Test 8 opon zimowych do SUV

Opony do SUV-ów od dawna przestały przypominać te do aut terenowych. Produkt której marki wykazuje największą wszechstronność w warunkach zimowych? Jakie opony zimowe wybrać do SUV-a? Oto test 8 opon zimowych w rozmiarze 215/65 R16.

Część uterenowionych aut jest wyposażona w napęd 4×4 i dla wielu kierowców to wystarczy, by samochód odpowiednio trzymał się drogi podczas deszczu lub śniegu. Owszem, praca wszystkich czterech kół korzystnie wpływa na ruszanie po śliskiej nawierzchni, ale w żadnym stopniu nie oddziałuje na hamowanie i pokonywanie zakrętów. W tym przypadku zapewnić bezpieczeństwo mogą tylko dobre opony. Dzisiaj ogumienie do SUV-ów ma niewiele wspólnego z tym przystosowanym do samochodów terenowych. Coraz bardziej liczą się w nich kwestie typowe dla aut osobowych, m.in. zachowywanie na mokrym i suchym asfalcie, odporność na aquaplaning, osiągnięta droga hamowania, a nawet opory toczenia i wydzielany hałas.

Opony pod lupą

Coraz więcej producentów ma w swojej ofercie oponę pasującą do SUV-a. Osiem takich produktów przetestował tygodnik „Motor” na torze w szwajcarskich Alpach. Wszystkie miały typowy rozmiar dla SUV-ów – 215/65 R16, pasujący np. do Dacii Duster, Forda Kugi, Nissana Qashqaia, VW Tiguana. Do walki stanęło pięć opon premium i trzy budżetowe, z czego tylko jedna jest przeznaczona specjalnie dla SUV-ów (Bridgestone Blizzak LM-80 EVO).

Opony zimowe dla SUV-ów testowane w każdych warunkach

Opony szczegółowo przetestowano w trzech kategoriach pomiarów: na śniegu, na mokrym i na suchym asfalcie. Podczas testów w warunkach zimowych uwagę zwracano na długość drogi hamowania z 40 km/h, rozpędzanie z poślizgiem 10-60% i bez niego oraz jazdę po płaskim torze o długości 1285 metrów. Na mokrym asfalcie oprócz hamowania i jazdy po okręgu zwrócono uwagę na aquaplaning wzdłużny i poprzeczny. Kluczową kwestią na suchej nawierzchni były własności jezdne opony i parametry związane z hałasem i oporami toczenia. Również tutaj zmierzono drogę hamowania i jazdę po torze.

Miejsce 1
Continental WinterContact TS 850P

Najbardziej wszechstronny produkt, który uzyskał najwyższe wyniki na mokrym i suchym asfalcie. W warunkach zimowych ustąpił tylko wzorcowemu Nokianowi. Continental gwarantuje przewidywalne prowadzenie i skuteczność hamowania właściwie w każdych warunkach. Do tego jest niezwykle precyzyjny, a w suchych warunkach wręcz perfekcyjny.

Miejsce 2
Dunlop Winter Sport 5

Dunlop na mokrej nawierzchni niemal zbliża się do poziomu lidera. W pozostałych kategoriach różnica jest większa, ale rezultaty nadal są bardzo dobre. Zasłużone drugie miejsce, podobna półka cenowa co Continental.

Miejsce 3
Nokian WR D4

Na śniegu czuje się jak ryba w wodzie – najniższa droga hamowania i doskonała przyczepność w warunkach zimowych. Na mokrym asfalcie samochód z założonymi Nokianami wyhamował o 5 metrów dalej niż z Continentalami, ale na suchym wyprzedził Dunlopa w jeździe po torze. Opona swoi zachowaniem nie zaskakuje kierowcy i przenosi do środka niedużo hałasu.

Na następnej stronie: 
Podsumowanie testu i tabele testowe