TestyTestVolvo S60 T4 R-Design – TEST

Volvo S60 T4 R-Design – TEST

Aktualna promocja sprawia, że cena Volvo S60, czyli auta marki premium, jest zbliżona do cen samochodów marek popularnych. Sprawdzamy, co oferuje S60 z podstawową jednostką napędową.

Volvo poszło ciekawą drogą – w sedanie S60 dostępne są jedynie silniki benzynowe lub hybrydowe układy napędowe, natomiast w kombi V60 (i jego uterenowionej wersji Cross Country) – można także wybrać diesla. Bazowa odmiana silnikowa w S60 wcale nie jest skromna. Testujemy jeszcze wariant T4, który ma 190 KM. Obecnie zastąpił go już mikrohybrydowy B4, mocniejszy o 7 KM. Tak, czy inaczej to niemało jak na sedana klasy średniej i można oczekiwać, że podstawowe S60 będzie się zachowywało tak, jak obiecuje to jego linia nadwozia – dynamicznie.

Volvo S60 T4 test – tył
Wersję R-Design charakteryzują m.in. czarne dodatki karoserii.

Volvo S60 T4: silnik i skrzynia biegów, osiągi

Jak na najsłabszy w gamie, silnik dysponuje naprawdę solidną siłą – ma 190 KM i 300 Nm. Czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka o pojemności dwóch litrów ochoczo reaguje na ruchy prawej stopy kierowcy. S60 przyspiesza chętnie od niskich obrotów i robi to bez najmniejszego szarpania. W ogóle kultura pracy zasługuje na wysokie oceny – silnik jest cichy i pracuje wyjątkowo łagodnie. I ma przy tym przyjemne brzmienie, nawet na wysokich obrotach. Osiągi są dobre – zarówno podczas startu (0-100 km/h w 8 s), jak i rozpędzania przy wyższych prędkościach nie czuje się, by S60 brakowało mocy. Jasne, że przy masie bliskiej 1,7 tony ta odmiana nie będzie demonem prędkości, ale spokojniej jeżdżący kierowcy bez problemu mogą rozważać zakup właśnie podstawowego wariantu S60, a nie mocniejszego, 250-konnego.

Silnik ma „do pary” bardzo udaną, 8-biegową przekładnię automatyczną. Jest wystarczająco szybka (zarówno przy wrzucaniu wyższych biegów, jak i po kickdownie), ale przede wszystkim nie szarpie. Można ją przełączyć w tryb manualny (niestety także wtedy po maksymalnym wciśnięciu gazu redukuje biegi), ale dźwignia pracuje odwrotnie niż powinna – plus do przodu, minus do siebie. Wygodniej zatem korzystać z łopatek pod kierownicą.

Volvo S60 T4 test – silnik
Silnik 2.0 turbo ma wystarczającą moc 190 KM i pracuje bardzo spokojnie.

Volvo S60 T4: zużycie paliwa

Podczas spokojnej jazdy w trasie zużycie paliwa wynosi 6,3 litra, natomiast na autostradzie, przy maksymalnej dozwolonej prędkości rośnie do nieco ponad 9 litrów. W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem wynoszącym blisko 11 l na 100 km. Częste korzystanie z pełnego potencjału silnika potrafi jednak wyraźnie, o 2-3 l podnieść zapotrzebowanie na benzynę. Dzięki sporemu, 60-litrowemu, zbiornikowi paliwa zasięg przy średnim spalaniu jest całkiem duży i wynosi 697 km.

Warto zaznaczyć, że według danych technicznych Volvo nowsza wersja S60 B4 (mikrohybrydowa) zużywa średnio wg normy WLTP od 6,5% do blisko 10% mniej paliwa niż poprzednia odmiana T4.

Volvo S60 T4 test – deska rozdzialcza
Kokpit jest bardzo podobny do tych w innych modelach Volvo. Czytelne cyfrowe wskaźniki, znakomicie leżąca w dłoniach kierownica. Materiały – pierwsza klasa.

Volvo S60 T4: nadwozie i wnętrze

Wnętrze S60 robi znakomite wrażenie. Zasadniczo design to kwestia gustu, ale kabina Volvo jest tak zaprojektowana, że najzwyczajniej w świecie bardzo przyjemnie się w niej spędza czas. Oczywiście sam wygląd to nie wszystko. Szwedzka firma stosuje do wykończenia jedne z najlepszych materiałów i – co ważne – sam ich  montaż także jest bardzo solidny. Poza tym obsługa jest przyjazna – jedyne do czego trzeba się przyzwyczaić to niezmiennie regulowanie klimatyzacji poprzez ekran. Powtarzamy to do znudzenia, ale po prostu zmiana ustawień na tradycyjnym panel jest wygodniejsza. Centralny ekran cechuje znakomita rozdzielczość (co przydaje się m.in. podczas obserwowania widoku ze znakomitego systemu kamer 360 stopni) i bardzo szybka reakcja na dotyk. Menu są przejrzyste, a „wyciągnięcie” na jeden z pulpitów wielu wirtualnych przycisków podporządkowanym różnorodnym funkcjom kapitalnie ułatwia ich wybieranie (szkoda tylko, że także układ start/stop wyłącza się w ten sposób, a nie fizycznym przyciskiem np. obok dźwigni biegów). Wśród ciekawszych funkcji warto wspomnieć o możliwości ustawiania siedzenia pasażera regulatorami na fotelu kierowcy, czy o składaniu tylnych zagłówków. Cyfrowe wskaźniki są bardzo czytelne i można zmieniać ich wygląd (do wyboru są cztery warianty), a pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem – wyświetlić mapę.

Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, a miejsca nie brakuje. No chyba, że ktoś ma wyraźnie ponad 190 cm wzrostu i nieopatrznie dokupi otwierany dach – wtedy będzie narzekał. Z tyłu jest naprawdę sporo wolnej przestrzeni na kolana, ale już stopy trudno wsunąć pod siedzenia, jeśli zostały ustawione w najniższym położeniu (odnośnie miejsca na głowę zastrzeżenia są identyczne, jak z przodu). I w zasadzie można zapomnieć o podróży w trójkę, bo kabina nie jest szczególnie szeroka, a tunel spory. Komfort jazdy na kanapie podnoszą za to nawiewy powietrza i – opcjonalna – klimatyzacja z oddzielną regulacją dla obu stron.

Siedzenia w S60 należą do najlepszych. Są wręcz wzorowo wygodne (kluczem do tego jest fakt, że niezbyt miękkie), zapewniając przy tym odpowiednie podparcie, tak pleców, jak i ud. Bardzo wygodnie rozwiązano regulacje lędźwiową (o dużym zakresie i dwuosiową) oraz długości oparcia – obsługuje się je tym samym przyciskiem, przełączając między obiema małą dźwigienką.

Bagażnik S60, jak w wielu sedanach tej klasy, nie imponuje wielkością. W wersji bez dojazdowego koła zapasowego ma 442 l, a z nim – tylko 392 l. Ważne jednak, że jest funkcjonalny – pod jego „sufitem” zamontowano dwa duże, składane haki do wieszania toreb (opcja), a dwa mniejsze znajdują się po bokach. Z lewej i prawej strony są wnęki, w których da się zmieścić mniejsze przedmioty. Nietypowo rozwiązano składanie (na płasko) oparć kanapy. Odblokowuje się je elektrycznie, od środka. Niestety przyciski umieszczono tylko z lewej strony.

Volvo S60 T4 test – bok
Mimo zastosowania w testowym aucie opon 235/40 R19 komfort jazdy jest na bardzo wysokim poziomie.

Volvo S60 T4: właściwości jezdne, komfort jazdy

Testowe auto ma opcjonalne adaptacyjne zawieszenie Four-C i zdecydowanie warto wydać na nie nieco ponad 4 tys zł (szczególnie wtedy, gdy ktoś myśli także o wybraniu większych od standardowych kół). Kapitalnie bowiem podnosi ono komfort jazdy, na który w standardowym S60 R-Line ze sportowym zawieszeniem można się nieco uskarżać. Droga musi być wyjątkowo paskudna, by dało się wyczuć wyraźniejsze wstrząsy, ale nigdy nie stają się one naprawdę nieprzyjemne. Przy tym, w większości przypadków z układu jezdnego nie dochodzą żadne stuki.

S60 nie ma wybitnie sportowego charakteru, ale jest bardzo przyjemne w prowadzeniu. Na polecenia reaguje wystarczająco szybko, ale ze stoickim spokojem. Efekt jest taki, że kierowca czuje się po prostu wyjątkowo pewnie. Dynamiczne manewry S60 kwituje tylko niewielkimi przechyłami i lekką podsterownością. Nawet podczas bardzo szybkiej jazdy po autostradzie S60 bezbłędnie utrzymuje zadany kierunek i nie wymaga – na dłuższą metę bardzo męczących – korekt kursu. Układ kierowniczy jest precyzyjny, dobrze wyważony i ma odpowiednio dobraną siłę wspomagania. Na suchej nawierzchni trakcja jest naprawdę przyzwoita, natomiast na mokrej drodze trzeba nieco łagodniej obchodzić się z gazem, bo 300 Nm jakie generuje silnik bez problemu potrafią zerwać przyczepność kół.

Volvo S60 T4: cena i wyposażenie

Za Volvo S60 z podstawowym silnikiem (podajemy ceny dla wersji B4, bo T4 może się uda znaleźć już tylko u dilerów) trzeba zapłacić 186 850 zł za odmianę Inscription i 188 750 zł za R-Design (testowana). Obecnie obowiązuje jednak wyjątkowo atrakcyjna promocja. Do 31 sierpnia S60 B4 R-Design jest sprzedawane taniej o podatek VAT i trzeba na nie wydać 150 900 zł. Jest to zatem cena bliższa samochodom marek popularnych, a nie premium (i niższa niż aut premium z podobnie bogatym wyposażeniem). A propos wyposażenia. W wersji R-Design seryjne są m.in. nawigacja, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, cyfrowe wskaźniki, wszystkie lusterka przyciemniane automatycznie, alarm, system obsługi bezkluczykowej, sportowe fotele z tapicerką ze skóry/Alcantary (kierowcy w pełni, a pasażera częściowo regulowany elektrycznie), czujniki cofania, diodowe reflektory czy 18-calowe felgi. Wśród standardowych systemów bezpieczeństwa znajdziemy zaś m.in. układy utrzymywania na pasie ruchu, rozpoznawania znaków drogowych, wykrywania zmęczenia kierowcy czy zapobiegający kolizjom (w tym z pieszymi i rowerzystami). Za dopłatą oferowane są kolejne, np. adaptacyjny tempomat, układ monitorowania martwej strefy i ostrzegający przed zderzeniem podczas cofania, wyświetlacz head-up czy kamery 360 stopni.

Warto nadmienić, że powyższa promocja obowiązuje nie tylko na S60. I tak np. XC40 T3 kosztuje 120 000 zł, a XC60 T4 z napędem przednim – około 160 000 zł.

Volvo S60 T4: OPINIE I PODSUMOWANIE

Volvo S60 z bazowym benzynowym silnikiem to bezapelacyjnie samochód godny polecenia: o świetnej prezencji, z dopracowanym wnętrzem, komfortowy, pewny w prowadzeniu i wystarczająco dynamiczny. A obecnie – także wyjątkowo atrakcyjny cenowo (szczególnie, gdy uwzględni się bogate wyposażenie seryjne).

Volvo S60 T4 – test: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze
 +  dobra przestronność, znakomita jakość wykonania, łatwa obsługa (poza klimatyzacją), bardzo wygodne siedzenia, sprawnie działający system multimedialny, doskonałe kamery wspomagające parkowanie, bardzo dobre wyciszenie wnętrza
 –  niewielki bagażnik, szklany dach wyraźnie ogranicza wysokość kabiny

Układ napędowy
 +  szybka i bardzo płynna reakcja na dodanie gazu, niezłe osiągi, sprawnie i gładko zmieniająca biegi przekładnia, akceptowalne spalanie
 –  brak diesli w ofercie dla S60 (dostępne tylko w kombi V60)

Właściwości jezdne
 +  pewne zachowanie na zakrętach, niewrażliwość na boczy wiatr, bardzo dobry komfort jazdy, precyzyjny układ kierowniczy, skuteczne hamulce
 –  przeciętna trakcja na wilgotnej nawierzchni

Wyposażenie i cena
 +  bardzo atrakcyjna (przy uwzględnieniu rabatów) cena, bogate wyposażenie, także z dziedziny bezpieczeństwa
 –  przeciętne warunki gwarancji

Volvo S60 T4 – dane techniczne, osiągi, spalanie

Silnik: benzynowy, turbo (R4, 16V, 1969 cm³); moc maksymalna: 190 KM; przyspieszenie: 0-100 km/h: 7,1 s; prędkość maksymalna: 220 km/h; średnie zużycie paliwa: 7,1-8,0 l/100 km (WLTP, zależnie od specyfikacji)

Volvo S60 T4 – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNEVolvo S60 T4
Silnikbenzynowy, turbo
Układ cyl./zaw./poj.R4/16/1969 cm³
Moc maksymalna190 KM
Maks. moment obrotowy300 Nm
Napędprzedni
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość4,76/1,85/1,43 m
Rozstaw osi2,87 m
Średnica zawracania11,3 m
Masa/ładowność1677/513 kg
Poj. bagażnika442 l
Poj. zbiornika paliwa60 l (Pb)
Opony235/40 R19
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,1 s
Średnie zużycie paliwa7,1-8,0 l/100 km
DANE TESTOWE
0-100 km/h8,0 s
100-0 km/h (zimne/ciepłe)33,3 m/34,0 m
Hałas przy 50/100 km/h56,5 dB/62,6 dB
Liczba obrotów kierownicą2,8
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie)10,9/6,3/8,6 l/100 km
CENA
WersjaVolvo S60
Cena*Inscription: 186 850 zł
R-Design: 188 750 zł

* ceny dotyczą aktualnie oferowanej wersji B4

Volvo S60 – CENY

Obecnie najtańsze jest 197-konne S60 B4 – kosztuje 186 850 zł (R-Design w promocji, bez VAT-u – 150 900 zł). Za mocniejszą odmianę B5 (250 KM) z napędem przednim w wersji Inscription trzeba zapłacić 196 300 zł (z napędem 4×4 – 206 300 zł). Topowy wariant T8 eAWD Polestar Engineered (hybryda plug-in; silniki benzynowy i elektryczny – 318+87 KM) wyceniono zaś na 299 900 zł. Wszystkie odmiany mają standardowo ośmiobiegową automatyczną przekładnię.

Volvo S60 T4 – ZDJĘCIA

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

7 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji