BMW serii 5 w wersji hybrydowej to propozycja dla osób ceniących oszczędność, ale nielubiących diesli. Pozostaje jednak pytanie czy ta metoda na oszczędzanie nie ma aby zbyt wysokiej ceny…

Na pierwszy rzut oka – „piątka” jak każda inna. Dopiero bliższe podejście pozwala rozszyfrować emblematy „eDrive” na tylnych słupkach i „530e” na klapie bagażnika, a także dostrzec błękitne listewki na aktywnej osłonie grilla, otwierającej się w razie konieczności pozyskania dodatkowego powietrza do chłodzenia. BMW 530e jest hybrydą typu plug-in. Oznacza to, że jej akumulatory można ładować z normalnego, domowego gniazdka za pomocą dołączanego i chowanego w specjalnej torbie kabla. Ładowanie w garażu trwa ok. 5-6 godzin, natomiast po podłączeniu do ulicznego słupka samochód jest w pełni naładowany zaledwie po 1-2 godzinach.

BMW „z prądem”

Zespół napędowy BMW 530e stanowi czterocylindrowy, dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 184 KM, połączony ze 113-konnym elektrycznym, którego umieszczono między jednostką benzynową i automatyczną skrzynią biegów. Łączna moc samochodu wynosi niezłe 252 KM, pozwalające rozpędzić ważące 1770 kg auto w 6,4 s do pierwszych 100 km/h. Po wciśnięciu przycisku rozruchu nic nie słychać: najpierw uruchamia się silnik elektryczny, który pracuje podczas wykonywania manewrów parkingowych i przy niewielkich prędkościach na drodze. Mimo zaledwie 113 KM, elektryczna jednostka jest w stanie rozpędzić „piątkę” do 140 km/h, jednak w takim wypadku akumulatory wyładują się już po kilku kilometrach. Kierowca za pomocą przycisku MAX eDrive może wymusić jazdę wyłącznie „na prądzie”, a po ich wyczerpaniu baterii samochód automatycznie przechodzi w tryb AUTO eDRIVE i wtedy przy wysokich obrotach jednostkę elektryczną wspomaga spalinowa. Według producenta 530e jest w stanie przejechać nawet 45 km wyłącznie na silniku elektrycznym. Redakcyjne pomiary przy 12-stopniowym mrozie dały maksymalny rezultat 34 km.


Czy jest oszczędny?

Jeśli łagodnie obchodzimy się w obrotami silnika i nie przekraczamy 100 km/h, spalanie może miło zaskoczyć, bo wyniesie ok. 5,7 l/100 km. Przy zwiększaniu prędkości o kolejne 20 km/h będzie już wzrastać o 2 litry. W mieście natomiast trudno zejść poniżej 9 litrów, co w rezultacie dało średnie spalanie 7,4 l. To oznacza, że każde przejechane 100 kilometrów kosztuje 34 zł. To niezły wynik, chociaż seria 5 z 231-konnym dieslem (525d) pali niemal litr mniej i na każdej setce kilometrów oszczędzamy 4,5 zł. Jeśli ktoś nie przepada za jednostkami wysokoprężnymi i ceni oszczędności na paliwie, hybryda wydaje się być oczywistym wyborem przy paliwożernych „benzyniakach”. Przykład: BMW 525i (252 KM) średnio pali aż 9,3 l, co w przeliczeniu daje ok. 42,7 zł za przejechanie 100 km.

Drobne różnice w środku

W środku hybrydowa seria 5 różni się od zwykłej jedynie wskaźnikiem wykorzystania mocy i niebieskim podświetleniem zegarów. Do obsługi systemów samochodu użyto pokrętła iDrive. W hybrydowej odmianie znajdziemy m.in. funkcję Battery Control, umożliwiającą naładowanie baterii do wybranego przez siebie poziomu, korzystając z silnika benzynowego. Pod względem ilości miejsca nic się nie zmieniło w stosunku do innych „piątek”, zmniejszyła się natomiast pojemność bagażnika (z 530 do 410 litrów) – wymusił to montaż akumulatorów. W kufrze znalazła się specjalna wnęka na torbę z kablami do ładowania.

PODSUMOWANIE

Hybrydowe BMW serii 5 jest o ok. 10 tys. zł droższe względem odmiany benzynowej, ale dla osób z „lekką” nogą ta dopłata może się szybko zwrócić, zwłaszcza jeśli będą korzystać z opcji ładowania kablem (pełne naładowanie kosztuje ok. 5 zł). 530e to też najtańsza propozycja w klasie: hybrydowy Mercedes E 350 e jest o 45 tys. zł droższy, natomiast Volvo S90 T8 – o niemal 90 tys. zł. Szwedzki samochód dysponuje jednak zespołem napędowym o łącznej mocy aż 407 KM.

BMW 530e – PLUSY I MINUSY

 +  Rozsądne spalanie, dobre osiągi, niezwykle bogata lista dodatków, świetny układ jezdny

 –  Dość wysoka cena, niezbyt szlachetny dźwięk silnika, nieduży bagażnik, mały zbiornik paliwa

BMW 530e iPerformance – DANE TECHNICZNE

Silnik benz, turbo + elektr.
Pojemność skokowa 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 184 KM/5000
Moc maksymalna (elektr./łączna) 113/252 KM
Maks. moment obr. (benz.) 290 Nm/1350
Maks. moment obr. (elektr./łączny) 250/420 Nm
Napęd tylny
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Dług./szer./wys./rozstaw osi 494/187/148/298 cm
Średnica zawracania 12,2 m
Masa/ładowność 1770/650 kg
Pojemność bagażnika 410 l
Poj. zbiornika paliwa/baterii 46 l (Pb 95)/9,2 kWh
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
Średnie zużycie paliwa 2,0 l/100 km
Zasięg 2300 km

BMW 530e iPerformance – DANE TESTOWE 

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 39,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 40,6 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,3 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,2
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 9,1/5,7/7,4
Rzeczywisty zasięg 620 km

Pomiary wykonane na zimowych oponach