Volkswagen Golf

Na pierwszy rzut oka to jeden model, tyle że przed i po liftingu. Odrębne nazewnictwo nie jest jednak przypadkowe. Porównajmy Volkswagena Golfa V z Volkswagenem Golfem VI.

Golf V otworzył nowy rozdział w bogatej karierze kompaktowego Volkswagena. To pierwsze wcielenie z zaawansowanym zawieszeniem wielowahaczowym obu osi, dwusprzęgłowymi skrzyniami DSG i jednostkami napędowymi TSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Taki nawał nie przetestowanych wcześniej nowości w jednym modelu okazał się zgubny, bowiem Golf V szybko odsyłał swoich właścicieli do autoryzowanych stacji obsługi. Po wygaśnięciu umowy gwarancyjnej z postępującymi usterkami użytkownicy musieli radzić sobie na własną rękę, a dzisiaj naprawy wręcz bywają odkładane w nieskończoność z uwagi na ich niską opłacalność. Dlatego też Volkswagen już po 5 latach zdecydował się wprowadzić nowy model – Golfa VI.

Volkswagen Golf V
Mimo przeciętnego rozstawu osi (258 cm) Golf V dysponuje obszernym przedziałem pasażerskim dla 4 osób. Samochód otrzymałby najwyższą ocenę za widoczność, gdyby nie charakterystyczny, gruby ostatni słupek.

Produkowane w latach 2008-2013 szóste wcielenie faktycznie bazuje na poprzednim (ta sama płyta podłogowa), w związku z czym jest niemal identyczne pod względem przestronności w środku. Postanowiono skupić się na poprawie materiałów wykończeniowych i rozległych zmian w gamie silnikowej. Niestety – nie zawsze słusznych. Mimo dość młodego wieku w Golfie VI jeszcze uświadczymy nieskomplikowane jednostki napędowe, dające względny spokój psychiczny na dalsze lata eksploatacji. A najważniejsze, że wreszcie otrzymał on godne polecenia turbodiesle. Którego Golfa zatem wybrać? Porównajmy oba.

Volkswagen Golf VI
Niektórym trudno, po linii bocznej, odróżnić Golfa VI od Golfa V. Nie ma tym samym co liczyć na przełomowe zmiany we wnętrzu.

Używany Volkswagen Golf V i Volkswagen Golf VI – deska rozdzielcza

Jak na samochód kompaktowy, po Golfie można spodziewać się całkiem nieźle zmontowanego kokpitu, z miłymi akcentami pozycjonującymi go w klasie premium (np. miękko wyściełane schowki i wnęki). Typowo dla aut koncernu VAG, z niektórych przycisków czasami schodzi farba. Obsługa – najprostsza z możliwych, nawet w lepiej wyposażonym Golfie VI z kolorowymi ekranami w konsoli środkowej. Odradzamy zakup podstawowych wersji z mnóstwem zaślepek i twardszymi tworzywami – mają spore braki w wyposażeniu i później będą długo oczekiwać na nabywcę.

Volkswagen Golf (2)
Wnętrze Golfa V to niemal kapsuła czasu do trendów motoryzacyjnych obowiązujących prawie 20 lat temu. Uporządkowane i czytelne kokpity do dzisiaj mają wielu zwolenników.
Volkswagen Golf VI
Drobne elementy dekoracyjne ożywiły deskę rozdzielczą montowaną w Golfie VI. Można liczyć na precyzyjniejszy montaż tworzyw.

Używany Volkswagen Golf V i Volkswagen Golf VI – przestrzeń w środku

Golfa V od VI różnią tak naprawdę… 2 centymetry szerokości na korzyść nowszego modelu, zatem dysponują niemalże identycznymi przedziałami pasażerskimi. Co to oznacza? Przyzwoitą ilość miejsca dla 4 dorosłych, choć nieprzesadnie wysokich osób. Plus za komfortowe fotele już w podstawowych specyfikacjach wyposażenia i szerokie możliwości regulacji w tych bogatszych. Kanapę wyprofilowano dla dwóch podróżnych i lepiej maksymalnie tylu tam sadzać: piąta osoba siedzi na podwyższeniu i „trzyma” między nogami biegnący przez środek podłogi tunel.

Używany Volkswagen Golf V i Volkswagen Golf VI – bagażniki

Obojętnie na jaką generację byśmy patrzyli, do bagażników Golfów w wersji hatchback wejdzie od 350 do 1305 l pakunków, w kombi zaś od 505 do 1495 l. Na uwagę zasługuje ustawny kształt bagażników i wyposażenie w przydatne drobiazgi, typu gniazdo 12V, haki na torby z zakupami lub otwierany otwór pośrodku kanapy do przewozu dłuższych przedmiotów (w wybranych autach). Volkswagen jako alternatywę przewidywał podwyższonego Golfa Plus (2005-2014) mogącego pomieścić 395-1450 l. Do sedanów (Jetta) wejdzie ponad 500 l.

Używany Volkswagen Golf V i Volkswagen Golf VI – silniki

Mocno rozbudowana paleta silników w Golfach obejmowała jednostki wolnossące z wtryskiem wielopunktowym (1.4/1.6) i bezpośrednim (1.4/1.6/2.0 FSI; tylko Golf V), jak i turbodoładowane z wtryskiem bezpośrednim (TSI: 1.2/1.4/1.8/2.0). Co ciekawe, montaż uproszczonych silników z pierwszej wymienionej grupy kontynuowano również w Golfie VI, w międzyczasie wprowadzając zmodernizowane odmiany TSI. Uwaga: niektóre 1.4 TSI (140/170 KM) poza turbosprężarką mają jeszcze współpracujący z nią kompresor. Ostatnim Golfem z silnikiem 6-cylindrowym został R32 na bazie „Piątki” (3.2 VR6/250 KM). Pośród odmian wysokoprężnych tylko jedna pozostała wspólna dla obu generacji – 2.0 TDI, z tym że w Golfie V pracowały silniki z pompowtryskiwaczami (PD), a w „Szóstce” – z common railem (CR). Starszy model otrzymał jeszcze wariant wolnossący (SDI o mocy 75 KM), pomiędzy nimi zaś umieszczono 1.9 TDI. W Golfie VI zastąpiono go 1.6 TDI o zbliżonych parametrach, tyle że również w zasilaniem common rail.

Używany Volkswagen Golf VI (2008-2013) – który silnik wybrać?

Volkswagen Golf VI
Silniki TSI zawsze będą wyborem podwyższonego ryzyka. Najmniejsze wiąże się z zakupem 122-konnego 1.4 TSI i 1.2 TSI w Golfie VI. Pozostałe (1.4 TSI Twincharger, 1.8 TSI i 2.0 TSI w „Szóstce”) sprawiają problemy z rozrządem i spalają olej.
Volkswagen Golf V
Największa różnica pomiędzy obydwoma Golfami tyczy się montowanych w nich silników wysokoprężnych 2.0 TDI. Golf V otrzymał awaryjne konstrukcje PD (pompowtryskiwacze), zaś Golf VI – poprawione, z common railem (CR).

Używany Volkswagen Golf V i Volkswagen Golf VI – co się w nich psuje?

W zasadzie każdy silnik TSI ma swoje przypadłości. W 1.2/1.4 TSI rozciągają się łańcuchy rozrządu, a w odmianach Twincharger nie załącza się współpracujący z turbosprężarką kompresor. 1.8 TSI i 2.0 TSI nadmiernie spalają olej silnikowy, co wynika z wadliwych fabrycznych tłoków z przepuszczającymi olej pierścieniami. Co ciekawe, nie dotyczy to odmian 2.0 TSI z rodziny EA113 (znanych też jako FSI Turbo; wszystkie Golfy V GTI i Golfy VI GTI Edition 35 oraz R). Dodatkowo dochodzą z nich, jak i wolnossących FSI, kłopoty z odkładającym się w układzie dolotowym nagarem. Turbodiesle 2.0 TDI PD nękały użytkowników Golfów V przypadkami pękania głowic, zatarciami turbosprężarek i awariami pompowtryskiwaczy. Niektóre odmiany 1.9 TDI (np. BXE) mają nietrwałe panewki, w 1.6 TDI zaś w grę wchodzą kłopoty z nieregenerowalnymi wtryskiwaczami. Niezależnie od wcielenia Golfa, podczas oględzin zweryfikujmy poprawność działania dwusprzęgłowej skrzyni DSG (dość popularna opcja w „Szóstce”) i oceńmy pracę zawieszenia pod kątem niepożądanych odgłosów czy pogorszonych właściwości jezdnych.

Volkswagen Golf V
Ostatniego Golfa z 6-cylindrowym silnikiem (3.2 VR6/250 KM) produkowano w latach 2005-2008. Rozpędza się do 100 km/h w 6,5 sekundy. W standardzie oferowano w nim napęd 4×4.

Używany Volkswagen Golf V i Volkswagen Golf VI – za ile można go kupić?

Popularność Golfa V stopniowo maleje: młodszy „brat” już go niemal prześcignął pod względem liczby ofert. Bez problemu można znaleźć „Piątkę” za mniej niż 10 tys. zł, niemniej wiąże się to z akceptacją turbodiesla o bardzo wysokim przebiegu. Na samochód w dobrym stanie wciąż trzeba niemało wydać, bo ok. 14 tys. zł. Golfy V z roczników 2008, z deklarowanymi przebiegami ok. 200 tys. km, wystawiane są za nawet 20 tys. zł. Mniej więcej za tyle (od 17 tys. zł) można się stać właścicielem Golfa VI, przeważnie 1.6 TDI lub 1.4 TSI. Na ten model lepiej przygotować ok. 23-25 tys. zł, czyli budżet na poprzednika w wersji GTI. Górna granica kwot za standardowego Golfa VI to 35 tys. zł.

Volkswagen Golf VI
Golf VI Cabriolet zadebiutował dopiero w 2011 r., ale jego produkcję utrzymywano aż do 2016 r. Występował również w topowej specyfikacji R o mocy 265 KM.

Używany Volkswagen Golf V i Volkswagen Golf VI – którą generację wybrać?

Bardziej opłaci się inwestycja w zmodernizowanego na szeroką skalę, a przez to solidnego Golfa VI. Golf V za kilkanaście tys. zł może być skarbonką bez dna, stąd większą pewność da zakup nowszego modelu za kwotę rozpoczynającą się od dwójki. Co dla niektórych istotne, Golfa VI śmiało można rozpatrywać z silnikiem Diesla, podczas gdy w poprzedniku lepiej poprzestać na jak najprostszych jednostkach benzynowych.

Volkswagen Golf V – plusy i minusy

 +  przemyślane i przestronne wnętrze, dobra widoczność, niezłe właściwości jezdne
 –  brak jednoznacznie polecanych diesli, słaba jakość oferty rynkowej, wysokie koszty napraw w odniesieniu do wartości auta

Volkswagen Golf V

Volkswagen Golf VI – plusy i minusy

 +  przystępne ceny części zamiennych, wyższa jakość wykończenia niż w Golfie V, dobre zabezpieczenie antykorozyjne
 –  mało przełomowy charakter względem poprzednika, drogie w naprawach skrzynie DSG, wciąż usterkowe silniki TSI

Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf V i Volkswagen Golf VI – podstawowe dane techniczne
Volkswagen Golf VVolkswagen Golf VI
Lata produkcji2003-20082008-2013
Dł./szer./wys.420-456/176/148 cm420-454/178/148-151 cm
Rozstaw osi258 cm258 cm
Pojemność bagażnikahtb 350-1305 l, kmb 505-1495 l, sed 527 l, Plus 395-1450 lhtb 350-1305 l, kmb 505-1495 l, cab 250 l
Silniki benzynowe1.4-3.2 (75-250 KM)1.4-2.5 (80-271 KM)
Silniki Diesla1.9-2.0 (75-170 KM)1.6-2.0 (90-170 KM)
Volkswagen Golf V – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.4 TSI1.6 8V2.0 FSI1.9 TDI2.0 SDI2.0 TDI
Pojemność1390 cm³1595 cm³1984 cm³1896 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz.turbodieseldieselturbodiesel
Maks. moc122 KM102 KM150 KM105 KM75 KM140 KM
Maks. moment200 Nm148 Nm200 Nm250 Nm140 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s11,4 s9,2 s11,3 s13,7 s9,3 s
Prędkość maks.197 km/h184 km/h209 km/h187 km/h163 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa6,3 l/100 km7,4 l/100 km8,0 l/100 km5,1 l/100 km5,0 l/100 km5,7 l/100 km
Volkswagen Golf VI – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.4 TSI1.6 8V1.8 TSI1.6 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1390 cm³1595 cm³1798 cm³1598 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turboturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc122 KM102 KM160 KM90 KM110 KM140 KM
Maks. moment200 Nm148 Nm250 Nm230 Nm250 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s11,3 s8,0 s12,9 s10,7 s9,3 s
Prędkość maks.200 km/h188 km/h220 km/h178 km/h193 km/h209 km/h
Śr. zużycie paliwa6,2 /100 km7,1 l/100 km6,8 l/100 km4,5 l/100 km4,9 l/100 km4,8 l/100 km

Polecamy również inne nasze artykuły o używanych Volkswagenach Golfach:

Używany Volkswagen Golf V (2003-2008) – opinie użytkowników

Używany Volkswagen Golf VI (2008-2013) – opinie użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj