Volkswagen Caddy trzeciej generacji właśnie schodzi z motoryzacyjnej sceny. Poznajmy opinie o tym wszechstronnym, niemieckim kombivanie.
17 lat to wyjątkowo długi okres produkcyjny nawet w przypadku typowo użytkowego samochodu jak np. kombivan. Volkswagen dopiero w ubiegłym roku oficjalnie zaprezentował następcę wytwarzanego od 2003 roku Caddy III (2K). Samochód zbudowano na platformie podłogowej pochodzącej z pierwszego wcielenia Tourana i… Golfa V. W międzyczasie przeprowadzono dwa rozległe liftingi, skupiające się na gruntownych modernizacjach przedniej części nadwozia, wprowadzaniu nowych silników i bieżącego aktualizowania listy opcji wyposażenia. Na przestrzeni lat Volkswagen Caddy doczekał się niezliczonej liczby odmian nadwoziowych i specjalnych. Sprzedawano go w standardowej i przedłużonej odmianie, jako model osobowy, dostawczy i towarowo-osobowy, z napędem na przód i 4×4 (także z terenowymi pakietami Cross/Alltrack), a także w formie małego kampera o nazwie Tramper. Dzięki tak obszernej palecie niemal każdy powinien znaleźć niemieckiego kombivana na miarę swoich potrzeb, ale należy też wspomnieć, że niektóre odmiany stanowią rynkowy margines. Jednak już „zwykły” Caddy powinien sprostać najważniejszemu zadaniu: sprawdzić się w biznesie, jak i do przewozu rodziny.
Więcej na temat nowego Volkswagena Caddy (od 2020 r.)
Przez tak długi okres produkcji trudno rozpatrywać Volkswagena Caddy III w jednej kategorii: może służyć jako tani „wół roboczy”, jak i względnie nowoczesny, rodzinny pojazd na dalekie wojaże. Poznajmy opinie właścicieli używanych Volkswagenów Caddy (2K), zweryfikujmy niezawodność i wybierzmy godne polecenia wersje.
Używany Volkswagen Caddy III – wnętrze
Po Caddy nie należy spodziewać się fajerwerków stylistycznych w środku. Deskę rozdzielczą niemal „żywcem” przeniesiono z Tourana; ta z kolei nie odbiega od innych Volkswagenów rozplanowaniem kluczowych instrumentów. Obsługa samochodu odbywa się w sposób w zasadzie „automatyczny”, bowiem wszystkie przyciski skupiono w jednym miejscu – na konsoli środkowej. Kolejne liftingi wnosiły nieco świeżości do starzejącego się kokpitu Caddy, lecz dopiero po 2015 roku zyskał on realnie nowoczesny wymiar (choć ogólnego projektu prawie nie ruszono). Na uwagę zasługuje poziom wyposażenia osobowych odmian w bogatych wariantach. Można w nich znaleźć automatyczną klimatyzację, tempomat, nawigację, wielofunkcyjną kierownicę czy podgrzewane fotele. Inna sprawa, że spasowaniem materiałów wykończeniowych wyraźnie przewyższają one odmiany dostawcze.
Caddy to wysoki na ponad 1,8 m kombivan, w związku z czym oferuje bezkonkurencyjną (na tle innych segmentów) ilość miejsca na głowy. Co więcej, w suficie wygospodarowano jeszcze pokaźną wnękę na najpotrzebniejsze rzeczy. Wypada pochwalić przyzwoicie wyprofilowane i wystarczająco obszerne przednie fotele i kanapę z wydzielonymi trzema miejscami siedzącymi. Volkswagen przewidział możliwość jej całkowitego wyjęcia do uzyskania rekordowo pojemnego bagażnika. Caddy w standardowej odmianie maksymalnie zabierze na pokład aż 3000 l, podczas gdy w przedłużonej nawet 4001 l. Trzeci rząd siedzeń oferowano tylko w tej drugiej wersji: panują tam zupełnie swobodne warunki dla dwójki dorosłych osób. Niektóre źródła podają, że w konfiguracjach 5-osobowych bagażniki Caddy’ego zmieszczą albo 530 l (krótki), albo 920 l (długi).
Używany Volkswagen Caddy III – silniki benzynowe
Odnośnie wersji benzynowych, przedliftowe Caddy wyjeżdżały z fabryki (zlokalizowanej zresztą w Poznaniu) wyłącznie z wolnossącymi jednostkami 1.4 (75/80 KM) i 1.6 (102 KM lub 98 KM w wersji z fabryczną instalacją LPG). Ofertę uzupełniała 2-litrowa odmiana zasilana gazem ziemnym (CNG; 109 KM). Po pierwszym liftingu wprowadzono pierwsze wersje TSI, a konkretnie 1.2 TSI serii EA111 (85/105 KM). W 2015 r. zadebiutowały nowe odmiany tych jednostek o oznaczeniu EA211, posiadające paskowy rozrząd zamiast łańcuchowego. Poznamy je po obniżonej mocy (84 KM), natomiast rolę ok. 100-konnego silnika przypisano 1.0 TSI (102 KM). Wprowadzono również topowego 1.4 TSI (125/131 KM), zasilanego również CNG (1.4 TGI/110 KM). Co ciekawe, dla odmian benzynowych Volkswagen nie przewidywał zestawienia z napędem 4×4. Z kolei tylko 1.4 TSI otrzymały 6-biegowe skrzynie ręczne oraz możliwość dokupienia „automatu” DSG (pozostałe wersje: wyłącznie przekładnie 5-biegowe).
Używany Volkswagen Caddy III – silniki Diesla
Oferta wersji wysokoprężnych przedliftowego Caddy ograniczała się do diesla bez turbodoładowania (2.0 SDI/69 KM), kilku odmian 1.9 TDI (75/105 KM; od 2008 r. z filtrem DPF) oraz 140-konnego 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. W 2010 r. ofertę zdominowały turbodiesle z zasilaniem common rail: 1.6 TDI (75/102 KM) i 2.0 TDI (84/110/140/170 KM), pochodzącej z poprawionej technicznie rodziny silników EA189. Tym razem zaproponowano napęd na 4 koła, ale tylko w odmianach 1.9 TDI/105 KM oraz 2.0 TDI 110/140 KM. Samochody powyżej 100 KM opcjonalnie zestawiano z dwusprzęgłowymi skrzyniami DSG. 6-biegowe przekładnie ręczne trafiły tylko do Caddy 2.0 TDI (pozostałe mają 5-biegowe).
Używany Volkswagen Caddy III – opinie użytkowników
Zalety
„Jak na samochód w zasadzie dostawczy, bardzo precyzyjna skrzynia biegów”
„Polecam 2.0 TDI. Jego elastyczność przydaje się przy zapakowaniu auta po sam sufit”
„Wielkie lusterka i świetne przeszklenie. Caddy przyjemnie się manewruje na parkingu”
„Funkcjonalne auto do prowadzenia biznesu, a po godzinach robiące za samochód rodzinny”
Wady
„Szum daje się we znaki przy dużych prędkościach. Nie przyłożono się do wyciszenia”
„Wysokie nadwozie jest podatne na boczne podmuchy wiatru. Trzeba uważać, mijając ciężarówki”
„Wszystkie Caddy, jakie widziałem, korodują w okolicach klamek i prowadnic bocznych drzwi”
„Plastiki wnętrza irytująco skrzypią i wyraźnie widać po nich upływ czasu”
Używany Volkswagen Caddy III – awaryjność, typowe usterki
Użytkowego Volkswagena nie omijają znane z innych modeli kłopoty z jednostkami napędowymi. Największe ryzyko wiąże się z odmianą 2.0 TDI PD (2007-2010): tam potrafiły pękać głowice, zacierać się turbosprężarki i psuć pompowtryskiwacze. W zmodernizowanych 2.0 TDI CR radzimy przed zakupem sprawdzić stan pompy olejowej. 1.6 TDI cierpią głównie na usterki wtryskiwaczy (piezoelektryczne o utrudnionej regeneracji), 1.9 TDI z kolei na zatarcia panewek (wersja BLS/105 KM). Benzynowe Caddy albo spalają olej (1.4/1.6), albo zmuszają do wizyt w warsztatach poprzez rozciągający się łańcuch rozrządu (1.2 TSI EA111). Całe szczęście, do tego modelu trafiły ulepszone odmiany 1.4 TSI z rodziny EA211, których usterkowość spadła do akceptowalnego poziomu. Główny problem Volkswagenów Caddy tyczy się… korozji. Należy się jej wręcz spodziewać w przedliftowych autach: niektóre mają już za sobą wymianę progów. Poza tym samoistnie pękają przednie szyby, parują reflektory i przepalają się żarówki. Z dodatkowymi wydatkami muszą się liczyć osoby poszukujące auta ze skrzynią DSG (250 tys. km to orientacyjny czas „żywotności” skrzyni).
Używany Volkswagen Caddy III – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (fot.) oraz na tabliczce w słupku środkowym lewym. W dostawczych wersjach można go odczytać również z prawego rogu bagażnika (na ścianie bocznej).
Używany Volkswagen Caddy III – sytuacja rynkowa
Na nadmiar samochodów w ogłoszeniach nie ma co liczyć – na właścicieli czeka ok. 150 bezwypadkowych Caddy. Ich ceny startują od 10 tys. zł, ale na przyzwoity egzemplarz trzeba dołożyć do minimum 15 tys. zł. Poliftowe samochody (od 2010 r.) kosztują ok. 22-32 tys. zł, zaś kilkuletnie auta po drugim liftingu (roczniki 2015-2017) – 40-60 tys. zł. Wciąż można trafić na ostatnie fabrycznie nowe egzemplarze, przewijające się pośród ofert dotyczących wchodzącego na rynek Caddy IV.
Używany Volkswagen Caddy III – podsumowanie
Kombivan Volkswagena przekonuje odrobinę lepszym wykończeniem i właściwościami jezdnymi od konkurentów z Francji. Jest też od nich większy, a co za tym idzie – zabierze na pokład trochę więcej. Niestety, ma też więcej potencjalnie awaryjnych silników i okazuje się wyjątkowo podatny na korozję. Na szczęście przez 17 lat rynkowej kariery mechanicy zdołali go dokładnie poznać. Bieżące naprawy da się dokonywać w rozsądnym przedziale cenowym.
Polecamy uwadze inne nasze artykuły o używanych Volkswagenach:
Używany Volkswagen Up! (od 2011 r.) – opinie
Używany Volkswagen Polo V (2009-2017) – opinie
Używany Volkswagen Golf V (2003-2008) – opinie
Używany Volkswagen Golf VI (2008-2013) – opinie
Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2010) – opinie
Używany Volkswagen Passat B7 (2010-2014) – opinie
Używany Volkswagen Golf Plus (2005-2014) – opinie
Używany Volkswagen Touran I (2003-2015) – opinie
Używany Volkswagen Sharan II (od 2010 r.) – opinie
Używany Volkswagen Transporter T5 (2003-2015) – opinie
Używany Volkswagen Tiguan I (2007-2015) – opinie
Używany Volkswagen Touareg I (2002-2010) – opinie
Dł./szer./wys. | 441-488/179/183-190 cm |
Rozstaw osi | 268-301 cm |
Pojemność bagażnika | 530-3000 l (Caddy); 920-4001 l (Caddy Maxi) |
Silnik | 1.0 TSI | 1.2 TSI | 1.4 | 1.4 TSI | 1.6 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1197 cm³ | 1390 cm³ | 1395 cm³ | 1595 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 102 KM | 105 KM | 75 KM | 125 KM | 102 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 175 Nm | 126 Nm | 220 Nm | 148 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 12,4 s | 17,9 s | 10,9 s | 13,7 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 169 km/h | 148 km/h | 185 km/h | 164 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 6,7 l/100 km | 8,2 l/100 km | 5,9 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Silnik | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 2.0 SDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 102 KM | 75 KM | 105 KM | 69 KM | 110 KM | 140 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 210 Nm | 250 Nm | 140 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 17,7 s | 13,3 s | 20,5 s | 12,8 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 150 km/h | 166 km/h | 142 km/h | 170 km/h | 186 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 6,2 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,0 l/100 km |