TestyPorównanieAudi A8, BMW serii 7, Mercedes klasy S – PORÓWNANIE

Audi A8, BMW serii 7, Mercedes klasy S – PORÓWNANIE

Nowe Audi A8 przystępuje do rywalizacji z głównymi rywalami, mającymi już kilkuletnie doświadczenie na rynku. Zobaczmy, czy producent z Ingolstadt wykonał krok naprzód w klasie najbardziej luksusowych aut i jest w stanie równać się z precyzją prowadzenia BMW i eleganckim charakterem Mercedesa.

Luksusowe limuzyny od zawsze stanowiły pomnik możliwości producenta samochodu. Każdy nowy model w tym segmencie niesie ze sobą coś nowego, innowacyjnego, wywołującego podziw nie tylko u potencjalnych klientów, ale i konkurencyjnych marek. Z tego powodu pojawienie się kolejnej generacji doskonale znanej limuzyny mobilizuje pozostałych producentów do działania, by z wprowadzeniem swojego nowego modelu znów zaskoczyć czymś nowym. Niedawno debiutująca czwarta generacja Audi A8 (D5) wyróżnia się agresywnymi liniami nadwozia, efektownymi tylnymi światłami i aż trzema pokaźnymi ekranami na kokpicie. Ale czy jest w stanie zagrozić doświadczonym rywalom w kwestii prowadzenia i luksusowego charakteru? O tym w poniższym teście, w którym porównano przedłużone wersje Audi A8, BMW serii 7 i Mercedesa klasy S z podstawowymi dieslami pod maską.

Długie i szerokie

Każda z trzech testowanych limuzyn mierzy ponad 5,2 metra długości. Rekordzistą jest Audi (5,3 m), choć nie idzie to w parze z wartością rozstawu osi, który jest najmniejszy (313 cm). Największy (321 cm) należy do BMW i to właśnie do niego najłatwiej się wsiada przez okazałe tylne drzwi. Przestronność to jednak domena Mercedesa – jego kabina jest najszersza, a kierowca i pasażer z przodu mogą odsunąć fotel o 5-6 cm dalej niż u rywali. Z kolei Audi oferuje najwięcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnych siedzeń. To wszystko jednak różnice w centymetrach, których nie sposób dogłębnie odczuć w rzeczywistości. Istotniejsze jest to, na czym się siedzi.

Jak z salonu

W tej kwestii każdy z producentów dołożył wszelkich starań, by stworzyć perfekcyjne fotele. Każdy z nich jest oczywiście w pełni regulowany elektrycznie i ma wysuwany fragment siedziska podpierający uda. To rozwiązanie najgorzej opracowano w BMW, gdzie po wysunięciu pozostaje szpara: w Audi przód fotela „rozwija się” od spodu, a w Mercedesie bardziej wysuwa się spod oparcia. Poza tą wpadką trudno w bawarskim aucie im cokolwiek zarzucić. Wielokonturowe fotele w A8 można regulować na wiele sposobów, m.in. ustawiając wysokość boczków lub pochylenie górnej części oparcia. Niestety, ich siedziska są najkrótsze. Mimo największego stażu na rynku, nic nie jest w stanie pobić foteli klasy S, przypominających bardziej te, które znajdziemy w salonie. Są najobszerniejsze, bardzo miękkie i mimo płaskiego siedziska dobrze trzymają w zakrętach  – to zasługa dynamicznego pompowania boczków.

Po królewsku

Patrząc na tylną część pasażerską BMW i Mercedesa, określenie „tylna kanapa” jest tutaj nie na miejscu. Oczywiście można kupić każdą z tych limuzyn z tradycyjną kanapą – znajdziemy ją w testowanym A8. Serię 7 i klasę S wyposażono w dwa oddzielne miejsca przedzielone wysoką konsolą (w Audi jest opuszczany podłokietnik). Niezależnie od zastosowanego rozwiązania, we wszystkich limuzynach każdy poczuje się jak eleganckim salonie. Elektrycznie regulowane tylne miejsca przyjemnie okalają ciało, a jeśli wybierze się opcję z pochylanym oparciem przedniego fotela, możliwe jest pełne rozprostowanie nóg (wyposażenie testowanego BMW, dostępne także u konkurentów). Pasażerowie z tyłu mają przed sobą umieszczone ekrany, w których można podejrzeć nawigację, oglądać filmy lub połączyć się z internetem. W klasie S ich obsługa odbywa się pilotem, natomiast w A8 i serii 7 za pomocą niewielkich tabletów (odpowiednio 5,7” i 7”). Przewidziano na nie odpowiednie skrytki.

Magia dotknięcia

Deski rozdzielcze reprezentują różne spojrzenie na współczesny luksus. Mercedes jest wierny tradycji i pełno w nim okrągłych i drewnianych wstawek. BMW i Audi postawili na nowoczesne, ostre kształty. Wszystkie kokpity łączy jednak wszechobecna elektronika, którą najbardziej rozwinięto w A8. Obsługa całego samochodu odbywa się za pośrednictwem aż trzech ekranów, z czego największy to ten zastępujący zegary (12,3 cala). Można na nim wyświetlić wskaźniki, mapę nawigacji lub dane z komputera pokładowego. Centralne ekrany w A8 działają natomiast jak przyciski, „klikając” po dotknięciu i wykonując minimalny skok. Nie zmienia to faktu, że obsługa multimediów wymaga oderwania wzroku od jezdni. Plusem w A8 są rozbudowane komendy głosowe. W BMW zastosowano wygodny kontroler iDrive, ale niektóre funkcje na wyświetlaczach można wybierać również dotykowo (niedostępne w Mercedesie). Obsługa gestami – bez zarzutów. Wskazania komputera pokładowego klasy S „wertuje” się, przesuwając palcem po czarnym polu na kierownicy. Regulacja foteli – tradycyjnie, jak to w Mercedesie – na drzwiach.

Szybkie, ciężkie i łatwe w prowadzeniu

Pod maskami trzech limuzyn umieszczono trzylitrowe diesle w układzie V6 (Audi, Mercedes) lub R6 (BMW). Wszystkie z nich cechuje bardzo gładka praca, co w połączeniu z płynnie działającymi automatami (najlepszy w BMW) nadaje tym ważącym niemal 2 tony „kolosom” niezwykłej lekkości. Imponują osiągami i, jeśli zajdzie potrzeba, spalą mniej niż 8 litrów na 100 kilometrów. W każdym aucie seryjnie zastosowano zaawansowane pneumatyczne zawieszenie z wyborem trybu pracy. Oznacza to, że niemal całkowicie tłumią nierówności. To domena Mercedesa, chociaż jego nadwozie lubi wpadać w wzdłużne bujanie podczas np. zjazdu z progu zwalniającego. Najbardziej precyzyjne jest oczywiście BMW, którego kierowca podczas pokonywania łuków może się poczuć jak w mniejszej serii 5. „Siódemka” właściwie nie zna podsterowności, mimo że waży 1870 kg. Audi stawia na użyteczność na co dzień. Dzięki systemowi czterech kół skrętnych jest wystarczająco stabilne przy dużych prędkościach, a w razie potrzeby zawróci, potrzebując niecałe 12 m.

Wszystkie limuzyny umiejętnie łączą niesamowity komfort podróżowania z wystarczająco stabilnym prowadzeniem.
Wszystkie limuzyny umiejętnie łączą niesamowity komfort podróżowania z wystarczająco stabilnym prowadzeniem.

Jednak Audi

Nowe Audi A8 w testowanej wersji jest o 25-29 tys. zł tańsze od konkurentów i oferuje bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (10 airbagów + dwie środkowe kurtyny powietrzne za dopłatą, system monitorujący ruch boczny na skrzyżowaniach) i komfortu (np. ogrzewanie stóp prawego pasażera z tyłu). Najwięcej w standardzie otrzymują użytkownicy BMW serii 7, z kolei Mercedes oferuje mnóstwo drogich opcji. I między innymi to skazało go na porażkę w tym porównaniu, chociaż da się już wyczuć, że Klasa S nie jest najnowszą konstrukcją. BMW imponuje precyzją prowadzenia i wywalczyło drugie miejsce. Zwyciężyło najtańsze i najbardziej uniwersalne Audi. Jest równie komfortowe jak Klasa S, ale lepiej się prowadzi, choć do BMW wciąż mu brakuje.

Dane techniczne

Audi A8 L 50 TDI quattro BMW 730Ld xDrive Mercedes S 350 d 4Matic L
Silnik turbodiesel turbodiesel diesel, biturbo
Pojemność skokowa 2967 cm3 2993 cm3 2925 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/24 R6/24 R6/24
Zasilanie wtrysk common rail wtrysk common rail wtrysk common rail
Moc maksymalna 286 KM/3750 265 KM/4000 286 KM/3400
Maks. moment obrotowy 600 Nm/1250 620 Nm/2000 600 Nm/1200
Napęd 4×4 4×4 4×4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa aut./8-biegowa aut./9-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz. went. tarcz. went./tarcz. went. tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość 530/195/149 cm 524/190/148 cm 527/191/150 cm
Rozstaw osi 313 cm 321 cm 317 cm
Średnica zawracania 12,9 m 12,9 m 12,3 m
Masa/ładowność 2000/700 kg 1870/620 kg 1975/805 kg
Pojemność bagażnika 505 l 515 l 510 l
Pojemność zbiornika paliwa 82 l (ON) 78 l (ON) 70 l (ON)
Opony 235/55 R18 245/50 R18 245/50 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,9 s 5,9 s 5,8 s
Zużycie paliwa (l/100 km) 6,3/5,2/5,6 5,7/4,3/4,8 6,7/4,8/5,5
Zasięg 1460 km 1620 km 1270 km

Dane testowe (opony zimowe)

Audi BMW Mercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,9 s 2,0 s 2,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,7 s 5,8 s 5,9 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 12,2 s 12,5 s 12,4 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 23,5 s 24,0 s 23,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 41,6 m 43,6 m 41,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 39,0 m 40,1 m 40,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 54,0 dB 58,0 dB 54,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 60,5 dB 61,8 dB 60,6 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 98 km/h 98 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,2 2,3 2,3
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany; l/100 km) 9,5/5,7/7,6 9,3/5,7/7,5 9,9/5,9/7,9
Rzeczywisty zasięg 1070 km 1040 km 880 km

Klasyfikacja końcowa

Maks. liczba pkt Audi BMW Mercedes
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 40 34 30 40
Wykończenie i ergonomia 20 19 19 18
Wyciszenie 10 9 8 9
Bagażnik 10 3 4 4
Suma 80 65  61   71 
Układ napędowy
Osiągi 30 25 25 25
Praca silnika 10 9 9 9
Skrzynia biegów 10 10 10 9
Zużycie paliwa 20 16 16 15
Suma 70  60   60   58 
Właściwości jezdne
Trzymanie się drogi 30 25 27 24
Komfort jazdy 20 19 18 19
Układ kierowniczy 10 9 10 8
Suma 60 53  55   51 
Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakr. bezp. 20 18 18 12
Hamulce 10 7 6 7
Suma 30  25  24  19 
SUMA (bez kosztów) 240 203 200 199
MIEJSCA  1  2  3 
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 20 16 14 13
Poziom wyposażenia 20 14 17 15
Wyposażenie dodatkowe 20 12 10 9
Suma 60  42  41  37 
Razem 300 245 241 236
MIEJSCA  1  2  

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji