Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury

Salon motoryzacyjny w Pekinie dobiega końca (25 kwietnia – 4 maja br.). W stolicy Chin pokazano sporo interesujących premier. Poza nowym Lexusem ES i BMW M2 Competition są to jednak przede wszystkim auta opracowane specjalnie na rynek Państwa Środka. Prezentujemy najciekawsze nowości.

Chiny to największy rynek motoryzacyjny świata. W ubiegłym roku sprzedano tam 29 milionów samochodów (dla porównania, w USA 17,5 mln, a w całej Unii Europejskiej i krajach EFTA – 15,6 mln). Dla wielu – europejskich i nie tylko – producentów to już dziś najważniejszy rynek, na którym działają, albo zaraz takim będzie. Najwyraźniej starają się o to także sami Chińczycy, bo w 2022 r. ostatecznie mają zniknąć obostrzenia w produkcji aut przez zagraniczne koncerny (teraz muszą one zawierać spółki joint venture, w których minimum 51% udziałów mają chińskie firmy). Ponadto, Chińczycy mocno stawiają na rozwój samochodów elektrycznych, co również zbiega się z ogólnoświatowym trendem. Możemy zatem zacząć przyzwyczajać się do tego, że najważniejsze światowe premiery będą pokazywane na salonach w Szanghaju czy Pekinie, a nie w Genewie czy Paryżu. Zresztą mieliśmy ostatnio dwa przykłady tego trendu – Volkswagen w marcu zaprezentował w stolicy Chin nowego Touarega, a Lexus na pekińskim salonie – kolejną generację modelu ES.

Poniżej prezentujemy najciekawsze nowe samochody (także prototypowe), jakie pokazano na wystawie Auto China 2018.

Lexus ES

Lexus ES (rok modelowy 2019)
Nowy przednionapędowy Lexus ES powstał na bazie Toyot Camry i Avalon. Zastąpi coraz mniej popularnego, zbudowanego na tylnonapędowej platformie GS-a. / fot. Lexus

Dla większości Polaków Lexus ES jest właściwie samochodem egzotycznym, sprowadzanym indywidualnie z USA. W Stanach Zjednoczonych to z kolei jeden z najczęściej kupowanych modeli japońskiej firmy. Od 1989 r. sześć generacji tego sedana klasy wyższej znalazło tam 1,5 mln nabywców. Wraz z prezentacją siódmej generacji Lexus ES po raz pierwszy trafi także do oficjalnej sprzedaży w Europie. Zbudowane na nowej płycie podłogowej GA-K (wspólnej m.in. dla Toyot Camry i Avalon), napędzane na przednie koła auto ma 498 cm długości (dla porównania: BMW serii 5 mierzy 494 cm). W Polsce Lexus ES będzie sprzedawany od grudnia 2018 r. Jedyna dostępna odmiana to hybryda 300h, wyposażona w silniki benzynowy 2.5 R4 i elektryczny. Łącznie rozwijają one moc 218 KM. Poza standardowymi odmianami do oferty trafi także wersja F Sport (m.in. wyposażona w zawieszenie AVS z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce pracy). Na innych rynkach (w tym rosyjskim) klienci będą mieć większy wybór silników – w ofercie pojawią się także odmiany z jednostkami benzynowymi 2.5 R4 oraz 3.5 V6.

W Europie nowy ES zastąpi w gamie tej samej klasy, ale tylnonapędowy, model GS. Nie ma się co dziwić, że Japończycy zdecydowali się na taki krok, bo GS sprzedawał się na Starym Kontynencie w ilościach śladowych – w ubiegłym roku znalazł zaledwie 1573 nabywców (dla porównania, Mercedes klasy E – 128 tys., BMW serii 5 – 110 tys.). Bardzo możliwe, że z czasem tak samo stanie się w USA, bo także tam sprzedaż GS-a leci na łeb na szyję (w 2017 r. było to zaledwie nieco ponad 7,7 tys. sztuk, w porównaniu z ponad 50 tys. ES-a).

BMW M2 Competition

BMW M2 Competition (rok modelowy 2019)
BMW M2 Competition, czyli M2 Coupe po kuracji wzmacniającej. Model można uznać za duchowego potomka pierwszego M3 (E30). / fot. BMW

M2 Competition to zmodernizowana wersja M2 Coupe, która zastąpi je w gamie BMW. Udoskonaloną odmianę wyposażono w silnik 3.0 R6 biturbo oparty na jednostce z M3/M4. Rozwija on 410 KM i 550 Nm (M2 miało jedno turbo i 370 KM/465 Nm) i może być łączony z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową dwusprzęgłową. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 s lub 4,2 s (z przekładnią DCT) – w M2 trwało to o 0,1 s dłużej – i rozpędza się maksymalnie do 250 km/h (280 z pakietem M Drivers; poprzednio: 270 km/h). M2 Competition ma ponadto m.in. zmodyfikowane układy wydechowy, chłodzenia i kierowniczy, opcjonalny układ hamulcowy M Sport, nowe lusterka, przedni zderzak, grill oraz 19-calowe obręcze. Nowością są także przyciski M1 i M2 na kierownicy, dzięki którym prowadzący auto będzie miał bezpośredni dostęp do ulubionych ustawień samochodu.

Citroen C4 Aircross

Citroen C4 Aircross (rynek chiński)
Przeznaczony na chiński rynek Citroen C4 Aircross, czyli C3 Aircross z wydłużonym nadwoziem. / fot. Citroen

W porównaniu z europejskim C3 Aircrossem, C4 Aircross na rynek chiński mierzy o 12 cm więcej – ma wydłużony o 5,5 cm rozstaw osi (do 265,5 cm) oraz powiększony o 6,5 cm tylny zwis.

Volkswagen Lavida

Volkswagen Lavida (rynek chiński)
Nowa generacja Volkswagena Lavidy – jednego z najpopularniejszych nowych aut w Chinach – powstała na modułowej platformie MQB. / fot. Volkswagen

Lavida to najważniejszy model Volkswagena w Chinach (zajmuje drugie miejsce na liście bestsellerów). Kolejna generacja tego kompaktowego sedana została zbudowana na najnowszej płycie podłogowej – MQB.

Mercedes klasy A L Sedan

Mercedes klasy A L Sedan (rynek chiński)
Już nie CLA, ale klasa A Sedan – dla Chin w wersji z przedłużonym rozstawem osi. / fot. Mercedes

Mercedes poszedł w ślady BMW, które tylko w Chinach sprzedaje kompaktowego sedana (seria 2). Nowa klasa A L Sedan w porównaniu z oferowanym w Europie hatchbackiem ma wydłużony o 6 cm – do 279 cm – rozstaw osi.

Na następnej stronie:
Audi Q5L, Nissan Sylphy, Skoda Kamiq, Toyota Corolla, Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury