Używany Volkswagen Golf Plus (2005-2014) – opinie, dane techniczne, usterki

Volkswagen Golf Plus 33

Golf Plus łączy cechy kompaktów i minivanów, a zarazem łatwiej go zaparkować od typowego kombi. Poznajmy opinie na temat używanego Volkswagena Golfa Plus.

Powiększony Golf Plus pojawił się dwa lata po debiucie Volkswagena Golfa V. Konstruktorzy umiejętnie wygospodarowali większą przestrzeń w kabinie, zwiększając szerokość i wysokość bazowego Golfa. Efekt zadowolił większość użytkowników, bo przybyło centymetrów zwłaszcza nad głowami pasażerów, co nie tylko zwiększyło komfort jazdy, ale również – wraz z bardziej pionowo ustawionymi fotelach – ułatwiło wsiadanie i wysiadanie. Podwyższona pozycja za kierownicą (o 7,5 cm) zapewnia nieco lepszy wgląd w sytuację przed maską. Z kolei pasażerowie kanapy siedzą, względem „zwykłego” Golfa, wyżej o 8,5 cm. Zmiany konstrukcyjne sprawiły, że urósł także bagażnik – z 350 do 395 litrów, a nawet 505 l po maksymalnym przesunięciu do przodu kanapy regulowanej w zakresie 16 cm. Z karoserią długą na 4,2 m Golf Plus jest krótszy od wielu minivanów, więc manewrowanie nim jest proste. Szkoda, że z nie zniknął typowy dla Golfów problem z widocznością do tyłu – słupek C nie otrzymał dodatkowego okienka. W 2006 r. ofertę uzupełnił podwyższony Volkswagen CrossGolf, czyli na dobrą sprawę uterenowiony Golf Plus (ale bez możliwości zestawienia z napędem 4×4).

Volkswagen Golf Plus 34
Golf Plus, podobnie jak model bazowy (Golf V), wykorzystuje niezależne zawieszenie tylnej osi. Pod kątem prowadzenia auto zachowuje spore rezerwy bezpieczeństwa, ale i tak lepiej nie przesadzać z dynamicznym pokonywaniem zakrętów.

Golf Plus nie jest w stanie nawiązać równej rywalizacji z typowymi kompaktowymi minivanami – odstaje od nich bagażnikiem i ilością miejsca z tyłu. Z drugiej strony, to wyjątkowy samochód trafiający w rynkową niszę. Docenią go osoby poszukujące komfortowego pojazdu (do którego wygodnie się wsiada i z niego wysiada) do eksploatacji w warunkach miejskich (jest tylko o kilkanaście centymetrów dłuższy od aktualnie produkowanych aut miejskich). Dowiedzmy się, co o używanym Volkswagenie Golfie Plus sądzą ich właściciele.

Volkswagen Golf Plus 10
Golf Plus w Polsce zdobył umiarkowaną popularność. Najprawdopodobniej w zawojowaniu rynku przeszkadzała zbyt duża wewnętrzna konkurencja w postaci Golfa kombi (Variant), kombivana Caddy i kompaktowego minivana Touran.

Używany Volkswagen Golf Plus – wnętrze

Podobnie jak nadwozie Golfa Plus nie ma w zasadzie żadnych elementów wspólnych z Golfem V (poza lusterkami), tak samo wnętrza obu aut istotnie się różnią. Powiększony Golf otrzymał deskę rozdzielczą, którą potem (w 2007 r.) zamontowano w pierwszym kompaktowym SUV-ie marki, Tiguanie. Wyróżnia ją szeroka konsola środkowa z rozstawionymi po bokach nawiewami oraz cała masa wszelkiej maści schowków, rozrzuconych wszędzie tam, gdzie się tylko dało. Podobne do tych w Golfie są natomiast zegary i kierownica. W Plusie widoczność poprawia dodatkowe okienko między przednią szybą a drzwiami. Materiały wykończeniowe robią dobre wrażenie, ale tylko w bogatszych wersjach (Comfortline, Highline): uboższe mają bardziej podatne na zużycie tapicerki.

Główny atut Golfa Plus to przestrzeń na głowy podróżnych. Względem Golfa V nadwozie zyskało 10 cm na wysokość, z kolei miejsca siedzące podwyższono o 7,5 cm (przednie fotele) lub 8,5 cm (kanapa). Wyprofilowano ją pod dwie osoby z możliwością rozłożenia pośrodku pokaźnego podłokietnika. Wrażenie przestronności potęgują wielkie boczne okna, choć w obrębie nóg nie czuć istotnej poprawy w porównaniu do „zwykłego” Golfa (ten sam rozstaw osi). Nie udało się też stworzyć równej podłogi w drugim rzędzie. Wyjściowo do bagażnika zmieści się 395 l pakunków. Przesuwając kanapę do przodu (zakres: 16 cm) łatwo zwiększamy go do 505 l, z kolei kładąc jej oparcia uzyskujemy równą przestrzeń o pojemności 1450 l. Kolejne zalety to regularny kształt i wielki otwór załadunkowy.

Używany Volkswagen Golf Plus – silniki

Paleta silników przewidzianych dla Golfa Plusa niemal w całości pokrywa się z jednostkami dostępnymi w Golfie V. Kto planuje montaż instalacji gazowej, powinien szukać wolnossącego motoru 1.6 8V/102 KM lub bazowego 1.4 16V (75/80 KM). Kto nie ufa umiejętnościom polskich gazowników, może rozejrzeć się za Golfem Plus BiFuel, który posiada fabryczną instalację LPG firmy Landi Renzo z 43-litrowym toroidalnym zbiornikiem w miejscu koła zapasowego. Tej wersji nie należy mylić z oferowaną m.in. w Szwecji odmianą 1.6 MultiFuel – dostosowaną do zasilania bioetanolem E85. O pomyłkę łatwo też w przypadku najlepiej współpracującego z instalacjami gazowymi silnika 1.6 8V i jednostki 1.6 16V FSI (115 KM), która posiada bezpośredni wtrysk, który praktycznie wyklucza montaż gazu. Niezłym wyborem (choć nie do montowania instalacji LPG) jest 2.0 FSI (150 KM). Jeżeli doładowany silnik 1.4 TSI, to najlepiej w najprostszej, 122-konnej wersji. Jego słabą stroną jest niezbyt trwały łańcuch rozrządu. W mocniejszych 1.4 TSI z turbo i kompresorem (140/160/170 KM) dochodzą do tego problemy z pękającymi tłokami. Z biegiem czasu silniki były udoskonalane, więc im nowszy, tym lepiej.

Volkswagen Golf Plus silnik
Benzynowy silnik 1.6 w Golfie Plus może mieć wielopunktowy wtrysk paliwa (102 KM) lub bezpośredni (FSI; 115 KM).

Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku turbodiesli. Najgorszy okazuje się 140-konny 2.0 TDI PD z zawodnymi pompowtryskiwaczami, pękającymi głowicami czy problemami ze smarowaniem. Bardzo udany 1.6 TDI (90/105 KM), który w przeciwieństwie do większości 1.9 TDI (90/105 KM) nie będzie skrajnie wyeksploatowany, wszedł do oferty w 2009 r. Pod żadnym pozorem nie należy też skreślać dostępnego od 2008 r. i udanego 2.0 TDI CR z wtryskiem typu Common Rail i rozwiązanymi wszystkimi bolączkami dwulitrowego diesla VW (110/140 KM).

Volkswagen Golf Plus silnik (2)
Turbodiesle z common rail (CR) pojawiły się pod koniec 2008 r. Obejmowały nowe odmiany 2.0 TDI (110/140 KM) oraz jednostki 1.6 TDI, które zastąpiły wysłużone 1.9 TDI.

Używany Volkswagen Golf Plus – opinie użytkowników

 Zalety 

„Prosta i intuicyjna obsługa, wszystko w zasięgu ręki i bez zbędnych komplikacji”

„Jak na samochód tej klasy, bardzo dobrze wykonane, ładne i funkcjonalne wnętrze. Świetne wymiary do jazdy po mieście”

„Diesel bardzo szybko się nagrzewa – auto ma dogrzewanie płynu chłodzącego”

„Bardzo wygodne fotele – idealne do długich tras”

 

 Wady 

„Duże problemy z rdzą. Auto garażowane, a mimo tego w wielu miejscach widać rudawe ślady”

„Brakuje mi 6. na autostradzie. I tak jedynka trochę za krótka”

„Szerokie słupki i ich nachylenie powodują ograniczenia w widoczności”

„Samochód często odwiedza serwisy. Widać VW chce naciągnąć klientów, a ich satysfakcja jest na dalszym miejscu”

Volkswagen CrossGolf
Uterenowionego Golfa Plusa oferowano jako Volkswagena CrossGolf. Pojawił się w ofercie w 2006 r. Nigdy nie trafił do niego napęd 4×4.

Używany Volkswagen Golf Plus – awaryjność, typowe usterki

Do Golfa Plusa montowano, niestety, jedynie awaryjne serie silników 1.4 TSI, tj. o pojemności 1390 cm³, z łańcuchem rozrządu. W dzisiejszych czasach wymiana felernego łańcucha nie kosztuje krocie (ok. 1500 zł), dlatego warto ją przeprowadzić profilaktycznie. Problem pojawia się w odmianach Twincharger (powyżej 140 KM), w których zawodzi wspomagający turbosprężarkę kompresor, słyszy się nawet o pękających tłokach. Tego modelu nie omijają kłopoty ze starszymi turbodieslami 2.0 TDI PD, czyli pękające głowice, awarie pompowtryskiwaczy, zaworów EGR i turbosprężarek. Usterki nie omijają też nowszych 1.9 TDI, a dokładnie silników wyprodukowanych w latach 2005-2010 o oznaczeniu BXE: w nich zużywają się panewki. Z dystansem podchodźmy do aut z dwusprzęgłowymi skrzyniami DSG, a najlepiej rozważajmy samochody z przeprowadzonym remontem tej przekładni (ewentualnie wynegocjujmy spory rabat, gdy skrzynia szarpie/przeciąga biegi). Użytkownicy zgłaszają problemy z elektroniką pokładową i oświetleniem zewnętrznym, w tym z tylnymi lampami LED. Rdza przeważnie osiada na podwoziu Golfa Plus, choć nie brak doniesień o korodujących elementach nadwozia.

Volkswagen Golf Plus skrzynia DSG
Niewiele Golfów Plusów ma na wyposażeniu skrzynię DSG. W tak leciwym już modelu, kupowanym zazwyczaj przy ograniczonym budżecie, lepiej postawić na przekładnię ręczną.

Używany Volkswagen Golf Plus – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na wzmocnieniu bocznym prawym. Odczytamy go też z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie.

Volkswagen Golf Plus numer VIN

Używany Volkswagen Golf Plus – sytuacja rynkowa

Obecnie używanego Golfa Plus można kupić 10 tys. zł, przy akceptacji przebiegu sięgającego 300 tys. km. Optymalny budżet wynosi niemal dwukrotnie więcej. Ok. 18-20 tys. zł powinno wystarczyć na zadbane auto przedliftowe lub „polifta”, który nieco więcej przejechał. Na Golfa Plusa z ostatnich lat produkcji trzeba wydać nawet 30-35 tys. zł. Wśród nich nie brakuje aut z polskich salonów. Na ogół przeważają samochody benzynowe, zazwyczaj 1.6 MPI/FSI.

Używany Volkswagen Golf Plus – podsumowanie

Pod względem technicznym powiększony Golf, jego silniki, skrzynie biegów czy elementy podwozia nie odbiegają od stosowanych w Golfie V. Konstrukcja auta jest więc doskonale znana mechanikom, nie brakuje też części w postaci dobrej jakości zamienników. Golfa Plusa warto rozważyć bardziej jako komfortowa alternatywa dla kompakta/auta miejskiego niż prawdziwego minivana.

Polecamy uwadze nasze materiały na temat innych używanych Volkswagenów:

Używany Volkswagen Golf V (2003-2008) – opinie

Używany Volkswagen Golf VI (2008-2013) – opinie

Używany Volkswagen Tiguan I (2007-2015) – opinie

Volkswagen Golf Plus 02

Volkswagen Golf Plus – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.421/176/158 cm
Rozstaw osi258 cm
Pojemność bagażnika395-505/1450 l
Volkswagen Golf Plus – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik1.4 16V1.4 16V1.6 8V1.6 FSI2.0 FSI
Pojemność1390 cm³1390 cm³1595 cm³1598 cm³1984 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc75 KM80 KM102 KM115 KM150 KM
Maks. moment126 Nm132 Nm148 Nm155 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h16,2 s14,9 s12,0 s11,8 s9,2 s
Prędkość maks.161 km/h169 km/h180 km/h189 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwab.d.7,1 l/100 km7,7 l/100 km7,2 l/100 km8,3 l/100 km
Volkswagen Golf Plus – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoład.)
Silnik1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI1.4 TSI1.4 TSI1.4 TSI
Pojemność1197 cm³1197 cm³1390 cm³1390 cm³1390 cm³1390 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo + kompr.benz., turbo + kompr.
Maks. moc86 KM105 KM122 KM140 KM160 KM170 KM
Maks. moment160 Nm175 Nm200 Nm220 Nm240 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s11,3 s10,2 s9,3 s8,5 s8,3 s
Prędkość maks.175 km/h188 km/h195 km/h202 km/h214 km/h216 km/h
Śr. zużycie paliwab.d.5,5 l/100 km6,6 l/100 km7,2 l/100 km6,5 l/100 km7,4 l/100 km
Volkswagen Golf Plus – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 TDI1.6 TDI1.9 TDI1.9 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1598 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM105 KM90 KM105 KM110 KM140 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm210 Nm250 Nm250 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,8 s12,1 s13,5 s12,1 s11,6 s9,3 s
Prędkość maks.184 km/h184 km/h173 km/h186 km/h189 km/h202 km/h
Śr. zużycie paliwa4,7 l/100 km4,3 l/100 km4,6 l/100 km5,5 l/100 kmb.d.5,7 l/100 km

Używany Volkswagen Golf Plus – galeria