W czasach, w których wszyscy producenci – w tym sam Volkswagen – stawiają na downsizing i napędy elektryczne, niemiecki koncern zaskakuje, wprowadzając do gamy swojego flagowego SUV-a potężnego turbodiesla. W teście VW Touareg z silnikiem 4.0 V8 TDI.
Niemieckiemu gigantowi często zarzuca się, że jego produkty są nudne i nie wzbudzają emocji. To jeden z tych stereotypów, które średnio odpowiadają rzeczywistości.
W historii Volkswagena było wiele modeli niebanalnych, a dziś wcale nie jest inaczej. Przykłady z obecnej gamy? Już wkrótce w salonach zadebiutuje wyjątkowy T-Roc cabrio, w doskonałej formie jest cały czas obecny Golf R, klasę średnią urozmaica Arteon, a debiutujący właśnie ID.3 ma być nowym otwarciem dla koncernu VW. Tym, czym były Garbus i Golf w swoich epokach.
Jest jeszcze jeden model, pozostający w cieniu nadchodzącej elektrycznej rewolucji. Całkowicie niepoprawny politycznie z dwóch powodów. Po pierwsze to ogromny SUV, po drugie – napędzany ośmiocylindrowym dieslem. W dzisiejszych czasach może uchodzić za modelowy przykład gatunku na wymarciu i wymarzony cel przeciwników motoryzacji. To jednocześnie flagowy model niemieckiego producenta, który już w bazowych wersjach silnikowych robi doskonałe wrażenie. Trudno o większe skrajności w gamie niż te, które reprezentują ID.3 i wspomniany Touareg.
O tym, że aktualna, trzecia generacja Touarega to dopracowane auto, a przy okazji jedno z lepszych w swojej klasie, mieliśmy okazję się przekonać wielokrotnie. Wersja 3.0 V6 TDI m.in. wygrała porównanie dużych SUV-ów i dwukrotnie uzyskała tytuł Auto Best Buy (w 2018 i 2019 r.) w swojej klasie.
Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI – silnik
Teraz w gamie Touarega obok jednostek 3.0 V6 (TSI 340 KM i TDI 231-286 KM) debiutuje silnik 4.0 V8 TDI o mocy 422 KM, który stanowi ewenement w czasach unifikacji gam i jak najszerszego stosowania platform i silników. To wysokoprężne V8 można spotkać jeszcze tylko w Audi SQ7 i SQ8. Jeśli chodzi o pozostałych rywali, to w zasadzie Touareg jest bezkonkurencyjny. 400-konnego diesla (ale o mniejszej pojemności, bo 3.0) oferuje jeszcze BMW w modelu X5 M50d. Wygląda na to, że w wysokoprężne V8 wierzy tylko koncern VW. Czy ta wiara ma racjonalne podstawy?
Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI – osiągi
Czy Touareg z 4.0 TDI to samochód który ma sens w dzisiejszych czasach restrykcyjnych norm emisji spalin i coraz gorszej sławy jaką cieszą się wielkie SUV-y? I tak, i nie. Tak, bo to jak jeździ można określić jednym słowem – fenomenalnie. To, że jego osiągi są porównywalne z autami sportowymi nie powinno dziwić. Pomiary testowe przyspieszenia od 0 do 100 km/h dały wynik 5,1 s, a od 0 do 180 km/h sensacyjne 14,7 s. Kolos VW zostawia w tyle takie auta jak Honda Civic Type R czy Jeep Grand Cherokee SRT. W porównaniu do napędzanego tym samym silnikiem Audi SQ7 jest tylko minimalnie wolniejszy. SUV Audi osiąga prędkość 100 km/h w 4,8 sekundy, ale różnica ta wynika prawdopodobnie z lepszych warunków atmosferycznych, które towarzyszyły pomiarom SQ7. Rezultaty naszych prób i pomiarów to jedno, ale to jakie wrażenie robi silnik to drugie. 4-litrowy diesel biturbo z elektrycznym kompresorem, który wspomaga silnik zanim zrobią to dwie turbosprężarki, startuje z dyskretnym, ale przyjemnym dla ucha bulgotem. W pierwszej chwili aż trudno uwierzyć, że to diesel. Po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu Touareg V8 zrywa się w błyskawicznym tempie i w zasadzie nie traci tego wigoru nawet przy prędkościach autostradowych. Można nawet odnieść wrażenie, że tej mocy jest tu nawet zbyt wiele.
Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI – spalanie, zasięg
Jeszcze większym zaskoczeniem jest to, że SUV o masie 2,3 tony z 4-litrowym silnikiem potrafi być… oszczędny. Spokojna jazda miejska oraz autostradowa z prędkościami 130-140 km/h kończy się zużyciem paliwa na poziomie 11 l/100 km. Na drogach z limitem 90 km/h spada nawet poniżej 8 l/100 km. Ale silnik Touarega ma też mniej ekologiczne oblicze – dynamiczna jazda w mieście na krótkich dystansach kończy się wynikiem bliskim 20 l/100 km.
Jednak rozsądna jazda w trasie pozwala na uzyskanie 1000 km zasięgu bez większego problemu, podobnie jak pokonanie tego dystansu bez zmęczenia. I to właśnie kolejna dziedzina, w której Touareg imponuje. W przeciwieństwie do duetu Audi, czyli SQ7 i SQ8 stawia bardziej na komfort niż na sportowe doznania. Pneumatyczne zawieszenie wygładza niemal każdą drogę i to mimo zastosowanych w tym egzemplarzu kół o średnicy 21 cali. System skrętnych kół tylnej osi sprawia, że Touareg prowadzi się jak auto krótsze o pół metra, a nie jak 5-metrowy kolos. Dzięki temu opcjonalnemu rozwiązaniu promień skrętu zmniejsza się z 12,2 do 11,1 metra, a manewrowanie Touaregiem na ciasnych parkingach czy wąskich uliczkach jest dużo prostsze. Aktywne stabilizatory docenią natomiast kierowcy preferujący dynamiczną jazdę. To właśnie wtedy odczuwa się zmniejszenie przechyłów bocznych i ograniczenie podsterowności.
Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI – wyposażenie
Na długiej liście systemów wsparcia znalazł się m.in. Night Vision, czyli asystent widoczności nocą z kamerą na podczerwień. To rozwiązanie monitoruje drogę na dystansie 130 metrów i w razie wykrycia np. pieszego lub zwierzęcia wyświetla na ekranie rozpoznane sylwetki. Komfort i bezpieczeństwo jazdy po zmroku podnoszą też reflektory matrycowe LED Matrix. Lista systemów wsparcia, a także wyposażenia z zakresu komfortu jest wyjątkowo bogata i sprawia, że ten SUV może przejąć rolę luksusowej limuzyny.
Touareg V8 to jednak nie ideał. Silnik 4.0 TDI jest co prawda fenomenalny i czyni z Touarega jeszcze lepsze auto, ale dopłata do V6 TDI 286 KM jest gigantyczna. Wynosi ponad 130 tys. zł. Uwzględniając nawet różnicę w wyposażeniu, jej skala okazuje się abstrakcyjna. Flagowy model VW ma jeszcze jedną słabość. Na masce nosi znaczek VW – marki popularnej. I mimo że Touareg może rywalizować z każdym SUV-em premium jak równy z równym, to dla wielu pozostanie po prostu Volkswagenem i nawet prestiż jaki niesie za sobą silnik V8, perfekcyjne wykonanie czy najbardziej zaawansowane rozwiązania tego nie zmienią. A szkoda, bo odwaga jaką jest wprowadzenie do oferty takiej niedzisiejszej wersji zasługuje na uznanie.
Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI – PODSUMOWANIE
Touareg w każdej wersji silnikowej zasługuje na rekomendację, ale ten jest wyjątkowo imponujący. Odmiana 4.0 V8 TDI jest jednak tak irracjonalna, głównie za sprawą ceny, że lepiej pozostać przy słabszych wersjach. Mają one zdecydowaną większość zalet tej topowej, a przy tym są zdecydowanie sensowniej wycenione.
Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI – plusy i minusy
+ jakość wykonania, osiągi i praca silnika V8, właściwości jezdne, wyposażenie z zakresu komfortu jazdy, nowoczesne systemy wspomagające, niezłe możliwości terenowe i holowania przyczep
– duża dopłata do wersji V6 TDI, cena na poziomie rywali marek premium
Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik: biturbodiesel, V8, 32V, 3956 ccm; moc maksymalna: 422 KM; przyspieszenie 0-100 km/h: 4,9 s; prędkość maksymalna: 250 km/h; średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km
DANE TECHNICZNE | Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI |
---|---|
Silnik | biturbodiesel |
Układ cylindrów/liczba zaworów/pojemność skokowa | V8/32/3956 cm³ |
Moc | 422 KM/b.d. |
Maks. moment obrotowy | 900 Nm/1250 |
Napęd | 4×4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,88/1,98/1,76 m |
Rozstaw osi | 2,90 m |
Średnica zawracania | 12,5 m |
Masa/ładowność | 2230/770 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 810/1800 l |
Poj. zbiornika paliwa | 90 l (ON) |
Opony (testowanego egzemplarza) | 255/55 R19 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 9,1 l/100 km |
DANE TESTOWE | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,1 s |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce ciepłe/zimne) | 38,5 m/38,9 m |
Poziom hałasu przy 50/100 km/h | 56,2 dB/60,8 dB |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie 50:50) | 11,0/8,5/9,7 l/100 km |
CENA | |
Wersja | Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI |
Cena | 408 390 zł |
Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI – ceny i rywale
W momencie publikacji tego artykułu ceny Volkswagena Touarega 4.0 V8 TDI w Polsce zaczynają się od 408 309 zł.
Rywale:
BMW X5 M50d (440 700 zł)
Audi SQ7 4.0 V8 TDI (449 900 zł)
Wybór 400-konnych SUV-ów z dieslami V8 nie jest duży. Sprowadza się do Audi i VW. BMW ma 6-cylindrowy silnik 3.0.