UżywaneUżywany Volkswagen Golf Plus (2005-2014) - który silnik wybrać?

Używany Volkswagen Golf Plus (2005-2014) – który silnik wybrać?

Podwyższony Golf łączy zalety minivana i auta miejskiego. Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć używanego Volkswagena Golfa Plusa?

W pierwszej połowie lat dwutysięcznych Volkswagen dysponował pokaźną gamą samochodów dla rodzin: minivanem Touran, kombivanem Caddy lub Golfem V w wersji kombi (Variant). Producent uznał jednak, że to za mało i w 2005 roku pokazał Golfa Plus – samochód, którego trudno sklasyfikować w konkretnym segmencie. W praktyce był to bowiem wyraźnie podwyższony (o 10 cm) standardowy Golf. Nie zdecydowano na wydłużenie rozstawu osi i długości nadwozia, zatem Plus właściwie zyskiwał przewagę tylko odnośnie ilości miejsca na głowy. Był też modelem, do którego wygodnie się wsiadało i z niego wysiadało, a dzięki możliwości przesuwania kanapy przy komplecie pasażerów mógł zabrać do bagażnika tyle, co Golf Variant (505 l; wyjściowo 395 l). Praktycznością Golf Plus nie dogania Tourana czy Caddy, ale pozwala na więcej swobody w manewrowaniu nim po mieście.

Pod maskami Golfów Plus montowano całą plejadę jednostek napędowych ze stajni Volkswagena. Którą najlepiej wybrać po tylu latach od wyprodukowania? Oto przegląd wszystkich silników.

Używany Volkswagen Golf Plus – silniki benzynowe

  • 1.2 TSI (86 KM, 105 KM)
  • 1.4 MPI (75 KM, 80 KM)
  • 1.4 TSI (122 KM, 140 KM, 160 KM, 170 KM)
  • 1.6 MPI (102 KM)
  • 1.6 FSI (115 KM)
  • 2.0 FSI (150 KM)

Do napędu Golfa Plusa zaprzęgnięto kilka jednostek downsizingowych, ale w ofercie pozostało trochę odmian wolnossących. Najprostszą budową cechują się silniki z wielopunktowym wtryskiem paliwa, czyli bazowe 1.4 16V MPI (75/80 KM) i 1.6 8V MPI (102 KM). Nie grzeszą dynamiką i niskim spalaniem, ale są najpewniejsze w kwestii niezawodności: trzeba się liczyć z niegroźnymi usterkami przepustnic, cewek zapłonowych lub czujników położenia wału. Równocześnie oferowano wariant 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, czyli 1.6 FSI (115 KM). W nim warto zwrócić uwagę na rozrząd (łańcuch potrafi się wyciągać) i zweryfikować, czy miał czyszczony z nagaru kolektor dolotowy. Ta druga przypadłość zdarza się również w jednostce 2.0 FSI (150 KM). Do tego dochodzą kłopoty z nietrwałymi wałkami rozrządu.

Do gamy silnikowego Golfa Plusa szturmem wbiły się jednostki TSI (z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem) – 1.2 TSI (86/105 KM) i 1.4 TSI (122/140/160/170 KM). Te mniejsze zadebiutowały nieco później, bo w 2009 roku, stanowiąc swego rodzaju alternatywę dla wycofanych wcześniej 1.6 8V i 1.4 w wersji 75-konnej. 1.4 TSI z kolei montowano niemal od samego początku produkcji (czyli 2006 roku). Dzielą się na odmiany z pojedynczym turbodoładowaniem (122 KM) i dodatkowo wspomagane kompresorem (od 140 KM wzwyż, tzw. 1.4 TSI Twincharger). Te ostatnie zasłynęły z wyjątkowej awaryjności. Psuły się pompy wody, nie załączały kompresory, pękały tłoki i rozciągały łańcuchy rozrządu. Sytuacja uległa poprawie po zmodernizowaniu tych silników (poprawione mają pojemność 1395 cm³), lecz nigdy one nie trafiały pod maski Golfów Plusów. Z tego powodu, jeśli „uprzemy się” na 1.4 TSI, to najlepiej w odmianie 122-konnej sprawiającej problemy jedynie z rozrządem (wymiana kosztuje ok. 1500-2000 zł). Z podobnymi usterkami łańcuchów rozrządu powinni się liczyć użytkownicy aut z silnikami 1.2 TSI.

Volkswagen Golf Plus – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik 1.4 16V 1.4 16V 1.6 8V 1.6 FSI 2.0 FSI
Pojemność 1390 cm³ 1390 cm³ 1595 cm³ 1598 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 75 KM 80 KM 102 KM 115 KM 150 KM
Maks. moment 126 Nm 132 Nm 148 Nm 155 Nm 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 16,2 s 14,9 s 12,0 s 11,8 s 9,2 s
Prędkość maks. 161 km/h 169 km/h 180 km/h 189 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa b.d. 7,1 l/100 km 7,7 l/100 km 7,2 l/100 km 8,3 l/100 km
Volkswagen Golf Plus – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoład.)
Silnik 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI
Pojemność 1197 cm³ 1197 cm³ 1390 cm³ 1390 cm³ 1390 cm³ 1390 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo. benz., turbo benz., turbo benz., turbo + kompr.
Maks. moc 86 KM 105 KM 122 KM 140 KM 160 KM 170 KM
Maks. moment 160 Nm 175 Nm 200 Nm 220 Nm 240 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,4 s 11,3 s 10,2 s 9,3 s 8,5 s 8,3 s
Prędkość maks. 175 km/h 188 km/h 195 km/h 202 km/h 214 km/h 216 km/h
Śr. zużycie paliwa b.d. 5,5 l/100 km 6,6 l/100 km 7,2 l/100 km 6,5 l/100 km 7,4 l/100 km
Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI
Silniki TSI w Golfie Plusie nie cieszą się dobrą reputacją. Pewniejszym wyborem będą odmiany wolnossące (najlepiej MPI).

Używany Volkswagen Golf Plus – silniki Diesla

  • 1.6 TDI (90 KM, 105 KM)
  • 1.9 TDI (90 KM, 105 KM)
  • 2.0 TDI (110 KM, 140 KM)

Do 2008 r. Volkswagen stosował dwa turbodiesle z pompowtryskiwaczami (PD) – 1.9 TDI (90/105 KM) oraz 140-konnego 2.0 TDI. Co ciekawe, ten drugi, mimo identycznej mocy, występował w odmianie 8V i 16V. Za lepszą uchodzi ta pierwsza, bo ma trwalszą głowicę: pęknięcia tych elementów stały się znakiem rozpoznawczym 2.0 TDI 16V. Wszystkie jednak dręczą inne problemy, tj. z pompami olejowymi, turbosprężarkami, zaworami EGR i wyeksploatowaniem osprzętu (filtra DPF, koła dwumasowego). 1.9 TDI dla odmiany uznawany jest za niemal „pancerny” silnik dobrze znoszący ogromne przebiegi. Z drugiej strony, po przekroczeniu 300 tys. km w każdym silniku może się już zepsuć niemal wszystko, stąd warto rozglądać się za autami z udokumentowaną historią serwisową. Uważajmy jedynie na odmiany BXE (105 KM; po 2005 r.), które rozczarowują trwałością panewek.

Po 2008 r. nastała era diesli z common rail (CR) – znacznie cichszych i mniej awaryjnych. Motor 1.9 TDI został zastąpiony nowocześniejszym 1.6 TDI w takich samych wariantach mocy (90 i 105 KM). Zamontowano w nim drogie, niepodlegające regeneracji wtryskiwacze piezoelektryczne, które są mocno wrażliwe na jakość tankowanego paliwa. Silnik uchodzi za przewidywalny w eksploatacji, sprawiający okresowe kłopoty z DPF-em. Niektórzy użytkownicy zgłaszali przypadki przedwczesnego zużycia paska rozrządu. Zastąpienie pompowtryskiwaczy układem common rail istotnie poprawiło postrzeganie diesli 2.0 TDI, bowiem w niepamięć odeszły problemy z głowicami. Nadal jednak możliwe są usterki pomp oleju i osprzętu silnika (w wyniku zużycia eksploatacyjnego).

Volkswagen Golf Plus – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 TDI 1.6 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 105 KM 90 KM 105 KM 110 KM 140 KM
Maks. moment 230 Nm 250 Nm 210 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s 12,1 s 13,5 s 12,1 s 11,6 s 9,3 s
Prędkość maks. 184 km/h 184 km/h 173 km/h 186 km/h 189 km/h 202 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,7 l/100 km 4,3 l/100 km 4,6 l/100 km 5,5 l/100 km b.d. 5,7 l/100 km
Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI
Teoretycznie 1.9 TDI jest najtrwalszym dieslem w Golfie Plusie, ale też najstarszym, a zatem mającym za sobą lata nierzadko rabunkowej eksploatacji. Nie można traktować go jako „pewniaka”, który nie będzie się psuł.
Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI
Spektakularne awarie silników 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami przeszły już do legendy. Po wprowadzeniu wtrysku common rail usterkowość stała się akceptowalna.

Używany Volkswagen Golf Plus – który silnik wybrać?

Każdy silnik Golfa Plusa dręczą mniejsze lub większe przypadłości. Najbezpieczniej rozejrzeć się za wolnossącą jednostką benzynową bez wtrysku bezpośredniego (1.4/1.6 MPI) lub turbodieslem z układem common rail (1.6/2.0 TDI CR), ewentualnie rzetelnie serwisowanym 1.9 TDI. Godną rozpatrzenia alternatywę stanowi 122-konny wariant 1.4 TSI oraz 1.6/2.0 FSI.

Przeczytaj więcej na temat używanego Volkswagena Golfa Plus:

Używany Volkswagen Golf Plus (2005-2014) – opinie użytkowników

Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji