Volvo XC40 T3 - otwierające

XC40 otrzymało niedawno nowy silnik. To pierwsza 3-cylindrowa jednostka produkcji Volvo. Sprawdziliśmy, jak sprawuje się ten nieduży szwedzki SUV z nową konstrukcją pod maską.

Czy komuś się to podoba, czy nie – moda na downsizing nie przemija. Wręcz przeciwnie, ten trend wciąż przybiera na sile i coraz więcej producentów przekonuje się do silników o mniejszej pojemności, a często także mniejszej liczbie cylindrów. Niedawno dołączyło do nich Volvo, które w modelu XC40 – Samochodzie Roku 2018 – zaproponowało klientom swoją pierwszą 3-cylindrową jednostkę napędową.

Volvo XC40 T3 - dynamiczne

Nowa jednostka z 1,5 l pojemności rozwija moc 156 KM i aż 265 Nm momentu obrotowego (obie wartości są wyższe niż w 4-cylindrowym silniku 1.5 w Volvo V40). Jednostki o 3 cylindrach zwykle nie robią zbyt dobrego wrażenia. Wiele z nich irytuje sporymi wibracjami podczas pracy na biegu jałowym albo gdy mocniej wciśnie się gaz przy niskich obrotach. Często mają też bardzo nieprzyjemny, warkotliwy odgłos pracy.

Volvo XC40 T3 - deska rozdzielcza
Kokpit – jak w innych nowych Volvo. Do kilku wyróżników należą przełączniki na kierownicy, które tu nie są błyszczące, więc nie zostają na nich odciski palców.

Szwedom udało się uniknąć tych wad – nowy silnik pracuje bardzo kulturalnie i cicho, jest świetnie wyważony, a do tego przy niskich obrotach czuje się równie dobrze, co pod koniec skali obrotomierza. Ze wszystkich 3-cylindrowych jednostek jedynie fordowskie 1.0 EcoBoost mogą się z nim równać pod względem wrażeń z jazdy. Co prawda podczas naszych pomiarów XC40 T3 rozpędzało się do 100 km/h prawie o sekundę wolniej niż obiecuje producent, ale po pierwsze auto miało jeszcze znikomy przebieg, a po drugie – wynik 10,2 s i tak można uznać za dobry.

Polecamy również: porównanie Volvo XC40 z BMW X2

Volvo XC40 T3 - fotel kierowcy
Bardzo wygodne „miejsce pracy” kierowcy. Wysuwana podpórka ud kosztuje 530 zł, pełna elektryczna regulacja – 2530 zł.

Zużycie paliwa niemal nie odbiega od danych fabrycznych – podczas testu Volvo zużywało w mieście 8 l na 100 km, a w trasie 5,6 l. Przy 120 km/h spalanie rosło do 8,1 l, a przy 140 km/h – do 9,3 l/100 km. Dość sprężyste zawieszenie pozwala wykorzystać niemały potencjał nowego silnika, zapewniając przy tym zupełnie niezły komfort (w testowanym aucie byłby lepszy, gdyby nie opcjonalne, 20-calowe felgi) Ceny XC40 T3 startują z poziomu 129 200 zł, a testowana odmiana Momentum kosztuje o 10 tys. zł więcej.

Volvo XC40 T3 - silnik
Testowany samochód napędza pierwszy 3-cylindrowy silnik w ponad 90-letniej historii marki Volvo.

Volvo XC40 T3 – PODSUMOWANIE

Nowy silnik nie zmienił faktu, że Volvo XC40 to świetny samochód. Mało tego, uczynił go jeszcze lepszym.

Volvo XC40 T3 – plusy i minusy

 +  silnik pozbawiony wad 3-cylindrowych konstrukcji – kulturalnie i cicho pracuje przy każdych obrotach, niezłe osiągi, nieduże spalanie, świetnie działająca ręczna skrzynia, aż 20,5 cm prześwitu;
 –  wielkie felgi ograniczają komfort jazdy.

Volvo XC40 T3 – dane techniczne

Silnik benz. turbo
Pojemność skokowa 1477 cm³
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna 156 KM/5000
Maks. moment obrotowy 265 Nm/1850
Napęd przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 443/186/165 cm
Rozstaw osi 270 cm
Masa/ładowność 1562/498 kg
Pojemność bagażnika 460/1336 l
Poj. zbiornika paliwa 54 l (Pb 95)

Volvo XC40 T3 – osiągi, zużycie paliwa

Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Zużycie paliwa wg producenta* 7,6/5,4/6,2
Zużycie paliwa w teście* 8,0/5,6/6,8

*miasto/trasa/średnie (l/100 km)

Volvo XC40 T3 – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here