UżywaneOpinieUżywane Volvo S80 II (2006-2016) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Volvo S80 II (2006-2016) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Stateczna i solidna limuzyna, w niektórych wersjach zaskakująca osiągami lub niskim spalaniem. Poznajmy opinie o drugiej generacji flagowego Volvo – S80 II.

Pod kątem czysto technicznym Volvo S80 II to właściwie konstrukcja „fordowska”. Samochód bazuje na płycie podłogowej, której użyto do skonstruowania m.in. Forda Mondeo IV i S-Maxa I. Z tego też powodu niektóre elementy podwozia lub zawieszenia będzie można dopasować bezpośrednio z Fordów, co jest dobrym znakiem dla użytkownika szwedzkiej limuzyny. Problemów nie powinno być także ze znalezieniem pozostałych części, bo zaplecze serwisowe Volvo zbiera dobre opinie. W porównaniu z poprzednikiem S80 II urosło wszerz i wzwyż, ale nie odczuwa się tego w środku. Miejsca co prawda nie brakuje, ale daleko tu do poziomu konkurentów. Wynika to głównie ze znacznego zabudowania karoserii przy użyciu grubych blach, co przełożyło się na wysoki poziom bezpieczeństwa zapewnianego przez ten samochód. Na piątkę zasługuje wykończenie wnętrza, które dzięki ascetycznemu designowi godnie opiera się upływowi czasu (zwłaszcza w odmianach z jasnobeżową tapicerką). Warto dodać, że pod nazwą S80 Volvo oferowało jedynie sedana, podczas gdy kombi sprzedawano jako Volvo V70 III (także w uterenowionej wersji Cross Country). Na jej większą popularność z pewnością przyczynił się bardziej pakowny bagażnik mieszczący 575 l względem 480 l w sedanie.

Volvo S80 II
Tylne zawieszenie Volvo S80 II powstało w oparciu o konstrukcję wielowahaczową. Auto nie zapewnia „sportowego” prowadzenia, ale można je poprawić w odmianach z aktywnym zawieszeniem Four-C z regulacją amortyzatorów. Do wyboru są wtedy trzy tryby: Comfort, Sport i Advanced.

Debiut w 2016 r. zupełnie nowego Volvo S90 i kombi V90 zakończył długą karierę opisywanego modelu na rynku pierwotnym. Potrzeba więcej cierpliwości, by znaleźć egzemplarz Volvo S80 II skrojony na miarę swoich potrzeb, ale przynajmniej ich ceny bywają atrakcyjniejsze od konkurentów niemieckich i japońskich. Zobaczmy, co o używanych Volvo S80 II sądzą właściciele.

Volvo S80 II
Przez niemal 10-letni okres produkcyjny Volvo S80 II odświeżano aż trzy razy. W ramach pierwszego liftingu (2009 r.; fot.) powiększono logo na atrapie chłodnicy. Drugi zaś (2013 r.) upodobnił pas przedni do nowszych wówczas modeli Volvo.

Używane Volvo S80 II – wnętrze

Deskę rozdzielczą zaprojektowano zgodnie z trendami panującymi wówczas w Volvo. Pokuszono się o tzw. wiszącą konsolę środkową z licznymi przyciskami, ale rozplanowanymi na tyle rozsądnie, że nie odnosi się wrażenia przeładowania. Kolejne liftingi przynosiły nowocześniejsze multimedia, wyświetlane na chowanym ekranie lub wmontowanym na stałe. W S80 II można trafić na zaskakujące, jak na tak stare auto, wyposażenie, obejmujące asystentów kierowcy (np. system monitorowania martwego pola), aktywne zagłówki, regulowane zawieszenie (Four-C) czy podgrzewaną przednią szybę. Materiały wykończeniowe pochodzą z wysokiej półki, ale miejscami zmontowano je dość niedbale, wskutek czego hałasują na nierównościach.

Ilością miejsca w środku Volvo nie jest w stanie przebić się przez przestronnych rywali z Niemiec. Jego wnętrze jest ciaśniejsze, ale przy okazji przytulniejsze, dające poczucie bezpieczeństwa. Drobne powody do narzekań mogą wykazywać wysocy pasażerowie kanapy, obijający głową o podsufitkę. Na szerokość i nogi jest już bardzo dobrze, natomiast z przodu zmieści się w zasadzie każdy. Jak to bywa w sedanie, trzeba nastawić się na głęboki bagażnik, do którego prowadzi skąpy otwór załadunkowy. Pod względem pojemności (480 l) i ustawności stanowi drugą ligę. O wiele lepiej jest w Volvo V70 III, oferującym pakowny „kufer” mieszczący od 575 do 1600 l pakunków. Plus za wysokiej jakości wykończenie bagażników.

Używane Volvo S80 II – silniki

Pod maskami niektórych Volvo S80 II znajdziemy jednostki będące efektem kooperacji szwedzkiej marki z Fordem. Słabsze diesle (1.6 i 4-cylindrowe 2.0 o pojemności 1997 cm³) to konstrukcje PSA znane jako 1.6/2.0 HDi. Pod względem trwałości trudno im cokolwiek zarzucić, są też wyjątkowo oszczędne. Trochę im jednak brakuje mocy do napędzania tej ciężkiej limuzyny. 2-litrową odmianę w 2010 r. wymieniono na diesla 2.0 od Volvo: najpierw 5-cylindrowego (1984 cm³; krewniak większego 2.4 R5), a od 2013 r. ponownie 4-cylindrowego (1969 cm³). Podobne zamieszanie panuje w gamie silników benzynowych. Od Forda pochodzą 4-cylindrowe 2.0 (145 KM) i 2.0 T (czyli EcoBoost; 203/240 KM). Poza nimi montowano konstrukcje 5-cylindrowe (2.5; 200/230 KM) oraz 6-cylindrowe: 3.0 Turbo 285/304 KM i wolnossące 3.2 238/243 KM. Ukoronowanie gamy stanowi rzadko spotykana jednostka 4.4 V8 (315 KM), opracowana przez Yamahę: paliwożerna, ale o wyjątkowym brzmieniu. Napęd 4×4 opcjonalnie trafiał do benzynowych silników powyżej 243 KM i diesli od 185 KM wzwyż (czyli do wybranych 2.4).

Volvo S80 II silnik (2)
Pod kryptonimem „T6” Volvo ukryło jednostkę 3.0 Turbo, która zapewnia najlepszą relację osiągów do spalania (jest znacznie oszczędniejsza od 4.4 V8, a tylko niewiele wolniejsza).
Volvo S80 II silnik
2,4-litrowe turbodiesle zawsze mają 5 cylindrów. Rozwijają 163, 175, 185, 205 i 215 KM. Ostatnia jako jedyna wykorzystuje system dwóch turbosprężarek.

Używane Volvo S80 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„W zimę – idealnie. W aucie szybko robi się ciepło i ładnie odparowują szyby”

„Po latach nie widać śladów zużycia. Wszystko wygląda i działa jak nowe”

„Serwis Volvo jest kompetentny, a części łatwo dostępne. Nawet te bardzo nietypowe przychodzą już po kilku dniach”

„Silnik ma małe jak na diesla drgania, minimalnie odczuwalne tylko na niskich obrotach”

 Wady 

„Mankamentem jest olbrzymi promień skrętu i ponadprzeciętnie wysokie spalanie silnika 4.4 V8, zwłaszcza w mieście”

„Z tyłu miejsca jest tyle co w mniejszych modelach, podobnie z bagażnikiem. Drażni znikoma ilość schowków”

„Wyciszenie raczej na średnim poziomie. Trochę odbiega od niemieckich konkurentów”

Używane Volvo S80 II – awaryjność, typowe usterki

Mocniejsze odmiany wysokoprężne (2.4, opracowane przez Volvo) nie są pozbawione wad. Kluczem do ich bezproblemowej eksploatacji jest regularna wymiana paska osprzętu, najlepiej co 50-60 tys. km: jeśli się zerwie, może wkręcić się w rozrząd. Niektórzy zgłaszają również jednostkowe przypadki wypalania w tych silnikach uszczelek pod głowicą. Jeśli chcemy kupić Volvo S80 z instalacją gazową, trzeba się dowiedzieć, czy samochód miał systematycznie regulowane zawory. Jeśli o tym nie zapominano, współpraca z instalacją LPG powinna przebiegać bez „zgrzytów”. Newralgiczne punkty flagowych Volvo stanowią automatyczne skrzynie biegów Aisin TF80SC, słabo znoszące wysokie momenty obrotowe 5-cylindrowych diesli. Jeśli przekładnia szarpie, musimy przygotować ok. 5 tys. na kompleksowy remont. W miarę możliwości zweryfikujmy kod skrzyni biegów interesującego nas auta: poprawione przekładnie oznaczano jako TF80SD. Odwiedzając interesującym nas Volvo S80 II warsztat przed zakupem zlećmy kontrolę przekładni kierowniczej (podlegała akcji serwisowej) i aktywnych amortyzatorów Four-C: za komplet zapłacimy ok. 2 tys. zł.

Volvo S80 II konsola (2)
Awarie elektroniki pokładowej nie omijają nawet Volvo. Problem jednostkowych przypadków wyłączania radia zazwyczaj rozwiązuje… ponowne uruchomienie samochodu.

Używane Volvo S80 II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z wnęki w desce rozdzielczej po lewej stronie. Wybito go również na podłodze przed fotelem pasażera.

Volvo S80 II numer VIN

Używane Volvo S80 II – sytuacja rynkowa

Volvo S80 II odstaje popularnością od swojej odmiany kombi, czyli V70 III. Długi okres produkcji spowodował spory rozstrzał cenowy, rozpoczynający się od 20-25 tys. zł za wyeksploatowane samochody z lat 2006-2007, przez godne polecenia Volvo z okolic pierwszego liftingu za 30-50 tys. zł, na kilkuletnich egzemplarzach z przebiegami poniżej 100 tys. km kończąc (trzeba za nie zapłacić nawet 70-90 tys. zł). Tylko co czwarty samochód napędzany jest silnikiem o mocy minimum 200 KM. Przeważają diesle – głównie 2.0 i 2.4.

Używane Volvo S80 II – podsumowanie

Szwedzka solidność i możliwość wyboru między oszczędnością na paliwie a osiągami sprawiają, że Volvo S80 II jest i przez jakiś czas będzie poszukiwaną limuzyną. Jeśli komuś nie odpowiada ograniczona funkcjonalność nadwozia sedan, śmiało może się rozglądać za bliźniaczym kombi V70 III. Kolejny plus to możliwość kupienia względnie młodego, bo kilkuletniego auta – jednak za odpowiednio wysoką kwotę.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Volvo:

Używane Volvo V70 III (2007-2016) – opinie użytkowników

Używane Volvo S60 II/V60 I (2010-2018) – opinie użytkowników

Volvo S80 II 31

Volvo S80 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 485/186/149 cm
Rozstaw osi 284 cm
Pojemność bagażnika 480 l
Volvo S80 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 4- i 5-cylindrowe)
Silnik 1.6 (T4) 2.0 2.0 T 2.0 (T5) 2.5 R5 T 2.5 R5 T
Pojemność 1595 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³ 2521 cm³ 2521 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 180 KM 145 KM 203 KM 241 KM 200 KM 231 KM
Maks. moment 240 Nm 190 Nm 300 Nm 320 Nm 300 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s 10,9 s 7,9 s 7,5 s 7,7 s 7,3 s
Prędkość maks. 220 km/h 205 km/h 235 km/h 245 km/h 235 km/h 240 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,9 l/100 km 8,3 l/100 km 7,9 l/100 km 7,9 l/100 km 9,3 l/100 km 8,6 l/100 km
Volvo S80 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 6- i 8-cylindrowe)
Silnik 3.0 R6 (T6) 3.0 R6 (T6) 3.2 R6 3.2 R6 4.4 V8
Pojemność 2953 cm³ 2953 cm³ 3192 cm³ 3192 cm³ 4414 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz. benz. benz.
Maks. moc 285 KM 304 KM 238 KM 243 KM 315 KM
Maks. moment 400 Nm 440 Nm 320 Nm 320 Nm 440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s 6,7 s 7,9 s 7,9 s 6,5 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 240 km/h 240 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 11,2 l/100 km 9,9 l/100 km 10,3 l/100 km 8,9 l/100 km 11,9 l/100 km
Volvo S80 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 4-cylindrowe)
Silnik 1.6 (DRIVe) 1.6 (D2) 2.0 (D4) 2.0D
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1969 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 114 KM 181 KM 136 KM
Maks. moment 240 Nm 270 Nm 400 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,4 s 11,5 s 8,4 s 10,7 s
Prędkość maks. 190 km/h 190 km/h 225 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 4,6 l/100 km 5,7 l/100 km
Volvo S80 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 5-cylindrowe)
Silnik 2.0 (D3) 2.0 (D4) 2.4D 2.4 (D5) 2.4 (D5) 2.4 (D5)
Pojemność 1984 cm³ 1984 cm³ 2400 cm³ 2400 cm³ 2400 cm³ 2400 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Maks. moc 136 KM 163 KM 163 KM 185 KM 205 KM 215 KM
Maks. moment 350 Nm 400 Nm 340 Nm 400 Nm 420 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s 9,7 s 9,5 s 8,9 s 8,0 s 7,6 s
Prędkość maks. 205 km/h 215 km/h 215 km/h 220 km/h 230 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 5,3 l/100 km 6,4 l/100 km 7,1 l/100 km 5,3 l/100 km 4,9 l/100 km

Używane Volvo S80 II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji