TestyTestAudi RS 4 Avant – TEST

Audi RS 4 Avant – TEST

Mocarnemu Audi RS 4 Avant nowej generacji, bez straty mocy, odjęto dwa cylindry. Kierowca kilkoma kliknięciami może go „ujarzmić” lub pobudzić jego narowisty charakter. Czy to ideał sportowego kombi?

Nazwa „RS 4” po raz pierwszy pojawiła się w 2000 roku wraz z pierwszą generacją Audi A4, jednak korzenie usportowionych kombi serii RS sięgają sześć lat wstecz, do bazującego na „80-tce” modelu RS2. Pierwsze RS 4 (B5) miało 2,7-litrowy silnik V6, w kolejnych (B7, B8) preferowano jednostki V8. Najnowsze wcielenie powraca do korzeni, bowiem pod jego maską znów zawitało V6, opracowane przy współpracy z Porsche. Znacząco zmniejszono pojemność skokową (z 4,2 do 2,9 l), lecz nie ucierpiała na tym moc maksymalna, wciąż wynosząca 450 KM. Odpowiadają za nią m.in.  dwie turbosprężarki umieszczone pomiędzy rzędami cylindrów. Jednostka generuje potężny moment obrotowy 600 Nm, dostępny pomiędzy 1900 a 5000 obr./min., natomiast maksymalnie „wkręca” się d 6700 obr./min. Silnik połączono z 8-stopniowym automatem z przekładnią hydrokinetyczną, który w razie potrzeby spokojnie napędza Audi na niskich obrotach, osiągając spalanie nawet 8 l/100 km. Oczywiście w mieście potrafi ono wzrosnąć nawet dwukrotnie. Na autostradzie RS 4 zadowoli się ok. 11 litrami.

Kilka sekund

Spalanie to zupełnie drugorzędny parametr, na który patrzy się przy zakupie tego auta. Osiągi to już prawdziwa ekstraklasa, której niewiele brakuje do wyników supersamochodów. Po wciśnięciu jednocześnie gazu i hamulca Audi wkręca się do 3000 obr./min. I katapultuje do przodu, pierwsze 100 km/h osiągając po niecałych 4 sekundach. Czekamy kolejne 4 – mamy 160 km/h. Audi RS 4 standardowo rozpędza się do 250 km/h, lecz za nieco ponad 8300 zł można zdjąć elektroniczną blokadę prędkości, zwiększając ją o 30 km/h. Seryjny w tym modelu napęd quattro sprawia, że auto niesamowicie „klei” się drogi i błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy. 8-stopniowy automat pracuje bez zwłoki. Niestety, brakuje równie szybkiej reakcji na gaz, co w poprzedniku z V8. I to niezależnie od wysokości obrotów.

Ustaw Audi pod siebie

Audi RS 4 wyposażono w liczne możliwości dostosowania auta do aktualnych warunków jazdy. Wszystko dzięki innowacyjnemu systemowi Audi drive select. Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy (comfort, auto, dynamic) i czwarty, który konfiguruje indywidualnie. W pierwszym z nich zawieszenie łagodnie wybiera nierówności, choć i tak da się odczuć jego ogólną twardość. Tryb dynamic wyostrza „zmysły” RS 4, usztywniając samochód i zwiększając opór kręcenia kierownicą. Auto w tym ustawieniu staje się niesamowicie przyczepne i sprawnie pokonuje zakręty dzięki doskonałemu napędowi quattro, rozdzielającego moment obrotowy w proporcji 40:60 i mogącego przenieść maksymalnie 85% momentu na tył. Osobnym ustawieniom podlegają również najważniejsze podzespoły samochodu, takie jak silnik, skrzynia biegów, układ kierowniczy, regulacja amortyzatorów lub nawet dźwięk silnika. Za tę ostatnią kwestię odpowiadają aktywne klapki w wydechu, zmieniające dźwięk na basowy, jedwabisty lub stłumiony. W ustawieniu dynamicznym RS 4 potrafi nawet „strzelić” z obu rur wydechowych.

Wykończenie na piątkę z plusem

W środku RS 4 od pospolitych A4 wyróżnia spłaszczona u dołu kierownica, sportowe fotele z zintegrowanymi zagłówkami i funkcją masażu oraz wkomponowane tu i ówdzie emblematy RS. Tradycyjne zegary zastąpiły wirtualne, z licznymi możliwościami ustawień i wyświetlanych komunikatów. Dostępne są jedynie z najdroższymi multimediami. Kokpit świetnie wykończono i zadbano o rozsądne rozmieszczenie przycisków. Rozczarowuje tylko umieszczenie przełącznika trybów jazdy głęboko pod panelem klimatyzacji. Audi nie robi specjalnego wrażenia pod względem przestrzeni w środku – reprezentuje poziom typowy dla swojego segmentu. Bagażnik ma standardowo 505 l, regularny kształt i funkcjonalne wnęki po bokach. Także tutaj znajdziemy wysokiej jakości materiały wykończeniowe.

Na tor i ulicę

Nowe Audi RS 4 to samochód niemal perfekcyjny, który można dopasować do własnego stylu jazdy i bez obaw użytkować na co dzień. Ta uniwersalność stawia go przed głównymi rywalami – BMW M3 oraz Mercedesem-AMG C 63, którzy są bardziej radykalni na torze. Dla niektórych to wada, dla innych zaleta. To po prostu kolejne doskonałe, piekielnie szybkie kombi od producenta z Ingolstadt.

Audi RS 4 – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

 +  fantastyczne wyciszenie, perfekcyjna jakość, nowoczesne multimedia, znakomita pozycja kierownicy, wysoka funkcjonalność, dobra widoczność

   skromna ilość miejsca w drugim rzędzie

Układ napędowy

 +  osiągi ze świata supersamochodów, jedwabista praca silnika, akceptowalne zużycie paliwa, bardzo sprawna przekładnie automatyczna

 –  lekka zwłoka silnika po dodaniu gazu, ograniczony zasięg

Właściwości jezdne

 +  fenomenalna trakcja, ogromna stabilność przy wysokich prędkościach, duża zmienność ustawień, precyzja prowadzenia, bardzo przewidywalne reakcje

 –  duży promień skrętu

Wyposażenie i cena

 +  bogate wyposażenie seryjne z zakresu bezpieczeństwa, przeglądy raz na 2 lata lub co 30 tys. km, 3-letnia gwarancja mechaniczna

 –  wysoka cena zakupu, wiele opcji wymaga zakupu innych elementów

Audi RS 4 – dane techniczne

Silnik benzynowy, biturbo
Pojemność skokowa 2894 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/24
Moc maksymalna 450 KM/5700
Maks. moment obrotowy 600 Nm/1900
Napęd 4×4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 478/187/140 cm
Rozstaw osi 283 cm
Średnica zawracania 11,7 m
Masa/ładowność 1715/590 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 505/1510 l
Poj. zbiornika paliwa 58 l (Pb 95)
Opony 265/35 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 280 km/h*
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 11,6/7,2/8,8
Zasięg 660 km

*opcjonalnie (8380 zł)

Audi RS 4 – dane testowe (opony zimowe)

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,9 s
Przyspieszenie 0-160 km/h 7,9 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 14,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 39,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 40,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,9 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,7 dB
Rzeczywista prędkość* 99 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8
Testowe zużycie paliwa** 13,1/8,1/10,6
Rzeczywisty zasięg 550 km
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji