UżywaneOpinieUżywany Volkswagen Tiguan II (od 2016 r.) - opinie, dane techniczne,...

Używany Volkswagen Tiguan II (od 2016 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Volkswagen Tiguan dla wielu kierowców był i nadal jest wyznacznikiem w segmencie kompaktowych SUV-ów. Praktyczny, przestronny, wygodny i z niezłym wyposażeniem. Jakie są opinie o drugiej generacji?

Wbrew pozorom, Volkswagen Tiguan to przedstawiciel segmentu C. Zapewne wielu kierowców pozycjonuje go o oczko wyżej, szczególnie w porównaniu do Golfa. Fakt, mierzy 4486 mm długości i jest od Golfa obecnej generacji dłuższy o niemal dokładnie 20 centymetrów, a to w połączeniu z wyższą sylwetką i dość muskularną linią stylistyczną sprawia, że Tiguan ociera się o segment D. Warto jednak pamiętać, że w ofercie Volkswagena jest odmiana Allspace, która jest zdecydowanie dłuższa. W sumie to nie odmiana, a odrębny model, który dzięki długości nadwozia – 4728 mm – pozycjonowany jest jako samochód w segmencie D. Wróćmy jednak do stylistyki, bo tutaj zdania są podzielone, a kością niezgody był niedawny lifting, który mocno upodobnił Tiguana do innych modeli z portfolio, szczególnie do wspomnianego wcześniej Golfa. Niektórzy uważają, że po liftingu auto nieco straciło na wyrazie, nie ma już tego solidnego, nieco technicznego charakteru. O gustach się nie dyskutuje, ale faktem jest, że przed liftingiem auto miało nieco smuklejszy, wyróżniający się grill z solidnymi, chromowanymi poprzeczkami, które ładnie korespondowały z kształtem wewnętrznym lamp. Również tył był bardziej klasyczny.

Volkswagen Tiguan II - tył
Dla jednych wygląda przeciętnie, inni zachwalają ponadczasowy wygląd. Tiguan II ma sporo zwolenników.

Po liftingu przód zmienił się dość wyraźnie. Grill stał się szerszy, dolna poprzeczka nieco się obniżyła, kształt grilla i świateł przestał być tak spójny, jak w wersji sprzed zmian. Z tyłu pojawiły się lampy z zupełnie nową, mocno symetryczną sygnaturą LED, a pod logo producenta pojawił się napis z nazwą modelu. Jedno się nie zmieniło – wygląd Tiguana jest mocno uwarunkowany wybraną przy konfiguracji wersją. Jeśli ktoś zdecydował się na skromniejszą wersję np. w białym kolorze i z małymi felgami, auto nie będzie wyglądało atrakcyjnie. Co innego odmiana np. R-Line, z odpowiednim lakierem (np. niebieski „Lapiz” metalik) i nawet 20-calowymi felgami – tutaj jest na co popatrzeć. Jeśli chodzi o wymiary, Tiguan II mierzy 4486 mm długości, 1839 mm szerokości i 1643 mm wysokości. Rozstaw osi to 2681 mm.

Volkswagen Tiguan II - przód
Wystarczy odpowiedni lakier i felgi, aby Tiguan II wyglądał naprawdę atrakcyjnie.

Używany Volkswagen Tiguan II – wnętrze, bagażnik

Wnętrze to klasyka gatunku Volkswagena i zdaniem wielu, prawdopodobnie ostatnia generacja prawdziwie ergonomicznych kokpitów. Nawet po liftingu poczyniono kroki w kierunku dotykowych interfejsów, więc jeśli ktoś jest zdecydowanym przeciwnikiem takich rozwiązań, powinien szukać starszej wersji. Znajdzie w niej przede wszystkim prostotę obsługi mimo wielu nowoczesnych, ale nie uporczywych i wciskanych na siłę rozwiązań. Wyposażenie w wyższych wariantach może obejmować podgrzewane fotele, kierownicę, dobrej jakości system audio, mnóstwo systemów wsparcia i bezpieczeństwa z aktywnym tempomatem włącznie. Wszystko sterowane za pomocą tradycyjnych przycisków i pokręteł. Wygląd wnętrza jest tradycyjnie „volkswagenowski”, spasowanie materiałów oraz ich jakość bez zarzutu, a wiele praktycznych rozwiązań ułatwia codzienną eksploatację w rodzinnym gronie.

Świadczą o tym między innymi praktyczne stoliki z uchwytami na kubki jak w samolocie, składane na płasko oparcia kanapy (w proporcjach 40:20:40), jak również składane niemal na płasko oparcie przedniego fotela pasażera. To dość nietypowy widok i warto to docenić. Docenić możemy również wiele praktycznych rozwiązań w bagażniku tj. gniazdko 230V, gniazdko zapalniczki, haczyki na torby, dodatkowe schowki, podwójna podłoga itp. Siedziska kanapy są regulowane, więc można uzyskać dodatkowe miejsce w bagażniku kosztem miejsca na nogi, a jeśli z tyłu podróżują małe dzieci, dodatkowe litry w bagażniku bez skutków ubocznych na komforcie podróżujących z tyłu to ogromna zaleta. Pojemność bagażnika to bardzo przyzwoite 615 litrów, a po złożeniu oparć kanapy – aż 1655 litrów.

Używany Volkswagen Tiguan II – silniki

Jeden z najpopularniejszych modeli Volkswagena nie mógł cierpieć na niedostatek jednostek napędowych. Wybór jest bardzo obszerny i zróżnicowany, zarówno jeśli chodzi o silniki, jak i skrzynie biegów i wersje napędowe. Jeśli chodzi o jednostki benzynowe, wybór jest ogromny i wiele zależy od tego, z jakiego rocznika jest konkretny egzemplarz. W początkowych latach produkcji w ofercie był silnik 1.4 TSI o mocy od 125 do 150 KM. Ten mocniejszy oferował 250 Nm momentu obrotowego i dość przyzwoite osiągi – 9,2 sekundy do setki i 202 km/h prędkości maksymalnej. To jednak dość duże auto i po załadowaniu kompletem pasażerów i bagażem może cierpieć na niedostatki dynamiki. Oprócz tego na początku w ofercie był jeszcze silnik 2.0 TSI o mocy 180 oraz 220 KM. W 2018 roku nastąpiła pewna rewolucja w ofercie – pojawił się silnik 1.5 TSI o mocy 130 i 150 KM. Ten mocniejszy ma taki sam moment obrotowy jak poprzednik – 250 Nm – ale odrobinę lepsze osiągi – 8,6 sekundy do setki. Po liftingu w 2020 roku oferta benzynowa została usystematyzowana do dwóch silników w czterech wersjach tj. 1.5 TSI 130 (obecnie już nieoferowany) i 150 KM oraz 2.0 TSI 190 i 245 KM.

Volkswagen Tiguan II - silnik
Silnik 2.0 TSI to propozycja szczególnie dla tych, którzy dużo jeżdżą po mieście i nie chcą niepotrzebnie nadwyrężać jednostki wysokoprężnej.

Początki Tiguana drugiej generacji to również kultowe już 2.0 TDI. Na początku były to odmiany o mocy od 115 do 240 KM. Ta najmocniejsza oferowała aż 500 Nm momentu obrotowego i w wersji z napędem na cztery koła oraz ze skrzynią 7-biegową DSG (jedyna dostępna kombinacja z tą mocą), rozpędzała sporego bądź co bądź Tiguana II od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy! Do tego 230 km/h prędkości maksymalnej i 8 l/100 km deklarowanego spalania w cyklu mieszanym. Po liftingu w ofercie ostały się tylko wersje o mocy 150 i 200 KM. Przy okazji warto wspomnieć, że niedawno pojawiła się również hybryda plug-in tj. 1.4 TSI e-Hybrid o mocy 245 KM oraz topowa wersja Tiguan R z silnikiem 2.0 TSI o mocy aż 320 KM i momencie obrotowym 420 Nm. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje niespełna 5 sekund, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Średnie spalanie wg. producenta (i normy WLTP) to 9,9 l/100 km.

Volkswagen Tiguan II - silnik
Jednostka 2.0 TDI jest dynamiczna, oszczędna i może być również bezawaryjna, ale wymaga bardzo dużej uwagi i troski.

Używany Volkswagen Tiguan II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Klasyczne nadwozie w wielu wersjach wyposażenia np. Elegance, R-Line prezentuje się atrakcyjnie”.

„Bardzo przestronne, komfortowe i funkcjonalne wnętrze z dobrymi materiałami”.

„Bardzo pojemny bagażnik z wieloma możliwościami konfiguracji”.

„Spory wybór jednostek o dużych rozpiętościach mocy i wersji napędu np. 4MOTION”.

 Wady 

„Egzemplarze z dobrym wyposażeniem i mocnym silnikiem potrafią być bardzo drogie”.

„Nawet w topowych odmianach drobne braki np. brak automatycznego parkowania”.

„Silniki Diesla użytkowane w mieście mogą mieć spore problemy m.in. z filtrem DPF”.

„Spore koszty utrzymania, szczególnie wariantów ze skrzynią DSG i napędem 4MOTION”.

Używany Volkswagen Tiguan II – awaryjność, typowe usterki

Czym kierować się przy wyborze i czego unikać? Należy przede wszystkim dokładnie sprawdzić wybierany egzemplarz, bowiem jak to zwykle bywa, bardzo wiele zależy od poprzedniego właściciela i jego sposobu eksploatacji. Poza tym jednostki napędowe Volkswagena są pod tym względem wyjątkowo wyczulone i jeśli silnik oraz napędy są zaniedbywane, bardzo często dochodzi do awarii. Czasami wystarczy kilkuletnia intensywna eksploatacja w mieście bez odpowiedniego serwisu, aby doprowadzić auto do kiepskiego stanu. W silnikach Diesla zawodzi przede wszystkim osprzęt – w tym układy recyrkulacji spalin i DPF. Co prawda deklarowana przed producenta żywotność paska rozrządu przekracza 200 tys. km, ale mechanicy rekomendują kontrolę i ewentualną wymianę co ok. 150 tys. km. Podobnie jest z interwałami wymiany oleju, a kurczowe trzymanie się wytycznych producenta może mieć nieciekawe skutki w przyszłości. Warto skrócić zalecany przebieg pomiędzy wymianami do maksymalnie 10-12 tys. km. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Wybierając egzemplarz z DSG, zdecydowanie warto dokładnie prześledzić książkę serwisową i w razie niepewności, udać się do zaufanego warsztatu na kontrolę, bowiem piętą achillesową tych skrzyń jest mechatronika. Jeśli przekładnia nie działa płynnie, może to być zwiastun przyszłych problemów. Coś jeszcze? Sporadycznie zdarzają się problemy z elektroniką, pojawiają się błędy aktywnego tempomatu lub Front Assist. Zazwyczaj znikają po ponownym uruchomieniu auta, a jeśli się powtarzają, warto udać się do ASO – być może poprzedni właściciel zaniedbywał aktualizacje oprogramowania.

Volkswagen Tiguan II - skrzynia biegów
Wersje ze skrzynią DSG i napędem 4MOTION są wrażliwe na zaniedbania. Warto takie egzemplarze wnikliwie sprawdzać.

Używany Volkswagen Tiguan II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Volkswagenie Tiguan II jest umieszczony na podszybiu samochodu, po lewej stronie oraz na ścianie grodziowej pod maską po prawej stronie.

Volkswagen Tiguan II - numer VIN

Używany Volkswagen Tiguan II – sytuacja rynkowa, ceny

W serwisie OTOMOTO.pl w dniu publikacji artykułu znajdowało się ponad 600 ogłoszeń dotyczących drugiej generacji Volkswagena Tiguana. Przykładowo model z 2017 roku z przebiegiem ponad 100 000 kilometrów, z silnikiem 2.0 TDI i napędem 4MOTION to koszt około 100 000 złotych. Za model z 2019 roku z przebiegiem 30 000 kilometrów, silnikiem 2.0 TSI o mocy 190 KM z napędem 4MOTION i wyposażeniem Highline trzeba zapłacić już 140 000 złotych.

Używany Volkswagen Tiguan II – podsumowanie

Volkswagen Tiguan to świetna propozycja dla tych, którzy szukają nie tylko auta rodzinnego. To bardzo uniwersalny model, który sprawdzi się zarówno podczas długich wycieczek z cała rodziną, ale również na co dzień ze względu na duży komfort podróży i świetne wyposażenie. Mnóstwo wersji do wyboru, zróżnicowana oferta silnikowa, bardzo praktyczne i przestronne wnętrze i niezła bezawaryjność. Szkoda, że cenowo jest dość przeciętnie, ale ofert nie brakuje i można z łatwością wybrać coś dla siebie.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Volkswagenach:

Używany Volkswagen Tiguan I (2008-2016) – opinie użytkowników

Używany Volkswagen Passat B8 (od 2014 r.) – opinie użytkowników

Volkswagen Tiguan II - bok

Volkswagen Tiguan – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 448/183/163 cm
Rozstaw osi 268 cm
Pojemność bagażnika 615-1655 l
Volkswagen Tiguan – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.4 TSI 1.4 TSI 1.5 TSI EVO 1.5 TSI EVO 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI
Pojemność 1395 cm³ 1395 cm³ 1498 cm³ 1498 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 125 KM 150 KM 130 KM 150 KM 190 KM 245 KM 320 KM
Maks. moment 200 Nm 250 Nm 220 Nm 250 Nm 320 Nm 370 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s 9,2 s 10,2 s 8,6 s 7,5 s 6 s 4,9 s
Prędkość maks. 190 km/h 202 km/h 192 km/h 202 km/h 214 km/h 229 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 5,8 l/100 km 5,6 l/100 km 6,3 l/100 km 9,0 l/100 km 8,8 l/100 km 9,9 l/100 km
Volkswagen Tiguan – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1598 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 115 KM 150 KM 190 KM 200 KM 240 KM
Maks. moment 250 Nm 360 Nm 400 Nm 400 Nm 500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 9,4 s 7,9 s 7,7 s 6,2 s
Prędkość maks. 185 km/h 201 km/h 212 km/h 216 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 5,2 l/100 km 5,7 l/100 km 6,3 l/100 km 8,0 l/100 km

Używany Volkswagen Tiguan II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji