Test akumulatorów

Problemy z akumulatorem najczęściej pojawiają się w okresie zimowym. Oto test siedmiu urządzeń przeprowadzony przez niemiecką organizację GTU.

Niska temperatura i krótkotrwała jazda to nie jedyne utrudnienie dla współczesnych akumulatorów. Nowoczesne auta wyposażone są bowiem w wiele systemów elektronicznych (multimediów i asystentów zwiększających bezpieczeństwo) oraz niektóre w system start-stop, mając tym samym znacznie więcej odbiorników prądu. To sprawia, że powstają nowe typy baterii. Do wspomnianego systemu start-stop, gaszącego silnik na postoju, przeznaczone są akumulatory typu EFB, przystosowane do dużej liczby cykli rozruchowych. Jeszcze inne auta wyposażone są w system odzyskiwania energii podczas hamowania. Do nich należy stosować baterie typu AGM, mogące pracować nawet przy głębokim rozładowaniu.

Starcie na minusie

Test akumulatorów
Akumulatory testowane były w specjalnej komorze chłodniczej.

W teście niemieckiej organizacji GTU sprawdzono sprawność siedmiu akumulatorów: trzech typu AGM, trzech typu EFB i jednego konwencjonalnego, przeznaczonego do starszych aut. Baterie miały pojemność 70-75 Ah i przeznaczone były m.in. do aut kompaktowych z dwulitrowym Dieslem. Wszystkie z nich można kupić w Polsce. Akumulatory przebadano w czterech kategoriach: rzeczywistej pojemności, ilości zimnych rozruchów, pracy na dużym stopniu rozładowania i kwestiach typowo obsługowych.

Na zimę – bateria typu AGM

Pierwsze trzy miejsca w teście zajęły po kolei baterie przeznaczone do aut z systemem odzyskiwania energii przy hamowaniu (AGM).

Test akumulatorów - tabelka
Test akumulatorów – tabelka w wersji graficznej

Okazały się skuteczne zwłaszcza podczas rozruchów w zimnej temperaturze (umożliwiają ich ponad 100), a zwycięzca porównania – Varta Silver Dynamic – pozwoliła odpalić silnik aż 28 razy po 12-godzinnym wychładzaniu w temperaturze -25*C. Akumulatory typu AGM mają też najdłuższy czas poboru prądu i wytrzymują największą ilość rozładowań (po 15 cykli). Bateria Forda (EFB) niewiele od nich odstaje, natomiast pozostałe tego typu mają już wyraźnie mniejsze możliwości. Tradycyjny akumulator warunki zimowe zniesie znacznie gorzej i najszybciej będzie wymagał wymiany.

Szczegółowe wyniki testu akumulatorów

Akumulator Max Varta Silver  Dynamic E39  Bosch S5 A08 Banner Running Bull Ford EFB Exide Start-Stop Varta Blue  Dynamic E45 EFB Moll Kamina Start
Rodzaj AGM AGM AGM EFB EFB EFB konwen.
Pojemność 70 Ah 70 Ah 70 Ah 75 Ah 70 Ah 70 Ah 74 Ah
Prąd rozruchowy 760 A 760 A 720 A 650 A 720 A 650 A 680 A
Masa (kg) 20,12 20,14 20,78 21,68 20,14 19,90 17,44
Cena (zł)   530 685 545 715 450 430 390
Pojemność
Po pierwszym ładowaniu 40 37 35 40 34 38 36 31
Po rozł. cyklicznym 20 18 17 20 12 12 12 11
Po zimnym rozruchu 20 18 18 20 12 12 13 12
Po głębokim rozładowaniu 20 18 18 20 10 10 11 11
Liczba moż.  cykli rozład. 60 60 60 60 52 44 20 20
Razem 160 151 148 160 120 116 92 85
Zimny rozruch
Liczba zimnych  rozruchów silnika (–20°C) 150 150 145 130 91 64 48 59
Razem 150 150 145 130 91 64 48 59
Głębokie rozładowanie
Maks. czas poboru prądu 50 44 45 50 33 31 35 32
Rozruch po 1h ładowania 10 10 10 10 10 10 10 10
Razem 60 54 55 60 43 41 45 42
Obsługa
Bezobsług. 20 20 20 20 20 20 20 20
Kontrola stanu naładowania 10 0 0 0 0 0 0 0
Jakość uchwytów 10 7 7 7 7 7 10 7
Zabezp. przed wyciekami 30 30 30 30 30 30 30 30
Informacje  bezpieczeństwa 5 5 5 0 0 5 5 0
Oznaczenie biegunowości 5 5 5 5 5 5 5 5
Razem 80 67 67 62 62 67 70 62
SUMA 450 422 415 412 316 288 255 248
MIEJSCE 1 2 3 4 5 6 7