- Test 14 modeli opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16
- Zwycięstwo Continental WinterContact TS 860
- Dobry wynik (czwarte miejsce) opony wielosezonowej Michelin CrossClimate
Miesięcznik „Auto Moto” w numerze 12/2016 publikuje wyniki testu 14 modeli ogumienia w popularnym rozmiarze 205/55 R16. Porównanie powstało przy współpracy z niemieckim magazynem Auto Zeitung i organizacją konsumencką GTU. Wszystkie testowane opony są przystosowane do warunków zimowych. Jedna, Michelin CrossClimate, nie jest jednak typową zimówką, ale oponą całoroczną. Ogumienie testowano w różnych warunkach pogodowych (śnieg, mokra i sucha nawierzchnia). Sprawdźmy, którym oponom według Auto Moto można w pełni zaufać, a których należy się wystrzegać.
Zwycięzcy
W teście pojawiły się cztery nowości: Continental, Kumho, Nexen i Pirelli. Pierwszy z wymienionych producentów przez ostatnie cztery lata okazywał się najlepszy. W tym roku również nie oddał pierwszego miejsca. Continental WinterContact TS 860 kosztuje 353 złote i mieści się tym samym w górnej półce cenowej. Na śniegu zachowuje się bardzo stabilnie i wykazuje się dobrą przyczepnością. Doskonale hamuje nawet na mokrej powierzchni i pozwala w tych warunkach na jazdę z większą prędkością od rywali. Jedyną wadą okazało się nie najlepsze zachowanie podczas jazdy po suchym asfalcie. Ostatecznie opona zdobyła 412 punktów na 450 możliwych.
205/55 R16 to rozmiar pasujący do następujących modeli:
ALFA ROMEO 147, Giulietta
AUDI A3, A4
BMW serii 1, serii 2 Coupe
CITROEN C4, C4 Cactus
DACIA Sandero
FIAT 500L, Bravo, Stilo, Croma
FORD Focus, C-MAX, Mondeo
HONDA Civic, FR-V, Accord
HYUNDAI ix20, i30
KIA cee’d, Soul, Venga
MAZDA 3, 5, 6
MERCEDES klasy A, B, C, C Coupé, CLC, CLA, CLK, SLK
NISSAN Leaf
OPEL Astra, Zafira, Vectra
PEUGEOT 2008, 307, 308
RENAULT Megane, Fluence ZE, Scenic, Laguna
SEAT Leon, Toledo, Exeo
SKODA Octavia, Superb, Yeti
SUBARU BRZ, Impreza, Legacy
Drugie miejsce zajęło ogumienie Nokian. Typ WR D4 kosztuje 296 złotych i jest jedną z tańszych opon w teście. Podobnie jak Continental zachowuje spore rezerwy bezpieczeństwa na śniegu i mokrej nawierzchni. Czasami jednak samochód poruszający się na oponach tego producenta na śniegu prowadzi się nieco ociężale. Ogumienie nie nadaje się też na tor, lecz na suchym hamuje najlepiej ze wszystkich w teście. Opona zdobyła 387 punktów – różnica do zwycięzcy jest dosyć spora.
Na podium wylądowała też Pirelli Cinturato Winter, wyceniona na 317 złotych. Ogumienie tego producenta zdobyło doskonałe noty w trudnych warunkach pogodowych. Chwalono m.in. precyzję kierowania i przewidywalne reakcje. Jednocześnie czas na torze testowym był niewiele większy niż u zwycięzcy, a droga hamowania nieznaczne krótsza. Pirelli uzyskało 378 punktów.
Zaskakująco dobrze wypadła jedyna opona całoroczna w teście – Michelin CrossClimate. Według producenta jest to „opona letnia z właściwościami zimowymi”. To określenie idealnie do niej pasuje, bowiem na suchym podłożu zachowuje się bez zastrzeżeń i bardzo dobrze hamuje. Gorzej wypada na śniegu i mokrej nawierzchni, gdzie bywa podsterowna i ulega aquaplaningowi. Zajęła wysokie, czwarte miejsce, niewiele tracąc do trzeciego miejsca (376 punktów).
Przegrani
Wielkim przegranym został Westlake SW618. Samochód na tym ogumieniu jest nie do opanowania przez kierowcę, szczególnie poza suchym asfaltem. Swoimi właściwościami bardzo odstaje nawet od przedostatniego miejsca w teście, opony GT Radial. Na szczęście dostępność ogumienia Westlake jest u nas mocno ograniczona, dlatego niewielu kierowców natknie się na nią podczas poszukiwań. Auto Moto zdecydowanie odradza Westlake SW618.
*Opona wielosezonowa
**Opona niedostępna w Polsce, brak ceny