Volkswagen salon

Nie sama liczba sprzedanych samochodów, ale to, ile kupiono ich na 1000 mieszkańców, wskazuje na potencjał danego kraju i świadczy o zamożności jego mieszkańców. U nas jest z tym kiepsko.

W ubiegłym roku kupiono w Polsce ponad pół miliona nowych samochodów osobowych. To najlepszy wynik od 19 lat. Dzięki temu umocniliśmy się na siódmym miejscu wśród 30 państw Unii Europejskiej i EFTA. Przed nami znajdują się jedynie Belgia, Hiszpania, Włochy, Francja, Wielka Brytania i Niemcy (tegoroczna sprzedaż jest bardzo podobna do ubiegłorocznej, zatem niewiele się w tej materii zmieni). Można zatem śmiało uznać, że był to roku udany.

Sprzedaż samochodów na 1000 osób wskaźnikiem zamożności

Niestety, sama spora sprzedaż nie jest jedynym miernikiem sukcesu. Polska jest stabilnym gospodarczo, dużym europejskim krajem zamieszkałym przez 38,5 mln osób. Nic zatem dziwnego, że ogólny popyt na samochody jest całkiem znaczny. Postanowiliśmy obliczyć (na podstawie danych o rejestracji aut pochodzących z ACEA i liczbie ludności z bazy ONZ), ile nowych samochodów przypada na 1000 mieszkańców. Wtedy sytuacja zmienia się diametralnie. Wskaźnik ten wynosi w Polsce 13,9 nowych aut/1000 os. A to oznacza, że z siódmego miejsca spadamy w Europie na bardzo dalekie, 24. miejsce (szczegółowe dane w tabeli poniżej). Za nami znajdują się jedynie Litwa, Cypr, Grecja, Łotwa, Rumunia i Bułgaria. Europejska średnia wynosi 29,9 nowych aut/1000 os. Gdyby u nas wskaźnik ten był podobny, oznaczałoby to, że rocznie kupujemy ponad 1,15 mln samochodów.

Dla porządku trzeba jednak powiedzieć, że liczba aut sprzedanych w Polsce na 1000 os. od 2012 r. systematycznie rośnie (w 2012 r. było to zaledwie 7,1).

Sprzedaż nowych aut osobowych na 1000 mieszkańców w 2018 r. w 30 europejskich krajach

Warto przy okazji wspomnieć, jak sytuacja pod względem sprzedaży aut na 1000 osób wygląda na świecie. Dane udostępniane przez stowarzyszenie OICA za 2018 r. nie są jeszcze dostępne, ale w 2017 r. na świecie kupowano średnio 11,1 samochodu na 1000 osób (wskaźnik ten w Polsce wynosił w 2017 r. 12,7, co globalnie dawało nam 50. miejsce). Na początku zestawienia znajduje się Luksemburg (90,5), następnie Islandia (63,5), Kanada (55,8) i Stany Zjednoczone (53,1). Na drugim biegunie są państwa, w których na 1000 os. przypada zaledwie jeden (lub niewiele więcej) nowy kupiony samochód. Są to m.in. Albania, Pakistan, Nikaragua czy Salwador.

Na świecie jest zaledwie kilka krajów, w których ogromna sprzedaż (wynikająca z dużej liczby mieszkańców) idzie w parze z bardzo wysokim wskaźnikiem sprzedaży na 1000 osób. Są to przede wszystkim USA, ale także Niemcy czy Wielka Brytania. Niestety, jeszcze bardzo dużo czasu musi upłynąć, byśmy w Polsce osiągnęli choćby średni europejski poziom.

Oceny czytelników
[Głosów: 10 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here