XC40 otrzymało niedawno nowy silnik. To pierwsza 3-cylindrowa jednostka produkcji Volvo. Sprawdziliśmy, jak sprawuje się ten nieduży szwedzki SUV z nową konstrukcją pod maską.
Czy komuś się to podoba, czy nie – moda na downsizing nie przemija. Wręcz przeciwnie, ten trend wciąż przybiera na sile i coraz więcej producentów przekonuje się do silników o mniejszej pojemności, a często także mniejszej liczbie cylindrów. Niedawno dołączyło do nich Volvo, które w modelu XC40 – Samochodzie Roku 2018 – zaproponowało klientom swoją pierwszą 3-cylindrową jednostkę napędową.
Nowa jednostka z 1,5 l pojemności rozwija moc 156 KM i aż 265 Nm momentu obrotowego (obie wartości są wyższe niż w 4-cylindrowym silniku 1.5 w Volvo V40). Jednostki o 3 cylindrach zwykle nie robią zbyt dobrego wrażenia. Wiele z nich irytuje sporymi wibracjami podczas pracy na biegu jałowym albo gdy mocniej wciśnie się gaz przy niskich obrotach. Często mają też bardzo nieprzyjemny, warkotliwy odgłos pracy.
Szwedom udało się uniknąć tych wad – nowy silnik pracuje bardzo kulturalnie i cicho, jest świetnie wyważony, a do tego przy niskich obrotach czuje się równie dobrze, co pod koniec skali obrotomierza. Ze wszystkich 3-cylindrowych jednostek jedynie fordowskie 1.0 EcoBoost mogą się z nim równać pod względem wrażeń z jazdy. Co prawda podczas naszych pomiarów XC40 T3 rozpędzało się do 100 km/h prawie o sekundę wolniej niż obiecuje producent, ale po pierwsze auto miało jeszcze znikomy przebieg, a po drugie – wynik 10,2 s i tak można uznać za dobry.
Polecamy również: porównanie Volvo XC40 z BMW X2
Zużycie paliwa niemal nie odbiega od danych fabrycznych – podczas testu Volvo zużywało w mieście 8 l na 100 km, a w trasie 5,6 l. Przy 120 km/h spalanie rosło do 8,1 l, a przy 140 km/h – do 9,3 l/100 km. Dość sprężyste zawieszenie pozwala wykorzystać niemały potencjał nowego silnika, zapewniając przy tym zupełnie niezły komfort (w testowanym aucie byłby lepszy, gdyby nie opcjonalne, 20-calowe felgi) Ceny XC40 T3 startują z poziomu 129 200 zł, a testowana odmiana Momentum kosztuje o 10 tys. zł więcej.
Volvo XC40 T3 – PODSUMOWANIE
Nowy silnik nie zmienił faktu, że Volvo XC40 to świetny samochód. Mało tego, uczynił go jeszcze lepszym.
Volvo XC40 T3 – plusy i minusy
+ silnik pozbawiony wad 3-cylindrowych konstrukcji – kulturalnie i cicho pracuje przy każdych obrotach, niezłe osiągi, nieduże spalanie, świetnie działająca ręczna skrzynia, aż 20,5 cm prześwitu;
– wielkie felgi ograniczają komfort jazdy.
Volvo XC40 T3 – dane techniczne
Silnik | benz. turbo |
Pojemność skokowa | 1477 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Moc maksymalna | 156 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 265 Nm/1850 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 443/186/165 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Masa/ładowność | 1562/498 kg |
Pojemność bagażnika | 460/1336 l |
Poj. zbiornika paliwa | 54 l (Pb 95) |
Volvo XC40 T3 – osiągi, zużycie paliwa
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s |
Zużycie paliwa wg producenta* | 7,6/5,4/6,2 |
Zużycie paliwa w teście* | 8,0/5,6/6,8 |
*miasto/trasa/średnie (l/100 km)