Opony do SUV-ów od dawna przestały przypominać te do aut terenowych. Produkt której marki wykazuje największą wszechstronność w warunkach zimowych? Jakie opony zimowe wybrać do SUV-a? Oto test 8 opon zimowych w rozmiarze 215/65 R16.
Część uterenowionych aut jest wyposażona w napęd 4×4 i dla wielu kierowców to wystarczy, by samochód odpowiednio trzymał się drogi podczas deszczu lub śniegu. Owszem, praca wszystkich czterech kół korzystnie wpływa na ruszanie po śliskiej nawierzchni, ale w żadnym stopniu nie oddziałuje na hamowanie i pokonywanie zakrętów. W tym przypadku zapewnić bezpieczeństwo mogą tylko dobre opony. Dzisiaj ogumienie do SUV-ów ma niewiele wspólnego z tym przystosowanym do samochodów terenowych. Coraz bardziej liczą się w nich kwestie typowe dla aut osobowych, m.in. zachowywanie na mokrym i suchym asfalcie, odporność na aquaplaning, osiągnięta droga hamowania, a nawet opory toczenia i wydzielany hałas.
Opony pod lupą
Coraz więcej producentów ma w swojej ofercie oponę pasującą do SUV-a. Osiem takich produktów przetestował tygodnik „Motor” na torze w szwajcarskich Alpach. Wszystkie miały typowy rozmiar dla SUV-ów – 215/65 R16, pasujący np. do Dacii Duster, Forda Kugi, Nissana Qashqaia, VW Tiguana. Do walki stanęło pięć opon premium i trzy budżetowe, z czego tylko jedna jest przeznaczona specjalnie dla SUV-ów (Bridgestone Blizzak LM-80 EVO).
Opony zimowe dla SUV-ów testowane w każdych warunkach
Opony szczegółowo przetestowano w trzech kategoriach pomiarów: na śniegu, na mokrym i na suchym asfalcie. Podczas testów w warunkach zimowych uwagę zwracano na długość drogi hamowania z 40 km/h, rozpędzanie z poślizgiem 10-60% i bez niego oraz jazdę po płaskim torze o długości 1285 metrów. Na mokrym asfalcie oprócz hamowania i jazdy po okręgu zwrócono uwagę na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny. Kluczową kwestią na suchej nawierzchni były własności jezdne opony i parametry związane z hałasem i oporami toczenia. Również tutaj zmierzono drogę hamowania i jazdę po torze.
Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 850P
Najbardziej wszechstronny produkt, który uzyskał najwyższe wyniki na mokrym i suchym asfalcie. W warunkach zimowych ustąpił tylko wzorcowemu Nokianowi. Continental gwarantuje przewidywalne prowadzenie i skuteczność hamowania właściwie w każdych warunkach. Do tego jest niezwykle precyzyjny, a w suchych warunkach wręcz perfekcyjny.
Miejsce 2 – Dunlop Winter Sport 5
Dunlop na mokrej nawierzchni niemal zbliża się do poziomu lidera. W pozostałych kategoriach różnica jest większa, ale rezultaty nadal są bardzo dobre. Zasłużone drugie miejsce, podobna półka cenowa co Continental.
Miejsce 3 – Nokian WR D4
Na śniegu czuje się jak ryba w wodzie – najniższa droga hamowania i doskonała przyczepność w warunkach zimowych. Na mokrym asfalcie samochód z założonymi Nokianami wyhamował o 5 metrów dalej niż z Continentalami, ale na suchym wyprzedził Dunlopa w jeździe po torze. Opona swoi zachowaniem nie zaskakuje kierowcy i przenosi do środka niedużo hałasu.
Dobre „budżetówki”
Dalsze miejsca zajęły dwie opony koncernu Goodyear – Sava i Dębica. Pierwsza z nich przeciętnie prowadzi się na śniegu, ale jest przewidywalna na suchej nawierzchni. Zaletą Dębicy jest precyzja jazdy w warunkach zimowych, choć jej braki wychodzą w slalomie. Zaskakuje 6. i 7. miejsce dwóch opon premium czołowych producentów – Michelina i Bridgestone’a. Oba produkty są przewidywalne, ale gdy jest sucho. W pogorszonych warunkach tracą swoje właściwości i słabo hamują. Ostatni Nexen nie jest złą oponą, ale w żadnej konkurencji nie zdołał dorównać swoim rywalom. Nawet ceną.
Szczegółowe wyniki testu opon zimowych dla SUV
KLASYFIKACJA | 1 | 2 | 3 | 4 | |||||
Producent | CONTINENTAL | DUNLOP | NOKIAN | SAVA | |||||
Model | WinterContact TS 850P | Winter Sport 5 | WR D4 | Eskimo HP2 | |||||
Informacje o oponie | |||||||||
Segment rynku: | premium | premium | premium | budżetowy | |||||
Kraj produkcji: | Portugalia | Niemcy | Rosja | Słowenia | |||||
Data produkcji: | 38. tydzień 2016 | 23. tydzień 2016 | 31. tydzień 2016 | 45. tydzień 2016 | |||||
Zmierzona sztywność nowej: | 67 Shore | 68 Shore | 66 Shore | 63 Shore | |||||
Zmierzona sztywność po teście: | 62 Shore | 62 Shore | 60 Shore | 61 Shore | |||||
Cena 1 sztuki 215/65 R16 H: | 442 zł | 447 zł | 429 zł | 325 zł | |||||
ŚNIEG | |||||||||
Hamowanie z 40 km/h | 40 | 20,0 m | 39,6 pkt | 20,3 m | 38,9 pkt | 19,8 m | 40,0 pkt | 20,2 m | 39,2 pkt |
Trakcja bez ASR | 20 | 306,2 daN | 19,3 pkt | 304,8 daN | 19,2 pkt | 317,1 daN | 20,0 pkt | 309,4 daN | 19,5 pkt |
Przyspieszanie do 20 km/h z ASR | 10 | 0,189 g | 9,5 pkt | 0,190 g | 9,6 pkt | 0,199 g | 10,0 pkt | 0,190 g | 9,6 pkt |
Jazda na czas | 30 | 83,1 s | 30,0 pkt | 84,7 s | 29,4 pkt | 83,1 s | 30,0 pkt | 86,0 s | 28,9 pkt |
SUMA PUNKTÓW NA ŚNIEGU | 100 | 98,4 pkt | 97,1 pkt | 100,0 pkt | 97,2 pkt | ||||
MOKRO | |||||||||
Hamowanie ze 100 km/h | 450 | 54,9 m | 40,0 pkt | 55,5 m | 39,6 pkt | 59,6 m | 36,6 pkt | 57,0 m | 38,5 pkt |
Aquaplaning wzdłużny | 20 | 81,6 km/h | 19,9 pkt | 79,1 km/h | 19,3 pkt | 79,9 km/h | 19,5 pkt | 76,2 km/h | 18,6 pkt |
Aquaplaning poprzeczny | 10 | 3,84 m/s2 | 8,6 pkt | 4,46 m/s2 | 10,0 pkt | 3,98 m/s2 | 8,9 pkt | 4,13 m/s2 | 9,3 pkt |
Jazda po okręgu | 10 | 0,685 g | 10,0 pkt | 0,678 g | 9,9 pkt | 0,652 g | 9,5 pkt | 0,645 g | 9,4 pkt |
Jazda na czas | 20 | 90,1 s | 20,0 pkt | 91,8 s | 19,6 pkt | 91,5 s | 19,7 pkt | 92,8 s | 19,4 pkt |
SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM | 100 | 98,5 pkt | 98,4 pkt | 94,2 pkt | 95,2 pkt | ||||
SUCHO | |||||||||
Hamowanie ze 100 km/h | 40 | 45,5 m | 40,0 pkt | 45,8 m | 39,8 pkt | 45,9 m | 39,7 pkt | 45,8 m | 39,8 pkt |
Jazda na czas | 30 | 56,6 s | 30,0 pkt | 57,5 s | 29,6 pkt | 57,1 s | 29,7 pkt | 57,9 s | 29,3 pkt |
Własności jezdne | 10 | 7,469 | 10,0 pkt | 6,625 | 8,9 pkt | 7 | 9,4 pkt | 6,375 | 8,5 pkt |
Komfort | 2 | 7 | 2,0 pkt | 6,5 | 1,9 pkt | 7 | 2,0 pkt | 6,5 | 1,9 pkt |
Hałas przy 50 km/h | 5 | 66,1 dB | 3,9 pkt | 65,9 dB | 3,9 pkt | 65,7 dB | 3,9 pkt | 65,7 dB | 3,9 pkt |
Hałas przy 80 km/h | 5 | 73,4 dB | 3,8 pkt | 72,8 dB | 3,9 pkt | 73,0 dB | 3,9 pkt | 73,0 dB | 3,9 pkt |
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM | 90 | 89,7 pkt | 88,0 pkt | 88,6 pkt | 87,3 pkt | ||||
Opory toczenia | 0,844 | 8,5 pkt | 0,754 | 8,9 pkt | 0,863 | 9,8 pkt | 0,718 | 9,5 pkt | |
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW | 300 | 295,1 pkt | 292,4 pkt | 282,8 pkt | 289,2 pkt | ||||
KLASYFIKACJA | 1 | 2 | 3 | 4 |
KLASYFIKACJA | 5 | 6 | 7 | 8 | |||||
Producent | DĘBICA | MICHELIN | BRIDGESTONE | NEXEN | |||||
Model | Frigo HP 2 | Alpin 5 | Blizzak LM-80 EVO |
Winguard Snow’G WH2 | |||||
Informacje o oponie | |||||||||
Segment rynku: | budżetowy | premium | premium | budżetowy | |||||
Kraj produkcji: | Niemcy | Hiszpania | Hiszpania | Korea | |||||
Data produkcji: | 43. tydzień 2016 | 26. tydzień 2016 | 18. tydzień 2015 | 25. tydzień 2016 | |||||
Zmierzona sztywność nowej: | 63 Shore | 70 Shore | 70 Shore | 69 Shore | |||||
Zmierzona sztywność po teście: | 59 Shore | 63 Shore | 64 Shore | 62 Shore | |||||
Cena 1 sztuki 215/65 R16 H: | 334 zł | 474 zł | 374 zł | 350 zł | |||||
ŚNIEG | |||||||||
Hamowanie z 40 km/h | 40 | 20,5 m | 38,5 pkt | 20,9 m | 37,8 pkt | 20,1 m | 39,3 pkt | 21,3 m | 36,9 pkt |
Trakcja bez ASR | 20 | 303,9 daN | 19,2 pkt | 296,8 daN | 18,7 pkt | 306,8 daN | 19,3 pkt | 301,2 daN | 19,0 pkt |
Przyspieszanie do 20 km/h z ASR | 10 | 0,194 g | 9,8 pkt | 0,188 g | 9,5 pkt | 0,193 g | 9,7 pkt | 0,195 g | 9,8 pkt |
Jazda na czas | 30 | 85,3 s | 29,2 pkt | 84,1 s | 29,6 pkt | 85,1 s | 29,3 pkt | 83,8 s | 29,7 pkt |
SUMA PUNKTÓW NA ŚNIEGU | 100 | 96,7 pkt | 95,6 pkt | 97,6 pkt | 95,4 pkt | ||||
MOKRO | |||||||||
Hamowanie ze 100 km/h | 450 | 56,9 m | 38,6 pkt | 58,7 m | 37,3 pkt | 65,7 m | 32,1 pkt | 63,1 m | 34,1 pkt |
Aquaplaning wzdłużny | 20 | 77,0 km/h | 18,8 pkt | 82,1 km/h | 20,0 pkt | 78,7 km/h | 19,2 pkt | 74,0 km/h | 18,0 pkt |
Aquaplaning poprzeczny | 10 | 4,18 m/s2 | 9,4 pkt | 4,02 m/s2 | 9,0 pkt | 3,55 m/s2 | 8,0 pkt | 2,70 m/s2 | 6,1 pkt |
Jazda po okręgu | 10 | 0,664 g | 9,7 pkt | 0,658 g | 9,6 pkt | 0,613 g | 9,0 pkt | 0,628 g | 9,2 pkt |
Jazda na czas | 20 | 92,9 s | 19,4 pkt | 92,3 s | 19,5 pkt | 96,4 s | 18,6 pkt | 96,4 s | 18,6 pkt |
SUMA PUNKTÓW NA MOKRYM | 100 | 95,9 pkt | 95,4 pkt | 86,9 pkt | 86,0 pkt | ||||
SUCHO | |||||||||
Hamowanie ze 100 km/h | 40 | 45,8 m | 39,8 pkt | 46,4 m | 39,2 pkt | 46,7 m | 39,0 pkt | 45,5 m | 40,0 pkt |
Jazda na czas | 30 | 58,0 s | 29,3 pkt | 57,0 s | 29,8 pkt | 57,6 s | 29,5 pkt | 57,3 s | 29,6 pkt |
Własności jezdne | 10 | 6 | 8,0 pkt | 7,375 | 9,9 pkt | 6,875 | 9,2 pkt | 6,344 | 8,5 pkt |
Komfort | 2 | 7 | 2,0 pkt | 7 | 2,0 pkt | 7 | 2,0 pkt | 6 | 1,7 pkt |
Hałas przy 50 km/h | 5 | 65,5 dB | 3,9 pkt | 65,4 dB | 3,9 pkt | 65,0 dB | 3,9 pkt | 63,8 dB | 4,0 pkt |
Hałas przy 80 km/h | 5 | 73,0 dB | 3,9 pkt | 72,4 dB | 3,9 pkt | 72,2 dB | 3,9 pkt | 70,5 dB | 4,0 pkt |
SUMA PUNKTÓW NA SUCHYM | 90 | 86,9 pkt | 88,7 pkt | 87,5 pkt | 87,8 pkt | ||||
Opory toczenia | 0,73 | 8,4 pkt | 0,854 | 8,1 pkt | 0,81 | 8,3 pkt | 0,886 | 10,0 pkt | |
OGÓLNA SUMA PUNKTÓW | 300 | 287,9 pkt | 287,8 pkt | 280, 3 pkt | 279,2 pkt | ||||
KLASYFIKACJA | 5 | 6 | 7 | 8 |