Volkswagen Touareg II 37

Luksusowy SUV marki „dla ludu” spotkał się z dużym uznaniem użytkowników. Czy używany Volkswagen Touareg II jest lepszy od poprzednika? Oto opinie o tym aucie.

Mimo iż pierwotną rolą Volkswagena było dostarczanie samochodów mieszczących się w zasięgu finansowym średnio zamożnych klientów, niemiecki producent nie bał się ryzyka i przedstawiał również luksusowe modele. O ile flagowa limuzyna, Phaeton, spotkała się z umiarkowanym przyjęciem, wielki i drogi SUV o nazwie Touareg znalazł niemal pół miliona odbiorców (konkretnie pierwsza generacja z lat 2002-2010). Później nastał czas opisywanego tu drugiego wcielenia, będącego, podobnie jak poprzednik, technicznym „bratem” Porsche Cayenne. W Touaregu II Volkswagen nieco „zszedł na ziemię”, czyli wycofał szalone odmiany V10/W12 i skupił się na tym, co dla użytkownika najistotniejsze. Zredukowano zatem masę (o ok. 200 kg), poprawiono poziom wyciszenia i dodano wiele przydatnych na co dzień udogodnień, takich jak np. pneumatyczne zawieszenie (zwiększające prześwit ze standardowych 20 cm do 30 cm). Jednocześnie nie dokonano kroku wstecz w dziedzinie układu napędowego: pozostawiono świetny napęd 4×4 o podobnej konstrukcji jak w poprzedniku, czyli z centralnym mechanizmem różnicowym i elektronicznymi blokadami przedniego i tylnego mostu. Oferowano również jego udoskonaloną odmianę z reduktorem, ale tylko w wersji Terrain Tech.

Nowy Volkswagen Touareg (2021) – opis wersji i cennik

Volkswagen Touareg II
Już „zwykłe” Touaregi mają więcej niż przyzwoite właściwości terenowe, potrafiąc podjechać pod wzniesienie o nachyleniu 31 stopni. Odmiany z napędem Terrain Tech wjadą pod jeszcze bardziej strome (45 stopni).

Wygląda na to, że Volkswagen Touareg II to SUV z prawdziwego zdarzenia, czyli dobrze odnajdujący się w każdych warunkach, w jakich przyszło mu jeździć. Można nim pojechać daleko od asfaltu, ekspresowo pokonać setki kilometrów drogą szybkiego ruchu, wykorzystać go do pracy (np. jako holownika przyczep) albo jako auto rodzinne. Posiadanie tak wielofunkcyjnego auta nieprzypadkowo sporo kosztuje. Czy używane Touaregi są awaryjne? Prawdę mówiąc, jest się co w nich popsuć. Zobaczmy, co sądzą o nich użytkownicy.

Volkswagen Touareg II
Touareg dobrze czuje się w terenie, ale i na autostradzie – z dieslem V6 pod maską realnie spala poniżej 10 l/100 km przy prędkościach autostradowych. Poza tym jest w stanie uciągnąć przyczepę o masie sięgającej 3,5 tony.

Używany Volkswagen Touareg II – wnętrze

Deska rozdzielcza Touarega II nie sprawia wrażenia tak monumentalnej jak w poprzedniku, ale to tylko dzięki bardziej zaokrąglonym, a przez to lżejszym liniom kokpitu. Tak naprawdę jest ona bardzo duża, czemu trudno się dziwić, skoro auto mierzy prawie 2 metry na szerokość. Największe wrażenie robi konsola środkowa z dwoma panelami wyposażonymi w pokrętła. Jeden służy do zmieniania ustawień klimatyzacji, drugim regulujemy pracę napędu 4×4. Powyżej umieszczono pokaźny (jak na ponad 10-letnie auto), bo 8-calowy wyświetlacz multimediów. Kolejny ekran znajduje się pomiędzy zegarami (pokazuje dane z komputera pokładowego). Całość sprawia solidne wrażenie, włącznie z „konkretnym” uchwytem do zamykania drzwi. Volkswagen postarał się o jakość wykonania wkraczającą w segment premium i, prawdę mówiąc, niewiele odbiega ona od tej np. z Audi.

Przednim fotelom Touarega niczego nie brakuje: ani długości siedziska, ani podparcia bocznego, ani szerokości oparcia. Jeśli już ktoś musi narzekać, to na niezbyt wydajny system wentylacji. Miejsca nie brakuje w żadnym zakresie, i to mimo naprawdę szerokiej konsoli środkowej. W drugim rzędzie przeobraża się w wydatny tunel środkowy, który już ma tu znaczenie – ogranicza swobodę podróżowania trzeciej osobie z tyłu. Dopóki mowa o dwóch pasażerach na kanapie, warunki są bardzo dobre. Konstrukcja Touarega najprawdopodobniej umożliwiła by zmieszczenie trzeciego rzędu foteli, ale nigdy on nie trafił do tego samochodu. Zamiast tego mamy zawsze identyczny bagażnik, mieszczący od 580 do 697 l w zależności od stopnia przesunięcia kanapy (zakres: 16 cm). Przy dwóch osobach wejdzie ponad 1600 l pakunków.

Używany Volkswagen Touareg II – silniki

Touaregi z polskiej sieci sprzedaży sprzedawano z tylko jednym silnikiem benzynowym – 3.6 VR6 o mocy 280 KM. Posiada on bezpośredni wtrysk paliwa (FSI), który trafił również do jednostek oferowanych na innych rynkach, czyli osłabionym do 249 KM 3.6 VR6 i 4.2 V8/360 KM. Jednocześnie dostępna była hybryda oparta na silniku 3.0 V6 z kompresorem (TSI; 333 KM), wspomagana przez 47-konny motor elektryczny. Łączna moc robi wrażenie (380 KM i 580 Nm), choć układ nie zapewnia nadzwyczajnych oszczędności na spalaniu. To i tak domena turbodiesli, głównie bazowych 3.0 V6 TDI rozwijających 204, 240, 245 i 262 KM. Zwieńczenie gamy stanowił potężny 4.2 V8 TDI (340 KM) generujący imponujący moment obrotowy o wartości 800 Nm. Wszystkie Touaregi II, poza przednionapędową odmianą na Rosję (3.6/249 KM), zestawiano ze wspomnianym napędem 4×4. Nie przewidziano ręcznych skrzyń biegów, tylko 8-stopniowe automaty Tiptronic (firmy Aisin).

Volkswagen Touareg II silnik
3-litrowe turbodiesle V6 znane są m.in. z wielu modeli Audi. Mimo tego potrafią niemiło zaskoczyć kosztami napraw.

Używany Volkswagen Touareg II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wysoka pozycja za kierownicą, duże okna, kamery 360 – wbrew pozorom, Touaregiem dość łatwo się parkuje”

„Auto stworzone do dalekich podróży. Nie raz robiłem ponad 1000 km bez zbytniego zmęczenia”

„3.0 TDI w zupełności wystarcza. Potrafi być oszczędny (ok. 8 l/100 km na autostradzie) i nie traci pary podczas wyprzedzania”

„Pneumatyka bardzo się przydaje. Na wysokim ustawieniu auto wjedzie praktycznie wszędzie”

 Wady 

„Drogi, luksusowy samochód, a lakier bardzo delikatny. Po kilku latach jest na nim sporo rys”

„Wentylowane fotele trochę mnie rozczarowały. Podczas upałów i tak przyklejają się do koszulki”

„Hamulce miewały tendencję do przegrzewania. Nie można było zamówić ceramicznych”

„W benzynowym Touaregu zasięg niknie w oczach. Instalacje LPG do bezpośredniego wtrysku słono kosztują”

Używany Volkswagen Touareg II – awaryjność, typowe usterki

W silnikach FSI/TSI dochodzi do typowych przypadłości wynikających z zastosowania bezpośredniego wtrysku – w kolektorze dolotowym gromadzi się nagar ograniczający jego przepustowość. Zanieczyszczenia potrafią też osiadać na zaworach ssących. Niewykluczone jest też podwyższone spalanie oleju silnikowego. Drogie koszty serwisowania turbodiesli nie wynikają z ich awaryjności, a naturalnego zużycia. Najwięcej z portfela pochłania skomplikowany układ łańcuchowego rozrządu (wymiana ok. 6 tys. zł w 3.0 TDI). W 4.2 V8 TDI robociznę „winduje” ciasne ulokowanie w komorze silnikowej. Kapryśne bywają filtry DPF i zawory EGR. Jak na razie zawieszenie pneumatyczne Touarega nie generuje zbytnich kosztów, ale za parę lat może już upomnieć się o remont. Obecnie koszt jednej kolumny nie jest mały, bo wynosi ok. 1700 zł. (z amortyzatorem ok. 3 tys. zł). Newralgiczny element układu elektrycznego to zacinająca się blokada kierownicy: to o tyle kłopotliwa usterka, że wymaga wezwania lawety. Właściciele narzekają na miękki lakier Touarega i nietrwałe tarcze hamulcowe z klockami (muszą radzić sobie z ponad 2-tonowym autem).

Volkswagen Touareg II sfera zawieszenia
Przed zakupem Touarega II odwiedźmy warsztat w celu zweryfikowania kondycji pneumatycznego zawieszenia. Jeśli auto nie podnosi się/nie opada lub robi to bardzo powoli, być może „na wykończeniu” jest kompresor pneumatyki.

Używany Volkswagen Touareg II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z oszklonej wnęki w desce rozdzielczej (przed zestawem wskaźników).

Volkswagen Touareg II numer VIN

Używany Volkswagen Touareg II – sytuacja rynkowa

Touaregi II wolno tanieją: auta z nieskalaną przeszłością (przynajmniej deklarowaną) nadal kosztują minimum 60 tys. zł, ale prędzej uda nam się kupić zadbane auto za 70-80 tys. zł. Na „polifta” musimy przeznaczyć od 90 tys. zł w górę. Roczniki 2015-2018 oznaczają wydatek znacznie przekraczający 100 tys. zł (nawet 170 tys. zł). Prawie wszystkie wystawiane samochody to wersje 3.0 TDI. By znaleźć 3.6 VR6 lub 4.2 TDI trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Używany Volkswagen Touareg II – podsumowanie

Doświadczenia zebrane przy pierwszej generacji pozwoliły w znacznym stopniu udoskonalić Touarega – jak na tak dobrze wyposażone i zaawansowane technicznie auto jego bezawaryjność plasuje się na bardzo przyzwoitym poziomie. Touareg II sprosta oczekiwaniom wielu odbiorców, choć na pewno nie tych ceniących minimalistyczne koszty użytkowania. Ale na taki samochód przeważnie decyduje się świadomy odbiorca.

Polecamy uwadze inne nasze artykuły o używanych Volkswagenach:

Używany Volkswagen Sharan II (od 2010 r.) – opinie

Używany Volkswagen Tiguan I (2007-2015) – opinie

Używany Volkswagen Touareg I (2002-2010) – opinie

Volkswagen Touareg II

Volkswagen Touareg II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.480/194/171 cm
Rozstaw osi289 cm
Pojemność bagażnika580-1642 l
Volkswagen Touareg II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik3.0 V6 TSI Hybrid3.6 VR6 FSI3.6 VR6 FSI4.2 V8 FSI
Pojemność2995 cm³3597 cm³3597 cm³4163 cm³
Paliwobenz. kompr. + elektr.benz.benz.benz.
Maks. moc380 KM*249 KM280 KM360 KM
Maks. moment580 Nm*360 Nm360 Nm445 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,5 s8,4 s7,8 s6,5 s
Prędkość maks.240 km/h220 km/h228 km/h245 km/h
Śr. zużycie paliwa8,2 l/100 km10,9 l/100 km9,9 l/100 kmb.d.
Volkswagen Touareg II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI4.2 V8 TDI
Pojemność2967 cm³2967 cm³2967 cm³2967 cm³4134 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc204 KM240 KM245 KM262 KM340 KM
Maks. moment450 Nm550 Nm550 Nm580 Nm800 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,5 s7,8 s7,6 s7,3 s5,8 s
Prędkość maks.206 km/h218 km/h220 km/h225 km/h242 km/h
Śr. zużycie paliwa7,4 l/100 km7,4 l/100 km7,2 l/100 km6,6 l/100 km9,1 l/100 km

*po zsumowaniu parametrów silnika benzynowego i elektrycznego

Używany Volkswagen Touareg II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here