Seat Leon III - otwierające

Gorzej wykończony od Golfa i mniej przestronny od Octavii, ale przyciąga sportowym nastawieniem i rasową stylistyką. Oto opinie o Seacie Leonie III generacji, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Tradycyjnie już dla koncernu VAG, debiutujący w 2012 roku Seat Leon III dzieli platformę podłogową (MQB) z pozostałymi kompaktami marek należących do przedsiębiorstwa: Audi A3 III, Skodą Octavią III i Volkswagenem Golfem VII. Nadwozie nowego Leona skrócono o 5 cm względem poprzednika i nadano mu więcej ostrych linii, które świetnie się komponują ze standardowymi w bogatszych wersjach w pełni LED-owymi przednimi reflektorami. Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 6 cm znacząco poprawiła się przestrzeń w środku. Po raz pierwszy w tym modelu producent zaprezentował odmianę trzydrzwiową (SC) oraz kombi (ST). Ponieważ marka Seat pełni w koncernie rolę najbardziej sportowej, miłośnicy szybkiej jazdy mają do wyboru aż 5 wersji Cupra (od 265 do 310 KM), mało tego – niektóre z nich oferowano we wszystkich wersjach nadwoziowych. Dwa lata temu Leon przeszedł niewielką modernizację, która w zasadzie tylko odświeżyła i tak wolno starzejącą się karoserię.

Seat Leon III - dynamiczne
Seat Leon należy do najlepiej prowadzących się kompaktów, i to mimo zastosowania w słabszych wersjach prostego zawieszenia (kolumny McPhersona i belka skrętna). Konstrukcja wielowahaczowa trafiła do odmian Cupra i topowego, 184-konnego Diesla.
Seat Leon III Cupra R
Wszystkie Cupry przyspieszają do 100 km/h w mniej niż 6 sekund. Dwie najmocniejsze – Cupra 300 i 310 (fot.) – zadebiutowały dopiero w 2017 roku. Wcześniej oferowano wersje o mocach 265, 280 i 290 KM.

Używany Seat Leon III – wnętrze

Kokpit Seata stanowi podręcznikowy przykład rozplanowania deski według koncernu Volkswagena. Design nie porywa, ale i jest trochę inny od konstrukcyjnych bliźniaków. Tak czy inaczej każda osoba powinna się z nim zaznajomić bez brania do ręki instrukcji obsługi. Niestety, od razu widać, że to nie dla Seatów koncern zarezerwował najlepsze materiały wykończeniowe. W oczy biją liczne oszczędności oraz średnie spasowanie: w typowych używanych Leonach z przebiegami liczonymi w setkach tysięcy kilometrów plastiki potrafią już trzaskać. Dodatkowe 6 cm w rozstawie osi zaowocowało znaczą poprawą przestronności w obu rzędach siedzeń. Jest również lepiej niż w poprzedniku pod względem widoczności. Bagażnik? Spory jak na tą długość auta (380 l), ale wynikom Octavii dorównuje dopiero kombi ze swoimi 587 litrami. Szkoda, że w hatchbacku tak trudno się do niego dostać przez wysoki próg załadunku.

Seat Leon III - deska rozdzielcza
Kokpit wygląda nieźle i jest przyjazny w obsłudze. Niektóre Leony mają beżową tapicerkę, jednak to rzadkość na rynku wtórnym. Po liftingu powiększono ekran centralny, usuwając część przycisków.
Seat Leon III - bagażnik kombi
Jedyną wadą bagażnika Leona jest fakt, że… Octavia zmieści niewiele więcej. Na pochwałę zasługuje ustawność, pojemność, praktyczność i łatwość załadunku (nie można tego powiedzieć o hatchbacku).

Używany Seat Leon III – silniki

Gama silników benzynowych Leona III obejmuje wyłącznie jednostki turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa, co w zasadzie dyskwalifikuje je do zasilania LPG (takie auta zresztą nie pojawiają się w ogłoszeniach). Bazowy napęd stanowi 1.2 TSI w trzech wersjach mocy (w 2015 r. wyparty przez nowego 1.0 TSI/115 KM), później trzeba wybierać między różnymi odmianami silnika 1.4 TSI oraz 1.8 TSI (w usportowionym FR) i 2.0 TSI w Cuprze (265, 280, 290, 300 i 310 KM). Wybór diesli ogranicza się do ospałego, ale bardzo ekonomicznego 1.6 TDI (90-115 KM) i 2.0 TDI 150/184 KM, oba z zasilaniem common rail. Mocniejsze warianty wszystkich silników można było zestawić ze skrzynią DSG (6- lub 7-biegową), a 1.8 TSI – z napędem 4×4 (uterenowiony Leon X-PERIENCE).

Więcej informacji o silnikach Leona w poniższych materiałach: 

Seat Leon III - silnik
1.4 TSI w Leonie III to zmodernizowana jednostka z rodziny EA211, która ma rozrząd napędzany trwałym paskiem. Nie sprawia już problemów znanych ze starszych silników tego typu.

Używany Seat Leon III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Silnik 1.2 TSI ma spory moment obrotowy dostępny już od 1400 obr.min. Fajnie przyspiesza i mało pali.”

„Leon ma okna o sporej powierzchni i cienkie słupki A. Widoczność – super.”

„Przełączniki na desce umieszczono intuicyjnie. Prosta obsługa.”

„Leon Cupra sprawdza się w codziennej eksploatacji. W trybie komfortowym nie czuć, że samochód ma aż 300 KM i 19-calowe koła.”

 Wady 

„Biegi wchodzą ładnie, poza wstecznym. Czasami trzeba nawet 5 razy wysprzęglić, żeby odpowiednio wszedł.”

„Zimą pojawia się problem otwierania tylnej klapy: zamarza logo-klamka.”

„Wszędzie tandetny plastik i brak miękkiego wykończenia schowków – VW pod tym względem wygrywa.”

Używany Seat Leon III – typowe usterki

Oznaczenie „TSI” w benzynowych silnikach Leona może budzić złe przeczucia, ale uspokajamy – wszystkie pochodzą ze przeprojektowanych serii z paskowym rozrządem i są już niemal wolne od plagi problemów z notorycznym braniem oleju. Diesle 2.0 TDI również można polecić, bo to poprawione konstrukcje z common rail. Słabsze 1.6 TDI nieco rozczarowują osiągami i zdarzają się w nich przypadki przedwczesnego zużycia turbosprężarki. Najmłodsza jednostka w Leonie – 1.0 TSI – jak na razie sprawia wrażenie solidnej. W zasadzie oprócz słabej jakości lakieru, pierwszych ognisk korozji na końcówce wydechu i stuków dochodzących z zawieszenia trudno cokolwiek zarzucić Leonowi. W standardowych odmianach ma typową konstrukcję (kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu), więc jego naprawy nie będą ani drogie, ani trudne: „wielowahacz” zastosowano tylko w Leonach Cupra i najmocniejszym 2.0 TDI.

Seat Leon III - zamek klapy
Zimą oryginalne otwieranie klapy bagażnika lubi przymarzać.

Używany Seat Leon III – sytuacja rynkowa

Da się trafić Leona III za mniej niż 40 tys. zł, ale najprawdopodobniej będzie to sprowadzony rocznik 2013/14 z 1.6 TDI. Mimo wszystko w ogłoszeniach królują odmiany benzynowe. Ceny hatchbacków i kombi – niemal identyczne. Ponieważ to wciąż młody samochód, musimy na niego przeznaczyć ok. 50-60 tys. zł (z 1.2 albo 1.4 TSI). Od tej kwoty zaczynają się pierwsze Leony FR, na Cuprę trzeba „dorzucić” kolejne 20 tys. zł. Sporo ogłoszeń dotyczy podemonstracyjnych aut z minimalnym przebiegiem lub całkowicie nowych.

Seat Leon III - przód FL
Leon po liftingu z 2016 r: zmodernizowany zderzak, chromowana obwódka atrapy chłodnicy i przeprojektowane światła.

Używany Seat Leon III – podsumowanie

To wciąż świeży samochód z dopracowanymi silnikami, prostym zawieszeniem i obszerną kabiną. Odnajdą się w nim ojcowie rodzin (kombi), miłośnicy szybkiej jazdy (Cupra) oraz… osoby, którym zależy na pojemnym bagażniku i świetnych osiągach (Cupra ST). Szkoda, że koncern nieco przyoszczędził na jakości wykończenia, ale to już domena Golfa. Na ulicy jednak więcej osób obejrzy się za Leonem.

Seat Leon III – dane techniczne

Seat Leon III – wymiary
Dł./szer./wys. 426-455/182/143-146 cm
Rozstaw osi 264 cm
Pojemność bagażnika htb 3d 380-1150 l, htb 5d 380-1255 l, kmb 587-1470 l
Seat Leon III – silniki benzynowe
Silnik 1.0 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.8 TSI 2.0 TSI
Pojemność 999 cm³ 1197 cm³ 1395 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³
Paliwo turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz.
Maks. moc 115 KM 105 KM 140 KM 180 KM 280 KM
Maks. moment 200 Nm 175 Nm 250 Nm 250 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 10,1 s 8,2 s 7,2 s 5,8 s
Prędkość maks. 202 km/h 192 km/h 212 km/h 221 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,4 l/100 km 4,9 l/100 km 5,2 l/100 km 6,5 l/100 km 6,7 l/100 km
Seat Leon III – silniki Diesla
Silnik 1.6 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 105 KM 115 KM 150 KM 184 KM
Maks. moment 230 Nm 250 Nm 250 Nm 320 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 10,7 s 9,8 s 8,4 s 7,5 s
Prędkość maks. 178 km/h 192 km/h 197 km/h 215 km/h 228 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,1 l/100 km 3,8 l/100 km 4,0 l/100 km 4,3 l/100 km 4,5 l/100 km
Zobacz również dane techniczne aktualnie oferowanego Seata Leona

Seat Leon III – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here