Czas Passata B6 zdecydowanie minął, ale auta z końca produkcji jeszcze mogą trochę posłużyć. Jaki silnik wybrać w używanym Volkswagenie Passacie B6?
W przypadku wielu modeli aut można powiedzieć, że przeżywały swoje wzloty i upadki, jednak odnośnie Passata B6 trzeba przyznać, że w większości były to upadki. Auto od początku miało „pod górkę” z powodu coraz poważniejszych, nasilających się wraz z przebiegami awarii silników, a później także usterek elektroniki i postępującej korozji nadwozia. Nic dziwnego, że B6 uchodzi za najgorszą generację Volkswagena Passata, jaka kiedykolwiek powstała. Dzisiaj, bo długim czasie od debiutu, te przestronne i, bądź co bądź, dobrze wyposażone samochody potrafią kosztować nawet 4-cyfrowe kwoty. Jeśli ktoś ma w sobie pokłady cierpliwości, może spróbować zainwestować w naprawy taniego Passata B6 – być może wyjdzie na tym na dobre. Osobom ceniącym spokój eksploatacji rekomendujemy raczej najmłodsze egzemplarze z poprawionymi silnikami, z tym że będą kosztowały bliżej 30 tys. zł.
Jakich silników warto szukać w Passatach B6 z drugiej ręki? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych w tym aucie.
Używany Volkswagen Passat B6 – silniki benzynowe
Volkswagen za jednym zamachem wprowadził do Passata B6 kilka silników TSI, czyli benzynowych z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Paleta obejmowała jednostki 1.4 TSI (122/150 KM), 1.8 TSI (152/160 KM) oraz 2.0 TSI (200 KM). Każda z nich zasłynęła przynajmniej jedną poważną przypadłością zamieniającą eksploatację auta w udrękę. W 1.4 TSI nagminnie rozciągały się łańcuchy rozrządu: do tego stopnia, że wręcz podlegały wymianie tak samo jak paski. Na szczęście w dzisiejszych czasach naprawa nie kosztuje kroci. Ponadto zawodziły w nich turbosprężarki, a użytkownicy musieli zmagać się z ogromnym poborem oleju silnikowego. Te dwie ostatnie przypadłości szczególnie „zaszły za skórę” właścicielom Passatów z 1.8/2.0 TSI – do tego stopnia, że nieświadomi problemu doprowadzali do zatarcia silników. Na ich tle awaryjność odmian wolnossących jest wręcz znikoma. Mowa tu o silnikach 1.6 z wtryskiem wielopunktowym (MPI; 102 KM) oraz bezpośrednim (FSI; 115 KM), jak również 150-konnym 2.0 FSI. Trzeba w nich tylko pamiętać o czyszczeniu kolektora ssącego z zalegającego nagaru. Być może dobrym podejściem będzie poszukanie zadbanego Passata B6 z silnikiem V6. Montowano dwa – 3.2 V6 FSI (250 KM) oraz 3.6 V6 FSI (280/299 KM). Nie są złe pod kątem awaryjności, niemniej potrafią „wciągnąć” dużo paliwa.
Silnik | 1.6 MPI | 1.6 FSI | 2.0 FSI | 3.2 V6 FSI | 3.6 V6 FSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1595 cm³ | 1598 cm³ | 1984 cm³ | 3168 cm³ | 3597 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 102 KM | 115 KM | 150 KM | 250 KM | 300 KM |
Maks. moment | 148 Nm | 155 Nm | 200 Nm | 330 Nm | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 s | 11,4 s | 9,9 s | 6,9 s | 5,4 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 200 km/h | 209 km/h | 246 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 7,2 l/100 km | 8,7 l/100 km | 10,1 l/100 km | 10,5 l/100 km |
Silnik | 1.4 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 2.0 TSI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1390 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 122 KM | 150 KM | 160 KM | 200 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 220 Nm | 250 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 9,8 s | 8,6 s | 7,6 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 211 km/h | 220 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | b.d. | 7,6 /100 km | 8,1 l/100 km |
Używany Volkswagen Passat B6 – silniki Diesla
Jeszcze niedawno w ogłoszeniach z używanymi Passatami B6 przeważały samochody z dieslami. Teraz role się odwróciły i ten trend nie dziwi, skoro dynamiczne odmiany 2.0 TDI są ponadprzeciętnie awaryjne, a względnie solidne 1.6/1.9 TDI – po prostu zbyt słabe. Ale od początku. Volkswagen stosował kilka odmian 1.9 TDI (wszystkie 105-konne), w tym te narażone na awarie panewek (BXE, BLS). Plusem od strony kosztów utrzymania jest brak filtra cząstek stałych. Znajdziemy go we wprowadzonym w 2009 r. 1.6 TDI (również 105 KM), jak i zupełnie nowy układ wtryskowy common rail z drogimi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi (niepodlegającymi regeneracji). Podobnej modyfikacji dokonano w silniku 2.0 TDI, do 2008 r. posiadającym pompowtryskiwacze (PD), później – układ common rail (CR). Zmiana wyszła nim na dobre, ponieważ starsze odmiany były jak tykająca bomba: zacierały się wskutek niewydolności pompy olejowej, pękały w nich głowice (efekt przegrzewania spowodowany ubywaniem płynu chłodniczego), psuły się turbosprężarki i pompowtryski oraz wycierały wałki rozrządu. W 2.0 TDI CR nadal jednak trzeba uważać na kłopoty ze smarowaniem czy niedomagania filtrów DPF. Te silniki występowały w bardzo szerokim spektrum mocy (110, 140, 170 KM), niektóre źródła mówią także o wersjach 120/136/143 KM. Zarówno w wysokoprężnych, jak i benzynowych Passatach B6 nie podchodźmy lekceważąco do stanu skrzyń biegów DSG, gdyż ich żywotność oszacowana jest na ok. 250 tys. km. Później mogą się domagać drogiego remontu (m.in. wymiany kompletu sprzęgieł i mechatroniki).
Silnik | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM | 105 KM | 110 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 s | 12,1 s | 11,8 s | 9,8 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 193 km/h | 193 km/h | 192 km/h | 209 km/h | 223 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Używany Volkswagen Passat B6 – który silnik wybrać?
Względnie bezawaryjny Passat B6 na pewno nie będzie mocnym samochodem, chyba że rozejrzymy się za uszanowanym (i drogim) egzemplarzem z silnikiem V6. Bardziej „przyziemny” wybór stanowią jednostki bez turbo (1.6 MPI, 1.6/2.0 FSI) lub 1.4 TSI. Od biedy można poszukać turbodiesli 2.0 TDI CR z lat 2008-2010, ale i w nich najlepiej dokładnie prześwietlić historię napraw i zweryfikować przebieg.
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Volkswagenie Passacie B6:
Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2010) – opinie użytkowników