Auto Test, Niemcy

Porównanie:
Audi A6 Avant 2.0 TDI, BMW 520d Touring, Mercedes E220d T, Volvo V90 D4

Wynik:
1. BMW 
(685 pkt.)
2. Mercedes (670 pkt.)
3. Audi (649 pkt.)
4. Volvo (628 pkt.)

Podsumowanie: BMW wygrywa to porównanie dzięki najlepszym właściwościom jezdnym i najwyższemu komfortowi. Cichy silnik, najkrótsza droga hamowania, świetna skrzynia biegów, przyjemnie bezpośredni układ kierowniczy wystarczą, by zdystansować konkurencję. Mercedes ma wprawdzie większy bagażnik, co ważne dla kombi, ale to nie wystarczy by wygrać. Zdecydowanie najgorsze jest Volvo, które praktycznie w każdej konkurencji musi uznać wyższość rywali.

 

Auto Motor und Sport, Niemcy

Porównanie:
BMW 530i, Mercedes E 300

Wynik:
1. BMW
(475 pkt.)
2. Mercedes (446 pkt.)

Podsumowanie: Redakcja Auto Motor und Sport wyżej oceniła BMW w takich kategoriach jak: przestronność wnętrza, łatwość obsługi, hamulce, fotele, wentylacja, skrzynia biegów, zużycie paliwa, prowadzenie, dynamika. Mercedes choć nie odstaje od BMW nie jest w stanie prześcignąć 530i w wielu ocenianych kategoriach. Udało mu się to minimalnie pod względem tłumienia nierówności oraz poziomu hałasu we wnętrzu. Zwłaszcza przy niższych prędkościach, w E 300 jest wyraźnie ciszej. Różnica sięga 2 dB.

Link do artykułu: kliknij