Volkswagen Scirocco III 21

Scirocco udowadnia, że samochód sportowy może zapewniać choć namiastkę funkcjonalności. Przyjrzyjmy się opiniom o używanych Volkswagenach Scirocco III.

Trzecie wcielenie Scirocco przerwało 13-letni okres, podczas którego w gamie Volkswagena brakowało prawdziwie sportowego modelu (po zakończeniu produkcji niezbyt dobrze sprzedającego się Corrado). Nazwa „Scirocco” nie była przy tym ani przypadkowa, ani zupełnie nowa: producent stosował ją w niewielkich coupe produkowanych w latach 70. i 80. (Scirocco I i II). Opisywany model od biedy można określić „spłaszczonym” Golfem V/VI, ponieważ Scirocco dzieli z wieloletnim bestsellerem z Wolfsburga znaczną część rozwiązań konstrukcyjnych z płytą podłogową włącznie. Wbrew zapewnieniom Volkswagena, jest on 3-drzwiowym hatchbackiem, a nie coupe. Nie oferowano innej wersji nadwoziowej, co też nie powinno specjalnie dziwić w aucie kierowanym konkretnej grupie odbiorców. Z Golfa przejęto też zawieszenie, układ kierowniczy i silniki, okrojone w Scirocco do tych mocniejszych (od 122 KM do prawie 300 KM w topowych wersjach R). Próżno szukać innych propozycji niż jednostki TSI (1.4, 2.0) oraz 2.0 TDI (na szczęście z zasilaniem common rail). Producent stosunkowo późno odświeżył Scirocco III, bo dopiero w 2014 r. Trzy lata później zakończył produkcję bez zaprezentowania następcy.

Używany Volkswagen Golf V i Golf VI – którą generację wybrać?

Volkswagen Scirocco III
Podobnie jak Golf V/VI, Scirocco III wykorzystuje układ niezależnych wahaczy tylnego zawieszenia. W wybranych konfiguracjach przewidziano możliwość regulacji siły tłumienia amortyzatorów (Adaptive Chassis Control).

Najnowsze Scirocco również nie sprzedawało się (przynajmniej w Polsce) w takim stopniu, na jaki liczył Volkswagen. Być może zabrakło mu bezkompromisowości cechującej samochody stworzone pod maksymalną przyjemność z jazdy i ponadprzeciętne osiągi. Z drugiej strony niemieckie auto nieźle łączy zadziorność sportowego auta z użytecznością na co dzień (nawet w więcej niż dwie osoby). Poznajmy bliżej używanego Scirocco III, analizując opinie ich właścicieli.

Volkswagen Scirocco III
Na tle zachowawczo stylizowanych innych Volkswagenów, Scirocco III ewidentnie przyciąga uwagę na ulicy. Podkreślenie charakteru auta wymagało ograniczenia do minimum powierzchni szyb, co przełożyło się na katastrofalną widoczność w tylnym kierunku.

Używany Volkswagen Scirocco III – wnętrze

Deska ze Scirocco niewiele różni się od tej montowanej w Golfie VI. Siłę stanowią tu detale w postaci spłaszczonej u dołu kierownicy, metalowych nakładkach na pedały i srebrnych elementów dekoracyjnych. Scirocco ma za to zupełnie inne drzwi (bez ramek szyb) z charakterystycznym, trójkątnym uchwytem. Kokpit wykończono z dbałością o detale, stosując skórzane wykończenia i wyściełając wnętrza schowków miękkim materiałem. Wypada pochwalić jakość montażu tworzyw sztucznych. W najmocniejszych Scirocco (R) górę deski rozdzielczej wieńczą dodatkowe wskaźniki, m.in. temperatury oleju i ciśnienia doładowania. Ich czytelność, jak i pozostałych, spotyka się z uznaniem użytkowników. Nie sposób jednak odnieść wrażenia, że ta deska przeciętnie współgra ze śmiało narysowanym nadwoziem tego modelu.

Drzwi z szybami bez ramek dają pokaźny otwór wejściowy do wnętrza Volkswagena Scirocco III. Już w bazowych wariantach montowano bardzo dobrze wyprofilowane przednie fotele o umiarkowanej twardości. Są na tyle obszerne, że zmieszczą wysokie i dobrze zbudowane osoby. Nie powinno im brakować miejsca na głowy (wyjściowa pozycja za kierownicą pozostaje dość niska), optymalnie jest na szerokość. W drugim rzędzie umieszczono dwa połączone ze sobą fotele, zatem w Scirocco pojadą maksymalnie 4 osoby. I to w całkiem komfortowych warunkach, pod warunkiem nie sadzania z tyłu „dwumetrowców”. Mają jeszcze do dyspozycji 312-litrowy bagażnik o regularnym kształcie, ale z bardzo wąskim otworem załadunkowym. Składana w proporcji 50:50 kanapa zwiększa go do 1006 l (nie uzyskujemy wtedy równej podłogi).

Używany Volkswagen Scirocco III – silniki

Volkswagen nie pozostawił w Scirocco żadnej benzynowej jednostki napędowej starszej daty, w całości stawiając na silniki turbodoładowane, z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TSI). Gamę otwiera 1.4 TSI z pojedynczym doładowaniem (turbosprężarka; 122/125 KM). Dalej mamy odmianę dodatkowo wyposażoną w kompresor, rozwijającą 160 KM (1.4 TSI Twincharger). Największy rozstrzał mocy oferuje jednostka 2.0 TSI, generująca 180 KM (zastąpił w 2014 r. 1.4 TSI/160 KM), 200, 211, 220 lub nawet 265/280 KM w Scirocco R. Volkswagen przewidział niezłą paletę turbodiesli, opartą zresztą na jednym silniku – 2.0 TDI CR (common rail). W zależności od wersji i rocznika osiąga 140, 150, 170, 177 lub 184 KM, zapewniając i tak niezłe osiągi (w okolicach 7,5-9,5 s do 100 km/h). W opływowym Scirocco potrafią „wykręcić” niezłe wyniki spalania, choć oszczędny charakter trzeba również przyznać wersjom benzynowym. W tym modelu nie uświadczymy napędu 4MOTION, ale na szeroką skalę stosowano dwusprzęgłowe skrzynie DSG (7-biegowe typu suchego i 6-biegowe ze sprzęgłami pracującymi w kąpieli olejowej).

Volkswagen Scirocco III
Mimo wszystko warto rozejrzeć się za Scirocco z silnikiem 2.0 TSI: nie jest wzorcem trwałości, ale zapewnia świetną relację osiągów do zużycia paliwa.

Używany Volkswagen Scirocco III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Ergonomia jak to w VW – doskonała. Wszystko pod ręką, cały kokpit bardzo czytelny i uporządkowany”

„Wysoka stabilność podczas szybkiej jazdy. Żadnych przechyłów nadwozia i niespodziewanych reakcji”

„W moim Scirocco na 17-calowych felgach nie odczuwam różnicy w komforcie jazdy w porównaniu np. do Golfa”

„Jak na sportowy wóz, w środku jest całkiem dużo miejsca. Realnie zmieszczą się tu 4 osoby”

 Wady 

„Auto zawieszono wyjątkowo nisko: trzeba uważać na wszystkie krawężniki i progi zwalniające”

„Przydałoby się skuteczniejsze wyciszenie. Mało komfortowo robi się już od 110 km/h”

„Widoczność do tyłu nie istnieje. Zawsze cofam z duszą na ramieniu”

„Po skrzyni DSG spodziewałem się przyjemniejszej pracy. Tymczasem potrafi ona szarpać podczas pełzania w korku”

Używany Volkswagen Scirocco III – awaryjność, typowe usterki

Do Scirocco III można przypisać większość dolegliwości trapiących Golfy V i VI. Zaliczają się do nich dolegliwości silników 1.4 TSI: podatny na rozciąganie łańcuch rozrządu, ponadnormatywne spalanie oleju silnikowego, awarie turbosprężarek. W odmianach Twincharger trzeba do tego doliczyć nie załączający się kompresor i zatarcia na panewkach. 2.0 TSI jest nieco solidniejszy, ale nie wolny od zużywania oleju silnikowego. W turbodieslach warto co jakiś czas sprawdzać stan pompy wtryskowej: z czasem łuszczy się i wytwarza opiłki trafiające do wtryskiwaczy. Niewykluczone, że trzeba będzie coś w nim zregenerować (np. filtr cząstek stałych). Interwencji zazwyczaj wymagają już skrzynie DSG. Przebieg 200-250 tys. km bywa dla nich graniczny, pod warunkiem pilnowania wymiany oleju przekładniowego (co 60 tys. km). Kompleksowy remont skrzyni powinien zamknąć się w okolicach 5-6 tys. zł (wykorzystuje dwa sprzęgła z kołami dwumasowymi). Chcąc ograniczyć wydatki na doprowadzenie Scirocco do porządku, wybierzmy wersję z prostszym zawieszeniem bez aktywnych amortyzatorów. Koszty napraw całego układu nie odbiegają od poziomu Golfa. Scirocco jest zazwyczaj wolny od problemów z korozją.

Volkswagen Scirocco III
Szarpanie skrzyni DSG podczas wolnej jazdy może zwiastować konieczność zregenerowania mechatroniki. Za trwalsze uchodzą 6-biegowe przekładnie ze sprzęgłami pracującymi w kąpieli olejowej (DQ250).

Używany Volkswagen Scirocco III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na górze prawego błotnika, w okolicy podszybia. Oprócz tego odczytamy go z wnęki w obudowie deski rozdzielczej przed kierowcą.

Volkswagen Scirocco III

Używany Volkswagen Scirocco III – sytuacja rynkowa

Typowe Scirocco (głównie przedliftowe) kosztują w granicach 20-30 tys. zł. Do 40 tys. zł istnieje szansa znalezienia dobrze utrzymanego ponad 200-konnego egzemplarza. Niełatwo znaleźć samochód po modernizacji, a jak już, to za nawet 60 tys. zł. Scirocco R wciąż kosztuje majątek – 60-80 tys. zł. Tylko co piąty samochód ma pod maską diesla. Podobny udział tyczy się aut ze skrzyniami DSG.

Używany Volkswagen Scirocco III – podsumowanie

Mimo braku rekomendowanej wersji benzynowej, Scirocco warto wziąć pod uwagę, jeśli nie jesteśmy w stanie zaakceptować mizernych możliwości przewozowych samochodów typu coupe. Najlepiej szukać możliwie jak najmocniejszych odmian: wydatki na naprawy i tak będą nieuniknione, a przynajmniej będziemy mieli gwarancję świetnych osiągów. Diesel niezbyt tu pasuje, ale jeśli komuś nie przeszkadza „klekot” w tak drapieżnym samochodzie, powinien być usatysfakcjonowany.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Volkswagenach:

Używany Volkswagen Golf VI (2008-2013) – opinie

Używany Volkswagen Passat B7 (2010-2014) – opinie

Volkswagen Scirocco III

Volkswagen Scirocco III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.426/181/140 cm
Rozstaw osi258 cm
Pojemność bagażnika312-1006 l
Volkswagen Scirocco III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz.)
Silnik1.4 TSI1.4 TSI TC2.0 TSI2.0 TSI2.0 TSI (R)2.0 TSI (R)
Pojemność1390 cm³1390 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbo + kompr.benz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc122 KM160 KM180 KM211 KM265 KM280 KM
Maks. moment200 Nm240 Nm280 Nm280 Nm350 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,7 s8,0 s7,4 s6,9 s6,0 s5,7 s
Prędkość maks.200 km/h218 km/h227 km/h240 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,4 l/100 km6,6 l/100 km6,0 l/100 km7,4 l/100 km8,1 l/100 km8,0 l/100 km
Volkswagen Scirocco III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc140 KM150 KM170 KM177 KM184 KM
Maks. moment320 Nm320 Nm350 Nm380 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,3 s8,6 s8,1 s7,9 s7,5 s
Prędkość maks.207 km/h215 km/h222 km/h223 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km4,2 l/100 km5,3 l/100 km5,1 l/100 km4,4 l/100 km

Używany Volkswagen Scirocco III – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here