Typowe usterki popularnych aut - otwierające

Skomplikowana budowa współczesnych samochodów odbija się później na portfelu właściciela. Przedstawiamy 36 popularnych modeli, w których najprawdopodobniej nie unikniemy wystąpienia poważnej awarii.

Nie ma samochodów idealnych. Część ma zbyt słabe osiągi, niektóre są ciasne w środku, jeszcze inne ponadprzeciętnie dużo palą. To wszystko można zaakceptować lub poświęcić więcej czasu na znalezienie samochodu „skrojonego” dla siebie i warunków, w których będziemy jeździć. Trudno jednak zaakceptować wysoką awaryjność poszczególnych modeli, zwłaszcza jeśli od strony wizualnej i w środku prezentują się niezwykle atrakcyjnie. Problem występowania poważnych usterek rzadko dotyczy w całości konkretnego modelu, tj. wszystkich jego silników. Najczęściej dany samochód miał w ofercie „felerną” jednostkę, która w katalogach zachwycała parametrami, ale po upływie lat ujawniło się jej niedopracowanie konstrukcyjne. Być może problemów dałoby się uniknąć, gdyby na producentach nie spoczywało dopasowanie silników do wymogów unijnych lub zaniechało się eksperymentów z tzw. downsizingiem. W tej kwestii najbardziej „przejechał się” Volkswagen ze swoimi silnikami TSI.

Ryzykowny wybór

Znajomość słabych punktów felernego silnika pozwoli przygotować się na pojawienie awarii, której w zasadzie nie da się uniknąć, chyba że dopiero co usunął ją poprzedni właściciel. Spora część awaryjnych silników mimo wszystko zapewnia doskonałe osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa, dlatego zainteresowanie nimi utrzymuje poziom. Nabywca auta z tzw. tykającą bombą pod maską musi wówczas przygotować kilka tysięcy złotych na naprawę lub wykonać ją profilaktycznie. Wtedy będzie miał na jakiś czas spokój.

Oto 33 typowe usterki w 36-ciu popularnych modelach

1 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm (2004-2011)

Ceny używanych: 13 000 – 35 000 zł
Cena 2.4 JTDm w dobrym stanie: 25 000 zł

W tym pięciocylindrowym turbodieslu występuje problem z równomiernym rozkładem temperatur w głowicy, przez co powstają naprężenia, a w konsekwencji jej pęknięcie. Objawem tej usterki jest przegrzewanie silnika, obecność cieczy chłodzącej w oleju lub plucie płynem chłodniczym. Koszt zakupu używanej głowicy z montażem wyniesie ok. 1500-2000 zł. Awarię dodatkowo pogłębia dolewanie oleju na ciepłym silniku i dynamiczna jazda „na zimnym”.

2 Audi A4 B7 2.0 TDI (2004-2007)

Ceny używanych: 15 000 – 30 000 zł
Cena 2.0 TDI w dobrym stanie: 20 000 zł

Głównym problemem jest tu wadliwe przeniesienie napędu z wałków wyrównoważających na pompę oleju. Przez wyrabiające się gniazdo dochodzi do utraty ciśnienia oleju i zaciera się najpierw turbosprężarka, później cały silnik. Usterka pojawia się przy ok. 200 tys. km i wtedy zaleca się profilaktyczną naprawę (koszt ok. 800 zł). W zasadzie nie da się jej zapobiec: jeśli zapali się kontrolka oleju, nie zdążymy w porę zgasić silnika.

3 Audi A4 B8 1.8 TSI (2007-2014)

Ceny używanych: 30 000 – 75 000 zł
Ceny 1.8 TSI w dobrym stanie: 40 000 zł

Usterka dotyczy silników 1.8 TSI serii EA888. Zastosowano w nich zbyt cienkie pierścienie, które przepuszczają dużo oleju, w krytycznym momencie nawet ponad 1 litr na 1000 km. Kierowcy często nie zdawali sobie z tego sprawy i zaskakiwało ich zatarcie silnika. Tłoki można przerobić, a pierścienie wymienić na szersze – koszt takiej operacji to ok. 3000 zł.

4 BMW 320d E90 (2007-2011)

Ceny używanych: 14 000 – 45 000 zł
Ceny 320d w dobrym stanie: 20 000 zł

Zmorą silnika N47 jest delikatny łańcuchowy rozrząd, który wymaga interwencji już przy przebiegu 60 tys. km. Jego zestaw nie jest zbyt drogi, ale wymiana wymaga demontażu silnika lub skrzyni, a to oznacza zostawienie w warsztacie ok. 3000 zł. „Kończący się” rozrząd poznamy po metalicznych stukach, szczególnie jeśli pojawiają się zaraz po odpaleniu silnika.

5 Citroen Grand C4 Picasso 1.6 THP
Ceny używanych: 50 000 – 65 000 zł
Ceny 1.6 THP w dobrym stanie: 50 000 zł

Zbyt delikatny łańcuch rozrządu i uproszczony jego napinacz nie wytrzymują parametrów tego bądź co bądź mocnego silnika. Problemy z rozrządem i ciśnieniem oleju pojawiały się już na gwarancji, przy abstrakcyjnie niskich przebiegach typu 20 tys. km. Początkowo awaria objawia się terkotaniem na zimno, później silnik traci kulturę pracy i coraz ciężej go uruchomić. Wymiana rozrządu oscyluje w granicach 2500 zł.

6 Dacia Logan 1.5 dCi (2004-2012)

Ceny używanych: 8 000 – 15 000 zł
Ceny 1.5 dCi w dobrym stanie: 10 000 zł

Używaną Dacię można kupić za czterocyfrową kwotę, dlatego ciężko uzasadnić wybór Logana z dieslem pod maską i późniejszą wymianę wtryskiwaczy za 4000 zł. Zamontowany w nim układ wtryskowy Delphi ma wysokie wymagania wobec paliwa i temperatury, a pierwsze objawy zużycia pojawiają się po przekroczeniu 100 tys. km: wtryskiwacze zawieszają się i podają niewłaściwe dawki paliwa. Usterkę poznamy po dymieniu, nierównej pracy i trudnościami z rozruchem. Czasami pomaga przeczyszczenie preparatem układu wtryskowego.

7 Citroen C8/Peugeot 807 2.2 HDi (2002-2014)

Ceny używanych: 6 000 – 30 000 zł
Ceny 2.2 HDi w dobrym stanie: 16 000 zł

Podobnie jak w 1.5 dCi, i tutaj zawodzą wtryskiwacze. Dałoby się to „przełknąć”, gdyby nie ich fatalne umiejscowienie i gęstą zabudowę pod maską. Gniazda wtryskiwaczy umieszczono pod podszybiem i cieknąca stamtąd woda powoduje korozję gniazd i utrudnia demontaż. Rdzewieją również gwinty w podłużnicach, do tego stopnia, że w celu wymontowania silnika konieczne jest cięcie i spawanie podłużnic. To winduje koszty samej robocizny do ok. 2000 zł. plus drugie tyle za regenerację wszystkich wtryskiwaczy. Warto przed montażem posmarować je pastą ceramiczną.

8 Fiat Panda 1.1-1.2 (2003-2012)

Ceny używanych: 4 000 – 15 000 zł
Cena 1.1-1.2 w dobrym stanie: 7 000 zł

Plagą niedużych silników Fiata jest cieknący olej spod pokrywy zaworów. Nawet fabryka próbowała sobie radzić z tym problemem, stosując oprócz uszczelek także silikon. Niewiele to pomogło, ale przynajmniej ograniczyło wycieki, dlatego po każdym ściąganiu pokrywy zaworów warto kupować nową uszczelkę i doszczelnić ją silikonem. To nie jest drogi zabieg – ok. 50 zł.

9 Fiat Bravo 1.4 MultiAir (2010-2011)

Ceny używanych: 13 000 – 30 000 zł
Cena 1.4 MultiAir w dobrym stanie: 17 000 zł

Jednostki 1.4 MultiAir z początkowego okresu produkcji mają elektrohydrauliczny rozrząd i często pojawiały się w nich problemy z mechanizmem nastawczym. Objawia się to spadkiem mocy i nierówną pracą silnika. Usprawniony moduł nie jest tani – kosztuje 4000 zł. Aby zwiększyć jego trwałość, należy częściej wymieniać olej i stosować produkt uznanego producenta.

10 Ford Mondeo 2.0 TDCi (2000-2005)

Ceny używanych: 2500 – 15 000 zł
Ceny 2.0 TDCi w dobrym stanie: 10 000 zł

Wadliwa konstrukcja pompy common rail sprawia, że jej wirnik trze o bieżnię, a powstałe przez to opiłki trafiają do układu wtryskowego, zapychając wtryskiwacze. Po wymianie pompy nie ma się gwarancji, że problem nie wróci – najlepiej poszukać przekonstruowanego elementu, stosowanego po 2005 roku. Łączny koszt wymiany pompy i regeneracji wtryskiwaczy wyniesie ok. 5000 zł. Uwaga: ten silnik montowano również w Jaguarze X-Type’ie.

Na następnej stronie: 
Ford Focus, Mercedes E, Opel Astra i inne